Miten hävitätte vanhat laskut ja tärkeät paperit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Paperi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ole itselle saanut vielä paperisilppuria hommattua,joten aina siskolle kylään mennessä on mukana pino hävitettävää paperia ;)
Eli siskolle silppuriin.

Minä leikkaan saksilla sotut ja tilinumerotkin irti. Mies heittää sellaisenaan roskikseen, kun ei jaksa välittää ja aika harva varmaan viitsiikään kaivella haisevaa talousjäteroskista, johon me laskut panemme. Paperinkeräykseen ei laskuja kannata pistää. Silppurin osto on ollut monesti mielessä, mutta päätin ettei semoista osteta, kun luin lehdestä uutisen kaksivuotiaasta, joka menetti toisesta kädestään sormet kun oli pistänyt ne paperisilppuriin:O Tapaus sattui suomessa ja isä sai syytteen huolimattomuudesta.

mitä ne rikolliset vois tehdä niillä vanhoilla laskuilla tilitotteilla jne? siis mihin käyttää niitä tietoja? en oikein ymmärrä mitä niin salaista noissa on

Poltan leivinuunissa, mutta jollei sellaista olisi niin ainakin omat henkilötiedot suttaisin mustalla tussilla yli tms. Mä poistan lehdistäkin osoitetiedot viedessäni niitä lehtiroskikseen, koska aina parempi on, ettei mitään omaa tietoa leviä maailmalle.

[QUOTE="tyhmä";27258116]mitä ne rikolliset vois tehdä niillä vanhoilla laskuilla tilitotteilla jne? siis mihin käyttää niitä tietoja? en oikein ymmärrä mitä niin salaista noissa on[/QUOTE]

Muistelisin, että ihan vasta oli uutisointia siitä, kun jotkut olivat noita laskuja roskista kaivelleet ja niillä jotain ketkuilleet. Tarkkaan en muista, että mitä tai miten.

Muistelisin, että ihan vasta oli uutisointia siitä, kun jotkut olivat noita laskuja roskista kaivelleet ja niillä jotain ketkuilleet. Tarkkaan en muista, että mitä tai miten.

mitähän se oli kun en vaan ymmärrä miksi mun hetu (joka aika harvassa paperissa ees näkyy) tai etenkään tilinumero olis jotenkin salainen tieto, siis jos joku saa mun tilinumeron tietoonsa niin eihän sillä tee yhtään mitään ilman henkkareita ja ne sentään tuhoon jos on vanhoja menossa roskiin. en vaan tajua :D

avlta tuli vastauksena toi identiteettivarkaus, mutta siihenkin tarvitsee ne henkkarit... ja sitten netistä voi kai tilata jotain jos on nimi, osoite ja hetu. mutta yleensähän ne varmistetaan joko luottokortinnumerolla tai verkkopankkitunnuksilla... vain lehdentilaus ja pizzan on mitä keksin että vois vaan vanhojen laskujen + papereidne joissa lukee sotu kanssa tilailla..

En minäkään ymmärrä. Kiva olisi jos joku kertoisi.

jos joku naapuri niinku tonkii ja saa susta tietää vaikka mitä katsos. paljon puhelinlasku, minkä firman liittymä, käytkö prismassa vai citarissa ynnä muuta sellasta pelottavaa

joku sit saattaa isolla vaivalla tilata jotain sun nimissä jostain, minkä se vois tehdä muutenkin ilman noita tietoja. harvat kaupat esim. hetua vaatii, ei taida yksikään.

niin ihan totta, mitä vaarallista ne saa sieltä tietää. muuta kuin kaalimato.comin laskuterittelyn.

En ymmärrä. Jos jotakuta kiinnostaa, että Maija Meikäläinen on tilannut Suuresta Suomalaisesta Kirjakerhosta uusimman Ilkka Remeksen hintaan 23,90 € niin mitä helkkarin merkitystä? Eihän siinä Maijasta näy muuta kuin nimi ja osoite, jonka todennäköisesti saa myös numerotiedustelusta. Vai häpeääkö Maija sitä, että lukee tietyissä piireissä roskaksi luokiteltavaa kirjallisuutta?

Alkuperäinen kirjoittaja eivieläkää tajua :D;27258237:
avlta tuli vastauksena toi identiteettivarkaus, mutta siihenkin tarvitsee ne henkkarit... ja sitten netistä voi kai tilata jotain jos on nimi, osoite ja hetu. mutta yleensähän ne varmistetaan joko luottokortinnumerolla tai verkkopankkitunnuksilla... vain lehdentilaus ja pizzan on mitä keksin että vois vaan vanhojen laskujen + papereidne joissa lukee sotu kanssa tilailla..

ei missään kai sotua kysytä?

[QUOTE="tyhmä";27258116]mitä ne rikolliset vois tehdä niillä vanhoilla laskuilla tilitotteilla jne? siis mihin käyttää niitä tietoja? en oikein ymmärrä mitä niin salaista noissa on[/QUOTE]

Käyttää vaikka sun henkilötietoja tilatakseen nettikaupasta vaikka mitä. Pistää rekisteröinti- ja laskutustietoihin sun hetun ja osoitteen ja tavaran toimitusosoitteeksi jotain aivan muuta kuin sun osoitteen. Tai ottaa sun henkilötiedoilla pikavippejä, laskut tulee sulle.

Käyttää vaikka sun henkilötietoja tilatakseen nettikaupasta vaikka mitä. Pistää rekisteröinti- ja laskutustietoihin sun hetun ja osoitteen ja tavaran toimitusosoitteeksi jotain aivan muuta kuin sun osoitteen. Tai ottaa sun henkilötiedoilla pikavippejä, laskut tulee sulle.

ilman hetuakin voi tilailla ihan vaikka mitä, katsoo postilaatikosta nimen ja toimituksen eri paikkaan

ja mitään noista ei tarvitse kontolleen ottaa, tietenkään

en ymmärrä tuota hysteriaa

no pikavippeihinkin tarvitsis sitten sen puhelinliittymän rekisteröitynä mulle.. pystyykö jostain muka tilaamaan tavaroita ilman varmennusta? joko verkkopankkitunnuksilla tai luottokortin numerolla.. ei tuu mieleen mitään mistä vois

Minä revin silpuksi, siis tosi pieneksi. Pistän muovipussiin ja heitän lapsen paskavaippoja sinne sekaan :) Jos jollain on pokkaa ryhtyä sellaista pussia tonkimaan niin avot, antaa mennä! Meinaan parissa tunnissa haju on jo niin kuvottava ja tunkee läpi pussista etten itse ainakaan alkaisi avaamaan ja kokoamaan pienistä silpuista palapeliä.

[QUOTE="tyhmä";27258268]no pikavippeihinkin tarvitsis sitten sen puhelinliittymän rekisteröitynä mulle.. pystyykö jostain muka tilaamaan tavaroita ilman varmennusta? joko verkkopankkitunnuksilla tai luottokortin numerolla.. ei tuu mieleen mitään mistä vois[/QUOTE]

No siis ihan anttilat, klarna-laskulla myyvät paikat, hobbyhallit ym. on kyllä tähän asti ainakin toimineet sotulla. Eli kun tietää nimen ja tunnuksen niin ei siihen pankkitunnuksia tai luottokortin numeroita kysellä.

[QUOTE="tyhmä";27258268]no pikavippeihinkin tarvitsis sitten sen puhelinliittymän rekisteröitynä mulle.. pystyykö jostain muka tilaamaan tavaroita ilman varmennusta? joko verkkopankkitunnuksilla tai luottokortin numerolla.. ei tuu mieleen mitään mistä vois[/QUOTE]

voi kyllä monestakin paikkaa mutta en ala luettelemaan. heti tuli mieleen useita.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä