Miten hävitän sisäkissojen kakat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mulla on ongelma, haiseva.

Meillä on kaksi sisäkissaa (tai no, pääsevät ne ulos tarhaansa ja lenkillekin, mutta eivät vapauteen), jotka luonnollisesti kakkivat omaan hiekkalaatikkoonsa.

Aiemmin käytimme laatikossa puupellettiä ja hävitimme kakat vetämällä ne (ja mukana muutaman pelletin) vessanpytystä alas. Se oli helppoa (ja lvi-asiantuntijan siunauksella tehtyä).

Me ei kuitenkaan voitu sietää edes puhtaiden pellettien hajua, joten oli pakko siirtyä kissanhiekkaan. Hajujen kannalta parhaiksi (eli hajuttomiksi ja jätöstenkin hajun vieväksi) totesimme "valkoisen hiekan" (en muista sen nimeä), jota ei missään nimessä saa laittaa viemäriverkostoon.

Eli nyt on ongelmana kakkojen hävittäminen. Toistaiseksi ne menevät roskikseen kahteen leipäpussiin kääräistynä. Tämä on ongelmallista kahdesta syystä:
1) Mä kierrätän kaiken mahdollisen ja kompostoin biojätteet (kompostiin en kakkoja kyllä halua laittaa).
2) Roskis haisee, vaikka kakat ovat kahdessakin pussissa. Ja tämä jos mikä on ongelma, koska roskiksemme tyhjätään vain neljän viikon välein. Useammin ei kannata tyhjentää, koska me ei neljässäkään viikossa saada roskista edes puolilleen. Ja tietty tämä on ongelma siksikin, että en haluaisi, että kakkoja ja muoveja roudataan kaatopaikalle.

Olisiko jollakulla mulle neuvo asian ratkaisemiseksi? Toki voisin kaivaa pihan perälle (niitylle) kuopan jokaiselle kakalle, mutta aikaa myöten ja etenkin talvella se kävisi turhan hankalaksi ja vaivalloiseksi.

Joillakuilla muilla on varmasti isompiakin ongelmia, mutta mun elämässä tämä on nyt onneksi isoin.

Miksei niitä voi kompostoida jos kerran muutkin biojätteet menee kompostiin??? Samanlaista biojätettä se on kuin mikä tahansa muukin...

Itsellä kaksi sisäkissaa eikä oo koskaan aiheuttaneet tuollaista ongelmaa... Aina on kakat saatu hävitettyä tavalla tai toisella... :D

Alkuperäinen kirjoittaja O74:
Miksei niitä voi kompostoida jos kerran muutkin biojätteet menee kompostiin??? Samanlaista biojätettä se on kuin mikä tahansa muukin...

Itsellä kaksi sisäkissaa eikä oo koskaan aiheuttaneet tuollaista ongelmaa... Aina on kakat saatu hävitettyä tavalla tai toisella... :D

Kyllähän niitä keinoja on vaikka mitä, mutta kun tosiaan mulle ei esim. tuo kaatopaikkavaihtoehto käy.

Mä muistelen lukeneeni joskus, että ulosteita ei saisi laittaa kompostiin. Voi olla, että olen väärässäkin. Vessasta kakkoja ei enää voi vetää, koska kissanhiekkaa on kakoissa yltympäriinsä, ja hiekkaa ei saisi pyttyyn laittaa :(

Taisin tosiaan olla väärässä tuossa kompostiasiassa. Eli ilmeisesti kakat tosiaan saisikin lykätä sinne (googlasin...). Jotenkin mulla oli jäänyt vaippa-asioiden yhteydestä sellainen olo, että kompostiin ei saa laittaa kakkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Evetsu:
Niitä on sellasia siivilälapioita millä saa kakat hiekan joukosta pois. Myydään marketeissa siinä missä muitakin eläintarvikkeita.

Mulla on just sellainen lapio. Mutta tuo valkoinen hiekka on isorakeista ja tarttuu kakkaan lujasti kiinni. Jos sen haluaisi kakasta irti, saisi sormin tai pinseteillä nyppiä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kyllähän niitä keinoja on vaikka mitä, mutta kun tosiaan mulle ei esim. tuo kaatopaikkavaihtoehto käy.

Mä muistelen lukeneeni joskus, että ulosteita ei saisi laittaa kompostiin. Voi olla, että olen väärässäkin. Vessasta kakkoja ei enää voi vetää, koska kissanhiekkaa on kakoissa yltympäriinsä, ja hiekkaa ei saisi pyttyyn laittaa :(

Joo, ei kannata ainkaan kissan kakkaa kompostiin laittaa! Sehän on vaarallista raskaanaoleville, joten tuskin se on kovin terveellistä muillekaan. Tai riippuu tietenkin mihin käytätte kompostimullan. Jos menee vaan kukkapenkkiin, niin ei kait siitä sit oo haittaa. Kasvimaalle en kyllä laittaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:

Joo, ei kannata ainkaan kissan kakkaa kompostiin laittaa! Sehän on vaarallista raskaanaoleville, joten tuskin se on kovin terveellistä muillekaan. Tai riippuu tietenkin mihin käytätte kompostimullan. Jos menee vaan kukkapenkkiin, niin ei kait siitä sit oo haittaa. Kasvimaalle en kyllä laittaisi.

Kukkapenkkiin ja pensaiden alle menee. Kasvimaata meillä ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:

Kukkapenkkiin ja pensaiden alle menee. Kasvimaata meillä ei ole.

Ja sieltäkö ei voi listeriaa saada :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja yök:
ei kun toksoplasmoosia :ashamed:

No et sä ainakaan saa, joten ole huoleti :)

Lueskelin netistä lisää kissankakkajuttuja, ja kyllä se niin taitaa olla, ettei kotikompostoreihin niiden pienuuden takia kannatakaan kissankakkaa laittaa. Taloyhtiöiden kompostilaatikoihin, jotka tyhjätään säännöllisesti, kakat kuulemma voi laittaa.

Niitä on sellasia siivilälapioita millä saa kakat hiekan joukosta pois. Myydään marketeissa siinä missä muitakin eläintarvikkeita.

Mulla on just sellainen lapio. Mutta tuo valkoinen hiekka on isorakeista ja tarttuu kakkaan lujasti kiinni. Jos sen haluaisi kakasta irti, saisi sormin tai pinseteillä nyppiä ;)

eli ostat pinsetit.siinä ratkaisu ongelmaan.
työn iloa

No meillä kyllä vedetään vesan pöntöstä alas, vaikka muutaman tuollainen "kivi" siihen jääkin. ja meillä kanssa se valkoinen kissanhiekka käytössä..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No meillä kyllä vedetään vesan pöntöstä alas, vaikka muutaman tuollainen "kivi" siihen jääkin. ja meillä kanssa se valkoinen kissanhiekka käytössä..

Meillä niitä on kyllä enemmän kuin muutama eli kakkojen alapinta täynnä. Vastuunsa tunteva lvi-yrittäjän miniä ei kerta kaikkiaan pysty laittamaan niitä viemäristöön :)

Alkuperäinen kirjoittaja jennuli:
se valkoinen saa kyllä viemärit jumiin jos sitä laittaa sinne, pelletit vielä liukeneekin.. valkoinen hiekka oli mustakin parasta mutta tosi hankala juuri tuon takia, siksi en sitä käyttänyt.

Se on niin mahtavaa, kun imee kaikki hajut <3 Mitä sä nyt käytät?

Yhteistyössä