miten estää repeämät???

  • Viestiketjun aloittaja ihan paniikissa
  • Ensimmäinen viesti
ihan paniikissa
eli vinkkejä kasaan kuinka välttää repeämät synnytyksessä...odotan ekaa ja pelkään todenteolla mm. välilihanleikkausta ja sitä että, repeää jostain muulta....miten voi siis välttää tikit?
onko jotain mitä ponnistusvaiheessa pitää tehdä "oikein" tms....

jossain luki että, supistuksen aikaan ponnistusvaiheessa, pitäisi ponnistaa niin lujaa kuin pystyy, mutta eikös juuri sellainen lisää repeämistä jos vauva tulee liian "kovaa" ulos???? :eek:
onko siis hitaasti ja hartaasti ponnistelu parempi?

pelottaa todella paljon, joten kaikki synnyttäneet asiallisia vastauksia!!! :flower:

kiitos jo etukäteen, luulen että sekin auttaa jo hiukan synnytyspelkoani jos tiedän että voin koittaa edes estää repeämät....kovin iso vauva ei ole tulossa, luultavasti n. 3200-3400g tyttö.

 
Jaa-a, enpä oo kuullut minäkään että sen kummemmin voisi estää...mutta jos tulee niin tulee, kyllä ne paranevatkin =)

Kuten edellisellä, mullakin tuli 3 ensimmäisen asteen repeämää, tosin kätilö sanoi niiden olevan lähinnä pikku haavoja. Väliliha ei revennyt ollenkaan vaan mulla oli jännästi tuossa "edessä" nuo naarmut...välilihan repeämistä voisi kai jonkun verran estää rasvaamalla muutama viikko ennen synnytystä? Ite rasvailin kolmisen viikkoa, ehkäpä se auttoi asiaa.

Mutta älä tosiaan stressaa turhaan tuolla. Kyllä se luonto hoitaa jos rikkookin :D

Tsemppiä synnytykseen, se voi olla parhaimmillaan todella hieno kokemus :hug:
 
mua kanssa se pelotti mutta välilihan leikkaus oli pikkujuttu. älä sitä turhia jännitä. mieluummin se leikataan kuin repeää :hug:

ps. jotkut sanoo että öljyämällä/venyttämällä välilihaa voi sen estää. mulle se ei kyllä toiminut...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 17:26 ansa1981 kirjoitti:
mua kanssa se pelotti mutta välilihan leikkaus oli pikkujuttu. älä sitä turhia jännitä. mieluummin se leikataan kuin repeää :hug:

ps. jotkut sanoo että öljyämällä/venyttämällä välilihaa voi sen estää. mulle se ei kyllä toiminut...
no sitten sulla ei leikattu kovin paljon.mulla oli h.....ä kolme viikkoa kun haava sitten vielä repesi uudelleen ja oli siis auki pitkän aikaa.
 
kesävauva
Turhaan stressaat etukäteen,tulee jos on tullakseen.
Mulla kaksi synnytystä takanapäin ja olen selvinnyt molemmista ilman välilihan leikkausta eikä kummassakaan ole tarvittu edes tikkejä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 20:08 HeMa05 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 17:26 ansa1981 kirjoitti:
mua kanssa se pelotti mutta välilihan leikkaus oli pikkujuttu. älä sitä turhia jännitä. mieluummin se leikataan kuin repeää :hug:

ps. jotkut sanoo että öljyämällä/venyttämällä välilihaa voi sen estää. mulle se ei kyllä toiminut...
no sitten sulla ei leikattu kovin paljon.mulla oli h.....ä kolme viikkoa kun haava sitten vielä repesi uudelleen ja oli siis auki pitkän aikaa.
Ja kiva tulla tuo kertomaan repeämistä pelkäävälle :eek:
 
Mä myös pelkäsin repeämiä. esikosta niitä ei tullut ollenkaan. Osasyy oli varmasti vauvan pieni pää. Olin lämpimässä suihkussa avautumis vaiheessa. Ponnistettaessa kätilö tuki lämpimälllä pyyhkeellä välihalaa samalla ruiskutti öljyö, ceridalia muistaakseni.

toista odottaessa aloin taas pelkäämään repeämistä. Varsinkin kun esikon synnytys meni niin hyvin. ätilö lohdutti, että jos et esikosta revennyt niin tuskin toisestakaan. Joka tapuksessa lämpimässä suihkussa en käynyt. ätilö jälleen tuki välilihaa kädellään ja lämpimällä pyyhkeellä ruiskutti öljyä. Eikä tullut repeämiä.

Mitä rennompana olet sitä löysemmät lihakset. kuulostaa tyhmältä, mutta totta.
 
Ja siitä ponnistamisesta. Ponnista vaan niin lujaa kuin voit. Kätilö kyllä kertoo sitten aivan ponnistusvaiheen lopussa, kun pää jo melkein ulkona, että nyt pitää työntää hiljaa. Siinä vaiheessa vasta väliliha voi revetä.
 
nimeä vailla
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 20:08 HeMa05 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 17:26 ansa1981 kirjoitti:
mua kanssa se pelotti mutta välilihan leikkaus oli pikkujuttu. älä sitä turhia jännitä. mieluummin se leikataan kuin repeää :hug:

ps. jotkut sanoo että öljyämällä/venyttämällä välilihaa voi sen estää. mulle se ei kyllä toiminut...
no sitten sulla ei leikattu kovin paljon.mulla oli h.....ä kolme viikkoa kun haava sitten vielä repesi uudelleen ja oli siis auki pitkän aikaa.
Mitenhän kovasti se rouva on mahtanut haaristella ja venytellä alapäätään,ku oot saanu sen haavan ihan REPEEMÄÄN.
Ei se ihan itsestään varmaan oo revennyt...varovaisuutta kehiin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 00:49 nimeä vailla kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 20:08 HeMa05 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 17:26 ansa1981 kirjoitti:
mua kanssa se pelotti mutta välilihan leikkaus oli pikkujuttu. älä sitä turhia jännitä. mieluummin se leikataan kuin repeää :hug:

ps. jotkut sanoo että öljyämällä/venyttämällä välilihaa voi sen estää. mulle se ei kyllä toiminut...
no sitten sulla ei leikattu kovin paljon.mulla oli h.....ä kolme viikkoa kun haava sitten vielä repesi uudelleen ja oli siis auki pitkän aikaa.
Mitenhän kovasti se rouva on mahtanut haaristella ja venytellä alapäätään,ku oot saanu sen haavan ihan REPEEMÄÄN.
Ei se ihan itsestään varmaan oo revennyt...varovaisuutta kehiin.
no kuule en ole levitellyt.ei paljon ollut mielessä.olet varsinainen idiootti kun tulet tänne tollasia laukomaan ja kyllä se kuule repes ihan itsestään.ompeleet petti,jostain syystä.mulla ei ollutkaan vaan paria tikkiä niinkuin joillakin.
:/ :kieh:
 
Lol
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 00:49 nimeä vailla kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 20:08 HeMa05 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 17:26 ansa1981 kirjoitti:
mua kanssa se pelotti mutta välilihan leikkaus oli pikkujuttu. älä sitä turhia jännitä. mieluummin se leikataan kuin repeää :hug:

ps. jotkut sanoo että öljyämällä/venyttämällä välilihaa voi sen estää. mulle se ei kyllä toiminut...
no sitten sulla ei leikattu kovin paljon.mulla oli h.....ä kolme viikkoa kun haava sitten vielä repesi uudelleen ja oli siis auki pitkän aikaa.
Mitenhän kovasti se rouva on mahtanut haaristella ja venytellä alapäätään,ku oot saanu sen haavan ihan REPEEMÄÄN.
Ei se ihan itsestään varmaan oo revennyt...varovaisuutta kehiin.
Nimeä vailla taitaa olla vailla jotain muutakin, jos ei ole kuullut, että ommellut haavat voi aueta oli ne missä tahansa, ja vaikka ei aukeamista edesauttaisikaan :eek:
 
ekassa suynnytyksessä mulla leikattiin väliliha, kun vauva piti saada kiireesti ulos, mutta ei se loppujen lopuks niin kauhee juttu ollut. tokassa synnytyksessä olin avaútumisvaiheessa ammeessa, ja uskon ainakin että lämmin vesi osaltaan vaikutti siihen ettei yhtään repeämiä tullut =) niin ja tosiaan, kätilöllä oli se lämmin pyyhe siinä ponnistusvaiheessa mukana...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 10:14 Lol kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 00:49 nimeä vailla kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 20:08 HeMa05 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 17:26 ansa1981 kirjoitti:
mua kanssa se pelotti mutta välilihan leikkaus oli pikkujuttu. älä sitä turhia jännitä. mieluummin se leikataan kuin repeää :hug:

ps. jotkut sanoo että öljyämällä/venyttämällä välilihaa voi sen estää. mulle se ei kyllä toiminut...
no sitten sulla ei leikattu kovin paljon.mulla oli h.....ä kolme viikkoa kun haava sitten vielä repesi uudelleen ja oli siis auki pitkän aikaa.
Mitenhän kovasti se rouva on mahtanut haaristella ja venytellä alapäätään,ku oot saanu sen haavan ihan REPEEMÄÄN.
Ei se ihan itsestään varmaan oo revennyt...varovaisuutta kehiin.
Nimeä vailla taitaa olla vailla jotain muutakin, jos ei ole kuullut, että ommellut haavat voi aueta oli ne missä tahansa, ja vaikka ei aukeamista edesauttaisikaan :eek:
niinpä,ei pitäis puhua asiasta mistä ei tiedä mitään...ei ole tainnut kuulla siitäkään että haavat voi tulehtua ylipäätään vaikka ei mitään erikoista tekisikään \|O
 
Ninniliina ulkona
Ei niitä voi oikein estää. Itse pelkäsin synnytyksessä juuri sitä repeämistä ja sen myötä ponnistusvaihettakin.
No kun sitten siihen vaiheeseen päästiin, olin sitä mieltä, että vauva ulos - keinolla millä hyvänsä, enkä kerenny mitään pelkoja miettimään...
Väliliha leikattiin - mitä en edes huomannut ja jälkeenpäin kiitin kätilöä siitä, ettei hän tehnyt siitä sen suurempaa numeroa. Tikeistä toipuminen ei ollut kivaa.

Mutta olisin oikeasti ollut kiitollinen, jos joku olisi etukäteen kertonut, millaista tuskaa tikeistä toipuminen voi olla. Ei toki kaikille, mutta osalle. Toiset kävelee salista osastolle, toiset voi istua vasta reilun kk:n päästä kunnolla... Eli ei uhkakuvia, vaan ihan reilusti kerrottu asiat niinkuin ne on. Tuskin kenenkään synnytyspelolle tekee kauheen hyvää se, että hyssytellään ja kaunistellaan ja sitten totuus onkin jotain muuta :/

Mutta ap:lle: kerro asiasta kätilölle kun menet synnyttämään ja ota vaikka neuvolassakin puheeksi ennen synnytystä. Ja puhu myös miehesi kanssa, jotta hän pystyy puhumaan sinun puolestasi synnytyksessä. Itsestä ainakin tuntui siltä, että se kaikki voima tarvittiin johonkin muuhun kun siihen, että kertoili omista toiveista yms.

Ja paljon voimia sekä iso :hug: kyllä se siitä - usko pois =)
 
Kerro sairaalassa ja neuvolassa ihan reilusti peloistasi niin he osaavat suhtautua pelkoosi asiallisesti! ne ovat niin yksilöllisiä ja tapauskohtaisia,voi olla et sit kun tositoimissa olet niin vähemmän miettiin niitä repeämiä sit ku muutakin mietittävää on niin paljon.

Minulla ponnistuvaihe tällä esikoisella kesti vain 4minuuttia joten vauhdilla kun tultiin niin repesinkin todella pahasti, mutta paranin kyllä todella hyvin ja nopeasti eikä haavat olleet kipeät. jo sairaalassa istuin ihan normaalisti!
:hug: :hug: <br><br>
 
Mulla ei ehditty leikkaamaan, joten mulla repes väliliha.toisen asteen repeämä.Kätilö kyllä oli aikeissa sen leikata ja ehti jo puuduttaakin vällilihan, mut neiti päätti sit tulla vauhdikkaasti maailmaan..tikit lähti ihan siististi pois aikanaan ja muutenkin haava parani nopeasti.Yritin kyllä välttää istumista pari päivää synnytyksen jälkeen
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 17:26 ansa1981 kirjoitti:
mua kanssa se pelotti mutta välilihan leikkaus oli pikkujuttu. älä sitä turhia jännitä. mieluummin se leikataan kuin repeää :hug:

ps. jotkut sanoo että öljyämällä/venyttämällä välilihaa voi sen estää. mulle se ei kyllä toiminut...
niin siis tarkentaakseni, mä en edes huomannut että väliliha leikattiin siinä tiimellyksessä. ja tytär oli sen verran iso että kätilö kyllä sanoi kun kysyin että luultavasti leikataan. melkein heti pystyin istumaan, toki aikansa (mutta vain viikon ajan) aristi haavaa. haava parani nätisti eikä tullut mitään komplikaatioita. näin siis kävi mulle, tiedän ettei kaikilla oli yhtä hyvä tuuri.
mutta ap, älä jännitä sitä leikkausta. siinä on moni muukin asia mielessä kun tositoimiin pääset. puhu ihmeessä etukäteen neuvolassa/kätilölle pelosta :hug:
 
Mulla oli pitkä ponnistusvaihe (40 min) ja en ponnistanut täysillä. Ilmeisesti siksi se olikin niin pitkä. En revennyt ja kätilö sanoi, että pitkän ponnistusvaiheen ansiosta paikat ehti venyä eikä revennyt.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.06.2006 klo 12:06 marjukka kirjoitti:
Mulla oli pitkä ponnistusvaihe (40 min) ja en ponnistanut täysillä. Ilmeisesti siksi se olikin niin pitkä. En revennyt ja kätilö sanoi, että pitkän ponnistusvaiheen ansiosta paikat ehti venyä eikä revennyt.
No mun ponnistus vaihe esikosta oli 16 min ja toisesta 13 min eikä kummastakaan tullut repeämiä.... Joten eipä sitä kannata turhaan pitkittääkään.
 

Yhteistyössä