Miten estää poikalapsen ympärileikkaus?

  • Viestiketjun aloittaja "Pojan äiti"
  • Ensimmäinen viesti
Jotain tolkkua
Mistä sinä tiedät miten lapsi on kärsinyt ja tulee kärsimään kun olet antanut aiheuttaa pysyvän haitan lapsellesi?
Miksi tuo ikiaikainen leikkaus pitäisi tehdä? Siinä sulle pohdittavaa! Vai asutko aavikolla? NOIN SUURI PÄÄTÖS ON ANNETTAVA LAPSEN ITSE TEHDÄ KUN ON KYPSÄ ELI AIKUINEN. MIKÄÄN EI ESTÄ AIKUISTA LEIKKAUTTAMASTA ESINAHKAANSA MUTTA LEIKATTUA EI SAA TAKAISIN.
Poika on jo 11v, joten eiköhän haittoja olisi jo tullut esiin. Lisäksi poikia on leikattu satojen vuosien ajan eri maissa ja mantereilla, joten laajamittaiset haitat olisivat jo tulleet esiin.

Ymmärrän hyvin sinun näkemyksesi, vaikka et sitä kovin rakentavasti osaakaan esittää. Elämä kun vain ei ole mustavalkoista. Avioliitto ylipäätään on kompromissien tekemistä, kahden kulttuurin liitossa vielä enemmän. Toisen tapa ei välttämättä ole parempia tai oikea, kuten ei meidänkään. Joskus pitää asettaa asiat puntariin ja puntaroida niitä eri näkökulmista.

Vanhemmuuteen kuuluu se, että teemme jatkuvasti lastemme puolesta päätöksiä. Päätämme asuinpaikasta, koulusta, ruokavaliosta, vaatetuksesta, jne. Päätämme siitä rokotetaanko lapsi vai ei, laitetaanko korvakorut vai ei, jne. Moni muukin päätös on pysyvä.
 
"pojan äiti"
Avioliitto on toki kompromisseja, mutta mielestäni tässä on kyse lapsen itsemääräämisoikeudesta. En minäkään tykkäisi jos minua olisi lapsena leikelty. Tosin, jos vanhempani kasvattaisivat minut tiettyyn kulttuuriin, osaisinko kyseenalaistaa sitä. Mieheni kotimaassa asiaa ei kukaan kyseenalaista, Suomeen muuttaneet lapsena leikellyksi tulleet taas näkevät asian ihan eri näkökulmasta. Mieleen tuli mm. Arman Alizadin haastattelu jossa hän kritisoi perinnettä järjettömäksi vaikka on itse lapsena leikattu kulttuurisin/uskonnollisin perustein.

Kyseessä on valinta, se on totta. Vasta pohdin mitä rokotteita suostun antamaan lapselleni, yhtälailla siinä joutuu puntaroimaan tietääkö asioista tarpeeksi ja mikä on oikein lapsen terveyden kannalta. Moni muukin on luottanut suomalaiseen THL:n suosituksiin, ja mm. tuttavaperheeni lapsen elämä meni lopullisesti pilalle sikaflunssapiikin takia. Vanhemmat tekevät vaikeita päätöksiä, ja kantavat sen seuraamukset. Tässä tapauksessa vanhemmat työttömiksi ja ennen terve lapsi elinikäiseen hoitoon.
Entäs meidän lapsi? Kysyykö poika jonakin päivänä minulta että "äiti miksi annoit isän leikkuuttaa minut?", "äiti miksi minä olen erilainen kuin koulun muut pojat?", jne.

Mieheni kulttuuri painostaa tekemään leikkauksen lapsena. Muita vaihtoehtoja ei hyväksytä, leikkaamattomuus on erittäin vakava synti isälle ja häpeä myös. Pojasta ei ole tullut kristittyä eikä muslimia, mutta tällä operaatiolla mies varmasti haluaa varmistaa että poika voi helposti tulla muslimiksi. Asiaa on ihan turha perustella järjellä, emme me suomalaisetkaan ymmärrä miksi alastomuus saunassa on väärin. Silti tätäkin meille normaalia tapaa kummastellaan maailmalla. Ympärileikkaus on normi mieheni kotimaassa, ja olisi samanlainen vaade jos mieheni vaatisi etten saa opettaa ja viettää joulua poikani kanssa koska hän uskoo toisin, kokisin että hän ei kunnioita minun kulttuuriani ja toiveitani lapsen kehitykseen liittyen.
Mieheni ei missään vaiheessa ole asettanut rajoitteita tai toiveita sille miten kasvatan lastamme ja mitä kulttuurisia perinteitä hänelle opetan. Ainoastaan minä olen asettanut rajoitteita, mm. vaatinut ympärileikkauksen peruuttamista.

Mitä tulee meidän avioliittoomme, niin ulkopuolisten on turha sitä spekuloida. Meidän liittomme on muutoin täysin toimiva ja vahva, mutta prioriteettilistallani lapsi tulee ykkösenä. Ja kun on kyse lapsen asioista, olen valmis jopa luopumaan avioliitostani jos koen että jokin uhkaa lapseni terveyttä ja hyvinvointia. Eikö jokainen vanhempi toimi samoin, jos esim. epäilee puolisoaan seksuaalisesta hyväksikäytöstä tai lapsen pahoinpitelystä, eikö toisella vanhemmalla ole vastuu siirtää lapsi tällöin toisen puolison ulottumattomiin?

Kukaan ei ole aivopesemässä lasta tai syyllistämässä tätä erosta. Jossain vaiheessa asia varmasti tulisi esiin, mm. siinä vaiheessa jos lapsi ihmettelee miksi hän ja isä ovat erilaisia. Ja miksi kaikki isän ystävät ja heidän poikalapset ovat erilaisia kuin hän. Ja sitten erilaisuus verrattaen suomalaisiin koulukavereihin ja ystäviin? Teki niin tai näin niin lapsi kokee olevansa johonkin ryhmään verrattaen erilainen.
 
vierass
Tottakai mies jolle on tehty "onnistunut" ympärileikkaus ni puolustaa sen tekemistä kun elämästä esinahan kanssa ei oomitään kokemusta. Tuskin lapsi alkaa aikuisena itsekään että voivoikun ette leikkauttaneet tätä pienenä. Eli kyllä tossa on vaan kaikkein suurin tekijä se kuttuuri ja uskonto mitkä painostaa leikkauksen puolesta, lapselle sillä ei oo väliä ni isän takiako se pitäisi vaan tehdä?? No ei todellakaan. Järkyttävää lapsen koskemattomuuden loukkaamista silpomalla alapää. Kyllä siinä menee isällä uskonto/kulttuuri menee edelle ennen rakkautta lapseen.
 
jotain tolkkua
Hei,

ymmärrän täysin näkemyksesi itsemääräämisoikeudesta. Sitä tarkoitinkin, että teemme vastaavia päätöksiä jatkuvasti. Oman näkemykseni mukaan ympärileikkaus ei aiheuta poikalapselle fyysistä eikä henkistä haittaa, enkä näe sitä asiana, jossa kannattaisi olla ehdoton.

On hienoa, että asetat lapsesi etusijalle, mutta minun näkemykseni mukaan lapsen edun mukaista on myös ehjä perhe. Siihen kuuluu myös keskinäinen kunnioitus molempiin suuntiin.

Monikulttuurisessa perheessä on myös lapsen oikeus oppia ja kasvaa molempiin kulttuureihin. Ihanteellista on, jos lapsi on kasvanut molempiin kulttuureihin ja voi valita itse sieltä itselleen sopivat elämänohjeet.

Monella monikulttuurisella (toimivalla) perheellä onkin kolmas kulttuuri, "meidän kulttuuri", jossa molemmat ovat tulleet vastaan, luopuneet jostain, tuoneet jotain uutta ja sitä kautta on syntynyt yhteinen tapa olla ja toimia.
 
Hei,

ymmärrän täysin näkemyksesi itsemääräämisoikeudesta. Sitä tarkoitinkin, että teemme vastaavia päätöksiä jatkuvasti. Oman näkemykseni mukaan ympärileikkaus ei aiheuta poikalapselle fyysistä eikä henkistä haittaa, enkä näe sitä asiana, jossa kannattaisi olla ehdoton.

On hienoa, että asetat lapsesi etusijalle, mutta minun näkemykseni mukaan lapsen edun mukaista on myös ehjä perhe. Siihen kuuluu myös keskinäinen kunnioitus molempiin suuntiin.

Monikulttuurisessa perheessä on myös lapsen oikeus oppia ja kasvaa molempiin kulttuureihin. Ihanteellista on, jos lapsi on kasvanut molempiin kulttuureihin ja voi valita itse sieltä itselleen sopivat elämänohjeet.

Monella monikulttuurisella (toimivalla) perheellä onkin kolmas kulttuuri, "meidän kulttuuri", jossa molemmat ovat tulleet vastaan, luopuneet jostain, tuoneet jotain uutta ja sitä kautta on syntynyt yhteinen tapa olla ja toimia.
Eli sun mielestä lapsia pitää ympärileikata, koska niin on aina tehty? Sillä ei ole oikeastaan mitään väliä, onko siitä enemmänkin haittaa kuin hyötyä. Pääasia, että aina tehdään niin kuin aina ennenkin?

Kannatatko myös tyttöjen ympärileikkauksia, mikäli niin on aina suvussa tehty ja se pitää isän ja äidin yhdessä?
 
faktaa
[QUOTE="pojan äiti";30638369]Mieheni kulttuuri painostaa tekemään leikkauksen lapsena. Muita vaihtoehtoja ei hyväksytä, leikkaamattomuus on erittäin vakava synti isälle ja häpeä myös. Pojasta ei ole tullut kristittyä eikä muslimia, mutta tällä operaatiolla mies varmasti haluaa varmistaa että poika voi helposti tulla muslimiksi. [/QUOTE]

Se, että lapsi ei kuulu sellaiseen uskontokuntaan, jonka oppeihin ympärileikkaus kuuluu, on tässä ihan ratkaisevaa. Suomessa häntä ei siis uskonnollisin syin ympärileikata. Lapsi on ilmeisesti myös Suomen kansalainen, jolloin kulttuuriset syytkään eivät päde.
 
jotain tolkkua
Eli sun mielestä lapsia pitää ympärileikata, koska niin on aina tehty? Sillä ei ole oikeastaan mitään väliä, onko siitä enemmänkin haittaa kuin hyötyä. Pääasia, että aina tehdään niin kuin aina ennenkin?

Kannatatko myös tyttöjen ympärileikkauksia, mikäli niin on aina suvussa tehty ja se pitää isän ja äidin yhdessä?
En sanonut niin.

Sanoin, että monikulttuurisessa liitossa täytyy osata katsoa asioita myös toisesta näkökulmasta, ja punnita mitkä asiat ovat niin tärkeitä, että niissä ei voi joustaa ja missä asioissa ehkä voisi joustaa.

En myöskään sanonut, mitä alkuperäisen kysyjän pitäisi tehdä. Kehotin jo aiemmassa vastauksessani hakemaan ulkopuolista keskusteluapua, jotta hän voisi nähdä asian myös miehensä näkökulmasta - ja jotta mies voisi nähdä asian lapsen äidin näkökulmasta.

Totesin myös, ettei leikkaukselle ole mitään ikärajaa, joten kummankaan osapuolen ei tarvitse tehdä äkkinäisiä päätöksiä suuntaan tai toiseen.
 
viera.s
[QUOTE="pojan äiti";30638369]
Mieheni kulttuuri painostaa tekemään leikkauksen lapsena. Muita vaihtoehtoja ei hyväksytä, leikkaamattomuus on erittäin vakava synti isälle ja häpeä myös. Pojasta ei ole tullut kristittyä eikä muslimia, mutta tällä operaatiolla mies varmasti haluaa varmistaa että poika voi helposti tulla muslimiksi. Asiaa on ihan turha perustella järjellä, emme me suomalaisetkaan ymmärrä miksi alastomuus saunassa on väärin. Silti tätäkin meille normaalia tapaa kummastellaan maailmalla. Ympärileikkaus on normi mieheni kotimaassa, ja olisi samanlainen vaade jos mieheni vaatisi etten saa opettaa ja viettää joulua poikani kanssa koska hän uskoo toisin, kokisin että hän ei kunnioita minun kulttuuriani ja toiveitani lapsen kehitykseen liittyen.
Mieheni ei missään vaiheessa ole asettanut rajoitteita tai toiveita sille miten kasvatan lastamme ja mitä kulttuurisia perinteitä hänelle opetan. Ainoastaan minä olen asettanut rajoitteita, mm. vaatinut ympärileikkauksen peruuttamista.

Mitä tulee meidän avioliittoomme, niin ulkopuolisten on turha sitä spekuloida. Meidän liittomme on muutoin täysin toimiva ja vahva, mutta prioriteettilistallani lapsi tulee ykkösenä. Ja kun on kyse lapsen asioista, olen valmis jopa luopumaan avioliitostani jos koen että jokin uhkaa lapseni terveyttä ja hyvinvointia. Eikö jokainen vanhempi toimi samoin, jos esim. epäilee puolisoaan seksuaalisesta hyväksikäytöstä tai lapsen pahoinpitelystä, eikö toisella vanhemmalla ole vastuu siirtää lapsi tällöin toisen puolison ulottumattomiin?

Kukaan ei ole aivopesemässä lasta tai syyllistämässä tätä erosta. Jossain vaiheessa asia varmasti tulisi esiin, mm. siinä vaiheessa jos lapsi ihmettelee miksi hän ja isä ovat erilaisia. Ja miksi kaikki isän ystävät ja heidän poikalapset ovat erilaisia kuin hän. Ja sitten erilaisuus verrattaen suomalaisiin koulukavereihin ja ystäviin? Teki niin tai näin niin lapsi kokee olevansa johonkin ryhmään verrattaen erilainen.[/QUOTE]

Oletpas sinä nyt ristiriitainen. Aiemmin pohdit sitä, mitä lapsesi ajattelee kun kuulee teidän eronneen tämän ympärileikkausasian takia. Ja sitä, miten estäisit miestäsi aivopesemästä lasta. Nyt taas väität, että kukaan ei syyllistäisi tai aivopesisi lasta. Itse esität marttyyriä, joka on valmis lapsen vuoksi uhraamaan muuten hyvän ja toimivan liiton, eli laitat eron lapsen vastuulle. Eikö tämä muka lapselle välittyisi?

Minäkin tietysti jättäisin miehen, joka uhkaisi lapsen hyvinvointia vakavasti. En ole ihan varma pitäisinkö ympärileikkausta niin vakavana asiana, mutta minä en olisi ikinä edes rakastunut ihmiseen, joka pitää kiinni järjettömistä perinteistä eikä suostu niistä edes keskustelemaan. Mutta en jättäisi lastani pahoinpitelevää miestä vain lapsen edun vuoksi, vaan minä en todellakaan itsekään voisi rakastaa ja kunnioittaa sillä tavoin toimivaa miestä.

Ja jos miehesi on nyt niin ehdoton asiassa ettei suostu siitä edes kanssasi keskustelemaan, miten kuvittelet että hänen kantansa eron myötä lievenisi? Kyllä sinulla on varmasti paremmat mahdollisuudet vaikuttaa mieheen nyt ollessanne parisuhteessa, kuin sitten kun olet hänet jättänyt.

Tuntuu kummalliselta myös asian vertaaminen joulunviettoon. Minusta se nimittäin on sen verran vähäpätöinen asia, että tottakai olisin valmis siitä luopumaan, jos avioliitto ja lapsen ehjä perhe olisi siitä kiinni. Vaikka joulusta pidänkin ja sitä olen aina viettänyt.
 
,,,
En sanonut niin.

Sanoin, että monikulttuurisessa liitossa täytyy osata katsoa asioita myös toisesta näkökulmasta, ja punnita mitkä asiat ovat niin tärkeitä, että niissä ei voi joustaa ja missä asioissa ehkä voisi joustaa.

En myöskään sanonut, mitä alkuperäisen kysyjän pitäisi tehdä. Kehotin jo aiemmassa vastauksessani hakemaan ulkopuolista keskusteluapua, jotta hän voisi nähdä asian myös miehensä näkökulmasta - ja jotta mies voisi nähdä asian lapsen äidin näkökulmasta.

Totesin myös, ettei leikkaukselle ole mitään ikärajaa, joten kummankaan osapuolen ei tarvitse tehdä äkkinäisiä päätöksiä suuntaan tai toiseen.
Kaltaisesi kulttuurinrikastajat ovat kansakunnan syöpä. Ehkä olisi parempi jos muuttaisit johonkin ällählällähmaahan.
 
Vierailija1
No mitä helvettiä? Kiellät tekemästä niin. Itse ottaisin vaikka eron mieluummin kuin suostuisin moiseen.

Mieheni on ympärileikattu terveydellisistä syistä lapsena ja hänen terskansa on hyvin vähätuntoinen vaikka seksi onkin loistavaa molemmin puolin.
 
"tao"
Hei,

ymmärrän täysin näkemyksesi itsemääräämisoikeudesta. Sitä tarkoitinkin, että teemme vastaavia päätöksiä jatkuvasti. Oman näkemykseni mukaan ympärileikkaus ei aiheuta poikalapselle fyysistä eikä henkistä haittaa, enkä näe sitä asiana, jossa kannattaisi olla ehdoton.

On hienoa, että asetat lapsesi etusijalle, mutta minun näkemykseni mukaan lapsen edun mukaista on myös ehjä perhe. Siihen kuuluu myös keskinäinen kunnioitus molempiin suuntiin.

Monikulttuurisessa perheessä on myös lapsen oikeus oppia ja kasvaa molempiin kulttuureihin. Ihanteellista on, jos lapsi on kasvanut molempiin kulttuureihin ja voi valita itse sieltä itselleen sopivat elämänohjeet.

Monella monikulttuurisella (toimivalla) perheellä onkin kolmas kulttuuri, "meidän kulttuuri", jossa molemmat ovat tulleet vastaan, luopuneet jostain, tuoneet jotain uutta ja sitä kautta on syntynyt yhteinen tapa olla ja toimia.
Keskinäinen kunnioitus ei ole sitä että toiselle nauretaan kun on huolissaan ja pidetään vitsinä.
 
"vieraana"
Enpä ole ennen kuullutkaan, että muslimimiehellä (jolle uskonto jotain merkitseekin) olisi lapsi, mutta tämä lapsi ei olisi miehen näkemyksen mukaan muslimi. Lapsihan seuraa uskonnossa isäänsä, joten sinä voit ihan rauhassa olla kristitty eikä sillä ole mitään merkitystä. Ympärileikkauksen vaatimus viimeistään osoittaa, että lapsihan on muslimi miehesi näkökulmasta!
 
[QUOTE="pojan äiti";30638369]
Mieheni kulttuuri painostaa tekemään leikkauksen lapsena. Muita vaihtoehtoja ei hyväksytä, leikkaamattomuus on erittäin vakava synti isälle ja häpeä myös. Pojasta ei ole tullut kristittyä eikä muslimia, mutta tällä operaatiolla mies varmasti haluaa varmistaa että poika voi helposti tulla muslimiksi. Asiaa on ihan turha perustella järjellä, emme me suomalaisetkaan ymmärrä miksi alastomuus saunassa on väärin. Silti tätäkin meille normaalia tapaa kummastellaan maailmalla. Ympärileikkaus on normi mieheni kotimaassa, ja olisi samanlainen vaade jos mieheni vaatisi etten saa opettaa ja viettää joulua poikani kanssa koska hän uskoo toisin, kokisin että hän ei kunnioita minun kulttuuriani ja toiveitani lapsen kehitykseen liittyen.
Mieheni ei missään vaiheessa ole asettanut rajoitteita tai toiveita sille miten kasvatan lastamme ja mitä kulttuurisia perinteitä hänelle opetan. Ainoastaan minä olen asettanut rajoitteita, mm. vaatinut ympärileikkauksen peruuttamista.
[/QUOTE]

Sinulla menee puurot ja vellit sekaisin.

Ei miehesi "kulttuuri" voi mihinkään pakottaa. Kyse on siitä, että miehesi haluaa pitää perinteitä pakottavina - vaikka niistä poikkeaminen ei Suomessa aiheutakaan muuta kuin suukopua sukulaisten kanssa. Miehesi siis naamioi omat halunsa kulttuurin vaatimuksiksi.

Saunavertauksesi on päälaellaan. Se olisi vertailukelpoinen, jos asuisitte muslimimaassa ja sinä vaatisit suomalaisen kulttuurin "pakottamana", että siellä on koko perheen alastomana saunottava yhdessä.

Sinä et ole asettanut rajoitteita vaan haluat antaa lapsen kasvaa terveenä ilman silpomista. Suomessa ei ympärileikkauksen kieltäminen ole mitään peruuttamista, koska ympärileikkaus ei täällä kuulu tapoihin vaan on RIKOS.
 
"qwerty"
Suomessa ja monessa muussakin Euroopan maassa lapsen uskonto seuraa äitiä.

Itsekin olen naimisissa maahanmuuttajan kanssa, jonka näkemys ympärileikkauksesta on jyrkkä: Ei missään nimessä! Kyse on lapsen oikeudesta omaan vartaloonsa ja minkäänlainen lapsen kehon pysyvä muokkaus ei ole hyväksyttävää millään muulla kuin lääketieteellisesti välttämättömällä syyllä! En kannata myöskään korviksia ennen teini-ikää. Ympärileikkaus voi aivan hyvin odottaa ainakin teini-ikään. Tutkimukset eivät tue ympärileikkauksia. Ympärileikkaukset haittaavat molempien seksielämää huomattavasti todennäköisemmin kuin au naturel. Mitä jos lapsi ryhtyy harjoittamaan tantraa aikuisena? Luuletteko, että hän kiittää sukupuolielimensä silponeita vanhempia? Miksi leikkaus ei voi odottaa aikuisuuteen tai vähintään rippikouluikään?

Uskonnollinen peruste loukkaa yksilön uskonnonvapautta. On uskonnonvapautta antaa lapsen itse päättää asiasta! Tästä barbaarisesta tavasta on päästävä sivistysvaltiossa!
 
Hei,

ymmärrän täysin näkemyksesi itsemääräämisoikeudesta. Sitä tarkoitinkin, että teemme vastaavia päätöksiä jatkuvasti. Oman näkemykseni mukaan ympärileikkaus ei aiheuta poikalapselle fyysistä eikä henkistä haittaa, enkä näe sitä asiana, jossa kannattaisi olla ehdoton.

On hienoa, että asetat lapsesi etusijalle, mutta minun näkemykseni mukaan lapsen edun mukaista on myös ehjä perhe. Siihen kuuluu myös keskinäinen kunnioitus molempiin suuntiin.

Monikulttuurisessa perheessä on myös lapsen oikeus oppia ja kasvaa molempiin kulttuureihin. Ihanteellista on, jos lapsi on kasvanut molempiin kulttuureihin ja voi valita itse sieltä itselleen sopivat elämänohjeet.

Monella monikulttuurisella (toimivalla) perheellä onkin kolmas kulttuuri, "meidän kulttuuri", jossa molemmat ovat tulleet vastaan, luopuneet jostain, tuoneet jotain uutta ja sitä kautta on syntynyt yhteinen tapa olla ja toimia.
Ei tuo leikkely aiheuta naiselle sen suurempaa vammaa kuin poikalapsellekaan. Joten perheharmonian nimessä ehdotan, että aloitat silpomiset sieltä, johon päätösvaltasi oikeasti ulottuu - itsestäsi. Käy poistattamassa afrikkalaiseen tapaan häpyhuulesi ja clitoris, niin perheonni säteilee. Sen eteen kannattaa altistaa itsensä pikku kivulle ja tunnon puutteelle.
 
"qwerty"
Jokaisen ympärileikkausta harkitsevan pitäis kyllä katsoa tuo linkattu video! Voi kamala! Tiesin, että ympärileikkaus on haitallista ja moraalitonta, mutta jos rakastaa lastaan ei todellakaan tee hänelle mitään noin julmaa! Miten joku vanhempi voi edes harkita lapsensa pahoinpitelyä tuolla tavalla!!

Nyt ei kirosanat enää riitä...
 
"pojan äiti"
Tämä tarina sai onnellisen lopun. Juttelimme asiasta ja esitin miehelle niin pitävän argumentin ettei hän pystynyt pitämään kiinni näkemyksistään.

Sanoin että Jumala on luonut pojastamme täydellisen, kysyin että miksi hän jättäisi poikaamme asioita joita pitäisi korjailla ihmisen toimesta. Kysyin että eikö Jumala ole niin viisas että hän tietää mitä tekee.

Mies pohti asiaa eikä keksinyt asiaan vasta-argumenttia. Hän myönsi että pojan leikkaus on kulttuurin perinne eikä sitä tarvitse suorittaa pojalle.

Olen todella tyytyväinen! Viestini muille muslimien kumppaneille on että tutustukaa aiheeseen ja olkaa valmiita perustelemaan kantanne. Ympärileikkaus ei ole mikään pieni asia, vaan vaikuttaa suuresti poikien elämään!

Nyt saan rauhassa ihailla poikani kasvua ja kehitystä, ja olla levollisin mielin.
 
kellon toinen ääni
[QUOTE="pojan äiti";30676385]Kellon toinen ääni, miksi asia kuuluisi suvulle? Ei heillä ole tapana jutella muiden peniksistä... Outoa jos teillä on.[/QUOTE]

Jos katsot ketjun alun viestejäsi niin ymmärrät, vaikka #1 ja #9. Häpeä, rukoiluun kelpaamattomuus ja muut miehesi esiin tuomat asiat ovat siis pois pyyhkäistyt?

Omakohtaisena kokemuksena voin kertoa, että suvun ja perheen mielipiteillä ON väliä ja miehen pää käännetään painostamalla. Peniksistä ei tarvitse keskustella, mutta soppa voi alkaa ihan siitä kun kysytään miten Ruotsin matka sujui….
 

Yhteistyössä