Miten esseevastaus kirjoitetaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aino*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aino*

Vieras
Hei, kertoisko joku aloittelijalle vinkkiä, että miten esseevastaus kirjoitetaan yleensä yliopistoissa? Jos kysymyksessä sanotaan, että käytettävä pohjana jotakin teosta, niin sulkeeko se kokonaan pois omat lähtökohdat aiheeseen? Eli voiko mitään kirjoittaa minä-muodossa vaikka käyttäisikin teoksen asiatietoa. Esimerkiksi voiko ottaa muita esimerkkejä kuin kirjassa käytetyt?

esseissa pitaisi ensin esittaa yleisia teorioita kayttamalla pohjana teoksia. niiden pohjalta sitten analysoidaan kyseista asiaa ja esitetaan omat nakemykset asiasta. omia mielipiteita siis pitaa sisallyttaa tekstiin, tosin harvemmin kirjoitetaan mina muodossa. ja kaikki omat mielipiteet on perusteltava luetun materiaalin pohjalta. eli toisin sanoen, jos sinulla on mielipide, taytyy sinulla myos olla hyva argumentti sille.

Viittaat esseevastauksessa pohjana olevaan teokseen aina kun omin sanoin kerrot sisällöstä. Käytät monipuolisisa näkökulmia aheeseen liittyen eli hyvä vaan jos omiakin ajatuksia aiheesta tulee joukkoon. Ota vaan esille muitakin esimerkkejä. Muista kuitenkin pysyttäytyä aiheessa joka on annettu.

Kiitos paljon näistä vastauksista. Kyse on pääsykokeista, jotka ovat maanantaina. Olen ollut työelämässä välillä neljä vuotta enkä yliopistossa koskaan. Toivottavasti tärppää. Asiakokonaisuuksia tässä olen miettinyt ja pohtinut millaisia kysymyksiä esseissä voisi olla ja miten vastaisin.

Tuli vielä mieleen (jos luet vielä tätä ketjua) että kannattaa ensimmäinen kappale olla johdantotyylinen ja sitten tehdä selkeä ja looginen kokonaisuus siitä vastauksesta. Lopuksi voisi tehdä pienen yhteenvedon.

Yhteistyössä