Miten erottaa astma ja allergia? Miten saada poika astma testeihin??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhmäkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhmäkö

Vieras
Mein pojalla todettiin 6v allergia kissoihin,koiriin ja hevosiin ja varsinkin kissa lukemat olivat todella korkeat
(huomasin siis itse että poika alko oireileen hengitys kävi työlääksi,pihisi,ei jaksanut enään tehdä mitään vaan esim kissa paikoissa makas vaan sohvalla je hengitti tosi raskaasti, ennen kun edes oire tuli poika sano että lähdetään pois täältä, silmät vuotaa tai silmien ympärille tulee nyppyä tai menee umpeen

kahden vuoden aikana ei olla juuri käyty sukulaisilla missä varsinkin kissa (kuitenkin aika monella) Lääkärissä ollaan ravattu ja saatu mm histekkiä,ventolinea nestemäisenä ja paria muutkin kokeiluun mutta mistään ei ole apua.

Mikä ero siis on allergialla ja astmalla? Mulla itellä ollut 15v lapsuusiän astma mm kissoihin ja koiriin (mulla toisin pahempana koiriin)

Ja kun nään poikani oireet niin mulla oli oireet ihan samanlaisia.

Vai onko niin että me ei vaan käydä mummuloissa ja papoilla joilla kissa.

Miten esim astma todetaan?

Meidän 6 v tytöllä on allerginen astma sekä rasitusastma. Yleensä lapsilla astmaa tutkitaan ensisijaisesti kokeilemalla, auttaako astmalääkitys oireisiin. Jos auttaa, niin diagnoosi on astma. Rasitusastma voidaan tämänikäisillä lapsilla testata jo ihan rasituskokeessa.

Mun pojan astma todettiin a) päivystyskäynneillä (hengitys vinkui todella kovaa, pojan oli hankala hengittää, yski hullun lailla) ja b) oskillometriassa & juoksurasituksessa joka tehtiin yliopistollisessa keskussairaalassa.

Allergioita pojalla ei ole, on "vain" astma (rasitusastma ja infektioastma kuulemma). Tai itse asiassa taitaa olla koivun siitepölylle allerginen, kun on nyt kovin tukossa, nenä vuotaa, yms mutta eläimille ei oo allerginen.

Poika on nyt 6-vuotias. Astmadiagnoosin sai 4-vuotiaana, jolloin siis tehtiin juurikin nuo juoksurasitukset ja oskillometriat.

Niin tuota mietin että Onko tyhmää siis kun pojalla tuo kohtaus päällä ni lähtee kiikuttaan esim päivystykseen että näkevät?

Meillä sit vaan kaikki mummulat ym eri paikkakunnilla että joutuu sit meneen vieraaseen terveyskeskukseen.

Mutta mua harmittaa hirveesti pojan puolesta kun tiän että miltä tuntuu (siis meillä myös kova yskiminen niinkuin anatolia laittoi myös)
ja kun ei noista allergia lääkkeistä ole ollut yhtään mitään hyötyä niin siinä saattaa tuntikin mennä palautuessa että poika taas reipastuu

esim viime kesänä oltiin pappalla käymässä ja vaikka poika oli ehkä sen 5min sisällä ja loppuajan odotti ulkona niin kohtaus tuli. papalta on 80km tampereelle varmaan 10-15min ennen kun oltiin tampereella niin pojan hengitys oli taas normaalia.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmäkö;26258312:
Niin tuota mietin että Onko tyhmää siis kun pojalla tuo kohtaus päällä ni lähtee kiikuttaan esim päivystykseen että näkevät?
Meillä ei ainakaan ollut vaihtoehtoja: lapsi ei saanut henkeä, mikään ei auttanut, pakko oli lähteä päivystykseen jossa muksu sai maskin kautta Ventolinea ja joskus adrenaliinia, ja lisäksi kortisonia antoivat.

En mä "turhaan" päivystykseen veisi, ts. jos kotikonsteinkin menee ohi.

Sinuna varaisin ihan normaalin vastaanottoajan lääkärille. Kertoisin huomioni ja huolenaiheeni, pitäisin ehkä kirjaa siitä missä ja miten usein tulee näitä kohtauksia, ja pyytäisin (okei, vaatisin) pääsyä astmatutkimuksiin. Tai veisin suoraan yksityiselle keuhkolääkärille.

Meillä ei ainakaan ollut vaihtoehtoja: lapsi ei saanut henkeä, mikään ei auttanut, pakko oli lähteä päivystykseen jossa muksu sai maskin kautta Ventolinea ja joskus adrenaliinia, ja lisäksi kortisonia antoivat.

En mä "turhaan" päivystykseen veisi, ts. jos kotikonsteinkin menee ohi.

Sinuna varaisin ihan normaalin vastaanottoajan lääkärille. Kertoisin huomioni ja huolenaiheeni, pitäisin ehkä kirjaa siitä missä ja miten usein tulee näitä kohtauksia, ja pyytäisin (okei, vaatisin) pääsyä astmatutkimuksiin. Tai veisin suoraan yksityiselle keuhkolääkärille.

Kiitos. Pitää tosiaa miettiä että mitä tässä tekisi. Tosiaan kun se pahin näyttää olevan tuo kisumisu ja silläkin selvinnyt ettei mee kissa paikkoihin (vaikka mua sit taas harmittaa mutta mielummin sit menemättä)Pitää kattoo miten pojalla tuo siitepöly vaihe menee (itellä kun oli sekin) Ja täällä vasta kohta alkamassa kukkimaan.