Miten erotan onko kyse sika- vai kausi-influenssasta vai

  • Viestiketjun aloittaja huolehtija
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Kun ei täällä muihinkaan keskuteluihin pääse, kysyisin mahtaisko sikainfluenssa voida olla kuumeeton,jos muuten oireina on kamala lihassärky, pääkipu ja voimakas ripuli ja oksenteluakin?
Eikös jossain ole niin lukenut.Varmaa tietoa ei ole.
Testatuilla vissiin ollut kuumetta.Tai en tiedä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Kun ei täällä muihinkaan keskuteluihin pääse, kysyisin mahtaisko sikainfluenssa voida olla kuumeeton,jos muuten oireina on kamala lihassärky, pääkipu ja voimakas ripuli ja oksenteluakin?
Eikös jossain ole niin lukenut.Varmaa tietoa ei ole.
Testatuilla vissiin ollut kuumetta.Tai en tiedä.
niin kai. Vaikka sain sen käsityksen, että kesällä kun ihmisiä vielä herkemmin testattiin, olisi jossain perheessä ollut kaikilla sikatartunta, mutta jollakin oireina vaan pientä kurkkukipua. Siis kaikki testattiin.
 
No, mut aiheeseen liipaten kysyn tällaista
Aamulla lapsi 8v valitteli huonoa oloa, ei ollut kuumetta, mutta sairaan oloinen ja meni takaisin petiin. Sanoi että päätä särki.
Iltapäiväksi nousi kuume 39C ja kurkku tuli kipeäksi (vai oliko se jo aiemmin aamulla? Joka tapauksessa eilen oli ihan terve).
Sitten alkoi oksentelemaan, eikä mikään ole pysynt sisällä paitsi nyt illalla vähän yritti syödä pari keksiä yms. Kuume edelleen päälle 38.
Ei särje niveliä eikä lihaksia.
Päätä särkee kurkku ei ole enää kipeä.
Mulla tuli mieleen, että tavallisessa flunssassahan ei ole oksentelua? Eikä vastaavasti mahataudissa kurkkukipua? Joten oisko sikaa sitten?
 
minä
mulla oli viime kevättalvella joku influenssa. tuli korkee kuume 39 ja ylikin. pakotti joka paikkaa että piti ääneen valittaa. kurkusta en muista että oliko kuin kipee, mutta kuume kesti korkeana melkein viikon.
huomasi kyllä selvästi ettei ollut mikään tavallinen nuhakuume. en muista että oisin koskaan ollut noin kipee.
mikähän lenssu se toi nyt sit oli?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
mulla oli viime kevättalvella joku influenssa. tuli korkee kuume 39 ja ylikin. pakotti joka paikkaa että piti ääneen valittaa. kurkusta en muista että oliko kuin kipee, mutta kuume kesti korkeana melkein viikon.
huomasi kyllä selvästi ettei ollut mikään tavallinen nuhakuume. en muista että oisin koskaan ollut noin kipee.
mikähän lenssu se toi nyt sit oli?
Ehkä kausi-influenssa.

http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/laakejaterveystieto/useinkysyttya/Pages/Influenssarokote.aspx

 
Paha tauti on
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Kun ei täällä muihinkaan keskuteluihin pääse, kysyisin mahtaisko sikainfluenssa voida olla kuumeeton,jos muuten oireina on kamala lihassärky, pääkipu ja voimakas ripuli ja oksenteluakin?




voi olla. meidän isännällä kuumeeton, muuten oireilee samoin kuin muu perhe, joilla kaikilla alkuun melkein 40 asteen kuume.
 
mamma matadero
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Aamulla lapsi 8v valitteli huonoa oloa, ei ollut kuumetta, mutta sairaan oloinen ja meni takaisin petiin. Sanoi että päätä särki.
Iltapäiväksi nousi kuume 39C ja kurkku tuli kipeäksi (vai oliko se jo aiemmin aamulla? Joka tapauksessa eilen oli ihan terve).
Sitten alkoi oksentelemaan, eikä mikään ole pysynt sisällä paitsi nyt illalla vähän yritti syödä pari keksiä yms. Kuume edelleen päälle 38.
Ei särje niveliä eikä lihaksia.
Päätä särkee kurkku ei ole enää kipeä.
Mulla tuli mieleen, että tavallisessa flunssassahan ei ole oksentelua? Eikä vastaavasti mahataudissa kurkkukipua? Joten oisko sikaa sitten?




sikaa on, meillä samat oireet ja siaksi todettiin.

Anna lapselle särkylääkettä, tuo alun päänsärky ja kurkkukipu on hirvee.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Bonita:
Meillä on juuri nyt koko perheellä s-influenssa päällä. Oireina kova päänsärky, kroppasärky, voimattomuus, kova kuume (alkuun vajaa 40astetta), kurkkukipu, oksentaminen kolmena ekana vrk, ripuli, vilunväreet, kova yskä, nuha.

Vaikuttaa siltä, ettei teidän perhe possurokotuksia enää tarvitsekaan, valitettavasti. Muista lääkitä lapsen kipua, tuossa taudissa on kestämistä :(
Tarkoitatko minua?
Oliko teillä heti nämä kaikki oireet alkuun? Ja kaikillehan ei välttämättä kaikkia oireita tulekaan,vaikka sikaa olisikin,vai olenko ymmärtänyt oikein?

Meillä näillä kahdella tosiaan vain pääkipu ja kuume nousi yhtäkkiä,noin tunnissa 38 ja 39. En antanut vielä mitään lääkettä,kun menivät vain heti nukkumaan.

Teillä onkin kaikki oireet melkein kärsitty. kestikö kauankin?
Kuinka pitkään sairastamisen jälkeen pitää olla pois koulusta?

Kun tietäisi vain,tarviiko sen rokotteen vai ei.
:( :(
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja mamma matadero:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Aamulla lapsi 8v valitteli huonoa oloa, ei ollut kuumetta, mutta sairaan oloinen ja meni takaisin petiin. Sanoi että päätä särki.
Iltapäiväksi nousi kuume 39C ja kurkku tuli kipeäksi (vai oliko se jo aiemmin aamulla? Joka tapauksessa eilen oli ihan terve).
Sitten alkoi oksentelemaan, eikä mikään ole pysynt sisällä paitsi nyt illalla vähän yritti syödä pari keksiä yms. Kuume edelleen päälle 38.
Ei särje niveliä eikä lihaksia.
Päätä särkee kurkku ei ole enää kipeä.
Mulla tuli mieleen, että tavallisessa flunssassahan ei ole oksentelua? Eikä vastaavasti mahataudissa kurkkukipua? Joten oisko sikaa sitten?




sikaa on, meillä samat oireet ja siaksi todettiin.

Anna lapselle särkylääkettä, tuo alun päänsärky ja kurkkukipu on hirvee.
ok. Itselläni on rokote 2,5 viikkoa sitten saatu. Eli jos mäkin saan taudin niin sitten ei ollut sikaa. Hitto kun ne ei testää näitä enää.... helpottais jos tietäis että nyt se on sairastettu. Ymmärrän kyllä ettei resurssit riitä kaikkien testaamiseen...
 
Tipu
Meilläkin taitaa sikalenssu velloa :-( Itsellä oli alkuviikosta liki 40 asteen kuume, kovaa päänsärkyä, lihassärkyä, huonovointisuutta ja kipua keuhkoissa / polttelua keuhkoputkissa. Kuume laski nopeasti, yskää on vieläkin. Myös mies sairasti yhtä aikaa.

3-vuotias neitimme sairastui tänään, yskää, nuhaa ja tosi nopeaan nousi kuume yli 40 asteeseen. Tamiflu lääke aloitettiin illalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja Bonita:
Sairaan lapsen hoitaminen

Jos mahdollista, vain yksi aikuinen hoitaa sairastunutta. Riskiryhmään kuuluvan henkilön ei tulisi olla sairastuneen ensisijainen hoitaja.

Huolehdi, että lapsi saa riittävästi nestettä. Jos ruoka ei maistu esim. kurkkukivun vuoksi, energiaa saa sokeripitoisesta juomasta. Kun pidät sairastunutta lasta sylissäsi, pyri siihen että lapsi ei yski suoraan kasvoillesi.
Meillä nuo mustennetut tarkoittavat limsaa ja sitä että potilas ei saanut tulla meidän viereen nukkumaan.
Miksi ei saanut tulla viereen nukkumaan,ite otan ainakin viereen varsinkin jos on kipee...en pelkää sitä että ite sairastun mutta en halua että lapsi tuntee olonsa hylätyksi varsinkin jos on kovasti kipeenä!
Vaikka ohjeistus onkin eri mutta en minä raskis olla ottamatta viereen...

Niin ja vieressä nukku vaikka sikainfluenssakin oli....
 
tipu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kelle se lääke sitten niinku kuuluu ja annetaan? Kun ei kerta enää testata ja lääkettä kuitenkin annetaan vain sikainfluenssaan.
Meillä ainakin annettiin sikainfluenssa epäilyn vuoksi (kirjoitin tuossa ylempänä noista meidän oireistamme samalla nimimerkillä). Lääkäri teki muita tutkimuksia ja otti verikokeen ja sulki siten muita korkean kuumeen syitä pois.

Resepti annetaan nyt ilmeisesti helpommalla, minullekin sitä tarjoteltiin, mutta en sitä sitten itselleni kokenut kovin tarpeelliseksi. Lapselle lääke tänään tosiaan ostettiin. Aika kallis lääke minun mielestäni on!
 
jnill
Ootte te kanssa..täällä sanotte toisille ettei sika ole kummempi kuin kausi-influenssa, että suotta pelätä..miksi sitten rokotutatte lapsenne jos tuota mieltä olette?Vieläpä rokotteella jota ei ole riittävästi tutkittu?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
mulla oli viime kevättalvella joku influenssa. tuli korkee kuume 39 ja ylikin. pakotti joka paikkaa että piti ääneen valittaa. kurkusta en muista että oliko kuin kipee, mutta kuume kesti korkeana melkein viikon.
huomasi kyllä selvästi ettei ollut mikään tavallinen nuhakuume. en muista että oisin koskaan ollut noin kipee.
mikähän lenssu se toi nyt sit oli?
Ehkä kausi-influenssa.

http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/laakejaterveystieto/useinkysyttya/Pages/Influenssarokote.aspx
Influenssarokote kausi-influenssaan

Mihin aikaan vuodesta influenssarokote suositellaan otettavaksi?

Influenssa on influenssavirusten aiheuttama tavallista flunssaa huomattavasti voimakkaampi hengitystiesairaus. Sen oireita ovat muun muassa nopeasti nouseva kuume, lihaskivut ja kuiva yskä. Kausi-influenssaa esiintyy Suomessa keskitalvella, useimmiten joulu-huhtikuun välisenä aikana.

 
mm
Kaupungissa kausi-influenssa ja H1N1 jylläävät päällekkäin. Osa koululaisista nappasi kausi-influenssan ja osa H1N1-viruksen. Ei tautia erota kuin labratesteillä. Molempia liikkeellä.

Hoitakaa molempia kotona, Hengitysvaikeudet jne kuuluvat sairaalaan, olkoon viruksen tai bakteerin nimi mikä hyvänsä.
 
Minähän se olen aapee :D Koululaiset pääsi tänään kouluun,koko viime viikon olivat pois. Yskä on vielä,muuten ihan ookoo. Kerholaiset kans pääsee huomenna jo ihmisten ilmoille.

Mutta pienimmäinen sairastaa nyt,kun muut parantunut. Kovin kuumeinen on,mutta niin reipas. Ehkä liiankin,kun ei malta levätä päivällä. On vaan niin tukkoinen ja räkänen,kova yskä myös. Toivottavasti ei mene pahemmaksi.
Kieltämättä minä itse haluan jo ulos |O
 

Yhteistyössä