Miten erotan onko kyse sika- vai kausi-influenssasta vai

  • Viestiketjun aloittaja huolehtija
  • Ensimmäinen viesti
huolehtija
tavallisesta kuumetaudista?
Kun kahdella lapsella nousi yhtäkkiä korkea kuume,yskivät jonkin verran. Toinen yskinyt jo parina edellisenä päivänä ja valitti aijemmin kurkkua.
Oltiin muualta lähdössä kotiin,niin sanoivat että pää kipeä ja palelee. kotona tunnin päästä kova kuume. aijemmin ihan reippaana olivat.

Mistä voisin tietää kumpaa se on,vai voinko mistään?

Anteeksi kun häiritsen taas tällaisella aloituksella,mutta olen hädissäni.

Rokotuksia ei vielä ole saatu.. ensiviikolla pienimmälle,sitten joskus sen jälkeen näille sairaana oleville lapsille.
 
Ammattilainen
Et mistään jos ei tehdä testiä. Onko sillä niin suurta väliä? Ei sikainfluenssa ole lapsille sen vaarallisempi kuin tavallinen kausi-influensakaan. molenpiin voi tietenkin huonoimmassa tapauksessa vaikka kuolla mutta ERITTÄIN suurella todennäköisyydellä selviää kotihoidolla.
 
vieras
Et mistään ilman influenssatestiä ja niitä taas ei kuulemma enää tehdä, jos ei ole hätätapaus, koska testi maksaa noin 100 eur/kpl. Meillä vähän sama tilanne, mutta en kylläkään ole hädissäni, koska lapset on kuumeesta huolimatta ihan hyvävointisia ja reippaita. Sikainfluenssahan on esiintynyt pääasiassa ihan tavallisen kausi-influenssan kaltaisena tai jopa lievempänä, joten en näe mitään syytä joutua paniikkiin.
 
vieras
mitenkään, ellei sairaalassa testejä tehdä ja niitähän ei vissiin enää kauheesti tehdä. Yksityiset saattaa tehdä testejä, näin luin jostain muusta ketjusta.

Viimeisin ajanjakso, jossa on testattu, niin antoi tuloksen jossa oli 501 infuenssaa todettu, joista 404 oli todennettu sikainfluenssaksi. Eli tästä vois päätellä et huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä lapsillasi on sikainfluenssa, saattaa olla tavallinen kausi-influenssakin. :)

Meillä kans yks lapsista sairastaa vissiin sikainfluenssaa, varmistamaan ei pääse, ja ei kat sillä testin lopputuloksella mitään teekään, koska sikainfluenssa-lääkkeitä ei saa ellei kuulu riskiryhmään sairauden takia tai mene tosi huonoon kuntoon.
 
noh
Meillä on nyt sitten sika sairastettuna ja voisin sanoa jotain tunnusmerkkejä, jotka mun mielestä poikkes viime talvisesta kausi-influenssasta...
*siassa vointi aaltoilee-kuume heittelee alilämmöstä korkeammalle, on pari pv pois ja palaa takaisin
*keukokivut ja kipu kurkunpäässä, ovat ainakin meillä olleet aika voimakkaita alkuoireita
*kuiva yskä, joka aiheuttaa sekin yllämainituissa kohdissa poikkeuksellisen kovaa kipua
*maha sekaisin/kipeä heti aluksi...

Tässäpä jotain meidän oireista..
 
ap
Eli todennäkösesti tää on kuitenki influenssa,kun noin yhtäkkiä nousi kuume?
En mä muuten oliskaan ni halukas tietämään,mutta eikö sika mee kuitenki helpommin keuhkoihin mitä tuo kausi? Vai oonko ymmärtäny ihan väärin?

No jos nuo nyt on jossain sellasessa nii kuin kauan pitää olla kotona ettei se enää tartu?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja emma-elinda:
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Ei kai tavallista kausi-influenssaa ole vielä ees liikkeellä?
ja tämän sano lääkäri myös mulle.
Meillä täällä lapissa on kuiten kahenlaista voimakasta flunssa tautia (possua nyt eniten) liikkeellä ja siihen vielä vesirokkoa. Poika oli vesirokossa ja siihen kyytipojaksi kurkunpäätulehdus ja mie olen ollu reilun viikon nuhassa ja kurkkukivussa. Kuumetta ei ole ollu kuin pojalla.
 
Saraldo
Ei sillä ole mitän väliä, kumpaa se on. Pääasia on se, että jos oma tai lapsen vointi menee huonoksi, niin ymmärtää lähteä ajoissa lääkäriin, oli tauti mikä tahansa. Ja jos lääkäri meinaa kotiuttaa ja lapsi on selvästi huonossa kunnossa, niin ei lähde kotiin. Kyllä vanhemmat tuntevat lapsensa ja tietävät, milloin mennään huonompaan suuntaan. Ja silloin mä ainakin jäisin istumaan sinne. Jos sitten menee huonoksi, niin ei ole apu kaukana.
 
ap
No muei kieltämättä kannattas ajatella liikaa niita kauheita keuhkokuumeita ja tulehdukdsia joita sikaflunssa tekee :(

Mutta sen takia olis ainakin ollu kiva tietää että kumpaa influenssaa on,koska rokotukset on vielä saamatta. En tahtos turhaa viiä piikitettäväksi jos onkin jo sairastanut.

Tavis flunssaa tuo tuskin on ainakaan,kun nuin hurjalla vauhdilla alkoi tuo kuume. :(

Ja mä olen nii kamala pelkäämään.
 

Yhteistyössä