miten eroon tästä ajatuksesta? liittyy imetykseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maitokannut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maitokannut

Vieras
tuossa yhdessä ketjussa suurin osa sanoo että 1-2v ois hyvä imettää.
tää on ainoa asia mistä jotenkin en mielelläni puhuisi, kun olisin halunnut imettää pidempään :(

ekaa ja toista lasta imetin kumpaakin n. 3,5kk, sitten alkoivat itse jotenkin kyllästyä siihen. toinen alkoi suuttumaan kun näkikin tissin ja toinen vaan tuijotteli kattoon ja ihan kuin olisi pyristellyt pois. eihän ketään voi pakottaa, joten pulloon pikkuhiljaa siirryttiin, se kun kelpasi. eihän syömisen pidä lapselle ikävää olla. haikein mielin imetyksen kummallakin kerralla lopettelin, mutta ajattelin että hölmö olisin jos vaan sitkeästi pakottaisin.

sitten tietysti olen lukenut asiasta enemmän ja kuulema suunnilleen tuossa iässä tulee tissiraivareita jotka menee ohi. tietty otin itelleni huonon omantunnon ja se on säilynyt näköjään tähän päivään asti, vaikka lapset on jo 4v ja 6v.
nyt nuorin alkaa lähestyä tuota 3,5kk ikää. toivon että imetys sujuisi vielä, mutta sen keston päättää tuo ihana pieni :)

olenko mä ihan huono, kun olen imettänyt vaan reilu 3kk? olenko mä luovuttanut liian helpolla vai olenko mä vain toiminut lapsentahtisesti?
3,5kk on tosi kaukana suosituksista, mutta terkatkin on sanoneet että jokainen viikko, ja jokainen päiväkin on plussaa. ja kyllähän järki sen sanoo että niinhän se on. miten tästä typerästä mietiskelystä pääsee eroon??

no älä nytsuotta missään nimessä kanna "syyllisyyttä" aiemmista imetyksistä...mut nyt kun sulla on tietoa rintaraivareista yms.niin sulla on myös hyvät mahkikset jatkaa imetystä jos niin toivot!Tsemppiä!ps.se raivarikausi YLEENSÄ kyllä menee ohi melko nopeasti, kokemuksesta tiedän, mut hermoja repivää se vaihe on!

Sä olet hyvä äiti ja paras äiti omille lapsillesi, turhaan syyllistät itseäsi, hyvin lapset kasvaa korvikkellakin, Mä olisin halunnut imettää tyttöä pidempään, mutta maito alkoi jostain syystä vähenemään 5 kk paikkeilla, ja tyttö jäi selvästi nälkäiseksi, joten rupesin antamaan äidinmaidonkorviketta, joten imetin 5 kk, vaikka olisin halunnut imettää lähelle vuoden ikää.

ja vielä se piti sanoo, et raivarikautena missään nimessä ei saa "pakottaa" vauvaa syömään, se vain pahentaa tilannetta. Hyviä konsteja on esim.imettää vauvaa unisena, unille mentäessä yms. tai antaa jonkin jutun vauvalle käteen tutkiskeltavaksi imetyksen ajaksi...kaikki keinot sallittuja!!ja monet vauvat syövär raivarikautenaankin hyvin yöllä.Mutta sii tsemppiä kovasti!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no älä nytsuotta missään nimessä kanna "syyllisyyttä" aiemmista imetyksistä...mut nyt kun sulla on tietoa rintaraivareista yms.niin sulla on myös hyvät mahkikset jatkaa imetystä jos niin toivot!Tsemppiä!ps.se raivarikausi YLEENSÄ kyllä menee ohi melko nopeasti, kokemuksesta tiedän, mut hermoja repivää se vaihe on!

niin no ei se oikeastaan hermoja repinyt, olin vaan kai huolissani tai tietämätön. pääasia oli että vauva on tyytyväinen eikä syöminen ole tappelua. kun eihän sen niin ainakaan kuulu mennä.
kiitos tsempistä :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ja vielä se piti sanoo, et raivarikautena missään nimessä ei saa "pakottaa" vauvaa syömään, se vain pahentaa tilannetta. Hyviä konsteja on esim.imettää vauvaa unisena, unille mentäessä yms. tai antaa jonkin jutun vauvalle käteen tutkiskeltavaksi imetyksen ajaksi...kaikki keinot sallittuja!!ja monet vauvat syövär raivarikautenaankin hyvin yöllä.Mutta sii tsemppiä kovasti!

näinpä se kai on. päivällä se tissin hyljeksintä alkoikin, yöllä unisena kelpasi, mutta sitten tuli sekin vaihe että yölläkin karjuttiin että pistä pois tuo ja anna pullo :D

Alkuperäinen kirjoittaja mami-91:
Alkuperäinen kirjoittaja höpö höpö:
Olisit vaan tarvinnut enemmän tietoa aikanaan.

no johan on, eiköhän se tiennyt kaiken tarvittavan. Aina se ei onnistu, vaikka kuinka haluaa. :ashamed:

itseasiassa neuvolassa ei koskaan ole puhuttu rintaraivareista mitään. kysytty vaan että saako rintamaitoa ja siinä se. ei minkäänlaista neuvoa, tai mainintaa että vaikka imetys ois alkanut hyvin, siinä saattaa tulla erilaisia vaiheita.

Alkuperäinen kirjoittaja maitokannut:
Alkuperäinen kirjoittaja höpö höpö:
Olisit vaan tarvinnut enemmän tietoa aikanaan.

no johan on, eiköhän se tiennyt kaiken tarvittavan. Aina se ei onnistu, vaikka kuinka haluaa. :ashamed:

itseasiassa neuvolassa ei koskaan ole puhuttu rintaraivareista mitään. kysytty vaan että saako rintamaitoa ja siinä se. ei minkäänlaista neuvoa, tai mainintaa että vaikka imetys ois alkanut hyvin, siinä saattaa tulla erilaisia vaiheita.
toi on valitettavasti ihan totta. harvassa ovat ne neuvolan tädit, joilta löytyy oikeasti neuvoja imetykseen liittyvissä kinkkisissä tilanteissa. Tietenkin poikkeuksiakin on, ja olen huomannut, että myös neuvolakohtaista(joissain selkeästi panostettu enemmän siihen, että terkat ovat saaneet ajankohtaista imetysohjaustietoutta).Onneksi esim.Imetystukilistan nettisivuilta löytyy onneksi hyviä vinkkejä!

ai :( sori, jos kirjoittelin omiani... minulle kerrottiin kaikesta mahdollisesta, vaikka en saanut vauvaa edes imemään. :ashamed: |

älä turhaan anteeksi pyytele :)
tosi ikävää että sullakaan ei ole sujunut vaikka olisit halunnut.
täytyis vaan meidän kummankin päästä eroon siitä syyllisyydestä.

Ei ole jäänyt mitenkään harmittamaan, etten imettänyt kuin kolmisen kuukautta kumpaakin lasta. Voihan sitä lähellä olla muutenkin ja kunnon tyttöjä noista näkyy kasvaneen korvikkeellakin!

Alkuperäinen kirjoittaja Arew:
Ei ole jäänyt mitenkään harmittamaan, etten imettänyt kuin kolmisen kuukautta kumpaakin lasta. Voihan sitä lähellä olla muutenkin ja kunnon tyttöjä noista näkyy kasvaneen korvikkeellakin!

näin järkikin mulle sanoo. muuten hyvä itsetunto mutta tämä asia jostain syystä saa mut tuntemaan itseni kehnoksi. ihan turhaan, tiedän kyllä.

Mulla alko kuukautiset kun esikko oli kolme kuukautta ja maidon tulo selvästi väheni silloin. Parin viikon päästä tästä vauva alkoi rintaraivari jakson ja kun maitoa tuli jo valmiiksi vähän niin loppuihan se.

Toinen olikin sitten rinta riippuvaisempi tapaus ja imetinkin 1v5kk.

nostelen tätä, kun edelleen jotkut näyttää kuvittelevan että melko aikainen imetyksen lopettaminen on vain äidin turhamaisuutta tai halua päästä helpolla.

Minä ihmettelen tuota rintaraivari asiaa. kolmen lapsen kanssa en ole asiaan törmännyt ja imettänyt olen kaikkia pitkään. ihmettelen sitä ettei minulle ole koskeaan tullut tilannetta ettei lapsi haluaisi rintaa paitsi esikko lopetti tissin kun aloin odottamaan toista lasta ja se toppi tuli ihan yhtäkkiä. Kyllä varmasti olisin lopettanut imetyksen jos muksu taistelisi syömistä vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja nii:
Minä ihmettelen tuota rintaraivari asiaa. kolmen lapsen kanssa en ole asiaan törmännyt ja imettänyt olen kaikkia pitkään. ihmettelen sitä ettei minulle ole koskeaan tullut tilannetta ettei lapsi haluaisi rintaa paitsi esikko lopetti tissin kun aloin odottamaan toista lasta ja se toppi tuli ihan yhtäkkiä. Kyllä varmasti olisin lopettanut imetyksen jos muksu taistelisi syömistä vastaan.

niin no lapsia on erilaisia ja imetys ei kaikilla suju samaan tapaan todellakaan.

Yhteistyössä