miten eroon kropan "paastosäädöstä"? Kroppa ihan jumissa..

  • Viestiketjun aloittaja ponantso
  • Ensimmäinen viesti
ponantso
Olen siis vähällä ajalla n.3kk lihonut 20kg. Syytä on usean hormoonin matalasta tasosta kropassa, vajaatoiminnasta. Nyt sisätautilääkärin oheilla laihdutan, mutta ei tapahdu kuin ihan pientä laihtumista 200-300g viikossa. Kuuri on kova ja alan olla ihan loppu. Treenatkin (harrastan aktiivisesti)kun pitäisi myös.

Miten herätän kroppani taas toimimaan? Lääkäri suositteli vaihteeksi että jos niukka kalorisen dietin (800kaloria/pvä) vaihtaisi 2000 kaloria päivässä ja katsoisi mitä tapahtuu...
En vain uskalla, koska jos vielä lihon niin itseinhon määrä kasvaa vaarallisiin suhteisiin.
Nyt siis ylipainoa kivat 30kiloa.

Lääkäri pitää tilannetta vaikeana mutta kun minulla on vielä niin hyvät veriarvot ja verenpaineet ei viitsi mielestäni paneutua asiaan tarpeeksi.
 
nälänhätäkö?
Jos kroppa on siis "säästöliekillä" niin se pitää kiinni kiloistasi eikä varmasti laihdu. Syö vähän enemmän niin kroppasi uskoo että ruokaa on saatavilla vielä huomennakin eikä sen tartte pitää kiinni kaikista kiloista niin epätoivoisesti...
 
ap
olisko 1400kaloria paljon liikkuvalle ok? 2000 kaloria mitä lekuri suositteli en uskalla.. Vielä kun on huono ruokahalu ja syön pääasiassa kasviksia niin on aika urakka..
 
nälänhätäkö?
Kasvisten lisäksi syö kalaa ja broiskua jos ei punaista lihaa syö.
Hyviä öljyjä täytyy kehon saada!

Netistä löytyy niitä kalorilaskureita mitä voi käyttää apuna;kalorimäärä riippuu mm. sukupuolesta,liikunnan määrästä ja iästä.
 
Siis joo
Et laihdu syömällä liian vähän. Etkä laihdu syömällä pelkkiä kasviksia.
Lähelle sitä 2000 kaloria energian määrä per pv ja kasvisten tilalle proteiinia ja rasvaa!
Aivan älytön yrityskin laihtua noin.
 
nälänhätäkö?
Onko tämä tuttu sivusto?

http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/index.pl?session_id=1cfe3876bf09ebb624b676c6b819d035

Kannattaa tutustua,laskureista on ollu ainakin mulle paljon apuja
 
ap
Pitäisi saada noi kalorit aika helposti koska en tosiaan nauti syömisestä. Kalasta menee vaan valkoinen kala.. Kana maistuu huonosti mutta ehkäpä jotenkin.. Mitähän sivuja suosittelette?
 
vink
No välipalaksi napsi pähkinöitä (ei suola- ) !
Niitä on paljon erilaisia, niistä saa energiaa ja hyviä rasvoja ja ne on hyviä :p

Tossa yläpuolella on linkki tonne EnergyNet-sivuille,se on hyvä :)
 
Juu
Eli syöt aamulla vaikka tuorepuuron (1 dl puurohiutaleita, 1 dl marjoja/ananasmurskaa tms ja 1 - 2 dl maustamatonta jugurttia) + kahvia (ehdottomasti, koska se pistää aineenvaihduntaan vauhtia aamusta)

Lounaaksi kasvisten kanssa kalaa tai kanaa taikka raejuustoa tai vaikka linssejä/papuja tms.

Välipalaksi hedelmä ja kahvia

Päivälliseksi taas kasvisten kanssa kalaa/kanaa/raejuustoa/papuja/linssejä

Iltapalaksi maustamatonta rahkaa ja sekaan hedelmän paloja/marjoja/ananasmurskaa

Ellet syö rasvaista kalaa päivän mittaan, niin sitten ruokalusikallinen rypsiöljyä vaikka siihen tuorepuuroon tai sitten vain kurkusta alas sellaisenaan.
 
ap
sinulle joka teit ihan menuun olet aivan mieltettömän kultainen. Totuus on se, etten vaan saa ruokaa noin paljon ja usein alas. Mulla on ihan tullut oksennustakin viime aikoina. Itsellä niin paha mieli aina syömisestä.
Syön useimmiten: aamulla 2 kuppia murukahvia, lounaaksi: 2 tummaa leipää, tonnikalaa ja ananasta ja kasviksia tai salaattia, ranskalaisella kastikkeella. Päivällinen: pieni annos jotain pastaa tai kasviskiusausta ja salaattia. Illalla teetä.. Täytyy vaikka lounaaseen ja päivälliseen lisätä jälkiruoka vaikka jäätelö marjoilla?
Aamulla en syö mitään koska uin aamuisin 1,5h ja sen jälkeen lounas.
 
Mikä on säästöliekki? Jos ihminen syö vähemmän kuin kuluttaa, niin silloin laihtuu. Säästöliekkiin en oikein usko, koska tuskin maailmassa olisi yhtään nälkäkuolemaa jos sellainen olisi olemassa. Minä jättäisin kans nuo hiilarit pois. Ja mäkin liikun enkä silti tartte hiilareita
=)
 
Näin jossain ohjelmassa sellasen kokeen, että 3 ryhmää oli kovassa ruumiillisessa työssä. Ryhmä 1 sai juomaksi vettä, ryhmä 2 sokerivettä ja ryhmä kolme sai vain huuhtoa suunsa sokerivedellä. Juoma piti siis sylkäisät pois. Ryhmä 1 suoriutui huonoiten. En muista olivatko ryhmä 2 ja 3 tasaväkiset vai voittiko ryhmä 3 peräti. Pointti oli kuitenkin se, että (ryhmä 3) kroppaa huijattiin sokerin maulla luulemaan, että nyt sieltä tulee energiaa ja niinpä se antoi "palaa". Voiskohan jotain tuollaista kokeilla?
 
tossuliini
Taas tässä nähään että ei anna ohjeita ainakaan mikään ammattilainen kun käskee jättää hiilarit pois. Mä kun kysyisin mun terkkarilta noista hiilareista niin vois sanoa että ei kannata jättää kun niitäkin pitää ruokavaliossa olla. Ite syön kans hiilareita mutta en mitään hirveetä määriä vaan sopivasti. Ja yritän syödä suhtkoht monipuolisesti ja painoa lähtenyt melkein 16 kg. Ja silloin kun liikkuu niin voi syödä enemmän koska sun kroppas on "säästöliekillä" eikä paino putoa.
 
mites se toinen pää jutussa ....mitä tulee ulos ja kuinka usein......luontaistuotteista voikukka nokkonen katajanmarja ,persilja mansikka ( marjan kannat) jne ovat nesteenpoistajia ja auttavat maksan ja munuaisten toimintaa. Eli siitä vaan yrttiteetä keittelemään, mutta muista sitte juoda vettä ettet mee kuivaks.
 

Yhteistyössä