Miten eroon ajopelosta?

  • Viestiketjun aloittaja "espoolainen"
  • Ensimmäinen viesti
"espoolainen"
Olen aikoja sitten saanut kolarin takia itselleni kunnon autoilu-fobian. Haluaisin taas uskaltaa ajaa, mutta kynnys on liian korkea.
Onkohan mitään autokouluja, jotka on erikoistunu pelkääviin asiakkaisiin? En ainakaan heti netistä sellaista löytänyt. Ja mullehan ei riitä mikään pieni rohkaisu, vaan mulla on kunnon fobia. Vai psykologilleko tässä täytyy ensin mennä?
 
"alkup."
Alkuperäinen kirjoittaja älä aja;23079372:
Miksi pitäis ajaa kun olet ilmankin pärjännyt?
No kun on nykyään noita pieniä lapsia, jotka pitää syksystä lähtien viedä päiväkotiin. Se rumba olis niin paljon helpompaa jos autoilisin. Ja haluttais muuttaa vähän syrjempään, missä joukkoliikenne on vähäistä. Tässä nyt ne tärkeimmät syyt.
 
mä sain kortin 2001 ja viikko sen jälkeen mun kaveri kuoli auto-onnettomuudessa. olin todella epävarma muutenkin, mutta sen jälkeen en uskaltanut rattiin. en halunnut ikimaailmassa olla minkään auto-onnettomuuden aiheuttaja... vähän hassu ajatus, mutta niin mä sen silloin ajattelin.
ajoin autoa ehkä max.5kertaa seuraavien vuosien aikana ja aivan lyhyitä pätkiä "kotikulmilla", kunnes vuonna 2007 sain opiskeluiden, äitiyslomien yms jälkeen töitä ja oli PAKKO ajaa.

siitä se sitten lähti, ihan pieniä matkoja ensialkuun ja aina pikkuhiljaa pidempiä. mulle oli hirveän tärkeätä et mulla oli aina sama auto, "tutustuin" autoon ja kun tunsin sen kun omat taskuni, niin uskalsin lähteä pidemmällekin pikkuhiljaa.

tuosta 2007 elokuusta asti olen lähes päivittäin ajanut autoa, pitkää ja lyhyttä matkaa ja ei pelota yhtään.. päinvastoin musta on tullu aika kaahaaja :ashamed:
 
toinen arka
Ei kai siihen auta muu kuin ajaa vaan. Mulla on ollu kortti jo yli 12 vuotta, mutta edelleen oon TOSI epävarma kuski. Pääasia tietysti on, että uskallan ajaa, mutta välillä tuntuu että mua huonompaa kuskia saa etsiä. Ilman navigaattoria en löytäisi mihinkään. En osaa edelleenkään taskuunparkkeerausta, toisaalta olen pärjännyt ilmankin oikein hyvin.

Mun mielestä tärkeintä on, että ajat vaikka ekana tuttuja reittejä ja sitäkautta saat varmuutta ajamiseen. Ei kaikkien tartte mitään huippukuskeja ollakaan.
 
67yu
Olen tosi pahoillani, mutta olen ehdottomasti sitä mieltä, että jos on arka kuski, niin ei pitäisi istua ratin takana ollenkaan. Se aiheuttaa kaikille muille ihmisille suuren riskin! Sellaisen kuskin huomiointikyky on erittäin rajoittunut, vaikka kuvitteleekin ottavansa kaikki huomioon. Yrittäessään varmistella sitä yhtä siirtoa liikenteessä, jonkun eri mokan takia kerkeää jo jysähtää. Autolla ajon on tultava itsestään aika automaattisesti, jotta liikenteeseen saisi lähteä... Valitettavasti tämä taito on todella harvassa.
 
"alkup."
Olen tosi pahoillani, mutta olen ehdottomasti sitä mieltä, että jos on arka kuski, niin ei pitäisi istua ratin takana ollenkaan. Se aiheuttaa kaikille muille ihmisille suuren riskin! Sellaisen kuskin huomiointikyky on erittäin rajoittunut, vaikka kuvitteleekin ottavansa kaikki huomioon. Yrittäessään varmistella sitä yhtä siirtoa liikenteessä, jonkun eri mokan takia kerkeää jo jysähtää. Autolla ajon on tultava itsestään aika automaattisesti, jotta liikenteeseen saisi lähteä... Valitettavasti tämä taito on todella harvassa.
Ymmärrän kyllä tämänkin näkökulman. Toisaalta tämä tuntuu jotenkin niin hassulta. Mä oon ollu aina se, joka oli porukan "paras" kuski, aina liikenteessä. Osasin ajaa autoa jo kymmenenvuotiaana jäällä kilpaa poikien kanssa. Toisaalta sitten, oli ehkä vähän liian raskas kaasujalka ja täydellinen itseluottamus. Mua ihan nauratti yhden kaverin äiti, joka ei kolarin takia uskaltanut ajaa autoa! Vähänkö nynny!
No, niin vaan kävi itsellekin. Uskomatonta. Ja nyt en ole sitten uskaltanut ajaa ollenkaan moneen vuoteen. Enkä tiedä, miten pääsisin tästä pelosta. Se vaikeuttaa arkea.
 
"alkup."
[QUOTE="herra";23080203]Kyllä nämä nunnunnaa normaalia heikommat naiskuskit pitäs poistaa liikenteestä.[/QUOTE]

Miks vaan normaalia huonommat NAISkuskit. Kun mä olin siinä kolarissa, niin meidän auton kuski oli mies ja se, joka meidän päälle ajoi, oli mies.
 
"pop"
Tuttu autokoulun opettaja kertoi, että heillä käy viikottain oppilaita, joilla on ollut kortti jo vuosia. Osa käy monen vuoden tauon jälkeen muistelemassa ajamista, osa haluaa varmuutta tiettyyn osa-alueeseen (esim moottoritielle liittyminen) tai varmuutta liukkailla ajamiseen, pimeässä. Haluaa opetella taloudellista ajamista...

Ota vain puhelin käteen ja ala rohkeasti soittelemaan autokouluihin. Selitä ja kysy, hinnoissakin on varmasti eroa. Ei ajopelosta taida päästä kuin ajamalla. Ja mitä pidemmän ajan olet ajamatta, sitä vaikeampi on sinne rattiin mennä.

Kyllä se siitä!
 
"poikia3"
Pelkoon ei auta kuin ajaminen, ja heti sen kolarin jälkeen olisi pitänyt vain ajaa. Mun pahimmat tilanteet ovat olleet se, kun rekka meinas liikennevaloissa tulla päälle, silloin kyllä tykytti pitkään. Sekä syksyinen törmäys pimeällä jonkun eläimen kanssa. Sen jälkeen pelotti ajaa pimeällä, mutta ajanut olen silti koko ajan.
 
"Kenguru"
Olen tosi pahoillani, mutta olen ehdottomasti sitä mieltä, että jos on arka kuski, niin ei pitäisi istua ratin takana ollenkaan. Se aiheuttaa kaikille muille ihmisille suuren riskin! Sellaisen kuskin huomiointikyky on erittäin rajoittunut, vaikka kuvitteleekin ottavansa kaikki huomioon. Yrittäessään varmistella sitä yhtä siirtoa liikenteessä, jonkun eri mokan takia kerkeää jo jysähtää. Autolla ajon on tultava itsestään aika automaattisesti, jotta liikenteeseen saisi lähteä... Valitettavasti tämä taito on todella harvassa.
Tuolla logiikalla olis tiet aika tyhjiä. Lähes kaikki on arkoja kuskeja juuri kortin saatuaan, ja ajotaito kehittyy vasta autokoulun jälkeen.
 
Aloita hiljaisina aikoina. Tai pyydä vaikka joku kuskaamaan sut johonkin pikkukylään ja lähdet siellä sitten ajamaan. Vaikka Kirkkonummelle jos asut länsipuolella Espoota. Paljon rauhallisempi meininki on alkuun tärkeää. tai jos pimeys ei haittaa niin Espoossakin voi aika stressittömästi körötellä iltaisin kun ruuhkaa ja nopeita tilanteita ei ole niin paljoa.
Itse kammosin joskus ajamista, kunnes vain ajoin tarpeeksi.
 
"alkup"
[QUOTE="poikia3";23080311]Pelkoon ei auta kuin ajaminen, ja heti sen kolarin jälkeen olisi pitänyt vain ajaa.[/QUOTE]

Tämä on NIIN totta! Olis vaan pitäny pakottaa ittensä rattiin.
 
"jep"
[QUOTE="Kenguru";23080318]Tuolla logiikalla olis tiet aika tyhjiä. Lähes kaikki on arkoja kuskeja juuri kortin saatuaan, ja ajotaito kehittyy vasta autokoulun jälkeen.[/QUOTE]

Samaa mieltä.
Tuli mieleen autokoulun opettajan lausahdus: Ajokortti ei ole merkki siitä, että osaa ajaa autoa. Ajokortti on merkki siitä, että kuskilla on tarvittavat taidot alkaa opetelle itsenäisesti ajamista. Monella vain unohtuu, ettei ole täydellinen kuski ja lopettaa oppimisen.
 

Yhteistyössä