Miten ekaluokkalainen pärjää kotona yksin lomien aikaan?

  • Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti
tietämätön
Siis ymmärrän, jos on isompia sisaruksia seurana, mutta jos raasu on ihan yksin.
Eihän sellaista raaski yksin jättää, mutta
Mistä hoitaja?
Miten saa itselle keploteltua lomat (kesälomakin on julmetun pitkää ) ??
 
Toi on aina ikuinen ongelma. Meillä on ratkottu se niin, että mies ottaa talvilomansa (jo) syysloman aikaan ja minä sitten kun talviloma oikeesti on. Jos tää ei onnistu niin sitten kaikki serkunkumminkaimat käytävä läpi, jos joku ehtis edes osan päivää.
 
mun poika oli kesälomalla yksin joka toinen viikko... sillon aina ku oli mulla, kun ei ollut muita vaihtoehtoja ku itte kävin töissä. kun taasen oli isällään niin isän vanhemmat kattoi muksua isän ollessa töissä. ja joku varmaan kysyy et mix ei poika mulla ollessaan ollu isän vanhempien luona niin vastaus on että en ole niitten kanssa missään tekemisissä enää. ja omat vanhemmat taasen asuu niin kaukana ja ovat itekkin töissä ettei sekään onnistunut hoidon suhteen. ja pärjäsi vallan mainiosti. sama juttu ens viikolla, kun on koulusta lomaa, viettää päivät itekseen kotosalla
 
Mä olin ihan ällistynyt, kun mun vanhempani ehdottivat viikonloppuna, että ottavat kuopuksen mukaansa mökille syysloman ajaksi. Ällistynyt sikäli, että meillä on lastenhoitoapu ollut aina todella kortilla. Jos ei tuota tarjousta olisi tullut, niin mies olisi varmaan ottanut syyslomaviikon vapaata töistä. En olis uskaltanut jättää lapsukaisia kaksistaan tänne koko päiväksi loma-aikana.
 
Meille tuli kotiin lappu, et 2 päivystävää päiväkotia ottaa ekaluokkalaisia hoitoon syysloman aikana 15e/pvä.

Mä teen vaan 50% työtä, joten mulla on vapaata nuo 2 päivää ensiviikolla (to ja pe).
 
vieras
Rahalla yleensä selviää. Kaikenlaista toimintaa järjestetään noina aikoina, mihin lapsen voi viedä aamusta ja hakea iltapäivällä. Kesällä mm. seurakunnat järjestävät pienille koululaisille kesäkerhoja, missä menee suurin osa päivästä. Erilaisilla järjestöillä ym. on myös noita kesäjuttuja.
 
Kyllähän mä itsekin muistelen olleeni aika paljon yksikseni.. jopa ennen sitä 7:ttä ikävuottakin. Etenkin, kun asui vieraskielisessä maassa, oli leikkikaveritkin vähissä. Ainoana lapsena ei ollut edes sisaruksia kiusattavana.
Nyt kun näkee noita omia poikia (esikoinen toisella, keskimmäinen ekalla luokalla), hyvinhän nuo pärjäävät. Ex-vaimo kyllä valittaa, että pojat jättävät tavaroita hujan hajan (olivat esim. käyneet kotonaan, kun ex oli ulkomailla puoli viikkoa, ja jättäneet viinirypäleitä sohvalle. Mutta aika neuvokkaita nuo ovat keksimään tekemistä ihan keskenäänkin.

- Kez.
 
Ei siinä naapurissa asuisi jotakuta kotiäitiä, jolla ois saman ikäistä väkeä, ja joka pientä korvausta vastaan huolehtisi teidän ekaluokkalaisesta lomien ajan...?? :whistle: ;)

Meillä oli kotona hoitaja vielä tuon ikäsenä. Ainakin, jos äiti oli töissä illan/yön. Päivisin saatettiin jonkin aikaa olla ihan keskenään, mutt muuten hoitajan kanssa.
 
Mä en uskalla jättää vielä kokopäiväksi tokaluokkalaistanikaan yksin. Meillä järjestyi vapaata niin, että lapset tarttee 1 päivänä kaitsijan ja mummo tulee apuun. Tosin onhan se paljon lapsesta kii, meillon pojalla taas astma pahempana, ni senkin takia en uskalla jättää pitkäks aikaa :/
 
vieras
On sitä toki pärjätty ennenkin ja hoidettu nuorempiakin, mutta mun mielestä ekaluokkalaisen tai edes tokaluokkalaisen ei vielä tarvitse pärjätä päiviä yksin. Ei ainakaan mun lasten tarvitse. Ekaluokkalaiselle päivä on pitkä aika, moni ei vielä kunnolla edes hahmota ajankulua syysloman aikaan. Esim. pienet pelot saattaa kasvaa järisyttäviin mittasuhteisiin ja vaikka lapsi sanois pärjäävänsä, niin voi silti pelottaa, jännittää ja jopa huolestuttaa itseäänkin yksinolo.
Turvallisempaa on viedä jonnekin ohjattuun toimintaan tai muuten järjestää hoito.
 

Yhteistyössä