Miten ehditte?

  • Viestiketjun aloittaja ei ehdi :(
  • Ensimmäinen viesti
ei ehdi :(
Miten kaiken jos/kun ulkoilet lasten kanssa aamupäivästäkin?

Mä olen varmaan jotenkin avuton tai organisointikyvytön..
Tähän saakka ei olla ulkoiltu muuten kun kävelyllä käyden ennen lapsen nukahtamista ja alkumatkasta keinuttu hetki puistossa monesti (+ sitten iltaisin/viikonloppuisin mummolassa). Sama joskus iltaisin. Nyt lapsi jos selkeästi kaipaa enemmän puuhailua ulkona..

Meillä heräillään n.klo 8, pötkötellään hetki ja noustaan viim. 8.30.
9.45 mennessä ollaan selvittyy aamutoimista ja molemmat -etenkin äiti- "ihmismäisessä" kunnossa, ulkovaatteet katsottu/puettu.
Kävelemme puistoon ja olemme siellä klo n.10, tunti jää aikaa leikkiä.
Ulkoilun jäljiltä lapsella on niin nälkä ja väsy, että ruoka pitää saada HETI kun päästään kotiin. Eipä auta muu kun avata purkki ja kipata laitaselle, ellei ole jotain lämmittämistä vaille valmiina. Itselläkin alkaa tuohon aikaan olla jo nälkä..
Sitten vaipanvaihto väsyä huutavalle lapselle ja takaisin ulkokamppeihin (ihanaa että jo helpottaa!), pikku kävely/heilutus pihalle ja uni maistuu. Viimein aikaa keksiä itselle syötävää..

MITEN te ehditte tehdä ruoan?? Ja tällä ihmettelijällä on kuitenkin vain yksi lapsi, tosin aika tulinen ja seurankipeä sellainen.. ;)

Tiedän toki helppoja ruokia, mutta kun yksinkertaisesti aamussa ei riitä aika silti! Ja joo, sekin on yksi fiksu keino että tekee enemmään ruoka illalla ja säästää molemmille annokset, mutta ku aina ei jää/ole sellasta ruokaa mikä olis enää hyvää..
 
"liila"
No, minä ehdin hyvin siksi, että heräämme aamulla puoli seitsemän. Olemme helposti siis ulkona jo yhdeksän jälkeen ja kotona puoli 11 mennessä. Siinä ehtii kokata :)
 
"vieras"
Mä en ainakaan ehdi aamusin tehdä ruokaa. Aamupalan ja aamutoimien jälkeen mennään pihalle ja samantien on ruoka-aika kun palataan. Edellisen päivän ruokaa annan lapselle tai pakkasesta sulatan annoksen mutta jos kumpaakaan ei ole niin sitten vaan purkista, ruokaahan sekin on :) Itse syön vain leipää tms.
 
"Pikkuinen Jättiläinen"
Mekin ulkoillaan vain kerran päivässä, mutta täältä olen lukenut vinkkejä että tosiaan lämmittää sitä edellisenä päivänä tehtyä ruokaa tai laittaa ruuan uuniin ulkoilun ajaksi jolloin se on valmista kun tullaan takaisin. Mutta itse en uskaltaisi jättää ruokaa uuniin, jos lähdettäisiin omaa pihaa kauemmas..

Minun näkökulmasta te heräätte aika myöhään eli ehkä siinä syy että ei ehdi? Meillä herätään yleensä kuudelta, joten johan siinä tulee aamusta kaksi tuntia ylimääräistä aikaa..
 
meillä näin
Siis tarkoitat ilmeisesti lounasta?

Mulla 2 lasta ja olen todennut että jos annan lounaan,lämpimän ruuan niin sitten ei kelpaa enää päivällinen. Niimpä meillä ei lämmintä lounasta yleensä syödä. Yksi lämmin ateria riittää päivässä ja sen kerkeää hyvin tehdä iltapäivällä (en käytä eineksiä).
Syödään kyllä välipalaa tietenkin ja monipuolisesti :)
Toki joskus annan lämmintä ruokaa varsinkin jos ollaan lähdössä monen tunnin reissulle esim kyläilemään/mummolaan jne... mutta se on edellisen päivän ruokia useimmiten. Tee vaan reilu annos aina päivällistä että riittää seuraavan päivän lounaallekkin, näin ongelma on ratkaistu :)
 
vierakes
Meillä herätään 6-7 maissa, lapset syövät saman tien ja puen heidät päiväkuntoon, jonka jälkeen lapset touhuavat vapaasti, katsovat tv:tä ja leikkivät tuonne 9-10 saakka. Tässä välissä mulla on reippaasti aikaa aamukahviin ja ruoanlaittoon. 10 tienoilla ulos, 11 sisälle ja ruoka mikron kautta naaman eteen, lapset sen jälkeen nukkumaan. Välipala unien jälkeen, sitten ulos, ja taas samaa ruokaa kuin aamupäivällä. Katsovat pikkukakkosen, leikkivät vapaasti ja iltapala ja pesut, sitten unille 20.00
 
viikolla herätään 7 pintaan, joten ulkoilu 8.30-10. Ehtii hyvin tehä ruuan ennen unia.. Viikonloppuisin nukutaan myöhempään, joten ei ehditä ulos aamulla kun teen se ruuan yhdeksitoista :D

Eli ruoka on pihalla oloa tärkeempi :wave:

Siis herää aiemmin, ehdi enemmän.. Ei tuo sun systeemi huonolta kuulosta. Ruokaahan se on purkkiruokakin!
 
Yritän tehdä yleensä reilun satsin ruokaa illaksi että siitä riittää mulle ja 5 v:lle sitten lämmittää,jos ei jää niin sitten teen jotain nopeaa ruokaa meille.Meillä on aamuvirkkua porukkaa,yleensä ollaan jo klo 7.00 kaikki ylhäällä,meillä alkaa kaikki kerhoilut 9.00-9.30 ja kävellään.Siinä tulee mukavasti se aamun ulkoilu samalla,vauva nukkuu sitten vaunuissa omien uniaikojensa mukaan.
 
"Anne"
Ei ehditäkään. Aamupäivällä yleensä ulkoillaan.
Herään noin8 ja lapsi joskus 9:n aikoihin. Aamujuttujen jälkeen mennään ulos reiluksi tunniksi ja sisälle tultaessa tosiaan se purkkiruoka mikroon tai eilisen päivän apetta ja lapsi päikkäreille.
Ei itsellekään vielä maistu ruoka tuohon aikaan niin ei sitä kummoisempaa ruokaa tule edes mieleen valmistaa.
Lapsen päikkäreiden aikaan valmistelen salaattia, otan lihaa lämpimään jne ja kun lapsi herää niin teen sitten loppuun ja neljän aikaan on ruoka valmista.
Illalla tietysti voisi tehdä ruuan valmiiksi seuraavaksi päiväksi ellei ole mitään kauppareissua tms ennen lapsen iltatoimia mutta ei sitä oikein niin pientä annosta viitsi alkaa värkkäämään, mielummin tekee sitten enemmän ruokaa iltapäiväksi ja purkittaa siitä lapselle seuraavaksi päiväksi.
 
Mä herään vaihtelevasti 6-7 väliltä ja lapset heräilee noin puol yhdeksän. Mä olen melkeen jo siivonnu kämpän ja laittanu kaiken kuntoon jos alan heti tekemään (aamu kahveen jälkeen) ja sit on hyvä olla pihalla ja tehdä siellä puutarha hommia. Ruoanlaitossa suosin uunia koska mikäs sen helpompaa, kun laittaa lihat uuniin hautumaan ja laitella pyykkiä tai tiskejä siinä samalla kun ruoka tulee lähes itsekseen. Ja sit vaan kastike ja perunat ku lihassa on puoltuntia jäljellä. Mutta yleensä mä teen siivouksen vasta kuopuksen nukkuessa. Hän ei herää imurin ääneen eikä muuhunkaan niin saa vapaasti kolistella. :)
 
mon varmaa huano äiti ko mennään pihalle jos mennään, syödään mitä sattuu oleen, suunnilleen samaan aikaan, tunnilla voip heittää. jaksa ressata erikoisemmin. toine lämmin ruoka tehään illemmalla. nukkuun mukulat menee 21. herätään aamusta 8-9. rauhassa aamusella herätään.
 
"Äiti"
Teen ruokaa pakastimeen ja isompia määriä, joita voi syödä useampana päivänä peräkanaa. Ruokaa voi tehdä illalla, kun lapset ovat menneet nukkumaan, päivällä kun lapsi päikkäreillä/leikkii itsekseen/laitat jotkut puuhat pystyyn vaikkapa keittiön pöydälle tai lattialle ja aamulla ennen lasten heräämistä.

Kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla. Voit tehdä ruokaa vaiheittan. Esim. vihannessosekeitto näin: illalla kuorit ja paloittelet vihannekset + laitat veteen yöksi/ aamulla kiehautat ne valmiiksi/ ulkoilemasta tullessa lisäät kerman ja mausteet + soseutat keiton. Esim. makaronilaatikko näin: illlalla ruskistat jauhelihasipuliseoksen, aamulla keität makaronit, ulkoilun jälkeen sekoitat edelliset ja tarjoat ketsupin kera / illlalla teet juustomaito seoksen ja laitat makaronilaatikon uuniin - siitä saat ruokaa seuraavaksi päiväksi.

Onnistuu totaaliyksinhuoltajalta, jolla kaksi lasta. Onnistuu siis sinultakin.
 
"Anne"
Tekisin minäkin varmaan ruokia silloin kun lapsi nukkuu kun nukkuu niin hyvin, mutta lapsen makkari on keittiön vieressä ja lapsi herää esim. jauhelihan paistamiseen.
Toisaalta taas laatikkoruokia (makaroni/perunalaatikot) on helppoja ja tulevat melkein itsekseen sitten uunissa, mutta meillä niitä ei syödä koska minä en syö viljoja ja lapsi ei syö perunaa joten aika paljon kastikeruokia on meillä. Tosin uunissa saa niitäkin tehtyä jos paistaa pikaisesti lihan etukäteen ja laittaa uuniin sitten hautumaan esim. kermaa+lihaa+kasviksia+tuorejuustoa tms.
 
Suunnittelen enemmän kuin ennen, tiedän jo aamulla mitä on päiväruuaksi, esim. kaalilaatikkoa teen kerralla enemmän, yksi pakastimeen.. Vaikka keitto on nopea tehdä, laitan usein ruuan jo ennen aamu ulkoilua. Ruoka on aina melkein heti valmis kun tullaan ulkonta. Lapset nukkuu päiväunet sisällä meillä, sekin ehkä auttaa. Mut aina on kiire, joskus kun on kiireetön hetki kyllä on onnellinen olo...
 
"aloittaja"
Entäs jos pieni on tottunut nukkumaan vaunuissa, antaako kukaan lounasta (välipalaa) puistossa/pihalla? Jolloin ulkona ehtis ollaa pidempään ja väsynyt leikkijä sais nukahtaa kotimatkalla..
 
---
[QUOTE="Anne";23693598]Tekisin minäkin varmaan ruokia silloin kun lapsi nukkuu kun nukkuu niin hyvin, mutta lapsen makkari on keittiön vieressä ja lapsi herää esim. jauhelihan paistamiseen.
[/QUOTE]

:D :D
 
"Mimmeli"
Ratkaisin aamupäivän kiireet ottamalla edellispäivän illallista mukaan puistoon evääksi. Ruokailtiin sitten monesti siellä (meillä puistossa ruuan lämmitysmahdollisuus ja voi syödä sisällä tai ulkona). Siitä kun lähdettiin kotia kohti, lapsoset nukahti täydellä vatsalla vaunuihin. Joskus laitoin ulos nukkumaan ja jäin vielä rupattelemaan muiden mammojen kanssa hetkeksi. Helsingissä on mahtavaa kun kesäruokailut alkaa, ei tarvinnut lasten lounasta miettiä ja saatettiin puistoilla välillä koko päivä.

Itse kyseenalaistin tarvetta ulkoiluun kahdesti päivässä, siis jos tuntui että tulee kamala kiire eikä ehdi mitään ja itse on kokoajan kiukkuisella tuulella kiireen takia. Välillä vio vähän höllätä, voihan sitä mennä ulos iltapäivälläkin jos aamupäivällä on muuta hommaa.

Kannattaa ajoissa pysähtyä miettimään minkälaista arkea haluaa lapsen/lasten kanssa viettää. Aina se päiväkotirytmi ei ole ihan se välttämättömin, siihen kyllä ehtii totutella sittenkin kun se aika koittaa. Parasta on että jää aidosti aikaa.
 
"vieras"
vinkkejä:
- Lounaan voi tehdä edellisenä päivänä
- Aamulla voi tehdä uuniruokia, keittoja ym. valmiiksi odottelemaan teitä
- Joskus teen aamulla kastikkeen ja keitän ulkoilun jälkeen pastan.
- Lapsi ei kuole siihen, jos vähän joutuu odottamaan (n. 15 min tms.) ja aika monenlaista ruokaa saa tehtyä vartissa.
- Menkää hiukan reippaammin ulos ja hiukan aikaisemmin syömään.
- Syökää puistossa pieni välipala, esim. hedelmänpala

Ja tärkein: Asia helpottuu, kun lapsi kasvaa eikä ole niin väsynyt ja nälkäinen päivällä. Pystyy siis jo hetken odottamaan ilman suurta kitinää.
 
kikatus ei kirj
meilläkin esikko oli niin herkkä, mitäs opetin, et heräs todellakin kun jauheliha tirisi pannulla tai jos tiskasin o_o
onneksi kuopus ei ollunna niin paha.

Mutta siis: teen illalla ruokaa reilummin, jotta siitä on iltaruualle ja myös seuraavaksi päiväksi. Eli kaksi kertaa syödään samaa.. Tosin tänään löin lapsille lihapiirakat käteen :D joskus saa päästä helpollakin.
 
.
Teillä on lähes sama rytmi kuin meillä. Herätään myös siinä kahdeksan aikoihin. Keittelen puurot ja samalla siinä laitan tiskejä tiskikoneeseen/tyhjään tiskikonetta ja siivoilen keittiötä. Lapsi syö jo melkolailla itse, mutta vieressä pitää lähes koko ajan olla. Ulos ehditään siinä 10.30 maissa ja ulkoillaan puolisen tuntia-tunti, vähän päivästä riippuen. Aamulla joskus pikaisesti imuroin tai siivoilen muuten ennen ulos lähtöä, joskus en.
Ruokaa en tee juuri koskaan aamulla. Yleensä lounaaksi syödään edellisen päivän iltaruokaa. Tai jos sitä ei ole, niin tosi nopea (ainakin meillä tytön herkku) ruoka tulee makaroneista, joihin voi tehdä kastikkeen tonnikalasta, kinkusta, kasviksista tms. ja ruokakermasa. Valmistuu n. 10 minuutissa.
Ja sitten lopuksi. Ruokaa se on purkkiruokakin. Usko pois. Vaikkakin tältä palstalta saa käsityksen, että se on suunnilleen seuraava Tsernobylistä, niin ei meillä ainakaan toistaiseksi ole tyttö kuollut siihenkään. Ja hyvin syö myös kotiruokaa vaikka välillä saakin purkkiversiota. Että jos tuntuu, että purkkiruoka silloin tällöin tai vähän useamminkin helpottaa arkea, niin anna mennä. Lapsesi ei varmasti joudu sen takia terapiaan aikuisena.
 
jaaa
ei ehditäkään. Lapset tykkäävät nukkua lähemmäs ysiä ja suon sen kyllä heille. Kerkeävät päiväkotivuosina nousta aikaisin ja olla ulkona klo 9. Stressittä mennään, se kai se kotona olon idea on:)
 

Yhteistyössä