Miten avuttomia teidän 8-9v oikein on? Jos uimahallissa ei osata/uskalleta mennä yksin oikealle, omalle puolelleen..

Koululainen, kasvu ja kehitys, ote:

Varhain kehittyvillä lapsilla murrosikä voi alkaa jo ennen kymmenvuotispäivää. Perimä vaikuttaa paljon murrosiän alkamiseen. Jos isä tai äiti kehittyi varhain, samoin tapahtuu usein myös lapselle. Koska Suomen elinolot ovat hyvät, lapset kasvavat fyysisesti aiempaa suuremmiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Murrosikä varhaistuu koko ajan. Nykyään joillakin murrosikä on monta vuotta aikaisemmin kuin kenelläkään 100 vuotta sitten. Jopa 8-vuotiailla voi olla murrosikä.

väitätkö todella että tämä ilmiö esim. johtuu geeneistä? että geeniperimä on yhtäkkiä muuttunut muutamassa kymmenessä vuodessa?

Ravitsemus on muuttunut ratkaisevasti. ADHD:n osalta taas nykyinen ympäristömme tehokkuusajatteluineen ei sovi ADHD:n omaaville, kun taas ennen siitä oli jopa hyötyä.

Juuri näin.

Varhain kehittyvillä lapsilla murrosikä voi alkaa jo ennen kymmenvuotispäivää. Perimä vaikuttaa paljon murrosiän alkamiseen. Jos isä tai äiti kehittyi varhain, samoin tapahtuu usein myös lapselle. Koska Suomen elinolot ovat hyvät, lapset kasvavat fyysisesti aiempaa suuremmiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
No eihän sille tietysti enää mitään voi, mutta minusta tuntuu ettet kovin paljon pohdi mitään muutakaan, vastauksistasi päätellen.

En ole sanonut että lapsista tulee säikkyjä ym., mutta olisin toivonut sinun antavan vastauksen, miksi se on parempi vaihtoehto kuin laittaa hoitoon. Siihenkö et kykene?

Lapseni sanoivat, että eivät halua mennä kesällä hoitoon, jolloin sanoin, että kotona saa olla, mutta minä olen päivät töissä.

Miksi pohtia asioita, jotka eivät pohtimista kaipaa? Ihan turha haaskata aikaa värkkäämällä olemattomia. Asioita ajatellaan sitten, kun ne tulevat ajankohtaisiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
No eihän sille tietysti enää mitään voi, mutta minusta tuntuu ettet kovin paljon pohdi mitään muutakaan, vastauksistasi päätellen.

En ole sanonut että lapsista tulee säikkyjä ym., mutta olisin toivonut sinun antavan vastauksen, miksi se on parempi vaihtoehto kuin laittaa hoitoon. Siihenkö et kykene?

Lapseni sanoivat, että eivät halua mennä kesällä hoitoon, jolloin sanoin, että kotona saa olla, mutta minä olen päivät töissä.

Miksi pohtia asioita, jotka eivät pohtimista kaipaa? Ihan turha haaskata aikaa värkkäämällä olemattomia. Asioita ajatellaan sitten, kun ne tulevat ajankohtaisiksi.

Pidätkö eskari-ikäisen puheita aina sellaisina, että sen mukaan mennään? Minusta tuollainen asia ei ole eskari-ikäisen lapsen päätettävissä todellakaan. Onhan vanhemmalla vastuu ja tässä kohtaa se olisi varsinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Siis. Murrosikään vaikuttaa eniten perimämme, missä aikataulussa vanhemmat ovat kehittyneet, niin oma kehityksemme menee suurinpiirtein samassa aikataulussa. Sitten on erikseen eri häiriöitä, eli oikea ennenaikainen murrosikä, erillinen adrenarke/pubarke. Ne johtuvat mm. kasvaimesta, lisämunuaisen häiriöistä, tai aivojen toimintahäiriöstä, jolloin hormonaalinen kehitys vain alkaa aikaisin. Esim. adrenarke on yleinen, ja johtuu lisämunuaiskuoren häiriöstä, ja mikä on sinänsä vaaraton tila. Myös ennenaikaista murrosikää on, pojilla syyt ovat yleensä enemmän aivoperäisiä, tytöillä hormoniperäisiä(joskus syynä munasarjakasvain) Hoidettavissa nekin nykypäivänä.

http://www.lastenendokrinologit.net/kirja/fr-puberteetti.html

Seksuaalisen hyväksikäytön kokeneet voivat henkisesti käyttäytyä yliseksuaalisesti, mutta fyysinen murrosikä ei ala aikaisemmin kuin muillakaan lapsilla, koska sitä säätelee enimmäkseen geenit, toki jossakin määrin ympäristö, mutta geenit näyttelevät pääosaa vahvasti.

Kuinka voit väittää noin?
Ei ole totta.
Mikään tutkimus maailmassa ei pysty erottaa täysin geenejä ja ympäristöä toisistaan.

Murrosikä varhaistuu koko ajan. Nykyään joillakin murrosikä on monta vuotta aikaisemmin kuin kenelläkään 100 vuotta sitten. Jopa 8-vuotiailla voi olla murrosikä.

väitätkö todella että tämä ilmiö esim. johtuu geeneistä? että geeniperimä on yhtäkkiä muuttunut muutamassa kymmenessä vuodessa?

Ei, en usko. Se mitä me koemme ja mitä me teemme, vaikuttaa murrosikään, adhd-ilmiöön jne jn e jne
se että asuu maalla eikä ole telkkaria eikä radiota eikä mitään, ei vielä kerro meille mitään siitä, mitä ihminen tekee lapsuudessaan. Jos sisaria ei ole yhtään eikä mitään yhteyttä ulkomaailmaan ja lapsi on vain vanhempiensa kanssa, niin ehkä silläkin on vaikutusta murrosiän alkamiseen.

Ympäristöstä vaikuttaa ravitsemus. Mm. pituus on vuosikymmenissä kasvanut todella paljon ; ennen oli paljon lyhyempiä ihmisiä mitä nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Ahaa KKK:
Alkoiko persii kuumenemaan, ha??

Joo, pelottaa ihan hirveesti. Kowalski ilmoittaa huomenna, ja sitten multa varmaan viedään lapset pois. Mutta ihan vakavasti puhuen, mulle on ihan sama, vaikka jokainen palstailija soittais musta sossuun, mun lapsilla on kaikki paremmin kuin hyvin :heart:

Enpä usko että heillä on kaikki ok:( Edestäpäin ne ongelmat vielä löytyy... Muistelevat sitten aikuisena miten heitä pelotti olla yksin silloin pienenä mutta eivät uskaltaneet äidille mitään sanoa:(

Et voi olla tosissasi??

Enpä usko että heillä on kaikki ok:( Edestäpäin ne ongelmat vielä löytyy... Muistelevat sitten aikuisena miten heitä pelotti olla yksin silloin pienenä mutta eivät uskaltaneet äidille mitään sanoa:(

Onpahan ap:llä ja lapsilla sitten jotain mitä odottaa :hug:

Et voi olla tosissasi??

Mulla on täysin sama tarina taustalla, tosin se olin minä itse joka sanoin että haluan olla yövuorotkin yksin kotona, päivävuoroista puhumattakaan. En halunnut hoitoon ja olin kai sen verran fiksu lapsi että uskalsivat jättää. Turhaan te täällä nyt tuon yhden kimppuun käytte, näitä on paljon. ;)

Pidätkö eskari-ikäisen puheita aina sellaisina, että sen mukaan mennään? Minusta tuollainen asia ei ole eskari-ikäisen lapsen päätettävissä todellakaan. Onhan vanhemmalla vastuu ja tässä kohtaa se olisi varsinkin.

En aina, mutta yleensä. Me päätettiin asiasta yhdessä, ja jos se ei olisi minun mielstäni ollut toteutettavissa oleva asia, sitä ei silloin olisi toteutettu.

Et voi olla tosissasi??

Mulla on täysin sama tarina taustalla, tosin se olin minä itse joka sanoin että haluan olla yövuorotkin yksin kotona, päivävuoroista puhumattakaan. En halunnut hoitoon ja olin kai sen verran fiksu lapsi että uskalsivat jättää. Turhaan te täällä nyt tuon yhden kimppuun käytte, näitä on paljon. ;)

Surullista:( Että on paljon 6-vuotiaita jotka on yksin päivät kotona, mun mielestä se on heitteillejättö:(

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:

Onpahan ap:llä ja lapsilla sitten jotain mitä odottaa :hug:

Huoh:( Olet säälittävä:(

Hienoa tiedossa :D Oon luvannu tulla päivittään sitten palstalle.

Ai hienoa???????

Säälittävää, mutta jokainen hoitaa lapsensa niinkuin parhaaksi näkee. On paljon lapsia, joiden vanhemmilta on vanhemmuus hukassa. Lapset päättävät liian suurista asioista itse tai heidän mielipiteet vaikuttaa liiaksi päätöksiin.

Ja se valitettavasti näkyy aika monen lapsen ja nuoren käytöksessä!!! Ikävää että omat vanhmemmat eivät sitä yleensä huomaa...

Säälittävää, mutta jokainen hoitaa lapsensa niinkuin parhaaksi näkee. On paljon lapsia, joiden vanhemmilta on vanhemmuus hukassa. Lapset päättävät liian suurista asioista itse tai heidän mielipiteet vaikuttaa liiaksi päätöksiin.

Ja se valitettavasti näkyy aika monen lapsen ja nuoren käytöksessä!!! Ikävää että omat vanhmemmat eivät sitä yleensä huomaa...

Oon ihan samaa mieltä sun kanssas :flower:

Modet voisi lukita, menee yhden henkilön mollaamiseksi. Ja ei, mun lapset eivät ole olleet yksin 6 v. kotona, mutta en hyväksy, että yhden henkilön kimppuun käydään.

Modet voisi lukita, menee yhden henkilön mollaamiseksi. Ja ei, mun lapset eivät ole olleet yksin 6 v. kotona, mutta en hyväksy, että yhden henkilön kimppuun käydään.

Ihan sama mulle, räkytkööt, minä tiedän kuitenkin, miten asiat meillä on.

niin no fiksu kun olisit niin et vastaislisi ollenkaan noiden juttuihin mut taidat oikeen haastaa riitaa

Yhteistyössä