Miten avuttomia teidän 8-9v oikein on? Jos uimahallissa ei osata/uskalleta mennä yksin oikealle, omalle puolelleen..

vieras

Surullista:( Että on paljon 6-vuotiaita jotka on yksin päivät kotona, mun mielestä se on heitteillejättö:([/quote]

No, minä en ainakaan kokenut olleeni heitteille jätettynä. Minkäänlaisia traumoja tai muitakaan ongelmia ei ole edes etäisesti tuohon liittyen. Kertaakaan en esim. yöllä herännyt peloissani tms. Puhelimessa oli pikavalintana työnumerot joihin soittelin välillä vähän turhistakin, mutta aina sai soittaa ja säännöllisin väliajoin mulle soitettiin ja tarkisteltiin et kaikki on ok.

En mä nyt tiedä, mitä niin kamalaa tuossa olisi. Minä en pelännyt tai ollut pelokas. Enkä tyhmä tai tyhmänrohkeakaan. Kovinkin onnellisena pidän lapsuuttani, kaipa sekin jonkun mielestä on suuri vääryys se. ;)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Surullista:( Että on paljon 6-vuotiaita jotka on yksin päivät kotona, mun mielestä se on heitteillejättö:(
No, minä en ainakaan kokenut olleeni heitteille jätettynä. Minkäänlaisia traumoja tai muitakaan ongelmia ei ole edes etäisesti tuohon liittyen. Kertaakaan en esim. yöllä herännyt peloissani tms. Puhelimessa oli pikavalintana työnumerot joihin soittelin välillä vähän turhistakin, mutta aina sai soittaa ja säännöllisin väliajoin mulle soitettiin ja tarkisteltiin et kaikki on ok.

En mä nyt tiedä, mitä niin kamalaa tuossa olisi. Minä en pelännyt tai ollut pelokas. Enkä tyhmä tai tyhmänrohkeakaan. Kovinkin onnellisena pidän lapsuuttani, kaipa sekin jonkun mielestä on suuri vääryys se. ;)[/quote]

!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Murrosikä varhaistuu koko ajan. Nykyään joillakin murrosikä on monta vuotta aikaisemmin kuin kenelläkään 100 vuotta sitten. Jopa 8-vuotiailla voi olla murrosikä.

väitätkö todella että tämä ilmiö esim. johtuu geeneistä? että geeniperimä on yhtäkkiä muuttunut muutamassa kymmenessä vuodessa?
Ravitsemus on muuttunut ratkaisevasti. ADHD:n osalta taas nykyinen ympäristömme tehokkuusajatteluineen ei sovi ADHD:n omaaville, kun taas ennen siitä oli jopa hyötyä.
Juuri näin.

Varhain kehittyvillä lapsilla murrosikä voi alkaa jo ennen kymmenvuotispäivää. Perimä vaikuttaa paljon murrosiän alkamiseen. Jos isä tai äiti kehittyi varhain, samoin tapahtuu usein myös lapselle. Koska Suomen elinolot ovat hyvät, lapset kasvavat fyysisesti aiempaa suuremmiksi.
Professori, lastenklinikan ylilääkäri Leo Dunkelin pohdintaa aiheesta:

Perintötekijät selittävät Dunkelin mukaan 50-70 prosenttia vaihtelusta ihmisten välisessä kypsymisaikataulussa.

Parantuneen ravitsemustilan uskotaan aikaistaneen murrosikää. Lihavilla tytöillä murrosikä alkaa varhain, mutta suurin osa varhaiskypsistä lapsista on normaalipainoisia.

Hormoneja muistuttavien kemikaalien vaikutusta puberteetin alkamiseen tutkitaan. Lihakarjan kasvattaminen estrogeenillä on aikaistanut murrosikää joissain kehitysmaissa.

"Muovin pehmikeaineista on puhuttu, mutta mitään ei ole voitu näyttää toteen", Dunkel sanoo.

vieras
Modet voisi lukita, menee yhden henkilön mollaamiseksi. Ja ei, mun lapset eivät ole olleet yksin 6 v. kotona, mutta en hyväksy, että yhden henkilön kimppuun käydään.
Naurettavaa:) Itsepähän tuo kkk vastaan väittää ilmiselvässä asiassa! Heitteillejättö se on jos 6-vuotiaan jättää koko päiväksi yksin!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja j:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Modet voisi lukita, menee yhden henkilön mollaamiseksi. Ja ei, mun lapset eivät ole olleet yksin 6 v. kotona, mutta en hyväksy, että yhden henkilön kimppuun käydään.
Ihan sama mulle, räkytkööt, minä tiedän kuitenkin, miten asiat meillä on.
niin no fiksu kun olisit niin et vastaislisi ollenkaan noiden juttuihin mut taidat oikeen haastaa riitaa
Tai sitten syyllisyys painaa mutta eihän se sitä myönnä:)

Naurettavaa:) Itsepähän tuo kkk vastaan väittää ilmiselvässä asiassa! Heitteillejättö se on jos 6-vuotiaan jättää koko päiväksi yksin!
Millai te jaksatte vääntää ja vatvoa tällasia asioita joista on oikeesti 5 vuotta aikaa, nyt on vähän myöhästä jo itkeä...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ++:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
jos minä menen poikine kanssa uimaan niin kyllä ne tulee naisten puolelle ihan just nii kauan kunnes pärjää itsenäisesti ukkojen puolella
Eli mihin asti? Kunnes ovat 15 v?
no veikkaisin 9-10 vuotta
Miksi ne on niin hitaita oppimaan?
kyl ne osaa nyt jo toimia ihan itse,ikää 6 ja 7vee mutta kyllä se on mun vastuu pitää niistä huolta eikä jättää yksin jonkun pedofiilin turmeltavaksi.jos isi lähtee uimaan niin toki silloin menevät miesten puolelle mutta jos oon yksin niin en edelleenkään näe mitään syytä miski eivät voisi tulla kanssani naisten puolelle..eikä oo kukaan vielä tähän ketjuun laittanut yhtään fiksua vastausta miksi ei näin saisi tehdä.asia olkoon meillä näin koska haluan huolehtia uimahallissa lapsistani ja katsoa heidän perään enkä jättää yksin niinkuin ilmeisesti moni tekee
Jos sinua ei haittaa myöskään että 9-10v tyttö tulee miesten puolelle isänsä kanssa niin kai silloin on ok. Mutta sama kai olisi sitten jos olisi miesten ja naisten puoli yhteinen? Mitä sekään ketään haittaa?
Me ollaan aika paljon käyty Saksassa kylpylässä ja siellä on tosiaan yksi yhteinen pukuhuone miehille ja naisille. Saunoissa ja suihkussa ei myöskään saa käyttää uimapukuja. Eikä kukaan tuijota eikä ihmettele. Tosin perheen teinit ei varmaan sinne mielellään tulisi mukaan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mammaliii:
Millai te jaksatte vääntää ja vatvoa tällasia asioita joista on oikeesti 5 vuotta aikaa, nyt on vähän myöhästä jo itkeä...
Ihmettelen myös. Kauhea hyökkäys.

vieras
Joku puhui tässä ketjussa mm. adhd-ilmiöstä, mikä hänen mukaansa olisi nyky-yhteiskunnan ongelma. Adhd:ta on ollut aina, sitä vain diagnosoidaan nyt. Jotkut puhuvat jopa ylidiagnosoinnista. Ennen puhuttiin vain ylivilkkaista, ylivilleistä. Adhd ei johdu ympäristötekijöistä, kasvatuksesta tms.

Mistä AD/HD johtuu?

AD/HD on neurobiologinen oireyhtymä, joka johtuu aivojen välittäjäaineiden, lähinnä dopamiinin, noradrenaliinin ja serotoniinin toimintahäiriöistä. Oireyhtymä aiheutuu n. 80 %:sesti perinnöllisistä tekijöistä ja n. 20 %:sesti raskauteen ja synnytykseen liittyvistä tekijöistä kuten keskosuudesta, yliaikaisuudesta tai hapenpuutteesta.

Aihe on minulle tuttu, koska työskentelen koulussa.

vieras
Joku puhui tässä ketjussa mm. adhd-ilmiöstä, mikä hänen mukaansa olisi nyky-yhteiskunnan ongelma. Adhd:ta on ollut aina, sitä vain diagnosoidaan nyt. Jotkut puhuvat jopa ylidiagnosoinnista. Ennen puhuttiin vain ylivilkkaista, ylivilleistä. Adhd ei johdu ympäristötekijöistä, kasvatuksesta tms.

Mistä AD/HD johtuu?

AD/HD on neurobiologinen oireyhtymä, joka johtuu aivojen välittäjäaineiden, lähinnä dopamiinin, noradrenaliinin ja serotoniinin toimintahäiriöistä. Oireyhtymä aiheutuu n. 80 %:sesti perinnöllisistä tekijöistä ja n. 20 %:sesti raskauteen ja synnytykseen liittyvistä tekijöistä kuten keskosuudesta, yliaikaisuudesta tai hapenpuutteesta.

Ennen ympäristö oli sallivampi ADHD:n omaaville, nyt työ- ja opiskeluelämä on vaativampaa. Siinä on syy miksi se diagnosoidaan nykyisin.

No en mäkään siitä tykkää mutta kun aattelen omia poikia niin vähän hirvittäis ne tuupata 7-8 vuotiaana yksin sinne miesten sekaan kun oon niin ennakkoluulonen että pitäisin jokasita yksinäistä miestä siellä pedofiilina... :ashamed:

Eli toivon mukaan me mennään perheenä sit niin että mies voi poikia paimentaa :saint:

vieras
jos minä menen poikine kanssa uimaan niin kyllä ne tulee naisten puolelle ihan just nii kauan kunnes pärjää itsenäisesti ukkojen puolella
kyl ne osaa nyt jo toimia ihan itse,ikää 6 ja 7vee mutta kyllä se on mun vastuu pitää niistä huolta eikä jättää yksin jonkun pedofiilin turmeltavaksi.jos isi lähtee uimaan niin toki silloin menevät miesten puolelle mutta jos oon yksin niin en edelleenkään näe mitään syytä miski eivät voisi tulla kanssani naisten puolelle..eikä oo kukaan vielä tähän ketjuun laittanut yhtään fiksua vastausta miksi ei näin saisi tehdä.asia olkoon meillä näin koska haluan huolehtia uimahallissa lapsistani ja katsoa heidän perään enkä jättää yksin niinkuin ilmeisesti moni tekee
Jos sinua ei haittaa myöskään että 9-10v tyttö tulee miesten puolelle isänsä kanssa niin kai silloin on ok. Mutta sama kai olisi sitten jos olisi miesten ja naisten puoli yhteinen? Mitä sekään ketään haittaa?
Me ollaan aika paljon käyty Saksassa kylpylässä ja siellä on tosiaan yksi yhteinen pukuhuone miehille ja naisille. Saunoissa ja suihkussa ei myöskään saa käyttää uimapukuja. Eikä kukaan tuijota eikä ihmettele. Tosin perheen teinit ei varmaan sinne mielellään tulisi mukaan.
juu ei varmaan niin. siellä saksassahan miehet ei ollenkaan ole kiinnostuneita naisista. semmoinen mies joka ei naista töllää on homo

vieras

Mistä AD/HD johtuu?

Ennen ympäristö oli sallivampi ADHD:n omaaville, nyt työ- ja opiskeluelämä on vaativampaa. Siinä on syy miksi se diagnosoidaan nykyisin.
Hyvin mahdollista! Eräällä kaverilla on, on siis aikuinen, ja kertoi, että hän ei pystynyt millään istumaan koulussa koko tuntia. Opettaja antoi lopputunnista luvan mennä kaverini ulos esim. pelaamaan jalkapalloa. Tämä toimi hyvin, kaverini kävi siis normaalia koulua. Valmistui aikanaan ammattiin, ja nykyisin käy työssä. Edelleen on toki vilkas ;)

Nykyisin hän olisi saanut häirikön leiman ja hänet olisi siirretty erityiskouluun.

Toki jotkut adhd:t tarvitsevat lääkitystä, erityiskoulua ja koulunkäyntiavustajan kouluikäisenä.

qwer
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja hyj:
Meidän uimahallin seinällä lukee, että kouluikäisestä lähtien "omille puolilleen"
törkeetä,7v on vielä liian pieni
No koulujen liikunnassa myös ovat omilla puolillaan, jos siis ekaluokkalaisilla on uintia.
nii mut siellä on valvoja kuiteskin niillä mukana
Opettaja kyllä opastaa pukuhuoneeseen, mutta ei kyllä läheskään aina jää sinne. Eikä ainaka naisopettaja mene miesten puolelle suihkutilaan eikä miespuolinen opettaja sinne naisten puolelle,vaan ne oppilaat kyllä toimivat itsenäisesti niin kauheaa kun se nyt sit varmasti onkin muutamille.

Sehän vasta kivaa olis jos joku miesopettaja tunkis naisten pukuhuoneeseen tyttöoppilaitaan valvomaan. Mitähän siihen sanoisivat pukkarin muut naiset? Miesten pukkariin varmaan toivotettais naisope lämpimästi tervetulleeksi ;)

Fiksu vastaus: 7 vuotiaalla tytöllä tulee olla oikeus olla ilman saman ikäisiä poikia suihkutiloissa, jos tyttö niin haluaa. Kertaakaan ei kukaan ole sanonut että se häiritsee meitä naisia vaan se häiritsee nimeen omaa osaa tytöistä. Tytöillä pitää olla oikeus olla rauhassa oman sukupuolensa mukaisessa suihkussa ilman että sinne on pakko päästää poikia koska he ei pärjää ja saa saattajaa omalle puolelleen. Raja saisi olla 6 koska silloin ei olisi mitään epäselvää asiassa vaan olisi päivänselvä asia että tytöt saisi olla rauhassa ja pojilla olisi oltava saattaja jos ei pärjää yksin. Sama tietysti koskee isänsä kanssa uivia tyttöjä. Raja niin alas ettei näitä "harmaita" alueita tule. UImahalleissa vois lisätä smaan hengenvetoon niitä suihku ja saunatilojen tarkastajia. Vartin välein vois käydä joku kurkkaamassa ketä sielä luuraa, ei lasten vaan ihan kaikkienin takia.

Ei oo totta
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä:
Poikien vanhemmat yleensä ottavat lapsensa mukaan vanhempina, koska pojat kehittyvät hitaammin. Mutta heidän olisi hyvä huomioida varhaiskypsät tytöt, joilla murrosikä alkaa ennen kymmenettä ikävuotta. Nykyään jo kolmosluokkalaisilla tytöillä voivat rinnat kehittyä ja siinä vaiheessa he saattavat olla arkoja poikien suhteen.
Pojat kehittyvät hitaamminn vain koska heiltä on aina vaadittu vähemmän ja suojeltu enemmän. Ei minkään muun syyn vuoksi.

Jos molemmilta sukupuolilta vaaditaan tassan sama käytös ja velvollisuudet, kehityksessä ei ole mitään eroa.
Meinaatko että pojille tulisi äänenmurros aikaisemmin jos heiltä vaadittaisiin enemmän :) Puhuin fyysisestä kehityksestä.
kyllä se mitä ihminen tekee vaikuttaa siihen nmitä hän on. tottakai.
Ne jotka saavat eniten olla yksin kavereiden kanssa ja vähän kotona, ovat ne, joille murrosikä tulee aikaisin.

Ne, jotka ovat kotona pääasiassa vanhempien silmien alla, kehittyvät myöhään.

aivan päivänselvä asia.
Nyt ymmärrän miksi mulla alkoi murrosikä niin myöhään ja menkatkin vasta 15-vuotiaana: mun äiti oli kotona ja meni tuolloin töihin!!! :D

wierash
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Mun mielestä on aivan ymmärrettävää ettei palstamammat tiedä mitä siellä miesten puolella liikkuu.. Siellä todentotta on runkkareita eikä mun mielestä ole asiallista että 7-8v näkee jonkun runkkaavan saunassa. Tämä on nykyisin ihan sairas maailma. Itse en ole nähnyt naisten puolella runkkareita, taas toisaalta en tuijota ihmisten alapesuja joten en voi tietää vaikka siellä kuinka käsi kävisi. :xmas:

Minä käyn lapsen kanssa uimakoulussa ja siellä kaikki lapset ovat äitinsä kanssa naisten puolella. Kukaan ei ole tullut sanomaan mun 5v että sen pitäisi mennä yksin miesten puolelle.
Eikös se 7-8-vuotias näe sen runkkarin vaikka isä olisikin mukana? Vähän ristiriitaista että toteat sitten perään että ole naisten puolella nähnyt koska ET TUIJOTA muita. No siellä miesten puolellako sitten tuijottaisit vai ajatteletko että ne miesrunkkarit on keskellä suihkuhuonetta???
Anteeksi, kyse on vakavasta asiasta, mut ei voi olla nauramatta, kun kuvittelee... :D

qwer
Opas 9-11 vanhemmille. Siellä sanotaan näin:

Yksityisyyttä, kiitos!

Pienetkin muutokset omassa vartalossa saattavat hämmentää lasta. Hän haluaa riisuutua ja peseytyä yksin, tai korkeintaan samaa sukupuolta olevien perheenjäsenten kanssa. Lääkärintarkastukset, uimahallit, pukuhuoneet ja muut vähäpukeiset tilanteet tuntuvat kiusallisilta, jopa ahdistavilta.

Eli miettikääpä mammat nyt, onko se 10 v. Einari-Pekka pakko raahata naisten puolelle? Samanikäisestä tytöstä ei todellakaan tunnu kivalta!
Niin tai Einari-Pekasta, jos kyse on vain siitä, ettei äiti uskalla päästää yksin...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ei oo totta:
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä:
Poikien vanhemmat yleensä ottavat lapsensa mukaan vanhempina, koska pojat kehittyvät hitaammin. Mutta heidän olisi hyvä huomioida varhaiskypsät tytöt, joilla murrosikä alkaa ennen kymmenettä ikävuotta. Nykyään jo kolmosluokkalaisilla tytöillä voivat rinnat kehittyä ja siinä vaiheessa he saattavat olla arkoja poikien suhteen.
Pojat kehittyvät hitaamminn vain koska heiltä on aina vaadittu vähemmän ja suojeltu enemmän. Ei minkään muun syyn vuoksi.

Jos molemmilta sukupuolilta vaaditaan tassan sama käytös ja velvollisuudet, kehityksessä ei ole mitään eroa.
Meinaatko että pojille tulisi äänenmurros aikaisemmin jos heiltä vaadittaisiin enemmän :) Puhuin fyysisestä kehityksestä.
kyllä se mitä ihminen tekee vaikuttaa siihen nmitä hän on. tottakai.
Ne jotka saavat eniten olla yksin kavereiden kanssa ja vähän kotona, ovat ne, joille murrosikä tulee aikaisin.

Ne, jotka ovat kotona pääasiassa vanhempien silmien alla, kehittyvät myöhään.

aivan päivänselvä asia.
Nyt ymmärrän miksi mulla alkoi murrosikä niin myöhään ja menkatkin vasta 15-vuotiaana: mun äiti oli kotona ja meni tuolloin töihin!!! :D
Juu, aika tekstiä tuolta kyllä-nikiltä.

Tässä sitten hänelle faktaa.

Varhain kehittyvillä lapsilla murrosikä voi alkaa jo ennen kymmenvuotispäivää. Perimä vaikuttaa paljon murrosiän alkamiseen. Jos isä tai äiti kehittyi varhain, samoin tapahtuu usein myös lapselle. Koska Suomen elinolot ovat hyvät, lapset kasvavat fyysisesti aiempaa suuremmiksi.

Professori, lastenklinikan ylilääkäri Leo Dunkelin pohdintaa aiheesta:

Perintötekijät selittävät Dunkelin mukaan 50-70 prosenttia vaihtelusta ihmisten välisessä kypsymisaikataulussa.

Parantuneen ravitsemustilan uskotaan aikaistaneen murrosikää. Lihavilla tytöillä murrosikä alkaa varhain, mutta suurin osa varhaiskypsistä lapsista on normaalipainoisia.

Hormoneja muistuttavien kemikaalien vaikutusta puberteetin alkamiseen tutkitaan. Lihakarjan kasvattaminen estrogeenillä on aikaistanut murrosikää joissain kehitysmaissa.

"Muovin pehmikeaineista on puhuttu, mutta mitään ei ole voitu näyttää toteen", Dunkel sanoo.

ja adhd:sta(kyllä-nikki väitti, että adhd on nyky-yhteiskunnan ilmiö, mikä johtuu vain elinympäristöstä jne.)

Mistä AD/HD johtuu?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja qwer:

Yksityisyyttä, kiitos!

Pienetkin muutokset omassa vartalossa saattavat hämmentää lasta. Hän haluaa riisuutua ja peseytyä yksin, tai korkeintaan samaa sukupuolta olevien perheenjäsenten kanssa. Lääkärintarkastukset, uimahallit, pukuhuoneet ja muut vähäpukeiset tilanteet tuntuvat kiusallisilta, jopa ahdistavilta.

Eli miettikääpä mammat nyt, onko se 10 v. Einari-Pekka pakko raahata naisten puolelle? Samanikäisestä tytöstä ei todellakaan tunnu kivalta!
Niin tai Einari-Pekasta, jos kyse on vain siitä, ettei äiti uskalla päästää yksin...
Totta...

vierailija
juu ei varmaan niin. siellä saksassahan miehet ei ollenkaan ole kiinnostuneita naisista. semmoinen mies joka ei naista töllää on homo
Niin ja eikös sen maan pitänyt olla Suomi, jossa alastomuus on luonnollista eikä sitä tartte pällistellä?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja qwer:

Yksityisyyttä, kiitos!

Totta...
Einari-Pekka :D

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mammaliii:
Ihmettelen myös. Kauhea hyökkäys.
No että ei kukaan muu tekisi samaa:(

Vajakki täytyy olla, jos tuon ikäinen ei pärjää uimahallissa.
Onpa upeen suorasukaisen YKSINKERTAISESTI tokaistu :kieh:

Niin, tuohon ikään ja pärjäämiseen uimahallissa; esikoiseni on pärjännyt jo hyvinkin nuoresta yksin/kavereiden kera monissakin arkielämän tilanteissa. En kerro täällä kuinka nuorena, ettei minua syytetä vastuuttomuudesta ;). Keskimmäinen tyttö, joka täyttää kesällä 9.v, on eri maata. Varsinkin jos minä olen paikalla, ei tahdo haluta pärjätä yksin. Koulun kanssa kyllä toimii ihan ok esim. uimahallissa. On kyllä sosiaalisesti arka; vaatii monta toistokertaa toimia tilanteissa, varsinkin jos ovat uusia/jännittäviä. Ei ole vajakki siis, mutta arka ja hitaasti lämpiävä.

Minusta lapsilta päinvastoin vaaditaan monissa tilanteissa liikaakin sitä yksinpärjäämistä/halutaan heidät mahdollisimman nuorina omatoimisiksi/yksinpärjääviksi. En tällä tarkoita, etteikö esim. 9 veeltä voisi vaatiakin sitä yksinpärjäämistä esim. uimahallissa omalla puolellaan, muttei se kenestäkään nyt vielä yksinään vajaata tee, jos ei pärjää/halua pärjätä.

Yhteistyössä