Miten avioero käytännössä menee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Eli jos nyt tästä lähtisin ja muuttaisin omaan asuntoon miten kaikki hoituisi? Kuka maksaa talolainan, jos mies jää taloon ja minä maksan vuokraa asunnosta? Lasten huoltajuus, miten sovitaan? Koska omaisuus jaetaan? Pitääkö se jakaa keskenämme vai tuleeko siihen joku ulkopuolinen mukaan? Miehen nimissä tilejä joista en tiedä, miten nämä selvitetään? Miten talosta sovitaan, jos toinen ei halua myydä, mut ei (ehkä) varaa ottaa omaakaan lainaa?

Hieman pyörällä päästä tämän kaiken kanssa.

Olen eronnut mutta ei oltu naimisissa, joten en ole varma vastauksistani, yritän kuitenkin sen mitä tiedän. Talo tulisi tietty myydä mutta jos mies haluaa jäädä siihen asumaan täytyy hänen lunastaa sinut ulos eli maksaa sinulle. lasten huoltajuus asiasta ota yhteyttä kunnan lastenvalvojalle sos.toimistoon, jossa sovitaan tapaamiset ja elatusmaksut. Omaisuus jaetaan puoliksi jos teillä ei avioehtoa, sitten kun avioero selvä (eli noin puolen vuoden harkinta-ajan jälkeen) tsemppiä!

Onko teillä avioehto? Jos on toimitte sen mukaan. Jos ei ole niin talo myyntiin ja puoliksi menee kaikki. Jos ette halua myydä se kumpi jää ostaa toisen ulos. Hanki lakimies, neuvoo sinua näissä asioissa ja pitää puoliasi ja siis oikeasti kannattaa hankkia. Sieltä saat parempia neuvoja kuin täältä! Varaat ajan lastenvalvojalle jossa sovitte huoltajuus , elatus ja tapaamisajat. Yli 12v. lapset voivat itse kertoa omat mielipiteensä kumman luona haluaisivat asua.Mikäli lastenvalvojalla ette pääse yhteisymmärrykseen asia menee oikeuteen ja lastenvalvoja tekee olosuhdeselvityksen äidin sekä isän luo ja kuulee lapsia lisää. Tarvittaessa pyydetään lausuntoja muilta viranomaistahoilta. Tuohonkin tarvitset lakimiestä joten aloita asunnon hausta ja lakimiehen löytämisestä! ;) Ja toki kannattaa sen tulevan exänkanssa sopia mahdollisimman hyvässä hengessä asiat mutta tilanteet saattaa kärjistyä jossakin kohtaa eroa ,niin hyvä että kaikki asiat paperilla. Niin ja sitten se avioerohakemus pitää täyttää tietenkin. :D

Miten saadaan kaikki rahat selvillä, jos ukko on jo nyt piilotellut ne muille tileille? Miyä omaisuudelle tapahtuu 6 kuukaudeksi? Voiko mies tuhlata tileillään olevat rahat, jos ne vasta sitten jaetaan? Pitääkö mun maksaa sekä vuokraa että lainaa ja ukko asuu "ilmaiseksi" talossa? Sovussa eroaminen ei mahdollista.

Yhteistyössä