Miten auttaisit muita jos voittaisit lotossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Puuhippa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Puuhippa

Aktiivinen jäsen
01.04.2014
6 922
7
38
Mietittiin tätä yksi ilta baarissa (eurojackpot kun oli 90 milliä). Kukaan ei avustusjärjestöille ole innokas antamaan rahaa vaan haluaisi auttaa niin, että siitä oikeasti olisi hyötyä.
Itse mietin, että laittaisi esim. suoraan perheille rahaa jotka sitä kaipaavat (facebook avustussivujen kautta valkkais perheitä), mutta siitä tulisi varmaan heille ongelmia jos tuet menisi sen johdosta. Kaveri kekkas et ostais noita ruokakauppojen lahjakortteja, latais niihin rahaa ja menis leipäjonoon jakelee näitä kortteja jonossa oleville.

Keksiikö palsta hyviä vinkkejä mihin laittaa vähän ylimääräistä?

Tiiäkkö mä en varmaa lahjoittaa senttiäkään millekään avustusjärjestölle tms. Yks koiratarha sais muutaman tonnin ja sitten perhe tietty hyötyis voitosta. Ostaisin kyl tuhottomasti vanhaa metsää, jota rauhoittaisin.

Tuttavien ja sukulaisten lapsille jotenkin "säätiöisin" tietyn rahasumman per naama, joita saisi nostaa sitten kun olisi muuttanut kotoaan ja opiskelisi. + ajokortteihin saisi vaikka asuisi kotona jne.
Osalle antaisin käsirahaa omaan asuntoon, sillä suurimmalle osalle omistusasunto + asuntolaina ovat ne parhaimmat syyt tehdä sitä ns.paskaduuniakin valmistumisen jälkeen. Oma koti motivoi kummasti. Niin oli omalla kohdallanikin. Nykyään ja tulevaisuudessa pyritään vähentämään omistusasumista lainaehtoa tiukentaen ja luokkaerot vain pahenee kun pienituloisemmat joutuu asumaan hurjia vuokria maksaen vaikka töissä kävisivät ja ne pienipalkkaiset työt eivät tule katoamaan vaan lisääntyy!

Eläintaloille antaisin hyväntekeväisyyteenä reilusti.
Noita lahjakortteja lataisin itsekin, ei vaikuttaisi tukiin mutta olisi auttaisi terveellisemmän ruuan ostamisessa.
Myös rahakuoria tiputtelisin lähes tuntemattomien postilaatikoihin. Muutama tuttavaperhe saisi esim.uuden kattorempan tai keittiön jne. Jokin rahasto tulisi myös vakavasti sairaille ja erityisesti pikkupotilaille sairaalamaksuja ja lääkkeitä varten, ehkä vanhempien palkattomia vapaitakin tuettaisiin siitä.

Paljon on tullut mietittyä. Eräs kaveri taas vastaavasti totesi, että jos voittaisi lotossa miljoonia niin voisi minulle ehkä tarjota pari kertaa ruuat :D

Kyllä mä sijoitusasuntoja hommaisin jossa lähiperheeni saisi asua jos miettii miten läheisiä auttaisi.
Toi ois aika hyvä, että tiputtelis rahakuoria postiluukuusta :D Antaisin kyllä paljon tuntemattomille, mutta toteutus pitäisi olla aika huomaamatonta.

Ostaisin Suomen kaikki kanalat, joissa olisi liha- ja kananmunatuotantoa. Muuttaisin ne niille hyviksi elää ja kasvaa. Antaisin kukkojen elää, koska nythän ne tipuvaiheessa vedetään vain silppurin läpi kuoliaaksi. Ja olisin sen sektorin suhteen monopoli Suomessa, joten investoimani raha olisi pian takaisin.

Kyse ei olisi kuin muutamista kymmenistä miljoonista, joten olisi kova miettiminen mitä lopulle 70 miljoonalle tekisin :)

Perustaisin hyväntekeväisyysjärjestön, lahjoittaisin sairauksien tutkimiseen ja tieteen kehittämiseen. Haluaisin, että köyhimpienkin perheiden lapset pystyisivät harrastamaan joten säätiön tukema urheiluhalli/monitoimihalli olisi hyvä. Rahastot lähimmille ja matkalahjakortit. Perustaisin valmennuskeskuksen inhimillisiin hintoihin. Kodittomien keskukseen uusia petivaatteita mm. Mahdollisuuden siistiytyä säännöllisesti, vaateavustukset. Nostaisin älämölön vuokrien kovasta tasosta ja rakennuttaisin muutaman kerrostalon suomalaisilla, kohtuu neliöt ja vuokrat.

90 miljoonasta irrottaisin 40 miljoonaa joilla palkkaisin lauman päteviä ja kokeneita juristeja tarjoamaan ilmaiseksi oikeusapua eronneille tai eroa harkitseville miehille elatusapu- ja lasten huoltoa koskevissa asioissa sekä avioliittoa harkitseville tai avioliitossa eläville ilmaista avioehtosopimusten laadintaa. Saisi vähän hillittyä opportunististen uusfemakkojen ahneutta.

Haa, tämä on kysymys jota mietin usein silloin kun yöllä ei uni tule silmään.. :D Jos ihan tavallisesta lottovoitosta, siis pari miltsiä, puhutaan niin tekisin toki mieheni kanssa niin että meillä olisi kimppalotto, eli puolet hänelle. Ja lahjoittaisin kaikille sukulaisille, kavereille ja tuttaville sen lain sallimat verottomat 3999e. Jos mieheni lahjoittaisi myös, esim yhdelle perheelle jossa vanhemmat ja kaksi lasta, saisi nämä siis 8x3999e joka on kyllä ihan kivasti. Ja jos joku nyt vinisee että jos miljoonista on kyse ja 32 tonnia siihen nähden pikku summa, niin onhan se jo yli satatonnia jos vaikka neljälle perheelle lahjoittaa. Siis vasta neljälle! Mulla tulee sukulaisista jo pelkästään 50 henkeä joten saahan siihen uppoamaan :) Ja kaverit tietty myös. Oikein läheisille kavereille kysyisin että paljonko on asuntolainaa jäljellä ja lahjoittaisin sen verran että sais ne pois.

Hyväntekeväisyyteen en antaisi. Mutta tuo kaupan lahjakorttien lataaminen oli kyllä ihan mielettömän hyvä idea ja sitä voisinkin harrastaa! Olisi hauska toimia sellaisena arkienkelinä! Pyrkisin niistä rahoista enimmäkseen eroon että itse ostaisin meille hyvän omakotitalon, laittaisin mökin aivan uusiksi, ehkä ostaisin osakkeen myös ulkomailta jostain Euroopan suurkaupungista ja lapsille säästöön heidän tulevaisuutta varten, ehkäpä varminta olis osakkeet uudesta kerrostalosta.. Mutta rahaa en itse jemmaisi mitään miljoonia itsellä vaan jakaisin pois ja laittaisin käyttöön.

Jos 90 miljoonaa voittais niin antaisin siskolle pari milliä, sisarusten lapsille vaikka jotain parisataatuhatta/nuppi. Muutamalle muulle sukulaiselle satatonnia. Isälle ja äidille ostaisin asunnot ja palkkaisin siivoojat. Omille lapsille laittaisin millin/tenava.

Sit avustaisin tuntemattomia, mutta juurikin suoraan. Keinoja en ny jaksa miettiä.

Luonnonsuojeluun laittaisin rahaa, varmaan vesistöjen suojeluun eniten.

Pyrkisin siihen et mun kuollessa rahat ois suurin piirtein jaettu pois.

Jos summa olisi tuo 90 milliä, maksaisin sisarusten asuntolainat pois. Vanhemmilleni se mahdollistaisi hyvän vanhuuden (ei laitospaikkaa). Lapset tietty saisivat isohkot pesämunat. Hyväntekeväisyyteen.... valitsisin jonkin suomalaisen kohteen ja tukisin heitä suoraan.

Perustaisin kaltoinkohdelluille lapsille turvallisen paikan, missä asua ja kasvaa, saada asianmukaista opastusta elämään jne.
Ampuisin kaksi kärpästä samalla iskulla siten, että pelastaisin myös kaltoinkohdeltuja/heitteille jätettyjä/orpoja eläimiä samaan mestaan ja lapset saisi hoivata niitä (olisi hyväksi traumataustaisten lasten empatian kehittymiselle mm.).
Kerran-pari viikossa osa lapsista voisi käyttää joitain eläimiä vaikka vanhainkodeissakin, ei olisi iso homma.

Ja kun rahaa tässä hypoteetissa olisi kuin roskaa, niin käyttäisin myös kaikkia lapsia erilaisissa tapahtumissa, matkoilla, auttaisin nuorta hoteissani kasvanutta yrittäjää taloudellisesti (jos nuori siis haluaisi alkaa yrittämään) jne.
Noiden "orpokotien" työntekijät palkkaisin tosi tarkkaan, eli pitäisi itse henkilökohtaisesti tietää tyyppi hyväksi eikä vaan hakemuksen+haastattelun perusteella.
Viettäisin useamman päivän putkeen työnhakijan kanssa aikaa, käytäisiin baarissa ja ajettaisiin joku pidempi automatka vaikka mökille tmv.
Silleen, että voisi tutustua paremmin työnhakijaan ennen valintaa, koska työ olisi noin vastuullista ja sitovaa kuitenkin.

Tämmönenhän tosin jossain mittakaavassa onnistuisi ilman eurojackpot-voittoakin.

90 milliä jos saisin, maksaisin minun ja miehen vanhempien ja sisarusten sekä parin lähimmän ystävän velat pois. Hommaisin nuorille parempaa ajanvietettä kuin kaupoilla notkuminen ja järjestäisin erilaisia harrastuksia, joihin ainakin köyhemmät pääsisivät ilmaiseksi. Näin pitkälle olen päässyt ennen kuin olen nukahtanut. :D Lisää varmasti kyllä keksisin, jos pätäkkää löytyisi.

Jos summa olisi 90milliä, maksaisin kaikkien sukulaisten asuntolainat pois, antaisin äidilleni ainakin pari milliä, veroista viis.
Ostaisin myös noita kauppojen lahjakortteja isomman satsin ja jakaisin ne vähävaraisille (tuliskohan tästä ongelmia?)

Lastensairaalalle antaisin pari milliä. Ostaisin sijoitusasuntoja joihin voisi muuttaa ne sukulaiset joilla ei ole omistusasuntoa, miehen lapset ostaisin pois äitinsä luota meille asumaan (exänsä varmasti suostuisi jo muutamasta kymppitonnista luopumaan kaikista, ehkä jopa vähemmästäkin)

Yhteistyössä