miten auttaa masentunutta äitiä......?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitimyyrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitimyyrä

Vieras
hei vaan
meilla sukulaisnainen sai toisen vauvansa (pienellä aikavälillä) ja on nyt aika masentunut, uudella vauvalla on koliikkia ja äiti ei jaksa ja on kovin surullinen..

onko vinkkejä miten voisin auttaa muuta kuin tarjota seuraa tai apua? ei näytä kelpaavan kukaan muu kuin oma mies, jonka pitäisi palata duuniin takaisin pikkuhiljaa..

voi itku!

Toisen pään sisälle ei voi mennä laittamaan asioita järjestykseen. Mutta käytännön asioissa voi olla apuna. Vie valmiita ruokia, ota esikoinen hoitoon, kastele kukat ohimennen käydessäsi. Älä tarjoa, vaan tartu toimeen. Harvalla meistä on kyky pyytää apua tai sanoa suoraan, missä voisi olla avuksi. Lisäksi kannattaa huolehtia, että äiti menee juttelemaan perheen ulkopuoliselle. Voit ottaa selville, mistä apua saa ja jopa varata ajan ja viedä potilaan perille asti. Onko autettavalle itselleen selvää, että on masentunut? Ellei, niin asia pitää ottaa esille taidolla.

Olen itse sairastanut masennuksen ennen lapsien tuloa ja lisäksi hoitanut masentunutta sukulaista. Hankala neuvoa tuntematta asianosaista, miten juuri häntä tulee lähestyä. Meillä toimi napakka "nyt mennään lääkäriin" -tyyli. Siivous- ja ruoka-apu tuo ryhtiä päiviin. Paskan keskellä on paska olla.

Sitäpä juuri. Äiti-ihmisten kanssa ollaan paljonkin puhuttu siitä, miten "työkseen" kotona oleva puolisko on paljon herkempi epäsiisteydelle. Ainakin minä ja sukulaiseni.

Yhteistyössä