Miten auttaa alkoholistia/ koditonta jota ei tunne henkilökohtaisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätietoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epätietoinen"

Vieras
Leffateatterista kävin noutamassa liput iltaa varten, ja siinä lippukassan luona yritti torkkua nainen, jonka epäilen olevan asunnoton.

Miten tuollaisessa tilanteessa olisi hyvä auttaa häntä? Ainakin olen kuullut että rahaa ei saisi antaa. Hän oli suht siistin näköinen ja ilmeisesti päänsärky vaivasi, kun kaiveli tyhjää buranapakettia kassistaan.

Rahaa ei kai saisi antaa, kun se menee usein juotavana kurkusta alas. Annoin sitten ylimääräisen leffalippuni ja lipukkeen millä voi ostaa limun ja popcornia. Eihän ne ole mitään ruokaa... mutta muutakaan ei nyt ollu mitä oisin keksinyt. Tuli sitten vähän tyhmä olo jälkikäteen (päästääkö ne edes sisään näytökseen, kai jos on lippu ja suht selvinpäin) mutta enpä keksinyt mitään loistoideaa siinä samantien, ja olin lasten kanssa liikenteessä.

Mitä olisitte itse tehneet tai mitä kannattaisi tuollaisessa tilanteessa tehdä auttaakseen?

Jos haluaa pyyteettömästi auttaa, ruoka-apu on konkreettista. Ja voihan sitä kysyä, onko ihmisellä tarvetta esim. vaatteille tms.

Mutta varmista nyt ensin, että ko. henkilö on todella avun tarpeessa.

Mä auttaisin lahjoittamalla paikalliselle asunnottomien yhdistykselle joko vaatteita tai rahaa tai menisin ehkä talkoolaiseksikin, jos olisin senluontoinen ihminen. Se auttaa paljon paremmin kuin henkilökohtaisesti annettu apu. Tuolla siis asunnottomat saavat käydä ruokailemassa, pesemässä pyykkiä, saavat puhtaita vaatteita ja muuta. Samalla yhdistys ajaa kaupunkiin lisää tuettua asumista (lisää vuokra-asuntoja ei auta, kun suurin osa asunnottomista ei semmoisessa pysty asumaan aiheuttamatta kohtuutonta häiriötä naapurustolle).

Meidän lähipuiston penkillä istui joka päivä viime talvena ilmeisesti koditon mies. Pyörä ja iso kasa kasseja mukana.

Vein hänelle miehen vanhna talvitakin ja kengät kun kerran katsoin, että hänellä oli ihan rikkinäiset kengät. Kovin oli kiitollinen.

Ajattelin että harva varmaan nukkuisi leffateatterin aulassa, jos siis olisi joku paikka muu mihin mennä nukkumaan. Ehkä järkevämpi olis ollut pyytää vaikka syömään mukaan johonkin tms mutta en tosiaan tienny miten oisin voinut auttaa.

Yhteistyössä