miten asutte

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Miten asutte, erityisesti jos suuremmissa kaupungeissa. Mistä olette joutuneet yh:na tinkimään, neliöt vai sijainti? Lainalla vai vuokralla?

Järkyttää kun laskee, saisi lähes mitä vaan, jos olisi kaksi lai´ttamassa saman summan kaksinkertaisena asumiseen kuin on pakko laittaa yksin saadakseen kohtuullisen asunnon.

Pitääkö lapsilla ola oma huone? Nykyään tuntuu, että jo taaperoikäisellä pitäisi. Miten läksyt ym onnistuu samassa huoneessa, erit. teini-iässä? Onko teillä oma huone, jos ei, missä nukutte ja miten onnistuu, kun lapset isompia?

Siis asumisoikeusasunnossa asutaan. Jokaiselle oma huone, saunakin on. ;) Vaan asuinalueesta tingitty, eli muutettiin kaupungin vuokra-asunnosta joka ihanteellisessa alueella "huonommalle" alueelle kun ostin / hankin meille ASO kämpän. Kallistahan tämä on, mutta kallis oli se vuokrakämppäkin, jossa oli 1 huone vähemmän eikä tietenkään saunaa.

Taaperon kanssa kaksiossa (63 neliötä) vuokralla keskikokoisen kaupungin suurikokoisimmassa lähiössä, keskustaan 3.5 km. Sijainti ja palvelut hyvät. Toivottavasti joskus tulevaisuudessa olisi varaa omaan asuntoon. KAksiokin kelpaa eli mä muuttanen aikanaan olohuoneeseen tai jos vaikka vaatehuoneeseen mahtuisi sänky :)

Saatiin tuurilla vuokralle kunnan upouusi saunallinen rivarikolmio mukavalta paikalta. Lapsilla oma iso huone (yhteinen kahdella leikki-ikäisellä) ja mullakin on koppi mihin sänky juuri mahtuu. Tästä ei ihan heti lähdetä! =)

Meillä on 57 neliötä ja kahestään asutaan noin 4-v tytön kanssa.Sängyt on samassa huoneessa.Tää on ollu nyt meijän väliaikanen koti jo 1 1/2vuotta,ehkä toivottavasti päästään kesällä rivitaloon

Asutaan luhtitalon alakerrassa. Asunto on aika vanha, joten saunaa ei ole, eikä kämppä ole kaikkein hienoimmassa kunnossa, mutta Oulun keskustaan on matkaa alle 4km ja neliöitä melkein 80!! Vuokrakin on kohtuullinen joten tässä me pikkumimmin kanssa asustellaan vielä melkos pitkään, mikäli se on minusta kiinni! En varmasti lähde enää mihinkään pikku koppiin kun olen päässyt väljästiasumisen makuun :) Saa sitä nauttia elämästä, vaikka onkin yh!

Okt 7 h + saunaosasto + apukeittiö + iso harrastus (leikkitila=) Ei paljoa naurata siivouksen kanssa... pari huonetta kerrallaan joka ikinen päivä saa imurin kanssa riehua... tänne kyllä mahtuisi ihana nainen vaikka parinkin lapsen kanssa =) Eipä vaan ole jonoa oven takana...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.02.2007 klo 21:04 Tiuku kirjoitti:
Saatiin tuurilla vuokralle kunnan upouusi saunallinen rivarikolmio mukavalta paikalta. Lapsilla oma iso huone (yhteinen kahdella leikki-ikäisellä) ja mullakin on koppi mihin sänky juuri mahtuu. Tästä ei ihan heti lähdetä! =)

Lapset samaa sukupuolta? Entä kun kasvavat, mitä aiot (jos siis varsinkin eri sukupuolta). Tässä mietin tulevaisuutta ja muiden ratkaisuja.

Heti eron jälkeen sain enemmän kuin hyvällä tuurilla vuokrarivitaloasunnon: tilaa 98 neliötä ja molemmille lapsille omat pienet huoneet. Silloin ei ollut varaa eikä aikaakaan valikoida, kunhan sai asiat siten järjestykseen, että arki lasten kanssa voi normalisoitua ja jatkua.
Pari vuotta eron jälkeen, kun tasingot ja elatusmaksut olivat kunniallisessa järjestyksessä, uskalsin ottaa omaa asuntolainaa ja ostin omakotitalon: tilaa on nyt riittävästi, asumiskulut vuokra-asumista huomattavasti edullisemmat. Samalla rahalla, kun ennen maksoin vuokraa, maksan nyt omaa asuntolainaani. Se mistä tingin oli asunnon sijainti: muutimme maaseudulle, 15km päähän kaupungista, jossa asuntojen hinnat selkeästi edullisempia.

Vuosituhannen vaihteessa valmistunut asumisoikeusasunto on kotinamme ja tästä kultakimpaleesta en luovu!Kun asumisoikeusmaksu on jo silloin joskus maksettu,asuminen nyt kohtuuhintaista,kun näissä vuokrat meinaan muita halvemmat.Kelallakin tää katsotaan vuokra-asunnoksi,joten asumistukea saa.Meillä 96,5 neliötä ja oma sauna sekä lasitettu parveke.Vuokra vain jotain 700e.Keskustaan kävelymatkaa vain noin 1km,mutta urheilukenttä,koulu ja muutama kauppa löytyy melkein vierestä.Näillä kulmilla sais tällasesta kämpästä muuten maksaa ainakin 800 ja jos sauna ja näin uusi niin 1000e.

Tässä 4h ja k ja s.Lastenhuone tosi iso,missä kaksi poikaa,läksyt ja piirtämiset onnistuu itse väsätyllä 2,5m pitkällä pöydällä ja sit on kerrossänky.4-vuotiaalla pojalla on sitten oma huone,eikä mikään koppi sekään.Tyttövauva nukkuu äipän kanssa sitten kolmannessa makuuhuoneessa,joka kylläkin niin pieni,että pinnis sinne just ja just mahtuu.Aika näyttää sitten joskus,laitanko tytön pojan kanssa samaan huoneeseen vai pistänkö kolmannen pojan muitten seuraks ja tyttö saa oman loosin.Makuuhuoneestani en luovu,siitä ei lapsille iloa kun sellanen koppi,ja olohuoneen pohjaratkaisu sellainen,ettei sinne oikein sänkyä saa.

No, me sautaan maalla (tai on tää kaupunki,mut maalla).
-05 valmistunu ok-talo.Keskellä ei mitään (lähin kauppa,kyläkauppa,siwa 12km päässä koulut 7 ka 12km päässä jne).

Tässä on 181 neliöö josta asuinpinta-alaa on 131 ja puol neliöö. viis huomnetta ja keittiö ja sauna jne...
Velkaa on ja jos ex ei maksais laskuja (ja lainaa) ni pakko ois myydä pois....mut näin on meillä järjestetty asiat :D

me asutaan(1 lapsi ja minä)tilavassa kaksiossa vuokralla.Helsingin aluelta kun muutimme pois niin vuokra-asunnon kunto parempi,uudempi ja neliön isompi ja vuokra satasen vähemmän.Kyllä kannatti muuttaa pois Helsingistä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.02.2007 klo 06:20 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.02.2007 klo 21:04 Tiuku kirjoitti:

Lapset samaa sukupuolta? Entä kun kasvavat, mitä aiot (jos siis varsinkin eri sukupuolta). Tässä mietin tulevaisuutta ja muiden ratkaisuja.

Lapset eri sukupuolta, mun mielestä voivat murrosikään vaikka asua samassa huoneessa. Totuushan on että yhden (hoitajan) palkalla ei 4 h + k asunnon vuokraa makseta edes täällä kehäkolmosen ulkopuolella.

Varmaan sitten jos jossain vaiheessa miehen kanssa päätetään perustaa uusperhe, muutetaan isompaan. Ja tietysti omakin olis jossain vaiheessa haaveena. Lainanotto ei kyllä houkuttele..

me asutaan 92 neliöisessä kolmiossa. lapset nukkuu minun kanssa samassa huoneessa, toinen makuuhuone toimittaa leikkitilan/vierashuoneen virkaa. lapset voi siirtyä sinne nukkumaan sit isompina. ja minun mielestä sitä omaa huonetta ei lapsi tarvii kuin murrosiässä ja jos ei silloin isompaa asuntoa ole, ni lapset nukkuu sit samassa. oma sauna onneksi on. oma koti olis kyl ihana..kerran mulla jo sellainen olikin. kyl omakotitalo on omakotitalo.. =) ja vielä ihanampaa olis löytää elämään mies.. sellainen kunnollinen.

Asun kahden leikki-ikäisen lapsen kanssa Helsingissä vuokra asunnossa ihanalla alueella. Viihdymme koko poppoo.
Meillä on kolmio, 75 neliötä.
Lapsilla on yhteinen huone ja minä nauti omastani, nyt kun vielä voin.
Lapset ovat eri sukupuolta joten luultavasti jossain vaiheessa saavat omat huoneet ja minä hommaan kapean sängyn johonkin olohuoneen nurkkaan...Mutta sellaista se on, suurempaan asuntoon ei ole varaa, eikä me sellaista tarttetakaan koska ainakin nyt tuntuu ihan ok ajatukselta että siirryn joskus olohuoneen puolelle. Eipä tuolla omassa huoneessa ennätä juuri nytkään muuta tehdä kuin käydä yön nukkumassa.
En ole ajatellut sen kummemmin milloin on aika omille huoneille, sen huomaa kyllä sitten kun se aika tulee!

Vuokralla asutaan kolmiossa 73 neliötä,ja minä olkkarissa majailen lapsilla omat huoneet(poika ja tyttö).Hyvät kulku yhteydet kun bussilla tai kävellen kuljetaan.Kaupat plus muut palvelut suht lähellä.
Asunto ei kyllä mikään uuden uutukainen ole(1974 rakennettu),että haaveilen kyllä rivitalo asunnosta.
Mutta tilaa meille kolmelle ihan sopivasti kyllä on.

Me asutaan asumisoikeusasunnossa vantaan kartanonkoskella. kolmiossa tenavien (poika-01 ja tyttö-03) ja koiran kanssa. muksuilla yhteinen huone,kun leikit sujuvat ainakin toistaiseksi yhteen. oon suunnitellut muuttavani olohuoneesen,kun eivät sovi enään samaan huoneeseen.
asuin paikkana niin ihana,ettei kulumallakaan pois lähetä.
...niin ellei joku prinssi valkoisella ratsullaan (mersullaan) hae meitä täältä pois :D

Ps. toki voin hypätä rakastuneena vaikka reppuselkään... eli mersua ei tarvita =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2007 klo 16:21 vieras kirjoitti:
:attn:

Kommentteja, miten asuminen järjestyy, jakavatko lapset isompana huonettä, missä äiti nukkuu?

Lapset nukkuu omissa huoneissaan, äiti työhuoneessa ja isä makuuhuoneessa (joo, se "asuu" täällä suomessa ollesaan) :attn:

2 huonetta ja keittiö, 64 neliöö, kaupungin keskustaan matkaa 1 km.
Vanha talo mut todella halpa vuokra.

Tällä hetkellä nukutaan molemmat makuuhuoneessa. Nyt just pitäis järjestää pojalle ns. oma kulmaus, mis sänky ja lipasto, et tulis vähän rakoa.

Poika, kun kasvaa, saa makuuhuoneen itselleen ja mä muutan olohuoneeseen, ellei sit isompaa löydy suht edullisesti. Tai uutta miestä siihen mennes. :D

Yhteistyössä