Miten asumistuki lasketaan, jos tekee keikkatöitä vaihtelevalla palkalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Laskija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Laskija

Vieras
Eli tulot eivät ole joka kuukausi samat, kuinka ne kelalle ilmoitetaan? Hoitovapaalla saan tietyn määrän asumistukea, mutta entäs hoitovapaan päätyttyä jos en lähde kokopäivätöihin vaan teen hoitoalalla helposti mahdollista keikkatyötä, omilla aikatauluilla ja päivämäärillä? Myöntääkö kela asumistuen jonkun kuukauden palkan mukaan vai miten..?

Minä jouduin juuri asumistuen vuositarkistuksessa selvittämään tulojani koska teen keikkatyötä hoitoalalla. Pyysivät lisäselvityksessä työsopimuksia (joita ei tällä alalla lyhyille keikoille yleensä tehdä) ja palkkalaskelmia. Lisäksi pyysivät arvioimaan tulevia tuloja. Kävin Kelan toimistossa ja vakuutin pyhästi aikovani tienata vain n. 600 €/kk (brutto), eli että teen pari-kolme keikkaa kuussa. Ja että minulla on opiskeluun liittyviä harjoitteluja vielä n. 12 viikkoa tänä vuonna, eli sinä aikana en voi juuri töitä tehdä.

Saan tienata hiukan päälle 700 € ilman että se vaikuttaa asumistukeen (perheessä minä + kolme lasta). Aion itse seurata etteivät tuloni ylitä tätä. Vakuutteluni menivät onneksi Kelassa läpi, ja saan tuen edelleen täysimääräisenä :)

Yhteistyössä