Miten annatte vauvalle lääkkeen?

Meillä on puolivuotias vauva, jolla on kova yskä. Lääke ei ole tosiaankaan hyvän makuista ja nyt tyttö on tullut siihen tulokseen, että hän ei sitä ota. Alkaa rimpuilemaan ja huutamaan kurkku suorana, kun yritän lääkettä hänelle antaa. Mikä neuvoksi? Hyviä vinkkejä otetaan vastaan! Olen yrittänyt antaa sekä lusikalla että lääkeruiskulla suuhun nestemmäisen lääkkeen, mutta rinnuksillehan siitä suurin osa syljetään. Yskä on niin kova, että pakko on yrittää antaa.

Ammattilainen
Mistä sait lapselle yskänlääkettä? :eek: Mä oon luullut ettei sitä enää määräätä varsinkaan vauvoille.

Mut itse kysymykseen. Mä annan aina hedelmäsoseen seassa esim särkylääkkeen tai antibiootin. Yskänlääkettä meidän lapset eivät ole saaneet eivätkä saa.

vieras
Meillä annetaan miehen kanssa kaksin yleensä antibiiotit ja tällä hetkellä ventoline. Lapsi on 7kk. Toinen pitelee käsiä ja toinen ruiskuttaa. Välillä pakko pitää leuasta kiinni, yleensä ei. Huutaa kuin syötävä niin suu on auki. Mulle on neuvottu, että ruiskuta se poskeen se lääke. Poskesta ei niin helpolla sylkäise sitä ulos.

Jos olen yksin niin kapaloin ja annan lääkkeen sitten. Itku ja poru tulee joka tapauksessa, sitten vaan sylitellään ja lohdutellaan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Mistä sait lapselle yskänlääkettä? :eek: Mä oon luullut ettei sitä enää määräätä varsinkaan vauvoille.

Mut itse kysymykseen. Mä annan aina hedelmäsoseen seassa esim särkylääkkeen tai antibiootin. Yskänlääkettä meidän lapset eivät ole saaneet eivätkä saa.
En tiedä ap:sta, mutta meille määrättiin Ventolinea avaamaan putkia pitkään jatkuneen rohinan vuoksi. Jos ei nyt hoideta voi kehittyä astmaksi. Vauva nyt 7kk.

Meillä ainakin on lääkkeet (antibiootit, särkylääke) jouduttu ruuttaamaan ruiskulla "väkisin" suuhun.. ei siinä muukaan auta. Hirveä huuto ja kamppailu siinä on, mutta nopeasti helpottaa. Ihan kamalaa se on, mutta eipä voi paljon muutakaan kun toinen pistää vastaan kaikilla voimillaan. Meille lääkäri sanoi, että pienillä huutoa aiheuttaa yleensä eniten se kiinni pitäminen.

hei
Pariinkin kertaan oon joutunut antamaan sammaslääkettä, joka ei myöskää ole hyvän makuista. Menee kuitenkin niin, että annan pienissä erissä (suoraan suuhun sormella tai tutissa) ja heti, kun saan lääkkeen suuhun, alan laulaa ja tanssia ja pitää kunnon viihdytysshowta. Lapsi alkaa nauraa ja syö lääkkeen kiltisti ilman itkua. Sit taas kun on edellinen menny, laitan lisää ja taas show päälle. Taas nauru ja sit kun lääke on menny, taas lisää.

Seuraava lääkekuuri menikin jo helpommin. Lapsi tiesi jo, mitä seuraavaksi tapahtuu ja toisinaan jopa itse avaa sen suunkin ihan kiltisti. :D

Omalle samanikäiselle just jouduin antibioottikuurin antamaan ja hän oli sitä mieltä, ettei sitä syö...
Eli otin puoli-istuvaan asentoon niin että nojas mun käteen, joka oli kiedottu hänen ympärilleen ja jolla pidin käsistä kiinni. Sitten ruiskulla pruuttasin sen lääkeen suuhun taakse posken puolelle vähän kerrallaan.
Toinen oli, että laps oli selällään lattialla ja laitoin sitä lääkettä vähän kerrallaan sinne poskeen taakse.

hei
Niin ja mun on pakko sanoa, et pakkoruiskutus ei toimi kaikilla lapsilla. Ei ainakaan meidän, joka oksentaa sitten koko mahan tyhjäksi siitä ilosta. Sinne meni sit se hyöty.

Alkuperäinen kirjoittaja meme72:
ei ole ventolinea, vaan sir e jotain. mutta lääke kuin lääke sama juttu. haluasin vain kuulla, miten saatte menemään. Kiitos vinkeistä.
sir efedrin peadiatric?

Vaikutustapa

Dekstrometorfaani vaimentaa keskushermostossa sijaitsevan yskänkeskuksen toimintaa siten, että kiusallinen, kuiva ärsytysyskä vähenee. Efedriini laajentaa keuhkoputkia ja helpottaa siten hengitystä. Tästä on hyötyä erityisesti niille, joiden yskään liittyy astman kaltaista hengenahdistusta

meme72
Toisin sanoen ventoline ja sir efedrin peadiatric on samankaltaisia lääkkeitä? Vaikutus on siis samankaltainen- keuhkoputkia laajentava myös astmaoireita helpottava. Meillä poika käyttänyt ventolinea myös kurkunpääntulehduksesta johtuvaan yskään.

Yhteistyössä