Miten ammatinvalinta voikin olla niin vaikeaa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ffff
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ffff

Uusi jäsen
03.01.2013
19
0
1
Mörön perseessä
En kokenut saaneeni apua ammatinvalintapsykologilta. Mitä muita apukeinoja on olemassa selvittää mikä ammatti voisi sopia?

Tai mitä ylipäätänsä ihminen voi tehdä tällaisessa umpikujassa?
Niin monta miljoonaa ongelmaa mulla on...

Ja joo tietysti kaikki on mun omaa syytä...

Miulla on kans ollut vaikeeta ammatinvalinnan kans, nyt oon koittanut miettiä et mitä en ainakaan haluis tehdä, kun en osaa päättää mitä haluisin.
Tee ongelmistasi lista ja merkkaa ne, joille voit jotain tehdä ja ne joille et..sit vaan pikkuhiljaa alat muuttaa asioita joita voit. Helppo sanoa kun en oo itekään tollaista listaa tehnyt :ashamed:

[QUOTE="vieras";27969187]Siis onko sulla ihan oikeita esteitä tai rajoitteita ammatinvalintaan, vai onko kyse asennepuolen ongelmista?[/QUOTE]

allergiat pudottaa jotain ammatteja pois.

Mitä tällä asenne ongelmalla oikein meinataan?

voisokohan jossain tehä vaikka 1kk mittasia harjoitteluita työkkärin rahalla, silleenhän saisi vähä näkökulmaa ammattiin ja kait sitä kuukaudessa huomaisi onko työ mielekästä?? :)

Mä päätin kaupungin ja koulun mihin haluan ja sitten katselin koulutustarjontaa, tutustuin joka alaan netin kautta ja valitsin mielestäni sopivimman. Ammattikoulun valitsin samalla tavalla, ihan ok ammatti se oli, nyt AMKssa, ja eiköhän tätäkin voi työkseen tehdä :D

viihdytkö ihmisten parissa - omassa rauhassa
oletko käytännöllinen - taiteellinen - onko tutkijanvikaa

pidätkö ongelmien ratkaisusta - löytyykö asiakaspalveluhenkeä
onko auttamisen halua
pidätkö numeroista, oletko täsmällinen

[QUOTE="vieras";27969352]Onko jotkut työt mielestäsi "paskaduuneja" tms., eivätkä KELPAA?

Mitä olet tähänasitsessa elämässäsi tehnyt? oletko opiskellut tai onko sinulla jo jokin ammatti?[/QUOTE]

Mikään duuni ei ole paskaduuni jos siinä oleva henkilö viihtyy ammatissaan.
Mielestäni paskaduuneja ei ole olemassakaan, paitsi ehkä jotain näitä lehtimyyjät jotka soittelee tai imureita ovesta ovelle myyvät. Tai no ei nekään periaatteessa paskaduunja ole pitää olla vaan tosi taitava että menestyy näissä ammateissa.

16-18v opiskelin kauppiksessa. jäi kesken kun jäin 19v äitiyslomalle ja hoitovapaalle 3-vuodeksi. Sitten yritin taas opiskella loppuun tuota kauppista aikalailla huonolla menestyksellä sitten jäin taas äitiyslomalle ja hoitovapaalle 3-vuodeksi. Nyt olen ollut vuoden työttömänä, työharjoittelua tehnyt tän työttömyys aikana 8kk.

[QUOTE="eee";27969591]Mikä siinä ammatinvalinnassa sitten on vaikeaa?

Kannattaisiko se kauppis kuitenkin käydä loppuun, jos se on ihan loppusuoralla?[/QUOTE]

Kokoajan yritän saada kauppiksen loppuun kun sitä työkkärissä suosittelivat, kun on niin vähän jäljellä että pystyn opiskelemaan ilman että vaikuttaa työttömyys rahaan. Olen sen verran loppusuoralla että odotan kahden etätehtävän arvosanoja. Opinnäytetyö tekemättä. Yrittänyt olen tehdä sitä mutta en vaan saa sitä tehtyä jotenkin puuttuu keskittymiskyky ja jotain vaan en osaa selittää miksen saa sitä aikaan.

Mutta eiköhän historia toista itseänsä tälläkin kertaa ja kauppis jää jälleen kerran kesken...

Ja oletetaan nyt että valmistuisin kauppiksesta se ei mun työllisyys tilanteeseen vaikuta kovin suuresti... täällä kun on niin ylitarjontaa merkonomeista ja vielä tradenomit sielä seassa tappelemassa samoista töistä.

Eli joudun joka tapauksessa hankkimaan itselleni vielä jonkun toisen tutkinnon.

Niin ja siinä ammatinvalinnassa on vaikeaa että mikään ei oikein tunnu sellaiselta mun jutulta. Lisäks mulla ei ole mitään erityisiä taitoja enkä ole oikein hyvä missään.

[QUOTE="eee";27969861]Mistä TYKKÄÄT?[/QUOTE]

Tämä oli vaikea kysymys. Ei mulla ole mitään erityistä juttua mistä tykkäisin niinku esim jotkut tykkää käsitöiden tekemisestä jne.

Eikä mulla ole sillälailla ollut omaa aikaa vuosiin että olisin edes voinut yrittää selvittää mistä tykkäisin...

Jos nyt on pakko sanoa jostain mistä tykkää niin mä tykkään vauvoista, luen paljon lääketieteeseen ja lääkkeisiin liittyviä kirjoja ja lehtiä...

Mieluiten sisällä
8-16 työaika mieluiten mutta voi se olla toki muutakin paitsi yöllä en halua olla töissä.
vähän molempia yksin ja joskus ryhmässäkin
olen vapaa ajalla paljon koneella niin töissä ei jaksais olla

[QUOTE="vieras";27970047]miltä asiakaspalvelu tuntuu, jaksatko pinnistää huononakin päivänä?
toimistossa, kaupassa tai jossain[/QUOTE]

toimistotyötä en ikipäivänä halua tehdä. siitä mulla on kokemusta.
kaupassa ollut ihan ok.

Jos jotain sattuukin keksimään niin sittenhän sitä ei tietenkään voi opiskella missään kohtuullisen matkan päässä.

ammattikorkeakouluun en edes pääsis pelkällä peruskoulu pohjalla ja vaikka sitten saisin tuon kauppiksen loppuun ja pystyisin sitten hakemaan ammattikorkeaan niin pärjäisinköhän mä siellä? Jos jo pelkkä kauppis ja yks opinnäytetyö on näin hemmetin vaikeaa mulle mitäköhän se olis sitte ammattikorkeassa?

Mä olen alkanut vakavasti epäilemään että olen heikkolahjainen.

[QUOTE="...";27970691]Miten ois lääkealan perustutkinto? se on toisenasteen tutkinto ja kuulemma töitä riittää..[/QUOTE]

tästä olenkin salaa haaveillut... Mutta tätä ei voi opiskella alueellani. Oulu taitaa olla lähin
paikka missä tätä voi opiskella ja sinne 300km.

Yhteistyössä