Miten aloittaa päiväkotiin tutustuminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minttu1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

minttu1

Jäsen
01.02.2005
365
0
16
Meidän 2-vuotias poika aloittaa päikyssä muutaman viikon päästä ja nyt mietityttää että miten kannattaa alottaa tutustuminen.
Ajattelin ensin käydä muutamana päivänä pojan kanssa 2-3 tuntia leikkimässä ennen kuin hoito alkaa. Varsinainen hoidon tarve ilmoitettiin alkavaksi viikkoo ennen kuin mulla alkaa työt, ajatuksena että voisin sillä viikolla pojan kanssa käydä harjoittelemassa siellä oloa. Alkuviikosta varmaan niin että olen siellä hänen kanssaan koko ajan, mutta loppuviikolla pitäisi jo jäädä yksinkin, ehkä perjantaina olla jo koko päivä siellä..
Poika on aika hitaasti lämpiävää sorttia eikä ole ollut koskaan vieraan hoidossa. Kerhoihin mennessä on ensin äidin helmoissa tiukasti yleensä, mutta loppua kohti rohkaistuu ja alkaa liikkumaan ja leikkimään itsekseen. Tietty sen näkee sitten miten alkaa sujua, mutta tää on ihan kauheen ahdistava asia mulle :(

Mie luulen, että kannattaa käydä lapsen kanssa ekana päivänä yhdessä tutustumassa tunti-puolitoista, ja jo toisena päivänä jättää lapsi sinne ilman äitiä pariksi tunniksi. Seuraavana päivänä vaikka 3h, sitten jo jättää päiväunille jne.. Mun mielestä siihen pitäisi kuitenkin tähdätä alusta lähtien, ettei äiti vietä siellä päiväkodissa päiviä..ja jos se äiti siellä onkin viikon verran mukana, niin voi ollakin vielä vaikeampaa jäädä sinne sitten "yksin" kun on jo kerennyt tottua että äiti on siellä joka päivä lapsen seurana.
Tsemppiä hoidon aloitukseen
:hug:

meillä ei kyl ikuna toimis tuo että jättäisin jo seuraavana päivänä yksin kun on niin hitaasti lämpeävä tapaus. Kerran kokeilin tuollaista (en ehtinyt tosin olla pois kuin 10min kun lapsi kiikutettiin aivan hysteerisenä luokseni) ja seuraavana yönä itki unissaan jatkuvasti, lopulta kiipesi sänkyymme nukkumaan (yleensä nukkuu omassa sängyssään samassa huoneessa ihan ilman mitään ongelmia) ja siinäkin vielä meidän välissä itki vähän väliä ja piti mua kädestä kiinni aamuun saakka.

Olisin lapsen kanssa siellä kunnes tuntisi paikan tutuksi eikä kaikki hoitajat ja lapset ole täysin vieraita ja sitten varmasti on helpompi jäädäkin. Näin tekisin myös jos joku tulisi esim hoitamaan lasta kotiini, ensin yhdessä eikä niin että jättäisin vaan vieraan kanssa aran lapsen keskenään..

Ratkaisu tulikin sitten päiväkodilta.. Soitin sinne eilen kun ei ole mitään papereita tullu vielä kotiin ja johtaja sanoi että on sitten jotain mutkia tullut matkaan, ovat kuulemma jo odotelleet että koska meistä jotain kuuluis.. :o Käski tänään soittamaan suoraan ryhmän hoitajille ja siellä opettaja kertoi että heillä on kovasti ohjelmaa juuri sillä viikolla kun pojalla hoito alkaa (tämän ekan viikon olin siis itse varannut tutustumiseen, en ole vielä silloin töissä) ja siellä on silloin toinenkin lapsi tutustumassa kahtena päivänä, joten me ei voida mennä kuin kahtena päivänä :| Nyt siis menmme ensi viikolla miehen kanssa ilman lasta tutustumaan ja täyttämään papereita ja toisena iltana on vanhempainilta jonne menen. Sitten seuraavalla viikolla menen pojan kanssa tiistaina klo9-11 tutustumaan ja perjantaina 9-14.30 siten että olen aamupäivän siellä ja jätän pojan sinne päikkäreille ja välipalan jälkeen haen pois. Seuraavana maanantaina sitten pojan pitäiskin olla siellä jo 6.30-15.30 yksin :'( Se päiväkodin johtaja sanoi että maksutta voi käydä tutustumassa muutamana päivänä muutaman tunnin kerrallaan, joten aion kyllä nyt kysyä että meneekö meillä muka maksu jo ekalta viikolta kun päiväkodin kiireitten takia ei voida mennä sinne kun kahtena päivänä ja toisena vaan kahdeks tunniks.. Hoitaja sanoi vaan että onhan se kohtuullista että saatte edes yhtenä päivänä ruuan kun kerran siitä viikosta jo maksatte! Ihme touhua, mitäs jos olisinkin mennyt töihin jo silloin ekalla viikolla, ja ajatellut hoitaa tutustumisen etukäteen..

Kuulostaa kyllä tosi oudolta tuo päiväkodin touhu. :/ Me maksettiin totuttelujaksolla hoidosta vain niiltä päiviltä, jolloin lapsi jäi hetkeksi yksin hoitoon ilman vanhempaa. Olin lapsen mukana ekalla viikolla joka päivä, mutta torstaina ja perjantaina tyttö oli tunnin verran yksin hoidossa niin että ensin oltiin siellä pari tuntia yhdessä ja sitten jäi yksin. Seuraavalla viikolla en sitten jäänyt enää lapsen seuraksi mutta "hoitopäivät" olivat lyhyitä. Ensin 2 tuntia, sitten 3 tuntia jne. Viikon lopulla sitten 6,5 tuntia joka on meillä normaali hoitopäivän pituus.

Meilläkin tyttö on luonteeltaan hitaasti lämpenevä, joskin tykkää kovasti toisten lasten seurasta, joten tällainen rauhallinen aloitus toimi meillä todella hyvin ja itkua oli vain vähän aamusta kolmena päivänä. Tosin meillä päiväkoti on pieni ja rauhallinen ja ryhmä pieni (alle 10 lasta) joten sikälikin on ihanteellinen tilanne.

Meillä kuului tutustuminen ihan siihen normaalihintaan. Ei mennyt mitään lisämaksuja vaikka käytiinkin vissiin kolmena päivänä.

Ekana päivänä mentiin aamusta ja oltiin siellä yhdessä muutama tunti.

Toisena päivänä mentiin taas aamusta, oltiin jonkun aikaa ja lähdin käymään muualla. Sitten syötiin vielä lounas siellä.

Kolmantena päivänä jätin sitte jo aamusta sinne ja hain lounaan jälkeen.

Ja sitten jäikin jo sinne ihan normaali hoitopäiväksi. Mä neuvoisin myös antamaan päiväkodille kohtalaisen vapaat kädet toimia lapsen kanssa. Tarkoitan nukuttamisia sun muita. Mä ensin meinasin antaa tarkat ohjeet miten pitää tehdä, eli miten kotona tehdään mutta sitten tajusin että ehkä kannattaakin antaa heidän luoda omat rytmit ja tavat siellä. Kotona voidaan sitten tehdä niinkuin on totuttu.

Kerroin että Laura nukkuu päikkärit vaunuissa ja nukutan näin ja näin. Siellä sitten sanoivat että tuo vaan vaunut ni he nukuttaa niihin. Hyvin toimi.

Kerroin että tyttö syö itse ja juo nokkamukista/mukista. Hienosti sujui tämäkin heti alusta alkaen siellä.

Kun kerroin että meillä käytetään kestovaippoja, ottivat he ne hyvin vastaan. Ja tuossa kesällä kun lopetimme päivävaippojen käytön, oli tämäkin ok päiväkodille vaikka pitikin vessassa käyttää useammin jne.

Meillä on joustava päiväkoti ja yritän itsekin olla tarpeen mukaan sitten joustava niin sujuu yhteistyö hyvin.

Tulipa vähän ot asiaa :)

Meillä on 2 ns ilmaista tutustumispäivää, jolloin lapsi saa myös ruuan ja on siellä ilman vanhempia n. 10-15 välisen ajan.
Vanhemman kanssa saa tulla muutamaksi tunniksi tutustumaan (aamupäivä 9-11 tjtsp) niin monesti, kuin tuntuu tarvitsevan.
Meillä hoito alkaa ensi kuun alussa ja olen ajatellut tutustumista niin, että maanantaina ja keskiviikkona mennään yhdessä ja torstaina ja perjantaina tyttö (1v7kk) jää jo syömään ja nukkumaan itsekseen. Sitten maanantaina seuraavalla viikolla alkaa hoito.

Pitää myös muistaa se, että aloittaa päivähoidon kirjallisesti jo ennenkuin menet töihin, esim. viikkoa aiemmin.

Lasta ei saisi jättää yksin päiväkotiin (että poistut paikalta), ennenkuin ns. maksullinen ja allekirjoitettu päivähoito on käynnissä; vakuutus ei korvaa, jos jotain tapahtuu eikä henkilökunta ole kirjallisesti vastuussa lapsesi hyvinvoinnista, vaikka hieno henkilökunta olisikin.

Sain tämän siis itse selville, kun vein poikaa päivähoitoon tutustumaan. Kävimme ensimmäisen viikon tutustumassa eri aikoina, ensin aamupäivällä, sitten iltapäivällä leikkimässä, sitten vietiin omia eväitä lounaalle, josta poika jäi nukkumaan päiväunet ja heräsi niin, että olin itse ulkona odottamassa (luin kirjaa), ja seuraavana maananataina vein pojan klo 8 ovelle, ja lähti siitä tuttujen lelujen suuntaan :)

Onnea päivähoitoon!

ps. tietty toi yksin jättäminen saattaa riippua paikkakunnasta, mutta meillä ainakin (HKI) oli näin.

Elppa: Niin siis meillähän on ilmoitettu hoidon tarve alkavaksi 5.10. ja mä meen töihin 12.10. tässä oli ajatuksena juurikin se että lapsi saa rauhassa tutustua paikkaan ensin minun kanssani ja pikkuhiljaa pidempiä aikoja yksikseen. Meillä siis alkaa maksut juokseen 5.10 alkaen, mutta sillä ekalla viikolla ei voida käydä kuin kahtena päivänä, koska HEILLÄ on niin paljon ohjelmaa :o :kieh: Ja päiväkodista kuulemma odottelivat että koska palautamme kirjallisen ilmoituksen että otetaan hoitopaikka vastaan, meille taas ei ole vielä tähän päivään mennessä niitä papereita tullut kotiin..

Luulen, että pointtina on se, että päiväkodille sopisi että lapsi jää hoitoon silloin 5.10. alkavalla viikolla jo koko viikoksi yksinään, mutta nimenomaan sen takia voitte mennä vaan kahtena päivänä, kun sinne on se joku toinenkin tulossa tutustumaan, niin eivät ota yleensä mielellään useampaa lasta äitinsä kanssa kerralla tutustumaan.Vaikuttaa koko ryhmään jos siellä on useita äitejä kerralla. Samoin kun heillä on paljon ohjelmaa sille viikolle, niin luulen etteivät halua mihinkään extra-toimintajuttuihin äitejä mukaan, koska se vaikuttaa heti koko ryhmään..

Niin voi olla, mutta ehdotin myös vielä edellistä viikkoa tutustumiselle, mutta silloinkaan ei käy. Hoitaja myös kysyi että voisinko jättää pojan yksin tutustumaan heti ekalla kerralla. Joo ihan varmaan jätän sinne isoon lapsiryhmään, josta ei tunne ketään aikuisia eikä lapsia tollasen todella hitaasti lämpiävän lapsen joka ei oo koskaan ollu hoidossa muutakuin tutuilla ihmisillä :o
Ärsyttää tässä se, että me tehtiin hakemus 4kk ennen kuin hoitopaikkaa tarvitaan ja kyselin hyvissä ajoin perään kun mitään ei kuulunut. Sitten päätöksen sain puhelimessa vasta 2 viikkoa sitten kun itse taas kerran kyselin perään. Silloin käskettiin odottaa että paperit tulee kotiin ja niitä ei siis ole vieläkään tullut.. Joten mun mielestä alku ei lupaa hyvää jos siellä on aina tapana hoitaa asiat näin. Toki on ollut kesälomat varmaan. mutta nyt on kuitenkin jo syyskuun loppu. Luulis että olis hoitajillekin helpompaa jos lapsi olis edes suunnilleen sinut paikan kanssa kun jää sinne ilman äitiä. Ja varmasti joidenkin lasten kanssa menee ihan hyvin näinkin, mutta omani tuntien niin...

Kuulostaa kyllä tosi vaikealta. meillä olisi saanut tutustua vaikka 2 viikkoa ja kaikkien etujen kanssa ilmaiseksi. Mitä jos selvittäisit päiväkodin aikataulun siltä viikolta, jolloin heillä oli niin kiire. Heillä saattaa olla jokin retki jonakin päivänä, mutta yleensä ne ovat heti aamulla. Voihan sitä sitten käydä siellä iltapäivällä leikkimässä. Mä kävisin ainakin juttelemassa ennakkoon ja selittäisin, että lapsi on todella hitaastilämpeävä ja haluat aloittaa rauhassa.

Meillä alkoi elokuussa päiväkoti (1 v. 10 kk) ja hankalaa oli. Hitaasti lämpiävä ja arka lapsi jne. Me harjoiteltiin kaksi viikkoa, eka viikko vaan ulkoiltiin aamulla siellä ja sisällä kävästiin ja tokalla viikolla sitten syötiin ja nukuttiin parina päivänä. Tosin syömisessä ja nukkumisessa olin vaan läsnä, en siis ollut syöttämässä tai nukuttamassa jotta ei opi siihen että äiti on päiväkodissa mukana samalla tavalla kuin kotona. Olis häirinnyt muita lapsia lisäksi.

Nyt jälkeenpäin ajateltuna yksi tutustumisviikko olis ollut ihan riittävä: parina päivänä äidin kanssa pihalla ja sisätiloihin tutustuminen. Yhtenä päivänä äidin kanssa sisällä leikkimässä ja kahtena sitten olis voinu jäädä itekseen syömään ja nukkumaan.

Maksu alkoi meillä juosta siitä kun söi/nukkui ekan kerran eli vaikka olinkin mukana. Musta siitä maksusta on turha nipottaa, ei se yksi viikko niin paljoa maksa. Ja sopimus täytyy olla ehdottomasti tehtynä kun jättää lapsen sinne ja lähtee itse pois. Vastuu kysymys.

Tsemppiä teille! Aikansa ottaa mutta kyllä ne kaikki tottuu, meidänkin poika tottui kuukaudessa vaikka ekalla hoitoviikolla ei suostunut syömään tai juomaan mitään ja huudon kanssa jäi aamulla + nukkui vaan 10 min unet. Nyt jo syö ja juo ja nukkuukin välillä ihan hyvin (nyt yskä häiritsee unia myös kotona). Ja viime viikolla jäi aamulla ihan hyvillä mielein eikä ikävä ollut iskenyt unille mennessäkään enää :heart:

Yhteistyössä