Munkin vinkkini on jätesäkki. Älä suunnittele, että teet ihan hitokseen paljon juuri tänään, vaa pohdi homma ennemminkin niin, että teet tänään, huomenna ja ylihuomenna, mutta vain vähän/kohtuullisen määrän.
Saisitko kerätyä joka päivä jätesäkillisen roskaa? Viikossa se olisi jo 7 säkillistä roskaa, puhumattakaan kuukaudesta! Taitaa roskat loppua ennen, kuin kuukausi on kulunut
Lapset pitää kyllä saada hommaan mukaan. On ehkä ihan vammasta, jos äiti käskyttää, mutta vielä vammasempaa on, jos äiti ei tee enää ruokaa, ei pese pyykkiä jne. Mä olen muutaman kerran palauttanut oman 11v:ni maanpinnalle ilmoittamalla, että mikäli hän ei siivoa huonettaan (jonka vuoksi mä joudun elämään paskankeskellä), mä en pese hänen pyykkejään (jonka tiimoilta hän joutuu käyttämään paskaisia vaatteita). Valinta on yksin hänen. Ja aina hän on sitten lopulta sen oman huoneen siivouksen valinnut.
Mä olen itse aika huono laitamaan lapsia siivouspuuhiin, sillä tykkään itse siivota. Ja siten saan varmasti myös siistiä. Mutta pikkujuttuja lapset voivat tehdä. Eilisestä lähtien 4v ja 5v ovat kinuneet haluavansa tiskata. Poistin aamusta vauvan pilttipurkkien etiketit (likoivat yön yli) ja sen jälkeen laitoin pilttipurkit kansineen lasten tiskattavaksi. Menevät säilytyskipoiksi, joten jos työjälki ei ole aivan priimaa, se ei haittaa. Likat tiskasivat yli tunnin (purkkeja oli alle 10 kpl, mutta tekivät niin tarkkaa työtä...ja tiskasivat näemmä samalla myös kaapistot ja seinät...!) sulassa sovussa. Kun tiskaaminen loppui ja lapset siirtyivät ylös, alkoi tappelu. Huoh!
Listaakin on ehdoteltu ja se on hyvä idea. Mulla on listaa tekemättömistä tai keskeneräisistä muista jutuista (esim. kaapin maalaus, taulun ripustaminen seinälle, yms. "kodinaskareita) joista sitten valitsen aina jonkun, kun on luppoaikaa.
Siivouksen osalta mulla on tälainen niksilista, jonka olen netistä löytänyt:
http://www.saunalahti.fi/vipet/linx/Siivousniksit.pdf
Sieltä löytyy paljon vinkkejä siivousta helpottamaan
Kaaos kesyyntyy vähentämällä tavaraäärää ja hankkimalla säilytystilat tarvittavalle tavaralle. Onko siis tuo säilytystilapuoli kunnossa? Kun jokaiselle tavaralle on paikkansa, pysyy koti siistimpänä.
Musiikki soimaan, hyvä mieli päälle ja rätti heilumaan. Palkitse itsesi vaikka suklaaleivoksella, kun olet kunkun jutun saanut tehtyä. Aloita vaikka siivoamalla kaikki pyykit pyykkikoriin (meillä on molemmissa kerroksissa pyykkikorit, jolloin myös lapset muistavat useammin viedä pyykkinsä koriin, teinille korin voi hankkia vaikka oman huoneeseen), jos niitä on pisin kotia ja kerää samalla astiat keittiöön. Koneet päälle ja siinä on jo hyvä alku