Miten aloittaa ja jaksaa kaaoksen raivaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siivoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

siivoton

Vieras
Olen yh ja töissä on ollut niin kiire,että esinainenkin on sanonut, että nyt vaan pitää sopeutua siihen, että kotonakin on varmasti kaaos. Näin onkin, koska siellä touhuaa kolme lasta, joita en ole osannut kasvattaa kunnolla laittamaan tavaroita paikoilleen. Lähden itse kuudelta töihin ja tulen kuuden jälkeen takaisin. En jaksa kuin pakollisia.

Nyt on vapaapäivä ja pitäisi jaksaa raivata. Vinkkejä kaipaisin siihen, miten jaksaisin innostua, kun tuntuu niin toivottomalta. Olen jo yrittänyt vähentää tavaraa paljon, mutta sitä on edelleenkin. Vaatteita on, posteja, tärkeitäkin, lasten juttuja, työkansioita, vaikka mitä. Eiliset ostoksetkin ovat vielä autossa purkamatta, kun en yksinkertaisesti jaksanut.

Hilfeeee

Aloita ostoksista!

Jätesäkki käteen, roskat pois.
Lapsille imuri ja pölyn pyyhkimisvälineet. Itse voit laittaa pyykit ja järjestellä tavarat.
Voitte sopia että lopuksi kun on siistimpää, menette porukalla kahville ja jätskille kivaan paikkaan.

Aloita ostoksista!

Jätesäkki käteen, roskat pois.
Lapsille imuri ja pölyn pyyhkimisvälineet. Itse voit laittaa pyykit ja järjestellä tavarat.
Voitte sopia että lopuksi kun on siistimpää, menette porukalla kahville ja jätskille kivaan paikkaan.

Lupasinkin näin, mutta lapsia ei kiinnostanut. Kun touhusin muuta, olivat käyneet hakemassa vintiltä jo pois raivattuja legoja jätesäkillisen. Ne olivat joutuneet sinne, koska koskaan eivät tavarat päädy paikalleen.

tämän katsominen tunnetusti auttaa

aEw5AQK_460sa.gif

Tee joko yksi huone kerrallaan tai yksi asia kerrallaan. Roskat, vaatteet ja astiat pois. Sen jälkeen viikkaat viltit, tyynyt petaat sängyt. Mitä jää jäljelle? No väärässä paikassa olevia tavaroita, lapset voi auttaa omissa huoneissaan muutenkin. Lupaat vaikka että jokainen siivoaa huoneensa, peset vessan ja siivoat keittiön suurin piirtein sillä aikaa, ja sitten vuokraatte leffan, ostatte limua ja namia ja vietätte loppu päivän mukavasti :)

Ensimmäiseksi purat ne ostokset, toivottavasti ei ole mitään pilaantuvaa joukossa. Sitten käyt ne postit läpi. Sen jälkeen otat kohteeksi jonkin pienen kokonaisuuden yksi kerrallaan ja otat lapset mukaan. Heitä yleensä joutuu tuossa tapauksessa käskyttää ihan tehtävä tehtävältä mitä tehdä. "Vie tuo sinne, kerää nuo tuohon".

Itse olen koko aamun touhunnut, ottanut ilon irti siitä, että saan nauttien siivota ja järjestellä paikkoja. Mutta mä tykkään toki siivota!

Mutta aloitappa niistä ostoksista ja sitten vaan jatkat siivoamista. Jos lapset jo sen ikäisiä että ne osaa auttaa, niin vaadit auttamaan. Ei tartte pyytää vaan vaatia. Jokainen perheenjäsen tehköön oman osuutensa. Jos lapsia ei nyt opeta auttamaan, lapasia ne on kun kotoansa pois muuttavat.

Vanhin on kymmenen.

Eilen illalla yritettiinkin yhdessä, mutta esikoinen näytti mallia julistamalla, että tiedätkö minkälainen sä oot. Sä vaan seisot siinä ja osottelet sormella ja käskytät. Ihan vammasta.

Tästä tulee nyt sitten varmastikin kommentteja, että auktoriteetti hukassa ja niin varmasti onkin. Toisaalta lapset saattavat kärsiä siitäkin, että nyt on todella tiukkaa töissä ja kotonakin.

Vanhin on kymmenen.

Eilen illalla yritettiinkin yhdessä, mutta esikoinen näytti mallia julistamalla, että tiedätkö minkälainen sä oot. Sä vaan seisot siinä ja osottelet sormella ja käskytät. Ihan vammasta.

Tästä tulee nyt sitten varmastikin kommentteja, että auktoriteetti hukassa ja niin varmasti onkin. Toisaalta lapset saattavat kärsiä siitäkin, että nyt on todella tiukkaa töissä ja kotonakin.

Ei kannata lannistua lasten kommenteista ja vastarinnasta. Nyt vaan tiukkana. Ja kotiin ulkopuolista siivousapua. Ja opettelet sietämään epäjärjestystä... Nyt kun töissä on kiire ja se vie paljon aikaa ja voimavaroja niin jäljelle jäävät resurssit pitäisikin suunnata lapsiin... Yhteiseen kivaan tekemiseen. Tai vain olemiseen.

Voimia!!

Mä oon joskus siivonnut niin että kerään vaan kaikki irtotavarat, pyykit, roskat sekaisin jätesäkkeihin, laitan ne vaikka rappukäytävään tai parvekkeelle. Tietty ne tärkeät postit sivuun. Sitten perusteellinen imurointi ja pölyjen pyyhintä.
Lopuksi sitten jos jaksaa voi laittaa niistä säkeistä tavaroita paikoilleen, roskiin, pyykkiin jne. Mutta oikeastan niillä tavaroilla ei ole kiire, eiköhän ne lapsetkin niitä osaa järjestää sitä mukaa kun tarvitsevat jotain tavaraa.

Ostokset säilyy tässä lämpötilassa ulkona aivan hyvin, haet ne sitten kun keittiö on siisti.

Lahjo ne lapset auttamaan lupaamalla vaikka leffailta ja kasa poppareita ja karkkia kun homma on hoidettu.

Mun vanhemmat roudasi keräämättä jääneitä leluja työpaikalleen. Sieltä niitä tuli takaisin vasta pitkän ajan kuluttua. Voin kertoa, että toimi, eikä traumoja jäänyt ;)

Muistan että siinä oli sekin hyvä puoli, että lapsena oli helpompi siivota ne loput lelut kun niitä ei ollut kuin kourallinen jäljellä...

Kun mulla on ylitsevuotava ahdistus tekemättömistä (koti)töistä, mä kirjoitan yleensä listan, johon laitan ihan kaikki työt, pienimmätkin, jotka mielessä kummittelee. Sit juon kahvia ja merkkaan erikseen listalta tärkeimmät. Aloitan yhdestä ja yritän tehdä sen yhden homman loppuun ennen kuin aloitan seuraavaa. Homman yliviivaaminen on palkitsevaa.

Toinen mua auttava juttu on se, että päätän siivota todella tehokkaasti esim tunnin. Sen jälkeen annan itselleni luvan pitää tauon tai lopettaa. Urakka ei tunnu niin mahdottomalta, kun sillä on takaraja. Tunnissakin saa jo tosi paljon aikaan.

Tsemppiä! Kyllä se siitä taas <3

[QUOTE="qwerty";29959112]Mun vanhemmat roudasi keräämättä jääneitä leluja työpaikalleen. Sieltä niitä tuli takaisin vasta pitkän ajan kuluttua. Voin kertoa, että toimi, eikä traumoja jäänyt ;)

Muistan että siinä oli sekin hyvä puoli, että lapsena oli helpompi siivota ne loput lelut kun niitä ei ollut kuin kourallinen jäljellä...

Kun mulla on ylitsevuotava ahdistus tekemättömistä (koti)töistä, mä kirjoitan yleensä listan, johon laitan ihan kaikki työt, pienimmätkin, jotka mielessä kummittelee. Sit juon kahvia ja merkkaan erikseen listalta tärkeimmät. Aloitan yhdestä ja yritän tehdä sen yhden homman loppuun ennen kuin aloitan seuraavaa. Homman yliviivaaminen on palkitsevaa.

Toinen mua auttava juttu on se, että päätän siivota todella tehokkaasti esim tunnin. Sen jälkeen annan itselleni luvan pitää tauon tai lopettaa. Urakka ei tunnu niin mahdottomalta, kun sillä on takaraja. Tunnissakin saa jo tosi paljon aikaan.

Tsemppiä! Kyllä se siitä taas <3[/QUOTE]

Tämä on mullakin hyväksi havaittu keino. Ja sitten se ammattiapu... eli kotisiivooja. Paikat pysyy uskomattoman siisteinä kun joku toinen käy siivoomassa silloin kun mä olen pois.. ja töiden jälkeen aikaa jää myös muuhun kuion jatkuvaan raivaamiseen.

Munkin vinkkini on jätesäkki. Älä suunnittele, että teet ihan hitokseen paljon juuri tänään, vaa pohdi homma ennemminkin niin, että teet tänään, huomenna ja ylihuomenna, mutta vain vähän/kohtuullisen määrän.

Saisitko kerätyä joka päivä jätesäkillisen roskaa? Viikossa se olisi jo 7 säkillistä roskaa, puhumattakaan kuukaudesta! Taitaa roskat loppua ennen, kuin kuukausi on kulunut :)

Lapset pitää kyllä saada hommaan mukaan. On ehkä ihan vammasta, jos äiti käskyttää, mutta vielä vammasempaa on, jos äiti ei tee enää ruokaa, ei pese pyykkiä jne. Mä olen muutaman kerran palauttanut oman 11v:ni maanpinnalle ilmoittamalla, että mikäli hän ei siivoa huonettaan (jonka vuoksi mä joudun elämään paskankeskellä), mä en pese hänen pyykkejään (jonka tiimoilta hän joutuu käyttämään paskaisia vaatteita). Valinta on yksin hänen. Ja aina hän on sitten lopulta sen oman huoneen siivouksen valinnut.

Mä olen itse aika huono laitamaan lapsia siivouspuuhiin, sillä tykkään itse siivota. Ja siten saan varmasti myös siistiä. Mutta pikkujuttuja lapset voivat tehdä. Eilisestä lähtien 4v ja 5v ovat kinuneet haluavansa tiskata. Poistin aamusta vauvan pilttipurkkien etiketit (likoivat yön yli) ja sen jälkeen laitoin pilttipurkit kansineen lasten tiskattavaksi. Menevät säilytyskipoiksi, joten jos työjälki ei ole aivan priimaa, se ei haittaa. Likat tiskasivat yli tunnin (purkkeja oli alle 10 kpl, mutta tekivät niin tarkkaa työtä...ja tiskasivat näemmä samalla myös kaapistot ja seinät...!) sulassa sovussa. Kun tiskaaminen loppui ja lapset siirtyivät ylös, alkoi tappelu. Huoh!

Listaakin on ehdoteltu ja se on hyvä idea. Mulla on listaa tekemättömistä tai keskeneräisistä muista jutuista (esim. kaapin maalaus, taulun ripustaminen seinälle, yms. "kodinaskareita) joista sitten valitsen aina jonkun, kun on luppoaikaa.

Siivouksen osalta mulla on tälainen niksilista, jonka olen netistä löytänyt:
http://www.saunalahti.fi/vipet/linx/Siivousniksit.pdf

Sieltä löytyy paljon vinkkejä siivousta helpottamaan :)

Kaaos kesyyntyy vähentämällä tavaraäärää ja hankkimalla säilytystilat tarvittavalle tavaralle. Onko siis tuo säilytystilapuoli kunnossa? Kun jokaiselle tavaralle on paikkansa, pysyy koti siistimpänä.

Musiikki soimaan, hyvä mieli päälle ja rätti heilumaan. Palkitse itsesi vaikka suklaaleivoksella, kun olet kunkun jutun saanut tehtyä. Aloita vaikka siivoamalla kaikki pyykit pyykkikoriin (meillä on molemmissa kerroksissa pyykkikorit, jolloin myös lapset muistavat useammin viedä pyykkinsä koriin, teinille korin voi hankkia vaikka oman huoneeseen), jos niitä on pisin kotia ja kerää samalla astiat keittiöön. Koneet päälle ja siinä on jo hyvä alku :)

Yhteistyössä