Miten äitiyspäivärahan määrä määräytyy? Konkreettista neuvoa kaipaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Olen tutustunut kyllä niihin perusteisiin, miten äitiyspäivärahan suuruus määräytyy... mutta tällainen tallukka kaipaa ihan konkreettista neuvoa.

Siis, jos ennen lapsen syntymää olen ollut puolisen vuotta työttömänä ja sitä ennen 5kk töissä ja sitä ennen vuosia opiskelija, niin minkä mukaan äippäraha lasketaan..?? Sen juuri äitiyslomaa edeltävän työttömyyden? Vaiko sen työssä olon? Vaiko jopa opintorahan??

Neuvokaa kiltit!

Sen työttömyysjakson voi jättää huomiotta jos sitä ennen on ollut töissä. MUTTA. Mun mielestä siinä oli sellainen ehto et sitä työjaksoa piti olla vähintään 6kk kuitenkin ja työttömyysaikana piti kuitenkin olla merkattuna työttömäksi työnhakijaksi. Sillä ei ole merkitystä ottaako ne se työttömyyden vai opintotuen mukaan kun ne antaa sen saman minimin.

Minkälaiset tulot sulla oli vuonna 2008? Sen mukaanhan se tulee ellei itse ano et viimeisen puolen vuoden tulojen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Sen työttömyysjakson voi jättää huomiotta jos sitä ennen on ollut töissä. MUTTA. Mun mielestä siinä oli sellainen ehto et sitä työjaksoa piti olla vähintään 6kk kuitenkin ja työttömyysaikana piti kuitenkin olla merkattuna työttömäksi työnhakijaksi. Sillä ei ole merkitystä ottaako ne se työttömyyden vai opintotuen mukaan kun ne antaa sen saman minimin.

Minkälaiset tulot sulla oli vuonna 2008? Sen mukaanhan se tulee ellei itse ano et viimeisen puolen vuoden tulojen mukaan.

v.2008 olin siis opiskelija. Enkö siis voi mitenkään saada äippärahaa noiden 5kk työssäolon tulojen mukaan?

Minulla vähän sama tilanne, eli vuonna 2009 oli paremmat tulot kuin 2008. Jäin myös työttömäksi syksyllä 2009.

Voidaanko äitiyspäiväraha siis laskea myös vuoden 2009 mukaisten 6 kk:den työtulojen mukaan ennen työttömyyttä?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:

v.2008 olin siis opiskelija. Enkö siis voi mitenkään saada äippärahaa noiden 5kk työssäolon tulojen mukaan?

Todennäköisesti et. Niissä työtuloissakin on rajana et pitää olla vähintään yli 9000? tienattu et nostaa äippärahaa edes vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja Työtön:
Minulla vähän sama tilanne, eli vuonna 2009 oli paremmat tulot kuin 2008. Jäin myös työttömäksi syksyllä 2009.

Voidaanko äitiyspäiväraha siis laskea myös vuoden 2009 mukaisten 6 kk:den työtulojen mukaan ennen työttömyyttä?

Siinäkin on ehtoja liittyen työjakson kestoon, missä vaiheessa työttömyysjakso oli, olitko työtön työnhakija vai epävirallisesti kotona. Kelan sivuilla on ainakin joskus ollut esimerkkitapauksia kuinka tällaisia on ratkaistu.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miten se menee, jos lapsi syntyy vuonna 2011 heti alkuvuodesta? Minkä mukaan sitten lasketaan???

Sitten tulee vuoden 2009 tulojen mukaan.

Se riippuu siitä, milloin äitiysvapaa alkaa, mikäli alkaa jo vuoden 2010 puolella, tulot katsotaan vuoden 2008 mukaan. Tiedän, koska olen itse jäänyt kahdesti joulukuussa äitiyslomalle ja lapsi syntynyt alkuvuodesta, viimeksi kolme viikkoa sitten:)

Yhteistyössä