miten äitiyspäiväraha määräytyy?

Pitääkä paikkansa että Kelassa saa itse valita huomioidaanko palkkatulot puoli vuotta vai vuoden taaksepäin ja sen mukaan lasketaan se äitiyspäiväraha,vai miten?
Kuinka kauan äitiyspäivärahaa saa ja kosska sitä alkaa saamaan,heti kun jää äitiyslomalle?
 
kela laskeee äippä rahan puolen vuoden tuloista tosin voivat laskee viim vuoden keski ansionkin... ja jos on ollut kelan maksamalla sairaslomalla
niin se ei vaikuta päivärahaan... :ashamed:

ensimmäinen äippäraha jakso on 30 pvä eli maksussa suurinpiirtein lasketun päivän tienoilla :)
äippä lomahan alkaa norm. 30 vrk ennen laskettua aikaa(mukaan lukien lauantait) :)
 
äitiyspäiväraha lasketaan pääsääntösesti viimisen valmistuneen verotuksen mukaan. eli tällä hetkellä viiminen valmistunut verotus taitaa olla vuodelta 2003 (??) ja äippäraha olis sit se 70% sen vuoden tuloista.
voit anoa myös, että että se tuki laskettais viimisen puolen vuoden tulojen mukaan, mutta näin tehdään vain jos sun tulot on noussu siitä 2003 vuoden tuloista vähintään 20%.
mä en muista kuinka kauan itse äitiyspäiväraha kestää. äitiypäivä rahahan vaihtuu suoraan vanhempainrahaan sen jälkeen ku todistus jälkitarkastuksesta on viety kelaan, rahan määrä säilyy samana. yhteensä äippäraha ja vanhempainraha kestää jotakuinkin siihen asti ku vauva on 8-9kk, riippuen siitä alotetaanko se 30 vai 50 päivää ennen laskettua aikaa.

näin siis jos en ihan väärin muista.
 
Sen saa valita joko nyt vuoden 2004 verotuksen mukaan tai viimesen puolenvuoden ansiotulojen mukaan..Näin oli ainakin minulla. Ja kelan velvollisuus olisi ottaa se huomioon kumpi on edullisempi äidille.
 
saa itse valita haluaako että se määräytyy 2 vuoden takaisiin tuloihin vai viime 6 kk tuloihin. itse valitsin 6 kk koska pari vuotta sitten opiskelin vielä eikä tulot kummemmat. töistä hoitivat tämän, eli laitoin tietoa tulevasta äippälomasta palkanlaskijalle ja hän palkkatiedot kelaan, mistä sitten tuli vastaus äippärahasta kotiin. en ole aivan varma milloin ekat rahat tulee mutta kai heti kun äippäloma alkaa...?! mulla alkoi eilen :D
 

Yhteistyössä