Miten ADHD lapsia kasvatettiin ennenvanhaan, kun diagnoosia ei oltu keksitty?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miete
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vaarallisemmassa maalaisympäristössä kävi myös rutkasti enemmän tapaturmia.

Mutta kyllähän esim. vankilat ja vieroituslaitokset ovat täynnä diagnosoimattomia ADHD-tapauksia. Kun tukea ja hoitoa ei ole saanut, on sitä pitänyt alkaa itse hakea mm. alkoholin juonnista. Stimulantti mikä stimulantti.

Erityislapsia on kyllä ollut aina, mutta tietoa-taitoa kuntoutukseen/yhteiskuntakelpoiseksi saamiseen ei ole ollut kun lähinnä aistivammaisille. 1930-luvula psykiatria ja psykologia on kehittynyt sen verran että myös emotionaalisesti häiriintyneitä on osattu auttaa.

1800-luvulta asti on tunnettu lapsia jotka vastaisivat nykyisiä adhd ja sos.em lapsia, mutta sillon heitä on kutsuttu "sopeutumattomiksi" tai "pahantapaisikis"ja ensimmäiset erityiskoulut ja luokat(siis maailmalla) on perustettu 1800-lkuvun lopussa. Moni pahantapianen poika päätyi kuitenkin "kuritaloihin" tai työsiirtolaan ja tyttöjen osa oli vieläkin kehnompi...

Jatketaanpa vielä, että Suomessa on annettu erityisopetusta 1900-luvun alusta.Valtion tukea on tullut aistivammaisille, mutta muu erityispetus on ollut lähinnä hyväntekeväisyyden varassa. Ja kuinka moni lapsi on sitten edes päässyt kouluun, joten moni "pahantapainen"lapsi on varmasti jäänyt niihin peltotöihiin..

Mua ei kasvatettu mitenkään erityisesti. Koulussa oli aina vaikeuksia, keskittymisen kanssa enkä pystynyt oppimaan niinkuin olisi pitänyt. Kun en oppinut, aloin lintsaamaan. Ikinä en häiriköinyt enkä ollut ilkeä, en koulukiusaajakaan, pikemminkin vetäydyin pois epämiellyttävistä tilanteista. Mua juoksutettiin ties millä koulukuraattoreilla, todettiin että pitäisi olla parempi asenne kouluun, koska olen alisuoriutuja. En yritäkään mitään, temppuilen vaan.
Eipä sillä sitä asennetta tullut. Sain diagnoosin vasta aikuisena. Se helpotti kyllä, kun tajusin että kaikki se mistä olin syyttänyt itseäni, ei olekaan omaa vikaani. Se, etten ole pystynyt pitämään työpaikkojanikaan, en opiskelemaan, en keskittymään mihinkään asiaan, paitsi niihin asioihin mihin ylikeskityn.

Ei niitä saatu, mutta ennen vanhaan pojat oli poikia. Ei kauhisteltu pahasti jos metsää vähän paloi tai sattui muuta ajattelematonta. Suuri osa alkoholisoitui tai joutui rikoksen poluille.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei niitä saatu, mutta ennen vanhaan pojat oli poikia. Ei kauhisteltu pahasti jos metsää vähän paloi tai sattui muuta ajattelematonta. Suuri osa alkoholisoitui tai joutui rikoksen poluille.

Mutta eihän ne kaikki nyt poikia sentään ole, hyvänen aika.

Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:

Ei, mutta niistä minulla ei ole tietoa. Luulen että heidät on ankaralla kädellä saatu hiljaiseksi tai sitten he ovat näitä kevytkenkäisiä ja kotoaan karanneita.

Ne naiset oli varmaan sitten niitä huithapeleita, jotka ei tajua siisteydestä ja taloudenpidosta mitään. Sellaisia kuin minä? Mä olisin ihan hunningolla, jos mieheni ei hoitaisi taloudenpitoa, siivoamista.

Kyllä ADHD-lapsia on paljon enemmän nykyajan lapsilla, vielä 10 vuotta sitten oli paljon vähemmän. Taitaa johtua ihan ruokailutottumuksisista, nyt kun vedetään karkkia, lisäaineita ja energiajuomia ilman mitään rajaa! Aina ku nään koululaisia bussissa (myös ala-asteikäsiä ) niin lähes jokaisella on ISO karkkipussi ja energiajuoma.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Ne naiset oli varmaan sitten niitä huithapeleita, jotka ei tajua siisteydestä ja taloudenpidosta mitään. Sellaisia kuin minä? Mä olisin ihan hunningolla, jos mieheni ei hoitaisi taloudenpitoa, siivoamista.

No sama täällä. Mutta en ole ylivilkas, vaan mulla on varmaan sama, kuin mun pojalla, add. Se on koko ajan omissa maailmoissaan. Ja mua kasvatettiin niin, että sain olla paljon omissa maailmoissani ja välillä huudettiin, että olen laiska ja saamaton. Koulussa en saanut apua, koska pärjäsin jotakuinkin, enkä häirinnyt ketään. En osannut koskaan tehdä läksyjä enkä ole oikeastaan koskaan osannut lukea läksyjä, en tiennyt, miten olisin sen tehnyt. Numerot ei ollut hyviä, kun usein en saanut koetta tehtyä kokonaan, en ehtinyt.

Jos mä otan pojan lääkkeen, mä saan asioita tehdyksi ihan eritavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
No ei nykyäänkään diagnosoitaisi jos lapsia ei syötettäis lisäaineilla ja ylijalostetuilla valmisruuilla piloille ja kasvatettais pleikkarilla.

Ei kai lasten ravinto lääkärien ammattitaitoon vaikuta? ADHD on todellinen tila jolle on vahvat perusteet evoluution kautta. Ehkä meidän pitäisi muuttaa yhteiskuntaamme vähemmän tehokkuutta vaativaksi ja sopivammaksi neurologisesti erilaisille. Vanhoissa metsästäjä kulttuureissa adhd:sta oli jopa hyötyä.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Kyllä ADHD-lapsia on paljon enemmän nykyajan lapsilla, vielä 10 vuotta sitten oli paljon vähemmän. Taitaa johtua ihan ruokailutottumuksisista, nyt kun vedetään karkkia, lisäaineita ja energiajuomia ilman mitään rajaa! Aina ku nään koululaisia bussissa (myös ala-asteikäsiä ) niin lähes jokaisella on ISO karkkipussi ja energiajuoma.

Ei ole. Älä sekoita ylivilkkautta tarkkaavaisuushäiriöön. ADHD:ssa on kyse toiminnanohjauksen ongelmista, jopa enemmän kuin itse tarkkaavaisuudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja :/:
Mulla on ADD. Minua kasvatettiin haukkumalla ja huutamalla. Pärjäsin kyllä koulussa, L:n paperit kirjoitin, ja hyvä työkin on.

Onko diagnoosi ja milloin sait lääkityksen?

Ei siihen ole pakko ottaa lääkitystä, ei se ole mikään itsestäänselvyys.

Mulla on ADD. Minua kasvatettiin haukkumalla ja huutamalla. Pärjäsin kyllä koulussa, L:n paperit kirjoitin, ja hyvä työkin on.

On, enkä ole käyttänyt lääkitystä. Sain kyllä, mutta olen huono syömään lääkkeitä.

"Onneksi" minun lapsellani on eräs toinen neurologinen oireyhtymä mikä ei tosiaankaan aiheudu mistään television katsomisesta tai ruokavaliosta. Kyseinen oireyhtymä kun on tunnettu jo kauan ennen television ja teollistumisen keksimistä.

Uskomattomia asenteita täällä ihmisillä.

Minä oon sekä ADHD että bipolaari. Aivan järkyttävät unihäiriöt, joihin lääkärit ei uskalla määrätä edes lääkkeitä ettei mania puhkea, periaatteessa normaalit Tenoxit ym. ei edes vaikuta millään lailla.
En tiedä johtuuko tosta ADHD:sta, muhun useatkin lääkkeet vaikuttavat juuri päinvastaisella tavalla kuin pitäisi.
Lamotriginista esim. tulin todella agressiiviseksi.

Ei siihen ole pakko ottaa lääkitystä, ei se ole mikään itsestäänselvyys.

Ei ole, mutta kyllä se auttaa huomattavasti. Ellei sitten ole herkkä sivuvaikutuksille :(

Ennen annettiin selkään ja maalla lähetettiin paimeneen, pois silmistä, omaan rauhaan.

Kun minä olin kouluikäinen, adhd-lapset tökättiin apukouluun. Tai sitten he olivat lähes jatkuvasti jälki-istunnossa. :saint:

Yhteistyössä