Miten ADHD lapsia kasvatettiin ennenvanhaan, kun diagnoosia ei oltu keksitty?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miete
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miete

Vieras
Mä olen miettinyt sitä, että millä tavoin ennenvanhaan saatiin adhd-lapset "ruotuun", koska en ole koskaan kuullut puhuttavan, että vaikkapa 50-luvulla olis ollut lapsia, joka alvariinsa aiheuttaa hankaluuksia. Miten on mahdollista, että nyt kun asialle on oikein nimikin keksitty, niin vanhemmat eivät tahdo saada otetta lapseen. Tottakai silloinkin oli vähän villimpia tenavia, mutta eivät nämäkään mm.tuhonneet toisten omaisuutta tai hakanneet muita lapsia. Ja vanhempia kunnioitettiin ja viime kädessä toteltiin. Kärsittiin omien tekojensa seuraukset.

Alkuperäinen kirjoittaja miete:
Mä olen miettinyt sitä, että millä tavoin ennenvanhaan saatiin adhd-lapset "ruotuun", koska en ole koskaan kuullut puhuttavan, että vaikkapa 50-luvulla olis ollut lapsia, joka alvariinsa aiheuttaa hankaluuksia. Miten on mahdollista, että nyt kun asialle on oikein nimikin keksitty, niin vanhemmat eivät tahdo saada otetta lapseen. Tottakai silloinkin oli vähän villimpia tenavia, mutta eivät nämäkään mm.tuhonneet toisten omaisuutta tai hakanneet muita lapsia. Ja vanhempia kunnioitettiin ja viime kädessä toteltiin. Kärsittiin omien tekojensa seuraukset.

Mihin ihmeeseen sinä tämän oletuksen perustat? :o

Ja eiköhän sitä tarpeeksi moni selkäsauna saa hiljaiseksi, tai jos ei muu auttanut niin annettiin pois ja yleensä johonkin mielisairaalaan laitostumaan loppuiäkseen.

Uusimmassa Kodin Kuvalehdessä on pitkähkö juttu v. 61 syntyneestä miehestä jolla diagnisoitiin 40-vuotiaana adhd, selailin lehden vaan äkkiä läpi vasta mutta näytti tosi mielenkiintoiselta jutulta! =)

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Kurilla ja selkäsaunalla =)

Niin. Toisaalta oma pappani on syntynyt 30-luvun alkupuolella ja kyllä hän on jo kertonut omasta lapsuudestaan miten huonosti käyttäytyviä kakaroita silloinkin löytyi... :whistle:

Mutta juu, kuritusmenetelmät toki olivat monipuolisempia ja esim. opettajilla oli tämän ansiosta suurempi auktoriteteti kuin tänäpäivinä. Adhd-lapset nyt olivat vain tyhmiä ja huonostikäyttäytyviä lapsia jotka eivät pärjänneet koulussa ja joutuivat sitten usein hankaluuksiin myöhemmissäkin elämänvaiheissa.

Mie joskus luin, että silloin kun harjoitettiin maataloutta ei ollut niin suuri ongelma, jos joku oli hiukan ADHD. Pellolla sekin töitä teki muiden mukana. Ongelmiahan tuo eniten nyky-yhteiskunnan vaatimus, kun pitää istua aloillaan ja keskittyä.

Hakattiin hiljaiseksi. Minuun käytettiin liki samaa metodia vielä 80-luvullakin. Ei toiminut. Käyttäydyin ihan yhtä hillittömästi selkäsaunan jälkeenkin. Adhd on geneettisesti periytyvä dopamiiniaineenvaihdunnanhäiriö ja paljon muutakin kuin sitä hyperaktiivista keikkumista.

No vaikka hylättiin? niin ainakin mun isälle tehtiin.
Ja rikollisia oli silloinkin. Ja sä väität tietysti että ne vaan aikuistuessa alkoi rikollisiksi ne kunnon lapset : D
Nykyään vaan on ihmisarvo kaikilla, eikä diagnoosi tai toinen tarkoita ettei lasta tarvitse kasvattaa vaan että se lapsi pitää kasvattaa erityisen hyvin ja se vaatii enemmän töitä. Diagnoosilla siihen saa paremmin tukea, ennen piti pärjäillä miten pärjättiin ,mutta ei lapsia sen vertaa arvostettukaan että ketään kiinnostanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Mie joskus luin, että silloin kun harjoitettiin maataloutta ei ollut niin suuri ongelma, jos joku oli hiukan ADHD. Pellolla sekin töitä teki muiden mukana. Ongelmiahan tuo eniten nyky-yhteiskunnan vaatimus, kun pitää istua aloillaan ja keskittyä.

Niin. Tänäpäivänä kun koulutus vaaditaan oikeastaan alaan kuin alaan, ennen riitti että pärjäsi jossain käytännöntyössä.

Riippuu varmaan kuka kasvatti. Mun isällä, luulen, että on add, kun on selkeästi hirveän samanlainen, kuin mun poika, jolla se on. Sen opettajat inhos sitä, mutta kotona sillä oli vapaata ja se sai rauhassa lymyillä saunan alla ja leikkiä mielikuvitusmaailmoissaan. Sen muistoissa niillä oli aina kermaa ja silavaa, vaikka sen siskot muistaa, että oli köyhää. :D

Multa ainakaan yhteiskunta ei ole vaatinut mitään mutta tiedätkö miltä tuntuu kun pään sisällä on lankakerä missä ei ole yhtään alkua tai loppua?

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Niin. Tänäpäivänä kun koulutus vaaditaan oikeastaan alaan kuin alaan, ennen riitti että pärjäsi jossain käytännöntyössä.

Niin ja ennen on ollu erilaisia hanttihommmia sellaisille kymppimiinus ihmisille, jollaisia nykyään ei enää ole ollenkaan mikä on sääli.

Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:
Alkuperäinen kirjoittaja fr:
Kuinkahan moni puukkojunkkareista oli adhd-ihmisiä?

Ei se adhd tarkota että ois jotenkin ihan seko. :D

No ei, ei tietenkään, ei impulsiivinen tarkoita samaa kuin sekopää, itse sinä sen niin tulkitsit. Eivät puukkojunkkaritkaan sekopäitä olleet, fyi.

Yhteistyössä