Miten 4-vuotiaanne puhuvat, neuvolatäti ehdotti puheterapiaa äännevirheitten vuoksi..

  • Viestiketjun aloittaja "Eräs äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"sammakko"
Meillä 4-vuotiaalla tulee moni kirjain j:nä. Kohta on neuvola, katsotan mitä terkka tuumaa asiasta. Itse olisin kyllä mielissäni, jos lähete puheterapeutille saataisiin, lapsi ei kertakaikkiaan osaa muodostaa puuttuvia kirjaimia (l, r, d..).
 
Meillä kuopus nyt 5v, ja edelleen puuttuu r, d ja l. On oppinut jotenkuten sanomaan l-kirjaimen, mutta ei osaa sitä vielä puheessa käyttää, esim. ruisleipä= huisheipä, lego=hego jne... Mä kans kuvittelin että osataan kotona harjoitella noita, mutta eipä ole onnistunut. Lapsi pistää leikiksi, eikä ota asiaa sillä tavalla kuin jos ammattilaisen luona harjoittelisi. Käytiin me puheterapiassakin muutaman kerran (lähete saatiin jo 3v neuvolassa) mutta sitten se täti jäi lomalle, sairaslomalle ja ties mihin, eikä täällä ole nyt puheterapeuttia saatavilla.
 
"vieras"
Ehdottomasti puheterapiaan jos sinne pääsette,kun moni ei pääse tarpeesta huolimatta.
Mitään ette sillä häviä ja tosiaan parempi katsoa kun katua että mahdolliset ongelmat saadaan hoidettua ennen eskaria ja koulua.
Meillä tytöllä samanmoista ongelmaa kuin teillä ap,sitä on meillä kutsuttu hyvälaatuiseksi puheenviivästymäksi,ja puheterapeutti tekee nyt jo toista vuotta töitä meidän likan kanssa,likka nyt 5v ja onnkesi ajoissa puututtiin ja toivottavasti korjaantuu ennen kouluun lähtöä.
 
pohdintaa
Ottamatta kantaa siihen, mitä äänteitä neljävuotiaan pitäisi osata, niin kuitenkin varhainen puuttuminen mahdollisiin ongelmiin on parempi kuin että odottaa asian kanssa. Voishan sitä tietysti,jos asia arveluttaa, pyytää toisen mielipiteen toiselta neuvolatädiltä ja tehdä sitten vasta lopullinen päätös, meneekö lapsi jo nyt puheterapeutin arvioitavaksi. Yleisesti ottaen puheterapia nyt on semmonen "kevyen" luokan tukitoimi, eihän lapselle olla mitään diagnoosia annettu.
 
Vieras22
[QUOTE="Eräs äiti";21975595]Minulla itsellänikin on ammattitaitoa sekä maalaisjärkeä, että jos lapsi JOSKUS sanoo JOISSAIN sanoissa väärin l-kirjaimen, ei hänellä ole mitään vaikeuksia sitä suussansa muodostaa. Sen tietämiseen ei tarvitse edes puheterapeutin koulutusta.[/QUOTE]

Mä en epäile etteikö maalaisjärelläkin pärjää, mutta mä olen niin paljon nuiden terapeuttien kans jutellut. Niin jokainen terapeutti ja lääkäri on sanonut samaa, ''et älä usko muiden neuvoja kuin heidän''. Ihan siksikin et neuvojia on satoja ja ennen neuvot on ollut ihan toista mitä nyt.
Et ihan siksikin minä käyttäisin ainakin sen kerran kaksk siellä paikanpäällä et ihan ammatti-ihminen kuuntelee ja näkeen lapsen puheen. Ei joka asiaa kannata potkia maanrakoon mitä ehdotetaan ja kaikkea kritisoida viimeseen asti.
 
Mun eskarilainen sanoo R:n väärin. Pyysin aiemmin puheterapiaa, saatiin yks käynti ja kotiharjoituksia. Nyt eskarissa on R-koulu. Muut kirjaimet on ollu pienestä asti oikein. Ei siitä puheterapiasta mitään haittaa oo, päinvastoin, eli ota ihmeessä vastaan kun sitä kerran tarjotaan.
Käsittääkseni kun on useampia kirjaimia jotka eivät aina tule oikein, haluavat varmistaa ettei ole mitään mikä haittaisi puheen kehitystä.
 
"Eräs äiti"
Meillä kuopus nyt 5v, ja edelleen puuttuu r, d ja l. On oppinut jotenkuten sanomaan l-kirjaimen, mutta ei osaa sitä vielä puheessa käyttää, esim. ruisleipä= huisheipä, lego=hego jne... Mä kans kuvittelin että osataan kotona harjoitella noita, mutta eipä ole onnistunut. Lapsi pistää leikiksi, eikä ota asiaa sillä tavalla kuin jos ammattilaisen luona harjoittelisi. Käytiin me puheterapiassakin muutaman kerran (lähete saatiin jo 3v neuvolassa) mutta sitten se täti jäi lomalle, sairaslomalle ja ties mihin, eikä täällä ole nyt puheterapeuttia saatavilla.
KIITOS! Nyt tuli viimeinkin joltain kokemusta asiasta. Tarkentaisitko vielä osaako lapsesi sanoa ollenkaan l-kirjainta vai häviääkö se vain jos on sanan ensimmäisenä kirjaimena? Osaako hän sanoa sitä korjattuna? Meillä lapsi siis sanoo sen väärin vain, jos on sanan ensimmäinen kirjain ja juuri h-kirjaimena, korjattuna osaa kyllä sanoa siinäkin. Mutta esim. pallo, hylly yms, l-kirjain tulee aina ihan normaalisti.
 
Vieras22
Meillä kuopus nyt 5v, ja edelleen puuttuu r, d ja l. On oppinut jotenkuten sanomaan l-kirjaimen, mutta ei osaa sitä vielä puheessa käyttää, esim. ruisleipä= huisheipä, lego=hego jne... Mä kans kuvittelin että osataan kotona harjoitella noita, mutta eipä ole onnistunut. Lapsi pistää leikiksi, eikä ota asiaa sillä tavalla kuin jos ammattilaisen luona harjoittelisi. Käytiin me puheterapiassakin muutaman kerran (lähete saatiin jo 3v neuvolassa) mutta sitten se täti jäi lomalle, sairaslomalle ja ties mihin, eikä täällä ole nyt puheterapeuttia saatavilla.
Meidän poika on aina ihan innoissaan lähdössä sinne terapiaan ja aina kasvot loistaen kertoo mitä ovat tehneet ja leikkineet. Kannattaaa vaatia se lähete jos eivät ala kirjoitaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";21975679]Ehdottomasti puheterapiaan jos sinne pääsette,kun moni ei pääse tarpeesta huolimatta.
Mitään ette sillä häviä ja tosiaan parempi katsoa kun katua että mahdolliset ongelmat saadaan hoidettua ennen eskaria ja koulua.
Meillä tytöllä samanmoista ongelmaa kuin teillä ap,sitä on meillä kutsuttu hyvälaatuiseksi puheenviivästymäksi,ja puheterapeutti tekee nyt jo toista vuotta töitä meidän likan kanssa,likka nyt 5v ja onnkesi ajoissa puututtiin ja toivottavasti korjaantuu ennen kouluun lähtöä.[/QUOTE]

Ja lisään vielä että lapsi osaa kirjaimet korjaamalla ja kun oikein ajatuksella puhuu.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";21975749]Ja lisään vielä että lapsi osaa kirjaimet korjaamalla ja kun oikein ajatuksella puhuu.[/QUOTE]

Esimerkkinä,saattaa sanoa sokeria kesoriksi vaikka ihan varmasti osaa sanoa myös oikein.Sitten sana voin sanoa tissen ym,ja kun pyydän sanomaan oikein osaa sanoa mutta sanoo jatkossa kuitenkin väärin.
 
[QUOTE="Eräs äiti";21975701]KIITOS! Nyt tuli viimeinkin joltain kokemusta asiasta. Tarkentaisitko vielä osaako lapsesi sanoa ollenkaan l-kirjainta vai häviääkö se vain jos on sanan ensimmäisenä kirjaimena? Osaako hän sanoa sitä korjattuna? Meillä lapsi siis sanoo sen väärin vain, jos on sanan ensimmäinen kirjain ja juuri h-kirjaimena, korjattuna osaa kyllä sanoa siinäkin. Mutta esim. pallo, hylly yms, l-kirjain tulee aina ihan normaalisti.[/QUOTE]

Siis sanoo l-kirjaimen, jos oikein yrittämällä yrittää, mutta sitten kun puhua pälpättää niin se l unohtuu. Joskus saattaa sanoa sanan keskellä sen, mutta vaikeinta meilläkin on tuo jos l on sanan ensimmäinen kirjain. Sanoo oikein jos pyydetään, mutta vähän vielä takkuaa silloinkin. Ja jos sanassa on monta l-kirjainta, niin ei onnistu millään, meillä on esim. kissa jonka nimi on Lilo, ja poika ei saa sitten millään sitä oikein, se on joko Hijo, Hilo tai Lijo.
 
Meidän poika on aina ihan innoissaan lähdössä sinne terapiaan ja aina kasvot loistaen kertoo mitä ovat tehneet ja leikkineet. Kannattaaa vaatia se lähete jos eivät ala kirjoitaa.
Siis lähete meillä on, ja pari kertaa käytiinkin, mutta täällä ei ole nyt ollenkaan puheterapeuttia. Olen kyllä asiasta jankannut, mutta tulos oli se, että meidät passitettiin toimintaterapiaan :). Ilmeisesti meinasivat että mä vaan nyt haluan jotain terapiaa lapselle, ja sama se onko toiminta vai puhe :D.
 
"vieras"
Tietenkin menette puheterapiaan, jos kerran pääsette!!! Siitähän te verojakin maksatte, että saatte asianmukaista hoitoa. MIksi ap vastustelet niin kovasti? Ei puheterapaissa käynnit ole mikään häpeä. Suuremmalla todennäköisyydellä lapsi joutuu esim. koulussa kiusatuksi äännevirheiden takia, joten miksi ei hoideta niitä nyt pois?

Puheterapeutin luona on aina tosi kivaa eikä se varmasti mitenkään haittaa lasta/sen kehitystä, joten miksi ihmeessä kieltäytyä terapiasta?
 
Me saatiin 4 v neuvolasta kotiohjeita r:n harjoitteluun. Jos 5 v:na ei r-kirjain tule niin sitten puheterapiaan tai jos kurkku-r alkaa tulemaan koko ajan niin silloin aikaisemminkin. On meilläkin ajoittain vielä muitakin kirjaimia hukassa tietyistä sanoista.

Kyllähän puheterapiassa kannattaa käydä arviossa. Eihän siinä mitään menetä.
 
viersa
Mitäs haittaa sitä olisi käväistä siellä puheterapeutilla?
Jaa, mä kävin kun lapsi 4 v. ei osannut ässää suhauttamatta, ja sanoi j:n ällän sijasta. Osaa kyllä sanoa ällän, mutta ei puheessa vaan erillään. Terapeutti sanoi, että täysin normaalia, ja kehui pojan laajaa sanavarastoa ja pitkiä lauseita. Käski opettelemaan peilin edessä l-sanoja, ja sanoi, että täysin turhaa stressata jos osaa kuitenkin sen äänteen sanoa. Se tulee sit ajan kanssa.

Tuntui, että ihan turhasta menin puheterapeutille, vaikka hän mukava olikin.
 
v
[QUOTE="Eräs äiti";21975595]Minulla itsellänikin on ammattitaitoa sekä maalaisjärkeä, että jos lapsi JOSKUS sanoo JOISSAIN sanoissa väärin l-kirjaimen, ei hänellä ole mitään vaikeuksia sitä suussansa muodostaa. Sen tietämiseen ei tarvitse edes puheterapeutin koulutusta.[/QUOTE]

itseasiassa se ongelma on juuri siinä, että lapsi osaa äänteen, mutta ei käytä sitä. Se että 4- vuotias ei osaa s- äännettä tai r- äännettä ollenkaan, ei yleensä ole iso ongelma, mutta se, että lapsi käyttää vääriä äänteitä väärissä paikoissa, vaikka osaakin ne, voi olla ongelma. Varsinkin jos virhe on systemaattinen, eli esim. puhuu aina heipästä puhuessaan leivästä, vaikka suurin osa sanoista menisikin oikein. Käykää puheterapeutilla keskustelemassa, ei se automaattisesti mitään terapiaa ja erityislasta tarkoita. Mitä aiemmin ongelmiin puututaan, sitä helpommin niihin voidaan vaikuttaa ja korjata.
 
Jaa, mä kävin kun lapsi 4 v. ei osannut ässää suhauttamatta, ja sanoi j:n ällän sijasta. Osaa kyllä sanoa ällän, mutta ei puheessa vaan erillään. Terapeutti sanoi, että täysin normaalia, ja kehui pojan laajaa sanavarastoa ja pitkiä lauseita. Käski opettelemaan peilin edessä l-sanoja, ja sanoi, että täysin turhaa stressata jos osaa kuitenkin sen äänteen sanoa. Se tulee sit ajan kanssa.

Tuntui, että ihan turhasta menin puheterapeutille, vaikka hän mukava olikin.
ei silti turhasta.. asia on nyt hoidossa..mitä jos et olis menny?
Minusta on tosi hyvä että nykyään osataan ajoissa tarjota apua ja neuvoa tähän ongelmaan..meillä esikoinen ei saanu kun pyysin ja kyselin apua, todettiin vain että hyvinhän se puhuu ja nyt 4lk koulussa yhä käy puhe opetuksessa vaikka ollaan jo sanottu että antaa olla kun siitä ei kuitenkaan kiusata ja se on lapsen mielestä noloa.. kaikki kuitenki ymmärtää puheen..
eskarissa vasta asian alettiin puuttua kun yhä sitä ihmettelin.. nyt nuorempi 3v ja aion kyllä vaatia puheterapiaa jos vain yhä r puuttuu 4v neuvolassa.
 
"sama"
ei silti turhasta.. asia on nyt hoidossa..mitä jos et olis menny?
Minusta on tosi hyvä että nykyään osataan ajoissa tarjota apua ja neuvoa tähän ongelmaan..meillä esikoinen ei saanu kun pyysin ja kyselin apua, todettiin vain että hyvinhän se puhuu ja nyt 4lk koulussa yhä käy puhe opetuksessa vaikka ollaan jo sanottu että antaa olla kun siitä ei kuitenkaan kiusata ja se on lapsen mielestä noloa.. kaikki kuitenki ymmärtää puheen..
eskarissa vasta asian alettiin puuttua kun yhä sitä ihmettelin.. nyt nuorempi 3v ja aion kyllä vaatia puheterapiaa jos vain yhä r puuttuu 4v neuvolassa.
No niin, siksihän minä menin.

Mutta tuli sellanen tunne, että turhasta vaivasin kun poika kuitenkin puhui terapeutin mielestä erittäin sujuvasti, eikä takkuillut muuten kuin noissa ihan terapeutin mielestä pikkujutuissa. Että olin vähän ylihysteerinen.

Mutta puheterapeutit, ne ketkä tunnen, on erittäin mukavia ja leppoisia ihmisiä... Mistähän johtuu. Meidänkin poika tykkäsi hirveesti mennä sinne.
 
kannattaa
Kannattaa ottaa puheterapialähete vastaan jos sellaista tarjotaan. Sinne ei nimittäin pääse välttämättä ihan heti. Meillä 4 v jonotti lähes vuoden puheterapiaan, vaikka puheongelmat olivat (ovat osin edelleen) aika paljon laajempia.
 
"vieras"
Pahasti puheongelmaisen äitinä suosittelen, että menette sinne puheterapeutille. Jos pelkkä R-kirjain puuttuisi tuossa vaiheessa, niin en huolestuisi ja tuskin se neuvolan tätikään siihen puuttuisi.

MUTTA tuo L:n korvautuminen H:lla on huolestettuvaa, se tarkoittaa, että kieli ei ole oikealla paikalla äännettä sanoessa. Käy ainakin diagnosoivalla käynnillä, missä tarkentuu nuo ongelmat ja onko taustalla mahdollisesti kireä kielijänne. Jos vaikka korjattuna osaa sen sanoakin, epäilen sen olevan silloinkin aika löysä L eli tarvitsee sen L:n jumppaamista. Meillä tuota L:ää on jo vuoden verran yritetty saada puheeseen, joissakin sanoissa se tulee oikein, mutta joissakin jää löysäksi tai korvautuu juuri H:lla.
Typerää tuollainen kieltäytyminen, vaikka sinällään muille ihan hyvä juttu, pääsevät helpommin puheterapiaan. Voin sanoa, että sinun lukemisesi lapselle eivät hänen puhettaan paranna, sanovarastoa kylläkin karttuttaa, mutta ei sitä itse virheellistä puhetta.
 
Meille sanottiin, että jos 4vuotiaan puheesta puuttuu/korvautuu 2 tai useampia äänteitä niin silloin olis syytä mennä puheterapeutille. Jos vain 1 äänne korvautuu niin sitten vasta 5 vuotiaana puheterapiaan, että noi äänne virheet saadaan korjattua ennen koulun alkua
 
"kolme lasta"
En lukenut kaikkia viestejä, mut kerron meidän kokemuksia. Esikoinen ei 5v neuvolassa osannut sanoa r, s + muitakin äännevirheitä, esim u ja y välillä hankala erottaa. Saatiin lähete puheterapiaan johon päästiin 5,5vuotiaana. Käytiin puol vuotta ja muut tuli kohdalleen, paitsi r puuttuu ja puuttuu edelleen, lapsi nyt 6,5v. Nyt syksyllä käytiin arvioinnissa, mut puheterapeutti sanoi että kun se r vaan puuttuu niin ei ole resursseja ottaa ja ei ole niin vakavaa että todennäköisesti se sieltä tulee.

Nyt keväällä toinen lapsi 4v neuvolassa ja lähete puheterapiaan kun puuttuu r,s ja joitain muitakin äännevirhetiä. Neuvolantäti sanoi ettei saanut kaikista sanoista selvää, mut mun mielestä lapsi kyllä puhuu ihan ok, toki on joitakin sanoja joita täytyy tarkistaa mitä tarkoitti, mut muuten siis puhuu ja paljon ja kyllä mä ymmärrän kaiken mitä lapsi sanoo. Ihmettelin vähän että kuin nyt jo 4v kiinnitti siihen huomiota. Mä en vielä olisi huolissani ollut.
No käytiin puheterapeutilla arvioinnissa, joka sanoi ettei hätää. Kirjaimia puuttuu mut ei hän vielä olis huolissaan kun vasta 4v ja muuten puheen tuottamisessa tai ymmärtämisessä ei ole mitään vikaa. Eikä resurssit riitä näin pieniin ongelmiin. Monilla pahempiakin ongelmia ja ne menee toki ohitte.

Mut ap, käykää arvioinnissa puheterapeutilla ja menkää jos pääsette, mut mun mielestä ei hätää jos ette pääsekkään vielä. Ei siitä arviointikäynnistä kuitenkaan mitään haittaa ole. Puheterapeutille voi olla jonoa. Ja meidän esikoinen ainakin oli ihan innoissaan menossa sinne ja harmitti kun ne käynnit loppui. Itse olen oppinut ärrän vasta koulussa.
 
"vieras"
Mä oon myös samaa mieltä, että jos puheterapiaan annetaan mahdollisuus, niin kyllä se kannattaa käyttää. Meillä oli 5 vuotis neuvolassa sijaisena nuori terveydenhoitaja, joka tarttui kaikkeen hyvin tarkasti. Pojalla tuli pieniä virheitä annetuissa tehtävissä ja jo niiden virheiden perusteella pojalle suositeltiin puheterapiaa. Virheet tulivat siis sarjamuisti -tehtävissä. Kävimme sitten kaksi kertaa puheterapeutilla, joka totesi käynnit turhiksi. Sanoi, että palataan asiaan 6 -vuotis neuvolan jälkeen, jos vielä siellä tulee ilmi tarvetta. Mutta kokemus oli silti hyvä. Näimme, että poika kyllä osaa annetut tehtävät, eikä mitään hätää ole. Ja lapsi näytti tykkäävän kovasti puheterapeutin kanssa puuhailusta ja oli harmissaan, kun käynnit loppuivat niin lyhyeen.
 
uts
Meidän poika ei sano K,h,r ja s kirjaimia ainakaan ja en nyt ihan äkikseltään muista mikä kans menee väärin.
Mut saatiin 3vuotiaana lähete puheterapiaan ja sitä kautta voniatriselle ja todettiin piilosuulakihalkio ja viivästynyt puheen kehitys.
Et kannattaa sinne mennä ennemmin vaikka turhaan.
meillä kans tytyltä puuttui kaikki muut konsonantit 2v. paitsi k ja mentiin puheterapiaan jo alle 3v. ei mitään fyysistä vammaa eikä henkistä kehityshäiriötä ole tullut ilmi, mutta nyt monen vuoden jälkeen olemme oppineet lähes kaikki konsonantit ja lapsen voi ensi vuonna viedä huoletta kouluun pelkäämättä, että joutuu puheen vuoksi ainakaan kiusatuksi.

suosittelen kuuntelemaan neuvolantätejä ja päiväkodin tätejä, itse sitä tulee kuuroksi lapsensa puheen virheille ja oppii ymmärtämään todella epäselvääkin puhetta!!

sitten ollaan pulassa myöhemmin, kun lapsi ei enää vanhempana niin helposti opikaan virheistä pois vaan toistaa vuosia käyttämiään äänteitä. onhan aikuisiakin, jotka eivät osaa s- tai r-kirjaimia, mm. Tarja Halonen lespaa l-kirjainta, eikä se kyllä uskottavuutta lisää!!

siis otapa vähän nöyryyttä ja myönnä, että aivan kaikkea ei voi tehdä lapsen vuoksi itse eikä tarvitsekaan. puheterapeutilta saat neuvoja, ohjeita ja vinkkejä joita voit käyttää opetuksessa, nekin ovat vaikeita, eikä niitäkään välttämättä kaikkia saa itse opetettua lapselle kuin todella pitkän ja kovan harjoittelun kautta, eikä kaikille sovi kaikki neuvot ja keinot, mutta pitkän harjoittelun ja panostamisen tuloksena voit saada lapsellesi paljon hyötyä puheterapiasta koko loppuelämän ajaksi!

jaksamista ja ymmärrystä!
 
Höh, mulla siis muutaman viikon päästä 5 v täyttävä, jolla ei tule r oikein ja oikein toivon, että päästäisiin puheterapiaan... Mutta ehkä ei päästä, jos pitää olla useita äännevirheitä.

Meillä se oli ainakin tosi kivaa lapsesta. Siellä oli kiva puheterapeutti ja kivoja leikkejä. Sama lapsi kävi siis kerran siellä, kun ei puhunut kovin paljon vielä 2-v mutta siihen mennessä (2,5), kun käytiin siellä, oli puhehanat auenneet ja ei oo sen jälkeen hiljenneet :).
 

Yhteistyössä