En lukenut kaikkia viestejä, mut kerron meidän kokemuksia. Esikoinen ei 5v neuvolassa osannut sanoa r, s + muitakin äännevirheitä, esim u ja y välillä hankala erottaa. Saatiin lähete puheterapiaan johon päästiin 5,5vuotiaana. Käytiin puol vuotta ja muut tuli kohdalleen, paitsi r puuttuu ja puuttuu edelleen, lapsi nyt 6,5v. Nyt syksyllä käytiin arvioinnissa, mut puheterapeutti sanoi että kun se r vaan puuttuu niin ei ole resursseja ottaa ja ei ole niin vakavaa että todennäköisesti se sieltä tulee.
Nyt keväällä toinen lapsi 4v neuvolassa ja lähete puheterapiaan kun puuttuu r,s ja joitain muitakin äännevirhetiä. Neuvolantäti sanoi ettei saanut kaikista sanoista selvää, mut mun mielestä lapsi kyllä puhuu ihan ok, toki on joitakin sanoja joita täytyy tarkistaa mitä tarkoitti, mut muuten siis puhuu ja paljon ja kyllä mä ymmärrän kaiken mitä lapsi sanoo. Ihmettelin vähän että kuin nyt jo 4v kiinnitti siihen huomiota. Mä en vielä olisi huolissani ollut.
No käytiin puheterapeutilla arvioinnissa, joka sanoi ettei hätää. Kirjaimia puuttuu mut ei hän vielä olis huolissaan kun vasta 4v ja muuten puheen tuottamisessa tai ymmärtämisessä ei ole mitään vikaa. Eikä resurssit riitä näin pieniin ongelmiin. Monilla pahempiakin ongelmia ja ne menee toki ohitte.
Mut ap, käykää arvioinnissa puheterapeutilla ja menkää jos pääsette, mut mun mielestä ei hätää jos ette pääsekkään vielä. Ei siitä arviointikäynnistä kuitenkaan mitään haittaa ole. Puheterapeutille voi olla jonoa. Ja meidän esikoinen ainakin oli ihan innoissaan menossa sinne ja harmitti kun ne käynnit loppui. Itse olen oppinut ärrän vasta koulussa.