Miten 4-kuisen tulisi olla liinassa?

23.07.2009
224
0
16
Miten siis noi jalat kuuluis olla siellä liinassa? Mä sain äsken ekaa kertaa tytön suostumaan liinaan, mutta jotenkin hää valui siinä ja jouduin koko ajan tukemaan kädellä kun jalat roikkui liinan ulkopuolella. Kietaisuristi 2:sella siis sidoin.. Oisko jollain ihan laittaa vaikka kuvaakin siitä miten noiden jalkojen kuuluu olla tän ikäsellä?

Jos lapsi vaippaa vaihtaessa ojentaa jalkoja jo suoraksi, voit laittaa kietasuristikakkoseen ihan normaalisti kalat roikkumaan niistä aukoista, ja pepun varaan, kuitenkin ikäänkuin sammakkoasentoon. Smokkivyö napakkana pysyy jalat oikeassa asennossa.
Jos taas jalat ovat edelleen kippurassa (mitä tuskin ovat enää) niin sit jätät ne oman ja lapsen mahan väliin koukkuun (lapsi ikään kuin kippuraan). Sano jos tarvitset apua vielä, koitan auttaa :)

Joo kyllä noi jalat jo ojentuu kun on selällään.. Äsken kun käytiin kävelemässä ulkona niin koko ajan tyttö valui ja kun tultiin kotiin ja avasin takin niin tyttö oli melkein selkä notkolla siinä liinassa ja jalat roikkui suorana alaspäin.. Eikä ton selän kuuluis olla jotenkin pyöreänä?

Alkuperäinen kirjoittaja harmailija:
Jos lapsi vaippaa vaihtaessa ojentaa jalkoja jo suoraksi, voit laittaa kietasuristikakkoseen ihan normaalisti kalat roikkumaan niistä aukoista, ja pepun varaan, kuitenkin ikäänkuin sammakkoasentoon. Smokkivyö napakkana pysyy jalat oikeassa asennossa.
Jos taas jalat ovat edelleen kippurassa (mitä tuskin ovat enää) niin sit jätät ne oman ja lapsen mahan väliin koukkuun (lapsi ikään kuin kippuraan). Sano jos tarvitset apua vielä, koitan auttaa :)

Jännä, että sinä sanot noin.... PikkuPiian liinan ohjeissahan kietaisuristi kakkoseen neuvotaan laittamaan sammakkoasentoon ihan heti vastasyntyneestä. Itse taas olen kuullut, että mykkyrälle niin pitkään kuin vauvan jalat avautuu itsestään siihen sammakkoasentoon. Sitten voilaittaa liinaankin sammakkoasennossa. Ja nyt siis tämä kolmas ohje, jalkojen suoristuminen.

Joo mutta ap:lle niin laita vaan siihen sammakkoasentoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Sadepäivän ilo:
Joo kyllä noi jalat jo ojentuu kun on selällään.. Äsken kun käytiin kävelemässä ulkona niin koko ajan tyttö valui ja kun tultiin kotiin ja avasin takin niin tyttö oli melkein selkä notkolla siinä liinassa ja jalat roikkui suorana alaspäin.. Eikä ton selän kuuluis olla jotenkin pyöreänä?

Ihan liian löysä sidonta!!!! Sido kuin se tiukaksi t-paidaksi niin sitten on riittävän tiukka. Ei saa missään nimessä vauvan selkä olla notkolla!!!!!

Joo sido noin pienelle trikooliina juuri niin tiukalle kuin se tuntuisi tavallisena slim mallisena t-paitana. Ei mitään löysää sidontaa, siinä menee teidän molempien selkä rikki.
Jos ei oo trikooliinaa, niin sit silti pistä kireemmälle. ja muistatko että jos menet tuonne pakkaseen ja hankeen lapsen kanssa, niin piikit jalkoihin jos liinailet.

Voi korjaan sanomaani sen verran että kalat on jalat ja smokkivyöllä saa pidettyä jalat siis juurikin ei suorana vaan koulussa pepun molemmin puolin, mutta siis niistä aukoista ulkona. Mun ulosanti on tänään tosi surkeeta, anteeksi siitä.
Muistathan että vauvan pepun tulisi olla sinun napasi kohdilla oikean kireyden sidonnassa. Tätä alempana ja ylempänä tuon ikäisen olo on epämiellyttävä, samoin sinun. Itselläni on yli vuoden ikäinen, ja joudun vähän navan alapuolelle hänet jättämään, koska pituutta on jo paljon enemmän. Oman rungon mukaan sitten vanhempana. Mutta tuon ikäinen on niin pieni vielä, että varmasti pystyt häntä pitämään ainakin napa napaa vasten jos ei muuten. Mielummin niin että hänen peppunsa on oman napasi kohdilla.

Mun mielestä noi sivut on ainakin noitten ohjeiden kohdalta aika huonot, youtubesta löytää parempia jos vähän kieliä osaa. Mutta noi on kaikki tehty isommilla lapsilla. ei sanaakaan pienestä heiveröisestä vauvasta.

No mun meilestä ne on harvinaisen selkeät- Niiden avulla aloittelijakin oppii. Itse ainakin aikoinani opin. Itse en tykkää mistään youtube-hässäköistä.

btw, mun mielestä näillä pakkaskeleillä/lumella ei oo sen isompi riski liukastua kuin kesälläkään. Pakkaslumihan on tosi pitävää. Nollakeli on eri asia, tai se jos lumen alla on ns. vanhaa jäätä.

No ainakin täällä meilläpäin on jäätä tuolla lumen alla. Mutta se olikin vain huomautus. Omaa järkeä toki saa käyttää.
Ja juu selkeät nuo on, mutta ei tuossakaan pienen vauvan jaloista kyllä paljoa puhuttu, tai siitä mille korkeudelle ja kuinka tiukkaan sidonta tulisi tehdä.
Hyviä ohjeita toki, osasta ei olisi mitään hajua muuten.
Ammattilainen, en toki koko sivustoa haukkunut ;) Vain muutaman ohjeen.

No ainakin täällä meilläpäin on jäätä tuolla lumen alla. Mutta se olikin vain huomautus. Omaa järkeä toki saa käyttää.
Ja juu selkeät nuo on, mutta ei tuossakaan pienen vauvan jaloista kyllä paljoa puhuttu, tai siitä mille korkeudelle ja kuinka tiukkaan sidonta tulisi tehdä.
Hyviä ohjeita toki, osasta ei olisi mitään hajua muuten.
Ammattilainen, en toki koko sivustoa haukkunut ;) Vain muutaman ohjeen.

Joo, En mä riitaa haasta. :saint: Ei ehkä noissa ohjeissa ollutkaan niin tarkaan selitetty pikkuvauvan asentoa, mut itse sidonnan tekemisen mä ainakin opin tuolta, vaikak en paperiversiosta saanut mitään tolkkua.

Hei kiitos vastauksista. Aikaisemmin jouduin tietokoneelta poistumaan.

Noita kantoliina-kanavan sivuja oonkin tutkinut, mutta en löytänyt just sitä tietoa miten noiden jalkojen pitäis olla. Kimperin omissa ohjeissakin sidonta oli tehty taaperolle.. Pelottaa nyt et onko ton vauvan selkä kärsinyt jotenkin, kun muutamaan otteeseen oon tohon liinaan yrittänyt. Ei olla kyllä montaa kertaa koitettu, kun ei yhtään viihdy.. Ehkä just sen takia etten kertakaikkiaan vaan osaa sitoa sitä oikein. Manducakin meillä on lainassa ja siinä viihtyy vielä vähemmän. Luulen et syynä on noi jalat et ne ei vaan mee oikeeseen asentoon.. Tossa kun vaippaa vaihdoin niin seurasin vähän aikaa niin pääasiassa ne jalat on kyllä koukussa mahan päällä, eli eikö ne kuitenkaan ole sit valmiit vielä siihen sammakkoasentoon ( ? ) vaan pitäis yrittää laittaa kippuraan?

VAstaus tulee vähän myöhässä, mut jospa huomaat kuitenkin- Kyl mä laittaisin tuon ikäsien jo sammakkoasentoon, eli peppu vähän alemmas tai samaan tasoon kuin polvet. yeensä vauvat ovat valmiita sammakkoasentoon jo 1-2 kk iässä. Ja liina tosiaan vedetään polvitaipeesta polvitaipeeseen eli tosi leveästi. Teethän sä varmasti tarpeeksi tiukan sidonnan? Silloin se on llian löysä jos joudut vauvaa käsin tukemaan. Mikä liina sulla nyt olikaan? Kimperin trikoinen? siitä toisaan pitää tehdä "t-paitatiukka" sidonta. Vauva sit venyttää sen sopivasti.

http://www.kantoliinakanava.fi/kantoliinakanava/tekstisivu.tmpl?navi_id=292

Yhteistyössä