Miten 3,5v pois vaipoista????????????????????

  • Viestiketjun aloittaja apuja kiitos
  • Ensimmäinen viesti
apuja kiitos
:/
Juu ja en näytä tätä ärsyyntymistäni lapselle!
Alkaa vaan ihan oikeesti ottamaan päähän kun pojalla ei ole minkäänlaista halua päästä vaipostaan. Itse laittaa itselleen housuvaipan päälle kun minä en suostu enää häntä vaippoihin laittamaan.
Olen kehunut kuin hän on jo iso poika ettei tarvii vaippoja.
Ehkä kerran viikossa tulee pissa pönttöön, jee! Mutta kakka tulee aina vaippaan. Hirveän metelin aloittaa jos juoksutan häntä vessaan kun huomaan hänen tekevän kakkaa. Kakkaaminen loppuu siihen jos otan vaipan pois ja saattaa pantata sitten pari-kolme päivääkin sitä hommaa sitten.
Meillä on purkki jossa on purkkaa ja olen sanonut että hän saa aina sieltä purkan kun tekee tarpeensa pönttöön, mutta sekään ei yhtään innosta poikaa.
Mitä teen? Jätänkö vaan vaipat ostamatta?
Öisin ei pissaa enää, ei ole pissannut varmaan vuoteen mutta vaipan hän itse laittaa itselleen yöksikin, ei halua olla ilman.
 
äippä
laita vaipat piiloon, ei lapsi voi päättää milloin vaippa laitetaan jne. tsemppiä ja kyllä se siitä joskus. meillä kävi taas tosi helposti kuivaksi oppiminen, poika oli 2v ja täysin kuiva. niin ne vaan on erilaisia.
 
Salami
Sanot, että kolmivuotiaille ei myydä enää vaippoja ja niitä ei ole. Matot rullalle ja kerrot, että isot pojat käyvät vessassa tarpeillaan. Voitte sopia, että kolmen kuivan päivän jälkeen saa vaikka pikkuauton kaupasta valita.
 
vieras
Joku tulee kohta ihmettelemään, että noin vanha vaipoissa. Ihan varmasti.

Minulla oli myös yksi lapsista hyvin hidas vaipasta luopuja (3v) ja otin ne kertaheitolla pois. Varmistin vankkumattoman linjan niin, että lahjoitin viimeisen paketin pois eikä talossa ollut yhtään vaippaa. Puhuttiin asiasta paljon ja kerroin, että vaipat annettiin vauvoille kun iso poika ei niitä enää tarvitse.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Tunnistaako hän pissatarpeensa? Voisiko häntä motivoida vaikka leluilla tms., jos purkka ei ole tarpeeksi motivoiva.
ei osaa aina tunnistaa, housuun tulee ja usein tietty just sillon kun istuu sohvalla. tämä siis silloin kun en anna vaippaa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Salami:
Sanot, että kolmivuotiaille ei myydä enää vaippoja ja niitä ei ole. Matot rullalle ja kerrot, että isot pojat käyvät vessassa tarpeillaan. Voitte sopia, että kolmen kuivan päivän jälkeen saa vaikka pikkuauton kaupasta valita.
tuota voiskin kokeilla =)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Ja potalle/pytylle aina vähän väliä ens alkuun.
joo kun antais viedä ja pysyiskin siinä edes 10sekunttia :/ hankala tapaus!
kahden isomman lapsen kanssa ei ollu moista ongelmaa, he oppivat 2vuotiaina kuivaksi ja halusivat itse pois vaipoista. tää tuntuu että se on kasvanu kiinni vaippoihinsa.
 
Meillä poika kärsii kroonisesta ummetuksesta, kun yritettiin painostaa potalle/pöntölle liian aikaisin. Alkoi pelkäämään kakalla käymistä ja panttasi välillä jouduttiin peräruiskeilla tyhjentämään, kun ei muuten toiminut.
Lastenlääkäri sanoi että on lapsilla hyvinkin yleinen syy ummetukseen.
On aika rankaa kun aletaan "opettamaan" suoli toimimaan normaalisti. Joten varmista ennen kuin hävität ne vaipat kokonaan että "uskaltaa" kakata potalle/pöntölle.

Me opetetiin poika käymään potalla/pöntöllä niin että sai onnistuneesta suorituksesta tarran minkä sai sitten itse liimata lelulaatikoon ja potta oli kokoajan esilllä.
Yleensä lapset oppii kuivaksi kun ovat siihen valmiita niin hetkessä ja niinkuin kaikissa muissakin niin tässäkin lapset kehityy eriaikaa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja iipa:
Meillä poika kärsii kroonisesta ummetuksesta, kun yritettiin painostaa potalle/pöntölle liian aikaisin. Alkoi pelkäämään kakalla käymistä ja panttasi välillä jouduttiin peräruiskeilla tyhjentämään, kun ei muuten toiminut.
Lastenlääkäri sanoi että on lapsilla hyvinkin yleinen syy ummetukseen.
On aika rankaa kun aletaan "opettamaan" suoli toimimaan normaalisti. Joten varmista ennen kuin hävität ne vaipat kokonaan että "uskaltaa" kakata potalle/pöntölle.

Me opetetiin poika käymään potalla/pöntöllä niin että sai onnistuneesta suorituksesta tarran minkä sai sitten itse liimata lelulaatikoon ja potta oli kokoajan esilllä.
Yleensä lapset oppii kuivaksi kun ovat siihen valmiita niin hetkessä ja niinkuin kaikissa muissakin niin tässäkin lapset kehityy eriaikaa.
tätä just pelkäänkin että se kakkaaminen jää sit kokonaan pois :(
kun esim. kesällä oltiin ulkona (asutaan rannalla) ja siellä sit poikakin oli nakuna tai uimahousuilla niin pissat tuli minne sattui. kakkaaminen jäi siihen että kun sit illalla oltiin sisällä niin poika kävi itse laittamassa vaipan ja ähisi siihen heti kakat vaikka potta kuului olohuoneemme sisustukseen ;)
ei siis todellakaan halunnut tehdä kakkaa muualle kuin vaippaan.
kesällä saatiin sentään joka päivä edes parit pissat pottaan bongattua vaikka niitä vahinkoja tulikin paljon.
nyt sitten ei suostu enää ollenkaan tekemään pottaan mitään eikä pöntöllekään vaikka niin aina niistä onnistumisista kehuttiin.
ja ikinä ei olla suututtu vahingoista vaan sanottu että "ei haittaa se oli vahinko" mutta muistutettu sit kuitenkin tiuhaan että muitais käydä potalla.
 
vieras
Mä en ole koskaan kysellyt lapsiltani haluatko mennä vessaan tai menisitkö välillä vessaan. Olen ilmoittanut, että nyt on aika käydä vessassa ja sitten olen vienyt lapsen sinne. Jos olisin kyselylinjalle lähtenyt, niin vastaus olis taatusti ollut aina eikä en mene. Olen jo siinä vaiheessa kun vaipat oli vielä käytössä, käyttänyt säännöllisesti potalla. Esim ulos lähdettäessä olen ilmoittanut, että kaikki jotka haluaa mukaan, käyvät vessassa tai ulos ei ole asiaa. Äkkiä siitä tuli rutiini ja kuopus tiesi jo alle 2-vuotiaana, et kun puhutaan johonkin lähtemisestä, nukkumaan menemisestä jne niin ensin pitää käydä potalla. Lisäksi olen tehnyt kaikkien nykysuositusten vastaisesti ja laittanut lapset potalle jo alle vuoden ikäisinä vaipanvaihdon yhteydessä. Nopeasti siitä tuli osa päivärytmiä kuten hampaidenpesusta yms vastaavasta. Kummatkin oppivat alle 2-vuotiaana kuiviksi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuon ikäinen ymmärätää jo puhetta ja eikä ole yhtään pahitteeksi ilmaista hänelle, että sinua harmittaa kuin noin isolla pojalla on vaippa.
onhan se tietysti noinkin mutta kun olen huomannut että poika tuntee olonsa turvalliseksi vaipoissa niin en ole halunnut viedä häneltä sitä turvaa väkisin pois ja osoittaa hänelle etten pidä siitä.

nyt on poika ollut kohta tunnin ilman vaippaa. piti hirveän metelin ensin mutta rauhoittui sitten ja suistui laittamaan pikkuhousut jalkaansa. ei ole vielä potalle mennyt mutta muistuttanut olen kyllä.
kohta alkaakin iltatoimet ja silloin kyllä potalla käydään. yöksi en laita hälle vaippaa silläkin uhalla ettei suostu tekemään pissaa pottaan ja pissaa sit yöllä sänkyynsä.
 
...
ainakin toimi tosin lapsi oli nuorempi (alle 2v) että vaipat otettiin pois ja pissalla käytiin pöntöllä ja potalla. vahinkoja sattui,mutta ihan parissa vkossa oppi että pisut tehdään vessaan. olen samaa mieltä että jos aletaan liikaa lapsilta kyselemään niin ne ovat vaipoissa vielä kouluikäisenä. erikseen ovat tietysi nuo ummetukset ym. jotkut asiat vaan vaatii vaivannäköä ja niistä joskus tulee vähän "pahamieli" eli jos lapsi itkee kun haluaisi kakata mielummin housuun kuin pönttöön niin ne itkut täytyy vaan kestää..
 
Apuva
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuon ikäinen ymmärätää jo puhetta ja eikä ole yhtään pahitteeksi ilmaista hänelle, että sinua harmittaa kuin noin isolla pojalla on vaippa.
onhan se tietysti noinkin mutta kun olen huomannut että poika tuntee olonsa turvalliseksi vaipoissa niin en ole halunnut viedä häneltä sitä turvaa väkisin pois ja osoittaa hänelle etten pidä siitä.

nyt on poika ollut kohta tunnin ilman vaippaa. piti hirveän metelin ensin mutta rauhoittui sitten ja suistui laittamaan pikkuhousut jalkaansa. ei ole vielä potalle mennyt mutta muistuttanut olen kyllä.
kohta alkaakin iltatoimet ja silloin kyllä potalla käydään. yöksi en laita hälle vaippaa silläkin uhalla ettei suostu tekemään pissaa pottaan ja pissaa sit yöllä sänkyynsä.

Tuntee olonsa turvalliseksi? Voi voi...eiköhän se turva pitäisi löytyä jostain muusta kuin vaipasta. Mä en kestä tuollaista hyssyttelyä! Tietyt asiat TEHDÄÄN. Hampaat pestään, pissataan pottaan, laitetaan turvavyöt. Niitä ei kysellä, vaan ne tehdään, niin yksinkertaista se on.
 

Yhteistyössä