Miten 2½V:ltä katsotaan näkö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anve
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

anve

Aktiivinen jäsen
01.05.2010
2 842
0
36
Oon ens viikolla menossa meidän 2½V:n kans neuvolalääkärille koska on kesän aikana alkanu räpsytteleen silmiään (en tiedä onko tapa), sekä jää ajottain katsomaan ikään kuin osta kurtussa (piirtäessä katsoo kättään todellä läheltä), sekä muutamaan otteeseen on sanoni et "pää on pipi ja näyttää otsaansa".

2V neuvolassa th kiinnitti huomiota siihen että toinen silmä mahdollisesti karsastaa. Meil on niin minun ku isänsä puolella lapsilla silmälaseja.

Mainitsin asiasta eilen th:lle ja laitto ens viikolle ajan lääkärille ja tehdään mahdollisesti lähete lasten pkl.

Sellasella lasten näkötaululla jos osaa jo puhua. Ja silmälääkäreillä on lasten kaikenlaisia kuva kortteja ja systeemi millä erottaa syvyysnäköä jos lapsi suostuu yhteistyöhön. Ja sitte niillä on kone jolla pystytään ottamaan noita taittoja sun muuta.
Mun lapsi on ollu varmaan just reilu 2 vuotiaana eka kerran silmälääkärillä. Mut toivottavasti teille sattuu mukava lääkäri ja sellanen joka osaa toimia lasten kanssa ni sujuu yllättävän hyvin (oon meinaan törmänny vuosien mittaan vaikak minkälaisiin tyyppeihin noissa silmälääkäreissä ) .

Osaa kyl puhua, mut vaatii sen et vieras tutustelee vähän aikaa et suostuu vieraille puhumaan. On aika ujo alkuun.
Toivottavasti tosiaan sattuu sellainen joka viitsii tehdä sen eteen työtä et lapsi alkaa yhteistyöhön. Pitää varmaan tehdä niin et mennään vähän aikasemmin lapsen kans ensin leikkimään sinne odotustilaan (jos nyt tekee meistä lähetteen lääkärille), ni saa vähän tutustuttua paikkaan.

Pitääkö osata värit? meil ei vielä osata värejä.. ei kyl olla niitä mitenkään aktiivisesti vielä opeteltukkaan.
Tekeeköhän lähetteen lasten silmätautien pkl vai ihan silmälääkärille? lasten pkl taitaa olla melkopitkät jonot

Meidän neuvolassa laitetaan päähän lasit, joissa toinen linssi on peitetty ja toisessa on aukko. Sitten otetaan kuvataulu aikuisten E-taulun tilalle, missä on neljä erilaista kuvaa. Lapsi voi sanoa sen kuvan tai näyttää sellaisesta kuvataulusta, missä on ne neljä kuvaa, että mitä testin tekijä näytti. Sen jälkeen vaihdetaan toiset lasit päähän, missä on taas toinen linssi peitetty ja testataan toinen silmä.

Mä olin keskimmäisen kanssa silmälääkärillä kun hän oli 2-v. Ennen silmälääkäriä sai kotiin opeteltavaksi neljä eri kuvaa (omena, talo, neliö ja pallo) joita sitten oli helppo sanoa siitä taulusta. Lisäksi tietenkin silmälääkäri tutki silmät mikroskoopilla. Värejä ei pitänyt osata.
Lapsilla ei, ainakaan Tyksissä tai Turussa yleensäkään, ole mitään eri silmälääkäreiltä kuin aikuisilla. Ihan samat silmälääkärit katsovat sekä lasten että aikuisten silmät, samoin kuin korvalääkärit ovat samat aikuisilla ja lapsilla.

[QUOTE="vierastus";22094567]Joo siis ei tarvinnu värejä osata munkaan lapsen tossa parivuotiaana :) Toivottavasti tosiaa löytyy lääkäri joka osaa toimia lapsen kanssa :)[/QUOTE]

tätä kyl toivon.. 2½v on aika kenkkumaisessa iässä sen puoleen et sitä ei paljoa houkutella eikä lahjota.. mut toisaalta ei voi hirveästi etukäteen valmistellakkaan. Onneksi meil tähän saakka lääkärikokemukset ollu tytöstä mukavia.

No pää-asia ois kuitenki et saisimme selville et onko tuo tyttön silmien räpsyttely harmiton tapa vai onko jotain muuta ongelmaa.

Uusimmat

Yhteistyössä