Miten 17--v tyttären kannabiksen käyttöön pitäisi suhtautua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tarja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27180202]Mä suhtaudun huumeisiin melko vapaamielisesti. Kaikki huumeet pitäisi laillistaa, kannabis on parempi vaihtoehto kuin alkoholi, jokainen vetäköön mitä itse haluaa jne. Mutta siltikin 17-vuotiaan kannabiksen käyttöön pitäisi suhtautua erittäin huolestuneesti ja vakavasti, sillä päihteet eivät todellakaan sovi kasvaville nuorille.[/QUOTE]

NO JUST: Tällaisessa yhteiskunnassa en totisesti haluaisi elää.

Aww, herttaista tuo käytöksesi :) mutta tosiaan, itse tunnen todella paljon kannabiksen käyttäjiä ja vain yksi heistä on siirtynyt kovempiin aineisiin. Tuntemani kukkaystävät ovat 25-30-vuotiaita, useamman vuoden poltelleita ihmisiä. Koulut on käyty ja suurin osa on työelämässä.

Kuin sinunkin. :) Ajatella että vain yksi siirtyi kovempiin aineisiin! Sä puolustelet 17-vuotiaan polttelua sillä, että itse ja kukkakaverisi ovat koukussa, mutta eivät koviin aineisiin, vielä? :)

[QUOTE="vieras";27180202]Mä suhtaudun huumeisiin melko vapaamielisesti. Kaikki huumeet pitäisi laillistaa, kannabis on parempi vaihtoehto kuin alkoholi, jokainen vetäköön mitä itse haluaa jne. Mutta siltikin 17-vuotiaan kannabiksen käyttöön pitäisi suhtautua erittäin huolestuneesti ja vakavasti, sillä päihteet eivät todellakaan sovi kasvaville nuorille.[/QUOTE]

Siis voi päivää. Miten kauheita kohtaloita rikos- yms. kierteineen löytyy huumeihmisten taustalta ja sinä et pidä niitä pahoina. Haisevia ihmisraunioita, jotka asuvat läävissä ja hankkivat aineet miten vain ikinä saavat.
Ja turha väittää, ettei kaikille käy näin. Huumeilla on voima vetää vain alaspäin.
Harva on noussut enää aloitettuaan käytön.

Yleensä se menee juuri noin, että ensin kannabista, sehän on niiiin vaaratonta
(psykooseja yms. lukuunottamatta) ja sitten siirytään vahvempiin ja sitten se on menoa.
Minä en hyväksy enkä kannata mitään huumetta. Niistä ei ole koskaan koitunut mitään hyvää. Joka muuta väittää on sokea. Oli kasvava tai ei ne ei sovi kenellekään.

Itse olen valmis uskomaan että aikuisen ihmisen satunnainen pössyttely voi olla harmitonta mutta tässä nyt puhutaan alaikäisestä jonka aivot ja hermosto vielä ovat kehittymässä ja jolla on jo ilmeinen addiktiotaipumus päätellen tuosta aiemmasta alkotaustasta, lisäksi jo näin lyhyessä ajassa pössyttelystä on tullut liki jokapäiväistä satunnaisen huvin suhteen. Ostaa varmaan kukkansa luotettavalta tutulta juu, mutta entäs sitten kun se kaveri jää poliisille kiinni tai sato vain menee harakoille eikä tytön pää kestä olla ilmankaan, mistä seuraavaksi ryhdytään ainetta metsästämään? Ja millä hinnalla?

Suosittelen kyllä ottamaan yhteyttä ihan alan ammattilaiseen. Onko teidän paikkakunnalla mitään nuorille tarkoitettua a-klinikkaa, vieroitushoitopaikkaa tms. tukipaikkaa. En tarkoita että tyttö pitäisi laittaa jonnekin laitokseen, vaan että saisit ohjeita minne ottaa yhteyttä ja mitä kautta voitte saada tietoa ja apua. Yksin ei missään nimessä kannata jäädä. Tee vaikka nimetön soitto jonnekin aluksi ja kysy ohjeita miten menetellä ja minkälaista tukea kaipaatte. Tytöllä on ikää jo 17 ja vaikka vanhemmat tekisi kaikkensa se ei aina riitä. Parasta tytölle olisi päästä puhumaan heitoista jonkun ammattilaisen kanssam joka ei kuitenkaan alkaisi syyllistämään. Kaikkein paras olisi päästä juttelemaan jonkun ex-käyttäjän kanssa kenen elämään kannabis on tehnyt vaikeuksia. Mielestäni vahvoja huumeita ei kannata yhdistää tähän, vaan nimenomaan saada tyttö on saatava tajuamaan mitä haittoja nimenomaan kannabiksesta on. Riippuvainen ihminen harvoin myöntää ongelmaansa ja itse koen että ei varsinkaan kannabiksenkäyttäjät. Kun aine ei aiheuta fyysistä riippuvuutta riippuvaisen on helppo verhoutua siihen harhaluuloon että käyttö on hallinnassa ja ei aiheuta ongelmia. Älä missään nimessä ala syyllistämään ja uhkailemaan tyttöä vaan yritä pitää keskusteluyhteys avoinna. Totea ettö nyt kun kerran tiedät kannabiksen käytöstä, et aio syyllistää tyttöä ja toivot että tyttö olisi vastaisuudessa rehellinen asian suhteen hyvässä ja pahassa. Ottaisin myös puheeksi, että olet huolissasi ja mielestäsi tytön käyttö on melko runsasta. Voit vaikka sanoa, että satunnaisesta käytöstä ei mielestäsi ole haittaa, mutta jos poltellaan useamman kerran viikossa se ei mielestäsi ole hyvä asia. Kysyisin tytöltä onko hän selvillä kannabiksen haitoista, eli onko hän ajatellu asiaa hyvältä ja huonolta kannalta. Sano että olet kuullut kannabiksen toimivan monilla viihdekäytössä, mutta kaikille aine ei sovi. Tee selväksi että kantasi kannabista kohtaan ei ole positiivinen, mutta et halua kuitenkaan tuomita tyttöä. Ja selvitä netistä, terkkarilta, a-klinikalta ym. mistä voit saada ammattilaisen apua.

[QUOTE="vieras";27180307]Kuin sinunkin. :) Ajatella että vain yksi siirtyi kovempiin aineisiin! Sä puolustelet 17-vuotiaan polttelua sillä, että itse ja kukkakaverisi ovat koukussa, mutta eivät koviin aineisiin, vielä? :)[/QUOTE]

Ennemmin kukka kuin viina. Ja eiköhän nämä ystäväni olisi jo siirtynyt koviin aineisiin, jos he niihin meinaisi ylipäätään sekaantua. Ja on se hienoa, että parin viestin perusteella osaat kertoa, että minä ja ystäväni ollaan koukussa kukkaan. Sama kuin julistaisit kaikki alkoholia vähänkään käyttävät alkoholisteiksi.

Peesaan täysin. Olen miettinyt, että kannabiksen puolustajilla on aina oma lehmä ojassa puolustaessaan käyttöä. Moniko kannabiksen puolustaja on sellainen, joka ei itse käytä sitä? Haetaanko puolustamisella parempaa omaatuntoa? Itse lähipiirissä olen nähnyt kannabiksen käytöllä ainoastaan negatiivisia vaikutuksia.

:wave: En ole edes maistanut kannabista saati muita huumeita ja silti puolustan niiden käyttöä.

Siis voi päivää. Miten kauheita kohtaloita rikos- yms. kierteineen löytyy huumeihmisten taustalta ja sinä et pidä niitä pahoina. Haisevia ihmisraunioita, jotka asuvat läävissä ja hankkivat aineet miten vain ikinä saavat.
Ja turha väittää, ettei kaikille käy näin. Huumeilla on voima vetää vain alaspäin.
Harva on noussut enää aloitettuaan käytön.

Yleensä se menee juuri noin, että ensin kannabista, sehän on niiiin vaaratonta
(psykooseja yms. lukuunottamatta) ja sitten siirytään vahvempiin ja sitten se on menoa.
Minä en hyväksy enkä kannata mitään huumetta. Niistä ei ole koskaan koitunut mitään hyvää. Joka muuta väittää on sokea. Oli kasvava tai ei ne ei sovi kenellekään.

Ai huumeitako en pidä pahoina? Kyllä, suurin osa huumeista on todella pahoja. Silti ne pitäisi dekriminalisoida sillä tutkimusten mukaan se on paras keino välttää huumeiden tuomat lieveilmiöt. Sitä paitsi minun mielestäni jokainen saa elää juuri niin kuin itse haluaa. Jos haluaa pilata elämänsä huumeilla niin antaa mennä vaan. Ja ei todellakaan ole turha väittää, että kaikille ei käy niin. Kun kaikille ei ihan oikeasti käy niin. Jokainen huumeidenkäyttäjä ei joudu narkkarihelvettiin vaan osa heistä elää ihan normaalia, hyvää elämää.

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="vieras";27179437]Voi huoh. En tiedä ketää jolla se ei olisi johtanut vahvempiin aineisiin. [/QUOTE]

Kertakaikkisen ihmeellistä. Minä kun en puolestani tunne ketään, joka olisi siirtynyt kannabiksesta koviin huumeisiin.

Näin ollen oletan, että nämä tuntemasi henkilöt kuuluvat siihen n. 5% kannabiksen käyttäjistä, jotka käyttävät myös kovempia huumeita, kun taas minun tuntemani kuuluvat ilmeisesti kaikki niihin n. 95% kannabiksen käyttäjistä, jotka eivät käytä muita huumeita.

[QUOTE="vieras";27179437]Voi huoh. En tiedä ketää jolla se ei olisi johtanut vahvempiin aineisiin. Voi huoh, huoh. [/QUOTE]

:wave:

Pitäisiköhän tähän nyt muistaa tarkentaa, että ei ole VIELÄ 15 vuoden polttelun jälkeen tullut halua kokeilla muita aineita.

...Niin, ja tarkennetaan nyt vielä sekin, että töissä myös käydään ja verot - tietenkin - maksetaan.

Kyllä siihen kannabikseen jää koukkuun ihan niinkuin niihin vahvempiinkin aineisiin. Vieroitusoireita tulee. Ihan samalla tavalla kuin tulee alkoholiriippuvaiselle. Keskittymisen puutetta, kärsimättömyyttä jne.. Siinä jää helposti koulu yms toiselle tilalle. Siitä on todella helppos itten siirtyä vaikka lääkkeisiin ja viinaan jne...
En tiedä kyllä minäkään miten tuollaisen 17 vuotiaan saisi noista irti. Lähtisin kyllä ihan ammatti-ihmisten kanssa purkamaan tilannetta. Koulun terveydenhoitajan kautta vaikka. Tilanne on monissa kouluissa tosiasiassa se, että suuri osa nuorista käyttää / on käyttänyt kannabista..

[QUOTE="vieras";27181025]Ai huumeitako en pidä pahoina? Kyllä, suurin osa huumeista on todella pahoja. Silti ne pitäisi dekriminalisoida sillä tutkimusten mukaan se on paras keino välttää huumeiden tuomat lieveilmiöt. Sitä paitsi minun mielestäni jokainen saa elää juuri niin kuin itse haluaa. Jos haluaa pilata elämänsä huumeilla niin antaa mennä vaan. Ja ei todellakaan ole turha väittää, että kaikille ei käy niin. Kun kaikille ei ihan oikeasti käy niin. Jokainen huumeidenkäyttäjä ei joudu narkkarihelvettiin vaan osa heistä elää ihan normaalia, hyvää elämää.[/QUOTE]

Kylläpäs on harvinaisen naivi ajattelutapa sulla. Vai että jokainen saa elää niinkuin haluaa??? Siis voi helvetti! Tiesitkös sitä, että jokainen narkkari tai alkoholisti tai mikähyvänsä nisti sairastuttaa VÄHINTÄÄN neljä ihmistä ympärillään. Että se siitä OMAN elämän pilaamisesta.

• Tykkää
Reactions: baby-mama
Kylläpäs on harvinaisen naivi ajattelutapa sulla. Vai että jokainen saa elää niinkuin haluaa??? Siis voi helvetti! Tiesitkös sitä, että jokainen narkkari tai alkoholisti tai mikähyvänsä nisti sairastuttaa VÄHINTÄÄN neljä ihmistä ympärillään. Että se siitä OMAN elämän pilaamisesta.

Käytän aineita satunnaisesti enkä ole kenenkään elämää pilannut

Mitä naiivia siinä on? Yksilönvapaus. Tärkein arvo maailmassa.

• Tykkää

Mihin se raja vedetään? Mitä yhteiskunta tai läheiset saa päättää aikuisen ihmisen puolesta? entä jos on vaikkapa kotoisin uskonnolisesta perheestä ja itse hylkää uskonnon, harrastaa esiaviollista seksiä, käyttää alkoholia jne. Sehän satuttaa niitä läheisiä, ehkä jopa enempää kuin neljää ihmistä. Pitäisikö tämä sen takia kieltää?

• Tykkää

Niin, alkoholistikin sairastuttaa läheiset. Joten miksi ihmisellä on oikeus käyttää alkoholia, mutta ei huumeita?

Puuttuisin käyttöön tytön iän takia. Jos tyttö on fiksu niin ymmärtää lopulta kyllä, vaikka varmasti puuttuminen ensin kuohuntaa aiheuttaisikin. Kehotan etsimään ihan faktatietoa netistä mitä voit käyttää perusteluidesi tukena, tuon ikäinen on jo niin fiksu että perustelu "se on laitonta/kiellettyä" ja porttiteoria ei välttämättä uppoa. Sen sijaan on olemassa tutkittua tietoa missä on todettu kannabiksen olevan haitallista nuorten älylliselle kehittymiselle, netistä löytyy infoa useammastakin lähteestä. Polttamalla nautittu kannabis pilaa keuhkoja myös samaan tapaan kuin tupakkakin (häkää ym myrkkyjä). Toisaalta jos kiellät kannabiksen niin mielestäni sinun olisi pitänyt ja pitää jatkossa puuttua juomiseenkin kunnes tyttö tulee täysi-ikäiseksi ja saa ikävä kyllä laillisen oikeuden tuhota aivosolujaan sillä myrkylllä.

Itse suhtaudun kannabikseen neutraalisti silloin kun kyseessä on aikuinen käyttäjä. Olen nähnyt hyvää ja pahaa, ja käyttänyt itsekin. Netistä neutraalia keskustelua harvemmin näkee, yleensä kannabiksen puolustajat eivät myönnä että aine voi potentiaalisesti luoda myös pahoja ongelmia käyttäjilleen, ja vastustajat teilaavat aineen aivan täysin koska HUUME. Koitan nyt seuraavassa tuoda esille kokemuksiani värittämättä suuntaan tai toiseen.

Ekan kerran törmäsin tähän päihteeseen ollessani n. 16-v. Itse en vielä tuolloin kokeillut, minulle ei tuputettu, mutta muutama vuotta vanhempi kaverini sitä illanistujaisissa nautti minunkin nähteni, ja tiedän että nauttivat silloin tällöin muulloinkin. Olivat fiksuja nuoria hyväosaisista perheistä, kävivät alueen parasta lukiota ja kirjoittelivat läjäpäin älliä. Suurimmalla osalla käyttö taisi jäädä opiskeluaikoihin, osalla jäi pois jo lukion jälkeen ja osa saattoi jatkaa vielä yliopistossakin, tarkemmin en tiedä koska mitään ulkoisia ongelmia päihde ei heidän elämäänsä tuonut, kaikki tapahtui kulissien takana. Kaikki ovat menestyneet myöhemmin elämässään.

Toisen kerran törmäsin kannabikseen ollessani jo päälle parikymppinen ja opiskellessani taidepainoitteisessa oppilaitoksessa. Luokallani n. 50% käytti tai oli käyttänyt. Yksi kavereistani poltti päivittäin, sai silti koulun käytyä vaikka poissaoloja kertyi muita enemmän. Suurin osa oli satunnaiskäyttäjiä, eli otti savut jos bileissä joku tarjosi. Tällä kertaa maistoin myös ensi kertaa itse. Kenelläkään ei ollut tai myöhemmin aiheutunut mielenterveysongelmia. Ei edes tälle päivittäin käyttäneelle. Hänelläkin käyttö hiipui vuodessa parissa, nykyisin ottaa sen 1-2 krt vuodessa. Tietääkseni kaikilla on ihan normaalit elämät tätä nykyä, ovat töissä tai yrittäjinä, on muksuja yms.

Eli se, että on käyttänyt/käyttää kannabista, ei ole mikään tuomio ja vie väistämättä elämää sivukujille. Suurin osa tuntemistani käyttäjistä on enempi sieltä älykkäämmästä päästä ihmisiä, omilla aivoillaan ajattelevia, eivät laumassa mukana meneviä lampaita. Tiedän myös tapauksia missä ongelmia aiheuttanut alkoholi (törttöilyä, väkivaltaisuutta ym.) on vaihdettu onnistuneesti savuihin silloin tällöin. Ja ihan perheellisistä itsensä elättävistä ihmisistä on kyse.

Mutta koska haluan olla aidosti neutraali, niin en voi olla ottamatta esille myös niitä surullisempia ihmiskohtaloita.

Jos ihmisellä on taipumusta riippuvuuksiin tai hän on muutoin muita "heikompi astia", voi kannabis aiheuttaa todellisia ongelmia. Ongelma luo osittain se että se on monella tapaa niin "helppo" päihde: ei krapulaa tai vastaavia vahvoja fyysisiä vieroitusoireita, käyttöä on helppo peitellä koska toimintakyky pysyy hyvänä vaikka putki olisi kuinka pitkä, ja psyykkiset oireet niihin taipuvaisilla hivuttautuvat näkyville hitaasti (ellei ole hyvin voimakkaasti psykooseille altis, jolloin pienempikin saattaa riittää). Sen voin sanoa, että jos ihmisellä ei ole hyvin motivoivaa/pakottavaa tekemistä päiviensä täytteeksi ja jos pilveä on runsaasti saatavilla, niin suurella osalla käyttö lipsuu jossain vaiheessa päivittäiseksi. Suurimmalla osalla tämä jää vain vaiheeksi, koska lopulta sekin on hyvin tylsää, ja he joko lopettavat kokonaan tai käyttö hiipuu satunnaiseksi. Mutta osa sitten jää sille tielle. Tämä ihmisryhmä valitettavasti on sen tyylistä, että sekoittaisi päätään luultavasti sitten jollain muulla päihteellä jos kannabista ei olisi. Yleensä sillä kuningas alkoholilla. Yksikään tuttuni ei ole siirtynyt ns. kovempiin huumeisiin, ellei sitten alko+napit yhdistelmää lasketa kovemmaksi, itse ainakin lasken.

Valitettavasti yksin näistä raiteiltaan suistuneista on minun siskoni. Hänellä tosin syrjäytyminen ja mielenterveysongelmat alkoivat jo teini-iässä. Ei ole oikeen koskaan saanut kiinni siitä mitä tahtoisi tehdä elämällään ja on ollut lapsesta saatta vaikeasti motivoitavissa. Erittäin älykäs kylläkin. Aloitti nuorena alkoholilla (taipumusta on, suvussa kummallakin puolella alkoholismia), siihen tulivat sitten lisäksi napit (saa lääkäriltä ihan reseptillä rauhoittavia ja kipulääkkeitä) ja myöhemmin kannabis. Yläasteen jälkeen ei ole saanut aikaiseksi mitään ja on nykyään mielenterveyssyistä eläkkeellä. Nykyään ottaa alkoholia harvemmin ja polttelee enemmän, mutta käytäntö on että mitä vaan vedetään mitä juuri sillä hetkellä on tarjolla, ei kovempia aineita mutta tältä alko-napit-kannabis- akselilta. Erittäin raskasta tämä on koko perheelle, ja itse suren kun mietin olinko yllyttävä esimerkki kun kokeilin ennen siskoani. Sinänsä tiedän että siskolla menee nyt paljon paremmin kuin enemmän alkoholin kanssa läträtessään, ja jos näistä kahdesta pitää päivittäispäihde valita, niin uskon rehellisesti kyllä kannabiksen olevan se terveempi vaihtoehto. Olen nähnyt niin monta alkoholistia elämäni aikana, että tiedän mistä puhun.

Kannabis enemmän käytettynä aiheuttaa nähdäkseni passiivisuutta, lisää masennusta ja vainoharhaisuutta jos sellaiseen on taipumusta ja tekee ihmisestä vältteleviä, omissa maailmoissaan eläviä. Aloitekyky heikkenee, sulkeudutaan omiin ympyröihin ja saatetaan arastella ulos menoa ja sosiaalisia tilanteita. Voi myös ilmetä ärtymystä, ajatus juoksee vähän hitaammin ja/tai ajatuskulku voi ulkopuolisesta olla vähän omituista. Mutta edelleen korostaisin, että näin ei käy kaikilla, tiedän ihmisiä joille ei psyykkisistä oireista ole tullut pitkälläkään käytöllä esille kuin ehkä tuo lisääntynyt passiivisuus, eikä sekään ole estänyt normaalia elämää, ovat esim. valmistuneet yliopistosta ja amk:n teknisiltä puolilta ilman että ahkera käyttö olisi näkynyt numeroissa. Ylimääräinen höslääminen ja turha rehkiminen on vaan jäänyt pois kun mielekkyys sellaiseen on puntaroimisen jälkeen hävinnyt. Mutta toisilla sitten taas psyykkiset oireet iskee vähemmästäkin, ja sitten uidaan todella syvissä vesissä. Psykoosiin sairastuneita en itse tunne yhtään, mutta olen kyllä mutkan kautta tällaisistakin henkilöistä kuullut. Ovat joutuneet osastohoitoon ja lääkitykselle.

Nämä oli siis niitä negatiivisia asioita mitä kannabis aiheuttaa. En halua alkaa mainostaa niitä positiivisia puolia, joita sillä nähdäkseni myös on, koska en halua yllyttää ketään käyttämään. Sama kun en yllytä ketään juomaan. Ja eiköhän minut teilata jo tämänkin tekstin perusteella tarpeeksi pahasti.

En siis todellakaan halua liputtaa kannabiksen puolesta, jos joku näin ymmärsi. Minulla vaan suurin osa kavereista ja tutuista on käyttänyt päihdettä ilman ongelmia. Ehkä se on sitten tuuria että minun kaveriporukka on valikoitunut näin. Useimmilla käyttö on loppunut viimeistään siinä kolmenkympin hujakoilla, kun alkaa olla perhettä ja laittomat harrastukset ei perhe-elämään kovin hyvin yhdisty. Kun elämässä on muuta sisältöä, niin hamppu on helppo jättää pois ilman sen suurempaa kärvistelyä. Ja monilla kiinnostus vaan loppuu kun ikää tulee tarpeeksi. Vähän sama kun monilta se baareissa juokseminen loppuu.

Se miksi haluan tuoda tätä korostetusti esille on ettei ihmisiä tuomittaisi ja leimattaisi niin helposti: se vaan edistää syrjäytymistä! Sitäkö te toivotte?

Vielä aiheeseen palatakseni niin mielestäni kehittyvän nuoren ei tulisi käyttää mitään päihteitä. Alkoholin ikärajankin voisi minusta nostaa vähintään sinne 20 vuoteen. Toivon että nuorten päihteiden käyttöön keksittäisiin nykyistä parempia puuttumistapoja, jotka eivät yllyttäisi kapinaan tai leimaisi, vaan kannustaisivat nuoria päihteettömyyteen.

Oli sitten kyseessä nuori tai aikuinen, niin mikään päihde ei ole välttämätön saati hyväksi. Näen päihteiden käytön lainan ottamisena: se on kuin aivoilta otettu pikavippi jonka avulla saadaan hetkeksi vähän normaalia parempi fiilis, mutta se on laina joka on maksettava takaisin. On odotettava että hyvänolonhormoonit palautuvat takaisin lähtötasolleen, muuten seuraa lainakierre josta taas seuraa masennus. Kohtuudella suoritettuna vippailu onnistuu, sillä pankissa on hyvin katetta eikä sinne tehty pieni lovi näy mielialassa. Se myös palautuu nopeasti. Sen sijaan suurempi ja ahkerampi käyttö tyhjentää tilin, iskee masennus ja olon normalisoituminen kestää kauan. Moni erehtyy silti vain jatkamaan, ja tyhjentää vippaamalla heti ne vähätkin mitä pankkiin ehtii kertyä. Ja kuvio jatkuu... Tämä koskee mitä vain päihdettä mitä käytetään päihtymiseen asti.

Olen siis sitä mieltä että ihminen ei kyllä tarvitse mitään päihdettä: ihan normaalin elämän pienistä iloista ja esim. urheilusta saa lopulta paremman fiiliksen kuin minkään kemikaalin kanssa leikkimällä. Niinpä ap, et tee mielestäni mitään pahaa kieltämällä tytöltäsi jotain mitä tämä ei todellisuudessa mitenkään tarvitse. Vaikka tyttö täysi-ikäistyy, on sinulla mielestäni valtaa sanoa sanasi asiaan niin kauan kun tyttö asuu kotona. Koita puhua asiasta rationaalisesti, älä anna tunteiden kuohuta. Jos saat tyttösi pitämään käyttönsä erittäin satunnaisena, niin ehkä siinä tapauksessa sekin on parempi kuin että puhevälit menevät, alkaa salailu ja tyttö lähtee ovet paukkuen. Käyttöä on sitten vaikeampi kontrolloida jos tyttö muuttaa omaan kämppäänsä. Mutta mitään viikottaista pössyttelyä en kyllä katsoisi omassa talossani... Ja toki se täysstoppi olis se paras. Muista: kannustava ohjailu on parempaa kuin tuomitseminen ja kieltäminen!

t. Elämässään hyvin menestynyt, joskus kannabistakin hieman poltellut nykyinen perheenäiti

[QUOTE="...";27181293]Mitähän aineita? Mistä tiedät miten käyttösi vaikuttaa läheisiisi?[/QUOTE]

Niitä en ala tässä nyt erittelemään, mutta tiedänpähän vaan. Eipä läheisetkään minun elämää pilaa, vaikka ottavatkin joskus viiniä jne.

Huomasin tämän ketjun ja totesin, että pakko vastata, vaikka edellisestä postista onkin jo pitkä aika.

Olen kahden lapsen äiti, 12-vuotias poika ja 17-vuotias tytär löytyvät kotoa. Olen korkeasti koulutettu ja hyväpalkkaisessa työssä. Ai niin, minä myös poltan kannabista silloin tällöin, olen polttanut teinistä asti. Välillä on ollut pitkiäkin taukoja, välillä sitä yrttiä on kulunut enemmänkin. Silti olen aina pystynyt pitämään aluksi opiskelut ja myöhemmin työn ja perhe-elämän kunnossa. Lasten ollessa pieniä, poltin vain heidän ollessaan isällään tai isovanhemmillaan. Nykyään saatan hyvin pienet pössyt ottaa, vaikka he olisivatkin kotona.

Minulla oli myös alkoholiongelma, nuorimmaisen ollessa 8-vuotias. Kumpikin lapsista ovat omien sanojensa mukaan onnellisia nykytilanteesta ja kumpikaan ei käytä mitään päihteitä. Etenkin vanhemman kanssa olen puhunut hyvinkin paljon asioista ja hän ymmärtää, että eihän tuo hamppu hyvää tee teinille. Jos hän nyt alkaisi poltella, toteaisin sen olevan hänen oma ratkaisunsa, johon en puutu millään tapaa. En kuitenkaan hyväksyisi sitä. Alkon suhteen kysyisin, että onko siinä niin hirveästi järkeä, kun aiemminkaan ei ole ollut minkäänlaista kiinnostusta.

Ajattelin vielä hieman kauhistuttaa teitä palstamammoja. Käytän toisinaan myös muita huumeita. Hyvin harvoin, ehkä kerran vuodessa ja aina lapsien ollessa pidemmän ajan poissa. LSD:tä ja muita psykedeelejä tulee tosiaan toisinaan otettua laajentaakseni mieltäni. Ns. tutkimuskemikaaleihin en koskisi mistään hinnasta, käytän vain paljon tutkittuja aineita, joiden terveyshaitat ovat olemattomat tai todella pienet ja joiden riippuvuuspotentiaali on olematon. Olen kyseisten aineiden kautta oppinut näkemään maailman täysin eri valossa.

Ensimmäinen psykedeelikokeiluni oli yllättävän vanhana, 31-vuotiaana. Sitä ennen olin maailmaan kyllästynyt ja masentunut, mutta LSD avasi täysin uuden maailman minulle. Sen kauniimman version, johon tulin jäädäkseni. "Tripin" aikana tajusin paljon uusia asioita tästä maailmasta, tavallaan kuin verho olisi vedetty silmieni edestä. Olen oppinut muutamien psykedeelimatkojeni kautta todella paljon uutta tästä maailmasta ja etenkin itsestäni.

En missään nimessä suosittele yhtäkään laitonta tai laillista päihdettä kenellekään, mutta sanon vain sen, että perehtykää asioihin. Monista päihteistä liikkuu todella paljon mututietoa, urbaanilegendoja ja kumottuja tutkimuksia, jotka antavat täysin väärän kuvan asioista. Yksikään huume ei ole täysin turvallinen, mutta sen sanon, että alkoholi on paljon, paljon vaarallisempi vaihtoehto.

Kysykää ihmeessä, jos on kysyttävää. Lupaan vastata kysymyksiinne avoimesti ja niin hyvin kuin osaan.

Rauhaa, rakkautta ja muuta hyvää vain teille! :)

Mä kyllä tiedän useitakin kannabiksen satunnaisia käyttäjiä, joilla ei ole lipsahtanut muihin aineisiin. Mutta jos noin usein polttelee ja vielä alaikäinen, niin kyllä huolestuisin. Lisäksi lähes jokapäiväinen polttelu aiheuttaa pidemmän päälle flegmaattisuutta ja masennusta.

Huomasin tämän ketjun ja totesin, että pakko vastata, vaikka edellisestä postista onkin jo pitkä aika.

Olen kahden lapsen äiti, 12-vuotias poika ja 17-vuotias tytär löytyvät kotoa. Olen korkeasti koulutettu ja hyväpalkkaisessa työssä. Ai niin, minä myös poltan kannabista silloin tällöin, olen polttanut teinistä asti. Välillä on ollut pitkiäkin taukoja, välillä sitä yrttiä on kulunut enemmänkin. Silti olen aina pystynyt pitämään aluksi opiskelut ja myöhemmin työn ja perhe-elämän kunnossa. Lasten ollessa pieniä, poltin vain heidän ollessaan isällään tai isovanhemmillaan. Nykyään saatan hyvin pienet pössyt ottaa, vaikka he olisivatkin kotona.

Minulla oli myös alkoholiongelma, nuorimmaisen ollessa 8-vuotias. Kumpikin lapsista ovat omien sanojensa mukaan onnellisia nykytilanteesta ja kumpikaan ei käytä mitään päihteitä. Etenkin vanhemman kanssa olen puhunut hyvinkin paljon asioista ja hän ymmärtää, että eihän tuo hamppu hyvää tee teinille. Jos hän nyt alkaisi poltella, toteaisin sen olevan hänen oma ratkaisunsa, johon en puutu millään tapaa. En kuitenkaan hyväksyisi sitä. Alkon suhteen kysyisin, että onko siinä niin hirveästi järkeä, kun aiemminkaan ei ole ollut minkäänlaista kiinnostusta.

Ajattelin vielä hieman kauhistuttaa teitä palstamammoja. Käytän toisinaan myös muita huumeita. Hyvin harvoin, ehkä kerran vuodessa ja aina lapsien ollessa pidemmän ajan poissa. LSD:tä ja muita psykedeelejä tulee tosiaan toisinaan otettua laajentaakseni mieltäni. Ns. tutkimuskemikaaleihin en koskisi mistään hinnasta, käytän vain paljon tutkittuja aineita, joiden terveyshaitat ovat olemattomat tai todella pienet ja joiden riippuvuuspotentiaali on olematon. Olen kyseisten aineiden kautta oppinut näkemään maailman täysin eri valossa.

Ensimmäinen psykedeelikokeiluni oli yllättävän vanhana, 31-vuotiaana. Sitä ennen olin maailmaan kyllästynyt ja masentunut, mutta LSD avasi täysin uuden maailman minulle. Sen kauniimman version, johon tulin jäädäkseni. "Tripin" aikana tajusin paljon uusia asioita tästä maailmasta, tavallaan kuin verho olisi vedetty silmieni edestä. Olen oppinut muutamien psykedeelimatkojeni kautta todella paljon uutta tästä maailmasta ja etenkin itsestäni.

En missään nimessä suosittele yhtäkään laitonta tai laillista päihdettä kenellekään, mutta sanon vain sen, että perehtykää asioihin. Monista päihteistä liikkuu todella paljon mututietoa, urbaanilegendoja ja kumottuja tutkimuksia, jotka antavat täysin väärän kuvan asioista. Yksikään huume ei ole täysin turvallinen, mutta sen sanon, että alkoholi on paljon, paljon vaarallisempi vaihtoehto.

Kysykää ihmeessä, jos on kysyttävää. Lupaan vastata kysymyksiinne avoimesti ja niin hyvin kuin osaan.

Rauhaa, rakkautta ja muuta hyvää vain teille! :)

No, mulla ei ole vain mututuntumaa, vaan ihan elettyä elämää. Läheinen nuori ihminen teki itsemurhan, ja ihan lukee raportissa, että kannabis osasyynä. Lähipiirissä on myös monia muita huuomeiden tuomia karuja juttuja, mutta tässä en niitä ala auki repimään. Että näin.

[QUOTE="jooo";27428522]No, mulla ei ole vain mututuntumaa, vaan ihan elettyä elämää. Läheinen nuori ihminen teki itsemurhan, ja ihan lukee raportissa, että kannabis osasyynä. Lähipiirissä on myös monia muita huuomeiden tuomia karuja juttuja, mutta tässä en niitä ala auki repimään. Että näin.[/QUOTE]
Uskon sen. Ei se todellakaan mikään mahdottomuus ole, sillä kannabis ei tosiaan ole NIIN vaaraton, kuin monet kuvittelevat. Tägätään sitä 420:tä joka seinään ja poltetaan pajaria joka päivä tunnistamatta niitä vaaroja. Jokaisessa päihteessä on omat vaaransa, joten niitä pitää osata käyttää. Uskon kuitenkin, että alkoholin aiheuttamia itsemurhia on paljon enemmän.

Yhteistyössä