Mitataanko äidin arvo lapsimäärässä?

30.04.2007
91
0
6
Hämmästelen ja kummastelen tuon Emilyn keskustelun tiimoilta sitä, että moni tuntuu ajattelevan, että mitä enemmän lapsia, sitä parempi äiti. Ja, että yhden lapsen äiti ei ole äitinä juuri mitään, eikä tiedä mitään, kun sillä on vain yksi lapsi ja niin helppoa.

Näinkö mustavalkoista se on?

Myönnettäköön, että itselläni tosiaan on vain yksi lapsi, mutta jo ennen syntymää lähdin pohtimaan lapsen tulevaisuutta, kasvatuksellisia asioita ym. Lapsi on ollut helppo ja kokemus on opettanut ehkä paljon vähemmän, kuin monia muita. Lähipiirin (lähinnä siskoni) tapahtumat ovat kuitenkin monia kertoja murehduttaneet, mutta myös opettaneet paljon tästä elämästä. Ihan pentu en itse ole enää (24v), mutta en kiellä, etteikö aikuiseksi kasvaminen vielä joiltain osin saattaisi olla kesken.

Siksipä välillä istuskelen koneella tytön päiväuniaikaan ja yritän oppia ehkä jotain teidän muiden kokemuksista ja siinä sivussa ehkä muistakin elämän asioista. Paljon olen hyvääkin ja rakentavaa mielipidettä kuullut ja niiden pohjalta miettinyt omaa asennoitumistani asioihin, mutta usein tuntuu, että täällä palstaillakseen on palstailijan ensin kehitettävä tietynlainen suodatin. Se millainen suodatin kullakin on asiattomuuksien tai tosina väitettävien mielipiteiden ym. roskan suodattamiseen riippuu tietysti henkilöstä. Usein tuntuu myös siltä, etteivät kaikki palstailijat mitenkään voi olla tosissaan asioidensa kanssa, vaan haluavat vain nähdä miten muut täällä tosissaan ja täyspäisenä palstailevat reagoivat.

Toisinsanoen alan jo kyseenalaistaa sen, että tästä palstasta olisi mitään kokonaishyötyä kenellekään. Jos muutamia kertoja saat tukea tai hyviä neuvoja/ideoita niin varmasti senkin edestä saat pahaa mieltä ja joudut kyseenalaistamaan oman äitiytesi.

Miksi me naiset ollaan tällaisia toisillemme? Miksi ei myös netissä voisi säilyttää edes rippeitä siitä tietystä hienotunteisuudesta, mitä moni osaa olla kasvotusten käytävässä keskustelussa. (tämä ei koske teitä ihania äitejä, joiden kokemukset ja mielipiteet ovat avartaneet omia käsitykiäni ja helpottaneet oman lapseni tulevaisuudenkysymyksien pohdintaa)

Mä olen vähän sitä mieltä että kaikilla naisilla on pohjimmiltaan huono itsetunto joka kaipaa pönkitystä ympäristöltä ja muilta ihmisiltä. Siksi me harrastamme tätä "kuule et sinä tiedä mistään mitään kun sinulla on vain 1/2/3 lasta, odotahan jos on 5/6/7 niinkun minulla!!!" Tai "et sinä tiedä mistään mitään kun synnytyksesi kesti vain 2/3/4 tuntia, odotahan jos synnyttäisit 14/15/16 tuntia niinkuin minä!!!"
jne jne, esimerkkejä on lukemattomia.
Omaa itsetuntoahan tuolla pönkitetään....

Ei tietenkään mitata.

Mutta se on varma, että mitä enemmän pieniä lapsia sitä vähemmän omaa aikaa vanhemmille jää.

Silloin voi nostaa hattua niille jotka jaksavat -ja vielä jaksavat olla positiivisiä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 12:54 Töllin Ruusa kirjoitti:
Ei tietenkään mitata.

Mutta se on varma, että mitä enemmän pieniä lapsia sitä vähemmän omaa aikaa vanhemmille jää.

Silloin voi nostaa hattua niille jotka jaksavat -ja vielä jaksavat olla positiivisiä.

Tottahan tuo...
Itse kyllä nostaisin hattu ihan siitä asiasta, että vanhemmat on tunnistaneet omat voimavaransa ja tehneet juuri sen määrän lapsia, jonka pystyvät huolella ja rakkaudella kasvattamaan ja siinä sivussa vielä pitämään parisuhteen ja perheenkin kasassa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 12:57 Hip Hip Hippo kirjoitti:
\
Ei tietenkään mitata.

Tottahan tuo...
Itse kyllä nostaisin hattu ihan siitä asiasta, että vanhemmat on tunnistaneet omat voimavaransa ja tehneet juuri sen määrän lapsia, jonka pystyvät huolella ja rakkaudella kasvattamaan ja siinä sivussa vielä pitämään parisuhteen ja perheenkin kasassa.

Hieno juttu sekin on.

Mutta mä en tajua, miten se että kehuu jotakuta on toiselta pois. :/

Jos mä jossain ketjussa kehaisen jotakuta vaikka opintojen suorittamisesta, ei siihen ketjuun rynni kotiäitejä korostamaan miten hyviä hekin ovat vaikkeivat opiskelleetkaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 12:59 Töllin Ruusa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 12:57 Hip Hip Hippo kirjoitti:
\
Ei tietenkään mitata.

Tottahan tuo...

Hieno juttu sekin on.

Mutta mä en tajua, miten se että kehuu jotakuta on toiselta pois. :/

Jos mä jossain ketjussa kehaisen jotakuta vaikka opintojen suorittamisesta, ei siihen ketjuun rynni kotiäitejä korostamaan miten hyviä hekin ovat vaikkeivat opiskelleetkaan.

Totta, mutta puhuinkin tästä asiasta:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 12:49 Hip Hip Hippo kirjoitti:
Hämmästelen ja kummastelen tuon Emilyn keskustelun tiimoilta sitä, että moni tuntuu ajattelevan, että mitä enemmän lapsia, sitä parempi äiti. Ja, että yhden lapsen äiti ei ole äitinä juuri mitään, eikä tiedä mitään, kun sillä on vain yksi lapsi ja niin helppoa.

Näinkö mustavalkoista se on?

Siis se, että nostetaan joku korkeammalle jalustalle hetkeksi (annetaan kehuja), ei tarvitsisi tarkoittaa sitä, että poljetaan joku jalustalle kuulumaton maan alle. Yhtä täreää työtä me kaikki tehdään lastemme kanssa, joillain vain on voimia tehdä sitä työtä usemmaan lapsen kanssa tai täyspäiväisesti. Toinen saattaa tehdä jotain muuta (ehkä yhteiskunnallisestikin) tärkeää sillä ajallaan, joka ei mene suuren pesueen kanssa.

Siis tiivistetysti: jokaiselle kuuluu kiitos siitä mitä ovat, mutta ei haukkuja tai epäluttamuslauseita siitä, etteivät ole kuin toiset.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 12:53 tarxa kirjoitti:
Mä olen vähän sitä mieltä että kaikilla naisilla on pohjimmiltaan huono itsetunto joka kaipaa pönkitystä ympäristöltä ja muilta ihmisiltä. Siksi me harrastamme tätä "kuule et sinä tiedä mistään mitään kun sinulla on vain 1/2/3 lasta, odotahan jos on 5/6/7 niinkun minulla!!!" Tai "et sinä tiedä mistään mitään kun synnytyksesi kesti vain 2/3/4 tuntia, odotahan jos synnyttäisit 14/15/16 tuntia niinkuin minä!!!"
jne jne, esimerkkejä on lukemattomia.
Omaa itsetuntoahan tuolla pönkitetään....
tämä kyllä käy hyvin ilmi tuossa emilyn ketjussa.
jos on vain yksi lapsi , niin sinulla ei ole mitään muuta kuin harrastus. en tiedä itkettäskö vai naurattas nuo kommentit. :kieh: :laugh:
minulla on 3 lasta ja silti en pidä yksilapsisia, lapsettomina tai vain harrastajina, niin kuin joku tuolla piti. :headwall:

Ojah, nyt tiedän mistä puhutaan. :D

Juu, ei ole äitinä parempi vaikka olisi kaksikymmentä lasta.

Mutta yhden lapsen äidillä tuskin on realistista käsitystä siitä, mitä on olla kahdenkymmenen lapsen äiti.

Ja toisinpäin.

Pitäisi jokaisen neuvoja antaessa miettiä miten muotilla, ettei kukaan käsittäisi väärin.

(ja tällä palstalla se on kyllä mahdottomuus)

mun mielestä se 20 lapsen äiti ei ole sen parempi kuin sen yhden lapsenkaan äiti. ei se määrä kenestäkään parempaa tee. kyllä siihen vaaditaan ihan jotain muuta. vaikka kyllähän noissa ketjuissa tänäänkin on selvästi käynyt ilmi, miten sellaista äitiä ihaillaan ja kunnioitetaan jolla on paljon lapsia.

Lasten määrä ei kerro äitiyden arvosta yhtikäs mitään. Itsellä on vasta tämä yksi vauva ja mutta joskus tulee toivottavasti lisää.

Voin kuitenkin kuvitella että moni useamman lapsen äiti on varmasti törmännyt monenmoisiin tilanteisiin ja on kartuttanut kokemusia ja tietoa yhden lapsen äitiä enemmän (poikkeuksia toki on). Toasiasia kun kuitenkin on että yksikään lapsi ei ole samanlainen toisen kanssa eli mitä enemmän lapsia sitä enemmän on törmännyt erilaisiin tilanteisiin ja tekemään erilaisia ratkaisuja. Ja onhan se myös tosiasia että mitä enemmän on lapsia sitä vähemmän jää aikaa muille asioille ja joutuu suhteuttamaan ja priorisoimaan.

Mulla ainakin tämä esikoinen on ollut tosi helppo vauva kaikin puolin. Olen saanut nukuttua hyvin ja on omaakin aikaa ollut ruhtinaallisesti jne jne. Mutta seuraava voikin olla haasteellisempi tapaus ja samat käytännöt eivät välttämättä hänen kanssaan toimi. Kun tai jos saan joskus toisen lapsen niin uskon saavani lisää ja ennen kaikkea uudenlaisia kokemuksia.

Mutta tosiaan äidin arvosta tai hyvyydestä lasten määrä ei kerro yhtään mitään. Useamman lapsen äidillä on enemmän kokemuksia ja sitä kautta opittua käytänön tietoa asioista ja he osaavat suhteuttaa asioita eri tavalla kuin yhden lapsen äidit tai lapsettomat ihmiset.

Osasinkohan nyt ollenkaan selittää mitä ajoin takaa..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 13:14 Töllin Ruusa kirjoitti:
Ojah, nyt tiedän mistä puhutaan. :D

Juu, ei ole äitinä parempi vaikka olisi kaksikymmentä lasta.

Mutta yhden lapsen äidillä tuskin on realistista käsitystä siitä, mitä on olla kahdenkymmenen lapsen äiti.

Ja toisinpäin.

Niinpä! Fakta on kuitenkin se,ettei yhden lapsen äidillä ole kokemusta samalla tavalla kuin useamman lapsen äidillä.Eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa,että vähättelisin yhden lapsen vanhempia.
Jokainen meistä on joskus ollut yhden äitinä ja itse en ainakaan pystynyt asettumaan useamman lapsen vanhemman asemaan,luonnollisesti.Yhden vauvan kanssa oli ihan erilaista kuin kolmen isomman lapsen kanssa.

Siltä se tuntuu.Ja luullaan että on helppoa olla yhden lapsen yh äiti.Ei käydä missään kun ei ole rahaa.Paitsi ruokakaupassa.
En saa omaa aikaa kun lapsi on kanssani 24/7.Ei ole mitään viikonloppu-isiä johon lapsi voisi mennä.

nhan se kovempi työ kasvattaa neljää kuin yhtä.

KAIKILLA neljällä eri luonne, joten niihin ei tehoa samat kasvatuskonstuit. toiselle huoneeseen meno onrangaistus, toiselel se on vain ihanaa pästä huoneeseen esim. rahallisestikin on eri asia onko neljä via yksi., VARMASTI NELJÄ syö enemmän.

ei mitata, voisin jopa kääntyä ajattelemaan että toisissa kohtaa se yhden lapsen äiti joutuis kovemmille; esim murrosiässä siskottomalle ei ehkä muita kun äiti johon turvata ja purkaa toisaalta riitansa. lapsen ollessa pieni äiti saa olla leikkikaverina jne... mutta tekeehän suuren perheen äiti tottakai suuremman työn, muttei se sen parempi arvonen ole. ei ihmisiä voi arvottaa...

Yhteistyössä