Mitäs teidän muksut ovat oppineet "aikaisin"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aamuntorkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

aamuntorkku

Aktiivinen jäsen
20.01.2005
15 181
2
36
Tuli mieleen tämmönen, ku eilen uimahallissa ihastelin pientä tyttöä, joka osas hienosti jo uida, vaikka ikää ei varmasti ollut kuin max 3 vuotta =)

Meillä poika oppi kolmivuotiaana polkemaan pyörällä ilman apurattaita (ja siis todella niin, että crosssailee ihan metsäteillä & skeittirampeilla ja "vetelee kekejä") :cool:

Tyttö on vissiin oppinu kaikki taidot n. ikätasossaan, ei aikasin eikä myöhään :cool:

Puhumaan. Kaikki muu on tullut ihan normaaliin tahtiin tai vähän myöhässä. Keskimmäinen sanoi ekat sanansa 10-kuisena ja puolitoista vuotiaana puhui jo kahden lauseen juttuja. Kävelemään oppi sit vasta 1v 3 kk iässä. Esikkokin puhui aikaisin, mutta ei ihan noin hyvin vielä noin pienenä.

Esikoinen oppi lukemaan 4,5 vuotiaana, osasi siinä iässä jo luistella kunnolla - kiitos taitoluisteluharrastuksen.

Kuopus osaa uida, ikää 3v.

Olen ylpeä fiksuista tyttäristäni.

Mä en oikein tiedä mikä on ns. aikaisin oppimista, mutta nää asiat lapseni on kai oppinut "normaalia" aikaisemmin:

-Käymään potalla 1v2kk iässä.
-Rakentamaan kuuden palikan tornin 1v6kk iässä
-Sanonut ekat sanansa 10kk iässä
-"laskenut" seitsemään 1v7kk vanhana ja puhunut 3-4 sanaisia lauseita

Noi nyt tuli äkkiseltään mieleen.

Istumaan lapseni oppi 9kk iässä. :D

No mulla vasta vanhempikin 2,5 vuotta joten ei vielä kauheasti ole ehtineet " ajoissa " oppimaan, mutta kävelemään tuo isompi lähti 9kk ja pienempi nyt 9 kk ja kovasti myös kävelee tuen kanssa ja tapailee askelia tuetta. En kyllä tiiä onko se aikasin, mutta meidän tuttavapiirissä ainakin aikaisin.

keskimmäinen nous tukea vasten seisomaan 6kk, läks tukien kävelee 7kk, ilmantukea käveli 10kk. alkoi pyöräillä ilman appareita 3v ihan ku ois ikänsä polkenu ilman. alkoi myös hiihtää 2v.

esikko alko puhua 10kk iässä, 1v2kk oli jos useemman sanan lauseita.

nuorin.. hmm... lähti kävelemään ilman tukea 10,5kk iässä.

Oma poikani on kehittynyt melkolailla keskivertona monessa asiassa. Puhumaan oppi kyllä pojaksi aikaisin. Osasi myös värit ja autonmerkit yms vähän yli 2-vuotiaana.

Pyöräilemisen, uimisen, kävelemisen yms oppimisessa poika ei koskaan ole ollut ensimmäisten joukossa.

Lukemaan poika on oppinut nyt 5-vuotiaana, en tiedä onko se aikaisin. Itse opin lukemaan vuotta nuorempana.

Poika on myös ikätovereitaan huomattavasti edellä tiedollisesti ja sosiaalisesti.

Meillä tyttö on muuten aina vähän "jäljessä", etenkin liikunnallisissa asioissa, mutta puhe kehittyi nopeasti. En nyt muista koska ensimmäiset sanat oli, alta vuosikkaana kuitenkin. 1,5-vuotiaana 2-3 sanan lauseita, 2-vuotta täytettyään nuo lauset on olleet jopa 6-7 sanaa eikä suu pysy koskaan kiinni. :)

Mut tosiaan, ei pyöräile edes apupyörillä, ikää 2 v 4 kk. Ei käydä pahemmin uimahalleissa, eli ei toivoakaan että uisi kovin nuorena. Kävelee portaatkin vielä viemällä jalan toisen viereen, eli ei vuoroaskelia. Ei kovin liikunnallinen tapaus siis.

Lukemaan ja puhumaan. Esikoinen tunnisti kaikki kirjaimet 1,5-vuotiaana ja luki ihan täyttä päätä juuri 3 vuotta täytettyään. Englannin kieltä hän oppi puhumaan ennen kouluikää, kun oli niin innostunut pelaamisesta, samoin mun kuopus, joka nyt on 9-vuotias. Mun tytöt oppivat lukemaan 4-vuotiaana ja puhuivat täysin 1,5-vuotiaana.

Ei kerta kaikkiaan mitään! :) Kaikki on opittu vähän keskivertoa myöhempään, erityisesti kaikki motoriset jutut. Mutta oppii kun oppii, jos oppii...

No kirjaimet on hanskannut reilu parivuotiaasta(on nyt 2v9kk), mutta tiedän muitakin samanikäisiä muksuja jotka tunnistavat jo kirjaimet ja johan tuolla joku lukikin 3-vuotiaana, että ei kai sekään kovin tavatonta ole...?

Kakkonen alkoi puhumaan jo reilusti alle vuoden ikäisenä, kaksivuotiaana ihmiset kyselivät, miten vanha tuo lapsi oikein on, kun puhua pälpätteli ummet ja lammet. Luki nelivuotiaana.

Oppi tekemään myös kuperkeikan alle vuoden vanhana ja muutenkin liikkumaan hyvin aikaisin, käveli ilman tukea 9 kk vanhana jne, kiipeili jo reilusti ennen tuota vaikka mihin.

tyttö käänty ympäri 2 kk iässä, 3 hammasta tuli 3 kk ikäisenä, ryömimään lähti 3 kk ikäisenä, 5 kk lähtiä konttaamaan ja nyt 6 kk ikäisenä nousee tukea vasten pystyyn ja ottaa muutamia askeleita. Ääntä ei pahemmin tule, jäiköhän sanat jalan alle...

Poika oppi kävelemään suht normaali-iässä, aika tasan 11-kuisena. Mutta noin viikossa jo oppi juoksemaan ja kiipeilemään tosi näppärästi, vajaa vuoden vanhana potki jo palloa.

Puhe sensijaan on tullut vähän keskivertoa myöhemmin, lauseita alkoi tulla lähempänä 2,5 v. ikää.

tyttö laski 1,5v:nä ysiin asti, oppi leikkaamaan saksilla vajaa 2v ja nyt 3 vuotiaana laulelee tuiki tuiki tähtöstä nuotilleen (tätä ihmetteli muskarin ohjaaja) , sekä monista muista lauluista osia, loput menee omilla sävelillä.. :)
muuten on kehittyny aika keskivertona.. poika taas tuntuu tulevan kaikessa vähän jälessä.. :)

Neljäs lapsi oppi kävelemään 8kk iässä, 1v 2kk käyttämään digikameraa (katsomaan/etsimään itse kuvia ja videoita ja näyttämään kun esim pyysi jotain tiettyä videota) sitten kun paiskaisi kameran rikki, trallallaa, oppi käyttämään kosketusnäyttöpuhelinta vierestä katselemalla ( ottaa näppäinlukosta auki ja katselee itse taas kuvat ja videot yms) osaa melkein kaikki aakkoset (ei lue sentään) em kaikki ennen 2v.
Ainiin, kuperkeikka yksivuotiaana, nyt 2v 2kk laulaa mikkiin karaokea ja osaa sanat useampaan kappaleeseen kuin meidän 9v :)

-Nousi kontausasentton 4kk ikäisenä
-seisoi tukea vasten 6kk ikäisenä, otti myös askelia
-ajeli ilman appereita 3v ikäisenä
-sanoja 10kk ikäisenä, kaksikielinen lapsi

eipä nyt muuta tule mieleen, jossain asioissa näinkin aikaisin jossain taas keskivertoa myöhässä :)

Yhteistyössä