Mitäs mieltä "lapset naapurissa hoidossa"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun kaverilla 4 omaa kaksi pientä. 2 isompaa. nämä isomman kaverit juoksee kokoajan heillä. jatkuvasti siellä on omien lisäksi noin 1-4 lasta. ja KOKO PÄIVÄN. käymättä välillä kotona syömässä. kaverini niin kiltti että antaa olla.
Mutta kuitenkin valittaa kun rahat menee. kun pentulauma siellä sitten syö. (hän yh.)Nyt jo lainasi rahaa että saa omilleen ruokaa. kun osti kaupasta leipää pussin ja 5min koko pussi ja voipaketti tyhjä.. tälläistä meininkiä kun joka päivä niin kyllä siinä työttömän yh rahat käy vähiin. ihme tyttää vain eikö vanhemmat ihmettele missä lapsi syö koko päivän. kun eivät edes perään soittele.

Nyt vähitellen kaverini on ruvennut sanomaan lapsille että kotia syömään. (hienovaraisesti vihjaillut) uskooko ne no ei :) kun ei edes omat vanhemmat soittele syömään.

KAIKEN HUIPPU OLI. kun eräs lapsi tuli yöksi. kaverini soitti että oma poika eka syömään. ja voisi se toinen poika ennen yökylää syödä kotonaan.. eli puhui vanhemmalle suoraan. Noh sitten lapset tulivat sieltä toisen perheen luonta ja kaverini, kysyi yökylään tulleelta pojalta että söikö kotona mitään? poika vastasi EI.

musta on tosi törkeetä laittaa lapsi syömättä yökylään jos toinen viellä soittaessaa sanoo että syötä lapsi ennen yökylään tuloa... apua mitä ihmisiä on maailmassa.
MITEN SUORAAN TÄMÄ PITÄÄ VANHEMMOLLE ILMAISTA ETTÄ TAJUAA...

Jos on vara ostaa omakotitalot, mersut sun muut.. Niin pitää olla vara elättää muksunsakkin.

No valitettavasti mulla on vähän huonoja kokemuksia naapurikyläilyistä.

Entinen naapuri laski osan tai kaikki neljästä lapsestaan meille heti aamusta ja perään kyseltiin vasta 19 aikaan illalla. Ruoasta ei ollut koskaan hänen puolestaan mitään puhetta.

Myös yökylään (josta kyllä sovittiin) tultiin ilman mitään tarvikkeita tai vaihtovaatteita, eli kaikki meidän kustannuksella ja vaatetuksella, aina.

Omaani en päästä sinne kuin muutamaksi tunniksi kerrallaan, koska naapurissa ei tarjota ruokaa eikä se mun mielestäni olisi muutenkaan sopivaa kun oma koti kerran on vieressä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lex:
No valitettavasti mulla on vähän huonoja kokemuksia naapurikyläilyistä.

Entinen naapuri laski osan tai kaikki neljästä lapsestaan meille heti aamusta ja perään kyseltiin vasta 19 aikaan illalla. Ruoasta ei ollut koskaan hänen puolestaan mitään puhetta.

Myös yökylään (josta kyllä sovittiin) tultiin ilman mitään tarvikkeita tai vaihtovaatteita, eli kaikki meidän kustannuksella ja vaatetuksella, aina.

Omaani en päästä sinne kuin muutamaksi tunniksi kerrallaan, koska naapurissa ei tarjota ruokaa eikä se mun mielestäni olisi muutenkaan sopivaa kun oma koti kerran on vieressä.

onkohan samat naapurit :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juuri lapset 4 ja 5 lähti kaverille (autolla) ja haen joskus 4 tunnin kuluttua ehkä. Riippuu miten leikit sujuvat. Viihtyvät hyvin yhdessä ja kaikille tulee "oppituntia" yhdessä leikkimisestä. Ovat muutaman kerran viikossa useita tunteja siellä.

ja miten usein teillä?

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Juuri lapset 4 ja 5 lähti kaverille (autolla) ja haen joskus 4 tunnin kuluttua ehkä. Riippuu miten leikit sujuvat. Viihtyvät hyvin yhdessä ja kaikille tulee "oppituntia" yhdessä leikkimisestä. Ovat muutaman kerran viikossa useita tunteja siellä.

ja miten usein teillä?

sisarukset ovat yleensä kylässä tosi villejä. olin itse arka ja ujo lapsi mutta siskon kanssa mahdoton.
samoinmeillä olleet tuon ikäiset aivan mahdottomia, en ota toista kertaa.

tuo on kyllä hyväksikäyttöä. joku ei kehtaa sanoa että älä tuo kakaroitasi aina meille, vaan ota toisinkin päin.

Meidän kohta 5v on kyläillyt naapureilla (3 naapurilla joilla samanikäinen lapsi) siitä asti kun oli alta 3v. Kellekään tämä ei ole ongelma, vuorotellen kyläilevät toistensa luona. Välillä viime kesänä yksi poika oli meillä lähes koko päivän, söikin meillä. Ja toisin päin.

Älä kanna huolta asioista joita et näy ymmärtävän! Kaikki eivät pidä vierailuja niin virallisina

Mua kyllä ihmetyttää aikuiset ihmiset, jotka ei osaa pyytää niitä vierailijoita lähtemään. Ja ihan nätistikkin voi pyytää, ei tartte niskapers-otteella pihalle pistää. Meillä ainakin lapset kysyy saako tulla kaveri kylään, ja jos se ei käy niin sanon sitten että ei. Ja jos meille tulee lapsen kavereita yökylään, tai muutenkin vaan kylään, niin kyllä mä ne voin ruokkia, ei me siitä vararikkoon mennä.
Esikoinen alkoi kulkea naapurissa kavereilla +5 ikäisenä, asuttiin silloin sellasessa rivarissa, missä oltiin tosi tiiviisti naapureiden kanssa tekemisissä, ja lapset kulki milloin kenenkin luona. Tosin silloin sovittiin porukallla että jokainen käy kotonaan syömässä, ja lapset myös tiesi tämän, erikseen sitten yökyläily.

Meillä tyttö on välillä ollut naapurissa kuin kotonaan ja kyllä vaan aina välistä tuntui että voiko se olla vielä siellä. Mutta monasti tuo naapurin "täti" sanoi että saa olla, ei haittaa.
Heidän tyttö sellanen hiljaisen oloinen, ei välitä olla kylässä joten meidän tyttö oli sit heillä. Ja tietty kun pihasta löytyi kaikkea kivaa leikkimökistä trampoliiniin niin kivempi siellä olla...

Nyt viikolla tulee tytön kaveri jonain päivänä meille leikkimään ja on useamman tunnin. Ja kyllä se mulle vaan on ihan ok. Mä niin tykkään kun on elämää ympärillä. Ja meillä kuitenkin joillekin kavereille on pitkät matkat niin ei mitään tunnin, kahden tunnin vierailuja viitti sopia...

Eikö niille kavereille voi sanoa, että nyt on aika mennä kotia tai pihalle/kaverin kotiin jatkamaan leikkejä? Tai että nyt meillä käydään syömään/nukkumaan ja kavereiden aika lähteä? Tai että nyt ei vaan sovi tulla kun äiti on vähän väsynyt? Hirveän vaikealta saatte asiat kuulostamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Mua kyllä ihmetyttää aikuiset ihmiset, jotka ei osaa pyytää niitä vierailijoita lähtemään. Ja ihan nätistikkin voi pyytää, ei tartte niskapers-otteella pihalle pistää. Meillä ainakin lapset kysyy saako tulla kaveri kylään, ja jos se ei käy niin sanon sitten että ei. Ja jos meille tulee lapsen kavereita yökylään, tai muutenkin vaan kylään, niin kyllä mä ne voin ruokkia, ei me siitä vararikkoon mennä.
Esikoinen alkoi kulkea naapurissa kavereilla +5 ikäisenä, asuttiin silloin sellasessa rivarissa, missä oltiin tosi tiiviisti naapureiden kanssa tekemisissä, ja lapset kulki milloin kenenkin luona. Tosin silloin sovittiin porukallla että jokainen käy kotonaan syömässä, ja lapset myös tiesi tämän, erikseen sitten yökyläily.

se on kiva että sulla on vara. mutta kaikilla EI OLE ... Ja tämä pitäisi kaikkien tajuta. eikä itsestään selvänä elättää muilla lapsiaan...

Alkuperäinen kirjoittaja mee:
Eikö niille kavereille voi sanoa, että nyt on aika mennä kotia tai pihalle/kaverin kotiin jatkamaan leikkejä? Tai että nyt meillä käydään syömään/nukkumaan ja kavereiden aika lähteä? Tai että nyt ei vaan sovi tulla kun äiti on vähän väsynyt? Hirveän vaikealta saatte asiat kuulostamaan.

joillekin ei saa koskaan mennä. mutta heidän lapset saavat olla vaikka aamusta iltaan.
esim. minusta kyllä liian pienet 4 ja 5v olemaan monta kertaa viikossa tuntikausia hoidossa samassa kyläpaikassa. hyväksikäyttöä. eri asia jos yksi lapsi ja kyläily vastavuoroista.

Alkuperäinen kirjoittaja satutar:
Meillä tyttö on välillä ollut naapurissa kuin kotonaan ja kyllä vaan aina välistä tuntui että voiko se olla vielä siellä. Mutta monasti tuo naapurin "täti" sanoi että saa olla, ei haittaa.
Heidän tyttö sellanen hiljaisen oloinen, ei välitä olla kylässä joten meidän tyttö oli sit heillä. Ja tietty kun pihasta löytyi kaikkea kivaa leikkimökistä trampoliiniin niin kivempi siellä olla...

Nyt viikolla tulee tytön kaveri jonain päivänä meille leikkimään ja on useamman tunnin. Ja kyllä se mulle vaan on ihan ok. Mä niin tykkään kun on elämää ympärillä. Ja meillä kuitenkin joillekin kavereille on pitkät matkat niin ei mitään tunnin, kahden tunnin vierailuja viitti sopia...

onko tyttäresi pyytänyt naapurin tyttöä teille? eivät kaikki lapset kehtaa kutsua itseään kylään kuten omasi tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja no:

joillekin ei saa koskaan mennä. mutta heidän lapset saavat olla vaikka aamusta iltaan.
esim. minusta kyllä liian pienet 4 ja 5v olemaan monta kertaa viikossa tuntikausia hoidossa samassa kyläpaikassa. hyväksikäyttöä. eri asia jos yksi lapsi ja kyläily vastavuoroista.

Kai ne sentään voi pihalla keskenään leikkiä? Minun mielestä aikuiset päättää kuinka monta tuntia jaksavat lasten kavereita katsella.

Alkuperäinen kirjoittaja no:

Kai ne sentään voi pihalla keskenään leikkiä? Minun mielestä aikuiset päättää kuinka monta tuntia jaksavat lasten kavereita katsella.

ei, kaikkien pihallakaan ei saa olla. jos sinne eksytään, lapset kutsutaan sisälle. se sijaan toisten pihalla ollaan vielä iltayhdeksältä.

lapset jopa itse sanovat, etä jos mennään meille, meidät varmaan kutsutaan sisälle.

ja miten usein teillä?

Harvoin, mutta ollaan puhuttu ja äiti tykkää kun saa itse tehtyä asioita kun lapset leikkii keskenään. Muuten käydään kyllä perheineenkin puolin jos toisin kylässä

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttäää:

se on kiva että sulla on vara. mutta kaikilla EI OLE ... Ja tämä pitäisi kaikkien tajuta. eikä itsestään selvänä elättää muilla lapsiaan...

No sitten sille kylässä olevalle lapselle pitää sanoa, että meillä on nyt ruoka-aika, ja sä voit odottaa vaikka olohuoneessa, tai sanoa että pitäiskö sun mennä kotiin välillä syömään. Mä olen omille lapsille sanonut, että kylässä ei syödä, ja jos joskus on sellanen tilanne että kylässä tarjotaan ruokaa, niin esikoinen soittaa ja kysyy saako hän syödä, koska hänelle sitä tarjotaan.

Tytän kaveri tuli sunnuntaina ja lähti eilen kotiin, pojan tuli keskiviikkona ja lähti eilen. Maanantaina tyttö lähtee kaverille ja tulee sit loppuviikosta ;)
Poika lähteekin leirille viikoksi huomenna joten siellä on varmaan ne kaveritkin.

Mä oon niin höpsö että meille on aina kaverit tervetulleita ja hellepäivinä ne tuolla hiekkamontulla yleensä ovatkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttäää:

No sitten sille kylässä olevalle lapselle pitää sanoa, että meillä on nyt ruoka-aika, ja sä voit odottaa vaikka olohuoneessa, tai sanoa että pitäiskö sun mennä kotiin välillä syömään. Mä olen omille lapsille sanonut, että kylässä ei syödä, ja jos joskus on sellanen tilanne että kylässä tarjotaan ruokaa, niin esikoinen soittaa ja kysyy saako hän syödä, koska hänelle sitä tarjotaan.

Normaalilla järjellä ja tunne-elämällä varustettu ihminen ymmärtää se, että monen lapsen mielipahan voisi säästää soittamalla ja kysymällä etukäteen vierailun sopivuutta ja sopivaa ajankohtaa. Meille tulijat ovat olleet melko pieniä, eivätkä aina ole edes suostuneet uskomaan tai tottelemaan poistumiskehoitusta.
Monta kertaa on pieni kutsumaton vierailija heittäytynyt kirkuen lattialle ja potkinut ja hakannut ympäriinsä, tai sitten lähtenyt haahuilemaan itkevänä pihalle palaamatta kotiinsa.

Meillä syödään pääasiassa kahden ruokailijan voimin. Jos siihen laitetaan 1-4 lasta lisää, ei ruoka todellakaan välttämättä riitä kaikille jos asiasta ei ole erikseen sovittu. Usein olen lähettänyt lapsen myös ruokailun ajaksi kotiin, josta on palannut 5 minuutin kuluttua takaisin yhtä nälkäisenä kuin lähtiessään.

Mielestäni on aika röyhkeää ja ajattelematonta antaa lastensa olla päivätolkulla aamusta iltaan toisen ihmisen taloudessa kutsumatta heitä kertaakaan kotiin syömään tai sanallakaan mainitsematta ruokailuista minulle.
Eihän hän edes voi tietää, ovatko lapset syöneet ollenkaan, ilmeisesti vain on helpottunut kun ei tarvitse itse laittaa ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja :):

ja miten usein teillä?

Harvoin, mutta ollaan puhuttu ja äiti tykkää kun saa itse tehtyä asioita kun lapset leikkii keskenään. Muuten käydään kyllä perheineenkin puolin jos toisin kylässä

juu, saisi varmaan tehtyä paremmin jos lapset olisivat vaikka teillä.

ja miten usein teillä?

Tämä järjestely sopii meille, usein soittaa itse saako tulla hakemaan meidän lapset leikkimään.

5-6v kun naapureista kyse ja juoksevat puolin ja toisin kylässä ja pihoilla. Aika paljon ovat meidän pihalla ja meillä, mutta hyvä vaan kun tietää mitä puuhaavat.

Pyydän oman lapsen sisälle kun on ruuan aika. Meille ei useinkaan tulla odottelamaan siksi aikaa, vaan on ruokarauha, muut lapset tekevät sillä aikaa mitä tekevät mutta eivät notku pöydän ääressä meillä. Välipaloja tarjotaan usein kavereillekin, en silti koe olevani mikään ruokala. Naapurit antavat omillekin lapsille usein herkkuja ja muuta.

ja miten usein teillä?

Yritätkö nyt väkisin vääntää riitaa? Jos heille sopii tuo nii miks vänkäät vastaan. Ja jos ei sovi ei ole sun ongelma vaan sen joka ei aikuisena ihmisenä pysty sanoon, että meille ei tuu kukaan tai lapset välillä teillekkin. Siinä oon sun kanssa samaa mieltä vois ottaa ne lapset joskus vastavierailulle. Ei se 4h viikossa ole paha vaikka villejä lapsia olisivatkin.

Oma esikoiseni vieraili jonkin verran naapurissa. Puhuin asiasta naapurin kanssa ja hän sanoi mukavasti, että on kiva, että lapset ovat heillä, sillä silloin hän ainakin tietää missä omat lapset ovat.

Myöhemmin meillä oli maanvaivana naapurin lapsi, joka oli meillä aamusta iltaan. Olihan se välillä rasittavaa, mutta entisen naapurin sanoista oli apua. Muistin ajatella asian positiivista puolta: kun lapset olivat meillä, niin tiesin missä he olivat ja mitä he tekivät. Toisaalta meillä oli useampi lapsi ja naapurissa vain yksi. Olihan paljon helpompi, että se yksi lapsi leikki meillä kuin että meidän lapset olisivat leikkineet naapurissa.

3-vuotiaan päästän ilman äitiä kylään tuttuihin paikkoihin ja meille saa tulla kuka vaan leikkimään, ei kai se nyt mitään hoitamista vaadi. Oletan että sen ikäistä ei tarvitse enää paimentaa, joka meille yksin päästetään. On todellakin rikkaus että lähipiirissä on niin paljon tuttuja perheitä (ihmisiä joihin on tutustunut lasten kautta). Voi hyvillä mielin päästää lapsia kyläilemään. Täällä päin ei kukaan sovi lastensa kyläilyjä, vaan lapset itse kysyvät saako tulla ja juoksevat vuoroin toistensa luona, meillä on avoimet ovet joka päivä =)

Yhteistyössä