Mitäs lähdit vieraan miehen matkaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kissmett
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä vielä väännän. :)

Lapsi juoksee pihalla juhlamekossa ja kengissä vaikka äiti käski vaihtamaan arkivaatteet. Ja tietty kaatuu ja mekko menee rikki.

Äiti jäkättää "enkö mä just käskenyt vaihtamaan ne vaatteet".

Niin silloin äidin mielestä oli ihan oikein lapselle että kaatui ja loukkasi itsensä?
Tämä nyt vain pahensi tuota selitystä... Itse monesti ajattelen lapsen kohdalla, että "kolauttakoon nyt sitten päänsä/rikkokoon lelunsa/kastelkoon housunsa jne, niin oppii.

Että pitääkö jokaisen naisen kertaalleen tulla raiskatuksi, ennen kun tajuaa iltaisin pysyä sisällä tai ainakin kulkea ulkona peittävissä vaatteissa...

En MÄ tiedä, ei mulla oo tapana kuittailla kelleen mistään tuohon tapaan. Mä en vaan halua uskoa että non suuri osa ihmisiä olisi oikeasti sitä mieltä että raiskaus on tietyissä tilanteissa hyväksyttävää. Jonkun on ihan pakko vääristää tuota tulosta.
Itse uskon. Ja tutkijan lailla ihmettelen, etteikö muka isompi osuus uskoisi. Veikkaan, että eivät ole kehdanneet sitä tutkimuksessa ääneen sanoa.
Oikeasti aivan ällistyttävän moni omaa vielä noita asenteita, että jos nainen liikkuu yksin ilta-yö-aikaan ja vielä vetävän näköisenä, on ihan omaa syytä, jos jotain tapahtuu. Ja vielä paljon enemmän löytyy niitä, jotka eivät noin ankarasti ajattele, mutta silti vähän kallistuvat sille kannalle, että "tavallaan kerjäsi sitä, vaikkei oma syy ollutkaan"/on väärin.

Itse uskon. Ja tutkijan lailla ihmettelen, etteikö muka isompi osuus uskoisi. Veikkaan, että eivät ole kehdanneet sitä tutkimuksessa ääneen sanoa.
Oikeasti aivan ällistyttävän moni omaa vielä noita asenteita, että jos nainen liikkuu yksin ilta-yö-aikaan ja vielä vetävän näköisenä, on ihan omaa syytä, jos jotain tapahtuu. Ja vielä paljon enemmän löytyy niitä, jotka eivät noin ankarasti ajattele, mutta silti vähän kallistuvat sille kannalle, että "tavallaan kerjäsi sitä, vaikkei oma syy ollutkaan"/on väärin.
ja täytyy aina muistaa, että raiskaamisessa kyse on väkivallasta ei seksistä sinällään..vaan toisen alistamisesta ja vallankäytöstä. Raiskauksia perustellaan monesti minihameilla ja korkkareilla jne..mutta tosiasia on se, että raiskaaja haluaa alistaa uhrinsa ja saa kiksinsä siitä..ei niinkään vaatteista mihin uhri on itsensä pukenut.
Muussa tapauksessahan tässä vois lähteä miettimään ja jakamaan uhreja pukeutumisen perusteella tyyliin: Sullon on tuulipuku, olet viaton...sulla on minihame ja korkkarit, olet syyllinen ja ansaitset kohtalosi...ja tuollainen ajatusmalli on ihan hirvee kaikkia raiskausten uhreja ajatellen.

Niinkuin joku edellä sanoi, kyllähän vahvassa humalassa olevalla ihmisellä on suurempi riski joutua rikoksen kohteeksi.
Tämän ja myös muiden seikkojen takia kenenkään ei olisi hyvä vetää sellaisia naamoja, ettei kykene itsestään huolehtimaan.

Pukeutumisella ei kuitenkaan pitäisi olla mitään merkitystä raiskatuksi tulemisen kannalta.
Naisella tulee olla oikeus pukeutua aivan kuten itse tahtoo, kuten miehilläkin.
Naisten tulisi uhmakkaasti pukeutua vaikka siihen minihameeseen jos huvittaa, eikä jättää sitä pukematta sen takia että joku sairas ihminen saattaisi kuvitella olevansa oikeutettu väkivaltaan jos nainen on vähäpukeinen.
Jos naiset välttelevät pukeutumasta kuten haluavat raiskauksen pelossa, hehän antavat vallan pienelle vähemmistölle.
Mitä useampi nainen pukeutuu niinkuin haluaa, sitä enemmän asiasta tulee normi ja asenteet muuttuvat väkisinkin kun loputkin idiootit tajuavat ettei se oikeuta väkivaltaan.

Tuotahan voisi verrata vaikka rotuerotteluun.
Eipä sitä saatu loppumaan sillä että mustat välttelivät liikkumasta valkoisten alueella, etteivät vaan provosoisi valkoisia väkivaltaan.
Yhtälailla heidän riskinsä tulla hakatuiksi kasvoi huomattavasti, jos he liikkuivat vain valkoisille sallituissa paikoissa.

Väkivallan tekijä on aina väärässä, ei kohde.
Väkivaltaa ei voi puolustella millään tavalla, vaikka väkivallan tekijää kuinka provosoisi uhrin väärä ihonväri,väärä pukeutuminen,väärän uskonnon tunnustaminen,väärä kansallisuus..
Ei ole uhrin tehtävä muuttaa käytöstään jos se on täysin normaalia ja ihmisoikeuksiin kuuluva asia, kuten vaikkapa pukeutuminen.

Kuka piiskataan?
sut:sneaky:
200w.gif

Väkivalta tai muukaan rikos ei ole koskaan hyväksyttävää tai oikeutettua. Tosielämässä rikoksia kuitenkin tapahtuu ja jokainen voi vaikuttaa riskeihin omalla kohdallaan. Huolellisuudesta ei haittaa ole, esim. polkupyörä kannattaa lukita, tunnusluku pitää piilossa ja yksin liikkumista yöllä humalassa välttää.

Yhteistyössä