Mitäs, kun lapsen kummitäti on laittanut lapsestani kuvan omalle FB-sivulleen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äsytl
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äsytl

Vieras
Omalla sivustollani on kuvia lapsistani, mutta FB-kavereitani on 25 kpl ja kaikki tuttuja minulle. Kukaan minulle tuntematon ei siis pääse katselemaan lasteni kuvia.

Huomasin äsken, että toisen lapseni kummitäti oli laittanut FB-sivuilleen kuvan, jossa hän poseeraa kameralle kummankin lapseni kanssa. Siis ihan tavallinen sohvalla istuen poseerattu kuva, eikä lasten nimiä näy siinä.

Kuitenkin minua vaivaa se kuva ja se, ettei hän kysynyt lupaa kuvan julkaisuun. Hänellä on kuitenkin 130 kaveria, joita en tunne.

Mä soittasin sille ja sanoisin tuon kuvan huomanneeni ja että toivon ettei mun lapsien kuvia laitettaisi nettiin muiden kun mun omasta toimesta. (mä en kyllä laita itse mut jos sä laitat niin olis hyvä sanoa ettei se oikeuta muita niitä sinne laittaa).

ei tuo ole pahakaan kun vertaat minun tarinaani. Meidän lapsi oli 3h ikäinen kun miehen veli päätti laittaa kuvan mittoineen ja nimineen (nimi oli valmiina) facebookiin kysymättä meiltä kummaltakaan mitään......

Mä olen aina pyytänyt kuvan poistoa jos olen tuollaisen huomannut. Kaikki ovat ymmärtäneet kantani ja poistaneet kuvan. Minä en vain halua että lapsistani on kuvia netissä ja that's it.

Alkuperäinen kirjoittaja gt:
Mitä tai ketä se oikeasti haittaa?

En ymmärrä minäkään jos on vaatteet päällä ja muuten normikuva (kuljetatko lasta säkissä kaupoissa ettei vieraat ihmiset nää?? )

Mutta jos kerran häiritsee, niin yksinkertaisesti viesti ystävälle että voisitko poistaa ko. kuvan, helppoa mutta yksinkertaista.

Ei muuta kuin soitat hälle ja pyydät että poistaa kuvan. Mäkään en ole antanut lupaa kellekään kavereille laittaa lasteni kuvia facebookkiin tai minnekään muualle nettiin. Aina ovat ymmärtäväisesti suhtautuneet pyyntööni.

Nettiin ei saa laittaa kenenkään kuvaa ilman lupaa. Miten ihmiset ei käsitä tätä. Pyydät lapsesi kummitätiä ottamaan kuvan pois ja kerrot samalla, että lupa pitää aina kysyä.

Alkuperäinen kirjoittaja aina pitää olla lupa:
Nettiin ei saa laittaa kenenkään kuvaa ilman lupaa. Miten ihmiset ei käsitä tätä. Pyydät lapsesi kummitätiä ottamaan kuvan pois ja kerrot samalla, että lupa pitää aina kysyä.

Niinhän se määräys on, mutta oikeasti, mitä se haittaa jos ihan tavallinen kuva on kyseessä eikä edes nimiä mainita? Näkeehän vieraat ihmiset ne lapset tuolla kaduilla ja kaupungillakin, tuskin niitä pussi päässä pidetään.

Onko sulla itselläsi lastesi lupa laittaa heidän kuvansa sun profiiliin? Kenenkään kun ei pitäisi laittaa toisen kuvaa ilman tämän henkilön lupaa. Ei se vanhemmuus sitä lupaa anna. Kummitädin tulee kysyä lupa lapselta, ei sulta.

Suomessa - toisin kuin vaikka Saksassa - ei ole kuvan kohteen, henkilön oman kuvan käyttöä koskevaa erityislainsäädäntöä. Lähimmin henkilön kuvan julkaisemiseen kantaa ottava lakipykälä on rikoslain 24:8, jonka mukaan rangaistavaa on yksityiselämää koskevan kuvan esittäminen joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai muuten toimittaminen ihmisten saataville siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle. Tämän ulkopuolelle jääviä, tavallisia neutraaleja henkilökuvia koskevia lakipykäliä ei ole.

http://www.nikkemedia.fi/ivailu/sivut_ex/fotopykalat.pdf

Meillä käly laittoi kuvan 12-vuotiaasta tytöstäni rannalla bikineissä. Vitutti, suoraan sanoen. Minua ja tyttöä myös. Ja sitten eukko loukkaantui verisesti, kun pyysin poistamaan kuvan. Ei millään meinannut, mutta tytär soitti raivoten ja vaati. Sitten poisti. Ja poisti minut kavereistaan samalla...

Eli nyt voi sitten tunkea mitä vaan kuvia meistä sinne tietämättämme :(

Lupa pitää tosiaan olla! Itse en esim laita sellaisia kuvia nettiin, joissa näkyy miehen esikoinen vaikka omista lapsista kuvia on mm. fb:ssa paljon. Vaikka miehelle esikoisensa näkyminen kuvissa olisi ok, lapsen äiti saattaisi olla toista mieltä. Toisaalta on harmi kun sellaisia hauskoja tilanteita on saanut ikuistettua joissa kaikki lapset näkyvät ja niitä ei sitten voi laittaa, mutta en halua aiheuttaa hankalia tilanteita. Saahan noita kivoja kuvia tulostettua ja laitettua lasten valokuvakansioihin. Kaikkea tarvitse nettiin tunkea. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja minäminä:
Kuinka monella teistä on profiilikuvana lastenne kuva? Aika monella vanhemmalla tuntuu olevan. Kuinka moni teistä tietää että se on laitonta?

Laitapa tähän se lakipykälä missä niin sanotaan.

Yhteistyössä