Mitäs jos työkkäri pakottaa opiskelemaan, ja koulutus ei olekaan juurikaan sitä mitä itse on halunnut opiskella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "just"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"just"

Vieras
Eli kysseessä työvoimapoliittinen, aikuiskoulutuskeskuksessa oleva koulutus. Ja mieheni siis ilmoitti haluavansa opiskella kiinteistönhuoltajaksi (tähän on oma koulutus). Työkkäri pakotti hakemaan koulutukseen josta valmistuu toimitilahuoltajaksi. Nyt on koulussa käynyt ilmi, että tämä on pelkkää siivoamista, ei todellakaan ole asiaa esim talonmieheks/kiinteistöhuoltajaksi tuolla koulutuksella.

jos nyt koulutuksesta eroaa, tuleekohan karenssi?

tulee... Miehesi on oltava siinä koulutuksessa niin kauaun kun pääsee eli on valittu haluamalleen koulutukseen. Tai sitten lopettaa siivouskoulun sen takia, että menee töihin.

Jos lopettaa koulutuksen sen takia, ettei tykkää sittä, niin varmasti tulee karenssi...

tulee... Miehesi on oltava siinä koulutuksessa niin kauaun kun pääsee eli on valittu haluamalleen koulutukseen. Tai sitten lopettaa siivouskoulun sen takia, että menee töihin.

Jos lopettaa koulutuksen sen takia, ettei tykkää sittä, niin varmasti tulee karenssi...

Mutta siis työkkärikö voi pakottaa myös koulutukseen, joka ei vastaa oma työllistymissuunnitelmaa? Eli koulussa on käytävä, vaikka tietää jo etukäteen ettei työtä tee alalla koskaan? :D Eli työkkäri on pakottanut koulutukseen, joka ei ole sitä mitä asiakas halusi?

Sen ymmärrän, että voivat pakottaa töihin muullekin kuin omalle alalle, vaan eipä ole YHTÄKÄÄN työtarjousta työkkäristä tullut, oma-alotteisesti on mies töitä hakenut. Mut tämmönen jonninjoutava koulutustarjous sit tuli, ja siellä pitää nyt juosta sit vaikka siivoojaks mies ei ole alkamassa...

No se on tyypillistä työkkäriä kyllä... :/

No.. niitä siivousalan töitähän on koko ajan vapaana, eikös sekin ois parempi kuin ei mitään? Vai onko hänellä tiedossa paikka mihin hakee talkkariksi? Jos on, niin työhön pääsisi varmaan oikein loistavasti kiinni oppisopimuksella! Työnantajalle edullisempaa ja työntekijälle tuottoisampaa kuin opiskelu ilman työtä.

No sepäs se kun ne nyt kouluttaa väkipakolla siivoojaksi niin sitten seuraava vaihe on se että osoitetaan siivoojan hommia! Ja jos ei sitä hyväksy niin siitä tulee taas karenssi!

Suosittelisin nyt ottamaan minkä tahansa työn vastaan jotta koulutus katkeaisi (jos ei siis pätkääkään kiinnosta) eikä siitä jäisi riesaa loppuelämäksi (pakotettuja siivousalan töitä) =)

No.. niitä siivousalan töitähän on koko ajan vapaana, eikös sekin ois parempi kuin ei mitään? Vai onko hänellä tiedossa paikka mihin hakee talkkariksi? Jos on, niin työhön pääsisi varmaan oikein loistavasti kiinni oppisopimuksella! Työnantajalle edullisempaa ja työntekijälle tuottoisampaa kuin opiskelu ilman työtä.

Ei ole paikkaa tiedossa, sen sijaan vanhalta alaltaan kyllä olisi paikka, mutta halusi vaihtaa alaa, enkä kyllä näe siinä mitään pahaa. Siivoojaksi ei kyllä ole ryhtymässä, on hiukan eri asia luututa kerrostalon rappukäytäviä kuin toimia huoltoyhtiössä talonmiehenä... Ei toki ole tiedossa huoltomiehen työtä VIELÄ, kun koulutuskin vasta hiljan alkanut. Mutta selväksi on koulutuksessa käynyt, ettei tolla koulutuksella tehdä kiinteistöhuoltajan töitä. Että ihan on työkkäri mielivaltaisesti laittanut tommoseen koulutukseen. Siitä tässä nyt oli kyse. Toki voi mennä töihin vanhalle alalleen, mutta tekisi elämässän mieluusti muutakin.

No sepäs se kun ne nyt kouluttaa väkipakolla siivoojaksi niin sitten seuraava vaihe on se että osoitetaan siivoojan hommia! Ja jos ei sitä hyväksy niin siitä tulee taas karenssi!

Suosittelisin nyt ottamaan minkä tahansa työn vastaan jotta koulutus katkeaisi (jos ei siis pätkääkään kiinnosta) eikä siitä jäisi riesaa loppuelämäksi (pakotettuja siivousalan töitä) =)

Joo näin se melkeen on tehtävä, unohdettava koulutus ja jatkettava alalla jolta on 20 vuoden kokemus, vaikkei koulutusta olekaan. Tämä vaan oli miehelle hyvä keino saada koulutus (työttömänä työnhakijana kun oikeus noihin työvoimapoliittisiin koulutuksiin), muuten tuskin koulunpenkille lähtee. Mutta tosiaan työkkäri keksi laittaa siivoojaksi, vaikka ei todella semmoista halunnut...

Työkkärin tehtävä taitaa nykyisin olla vain ihmisten saaminen väliaikaisesti pois kortistosta. Tavalla tai toisella. Eli joko johonkin kurssille, jonnekin työharjoitteluun tai jonnekin pätkäduuniin. Ei työkkärin tavoite taida ollakaan, että ihmiset työllistyisivät pysyvästi eikä ainakaan haluamalleen alalle. Jos haluaa työllistyä pysyvästi tai haluamalleen alalle, opiskelu- ja työpaikan joutuu hankkimaan itse. Olen useammaltakin tutulta kuullut, että varmin keino saavuttaa haluamansa koulutus ja työpaikka on unohtaa työkkäri ja hakeutua tavanomaisia väyliä pitkin opiskelemaan ja töihin.

Miehelläsi ilmeisesti kyse on nyt rahasta, joten kannattaisiko jatkaa tuota kurssilla istumista siihen asti, että saa opiskelupaikan kiinteistöhuoltoalalta?

Mä oon kyllä tehnyt ennemmin siivousalan töitä kuin ollut työttömänä (enemmän rahaa elämiseen). Samalla etsinyt parempia töitä. Mut meitä on erilaisia ihmisiä.

Joo, mieskin on tehnyt elämässään 24 vuotta töitä. Ei ole päivääkään ollut ennen tätä työttömänä, nyt sitten viime syksynä irtisanottiin taloudellisista ja tuotannollisista syistä. Silloin alkoi miettimään alan vaihtoa, ja on hakenut töitä siltä kiinnostavalta alalta (kiinteistöhuolto), mutta myös vanhalta alaltaan. Yksi työtarjous tulikin, mutta samoihin aikoihin alkoi tuo koulutus, johon meni innolla, olettaen sen olevan sitä mitä halusi, koska näin työkkäri oli sitä mainostanut. Työkkäri ei vaan itse ollut selvittänyt, että kyseessä on aivan eri tyyppinen koulutus kuin kiinteistöhuollon perustutkinto... :(

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25571119:
Työkkärin tehtävä taitaa nykyisin olla vain ihmisten saaminen väliaikaisesti pois kortistosta. Tavalla tai toisella. Eli joko johonkin kurssille, jonnekin työharjoitteluun tai jonnekin pätkäduuniin. Ei työkkärin tavoite taida ollakaan, että ihmiset työllistyisivät pysyvästi eikä ainakaan haluamalleen alalle. Jos haluaa työllistyä pysyvästi tai haluamalleen alalle, opiskelu- ja työpaikan joutuu hankkimaan itse. Olen useammaltakin tutulta kuullut, että varmin keino saavuttaa haluamansa koulutus ja työpaikka on unohtaa työkkäri ja hakeutua tavanomaisia väyliä pitkin opiskelemaan ja töihin.

Miehelläsi ilmeisesti kyse on nyt rahasta, joten kannattaisiko jatkaa tuota kurssilla istumista siihen asti, että saa opiskelupaikan kiinteistöhuoltoalalta?

Nii, se voi olla. Tässä vaan on aika pitkä aika käydä tota kurssia, kiinteistöhuollon koulutus alkais 28.8... Ja kallista kulkea, kun joutuu omalla autolla meneen. Ja ihan turhanpäivästä. Joten kaippa se sit vaan on se työpaikan katselu hyvä vaihtoehto, ja unohtaa alanvaihto haaveet.

Nii, se voi olla. Tässä vaan on aika pitkä aika käydä tota kurssia, kiinteistöhuollon koulutus alkais 28.8... Ja kallista kulkea, kun joutuu omalla autolla meneen. Ja ihan turhanpäivästä. Joten kaippa se sit vaan on se työpaikan katselu hyvä vaihtoehto, ja unohtaa alanvaihto haaveet.
Onko se elokuussa alkava koulutus myös työvoimapoliittinen koulutus? Mietin vain sitä, että eikö voisi etsiä jotain muuta alan koulutusta? Luulisin, että ainakin lvi-puolen ammattitutkinnon suorittaneet kelpaisivat huoltomiehiksi yms tehtäviin. Ja tarjoaisihan se koulutus vähän muutakin, jos myöhemmin huomaa, että ihan pelkkä huoltomiehen homma ei nappaakaan. Plus että siitä saattaisi olla hyötyä ihan omassa elämässäkin. Noi lvi-hommat ovat sellaisia, että niitä ei oikein voi Kiinaan tai Intiaankaan siirtää ja tulevaisuudessa yhä useampaan taloyhtiöön joudutaan tekemään putkiremonttia yms, kun asuntokanta vanhenee.

Minusta tuo on jo typerää että työkkäri voi pakottaa mihin tahansa. Ymmärrän siinä tilanteessa, että työnhakija ei ole edes halukas tekemään töitä mutta jos opn kiinnostunut jostain niin miksi väkipakolla eri alalle? Varmaan munkaan mies alkais siivoojaksi ku ei siivoa ees kotona. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25571226:
Onko se elokuussa alkava koulutus myös työvoimapoliittinen koulutus? Mietin vain sitä, että eikö voisi etsiä jotain muuta alan koulutusta? Luulisin, että ainakin lvi-puolen ammattitutkinnon suorittaneet kelpaisivat huoltomiehiksi yms tehtäviin. Ja tarjoaisihan se koulutus vähän muutakin, jos myöhemmin huomaa, että ihan pelkkä huoltomiehen homma ei nappaakaan. Plus että siitä saattaisi olla hyötyä ihan omassa elämässäkin. Noi lvi-hommat ovat sellaisia, että niitä ei oikein voi Kiinaan tai Intiaankaan siirtää ja tulevaisuudessa yhä useampaan taloyhtiöön joudutaan tekemään putkiremonttia yms, kun asuntokanta vanhenee.

On työvoimapoliittinen koulutus. Ja plussaa meidän tilanteessa (itsekin opiskelen ja meillä 4 lasta) on just se rahallinen puoli. Esittelyn mukaan siihen kuuluu perus LVI-taidot ja paljon muuta, on aivan erilainen koulutus kuin tämä nyt meneillään oleva toimitilahuoltaja. Ja mun mies ei oo käyny aikanaan kun peruskoulun, aina oppinut töitä tekemällä eikä todellakaan oo mikään koulunpenkki-ihminen, joten semmonen normaalikoulutus ei oikein sovellu. Toi työvoimapoliittinen koulutus on rakenteeltaan just hyvä miestäni aatellen, sisältö nyt vaan ei oo lähelläkään sitä mitä halus...

[QUOTE="vieras";25571249]Minusta tuo on jo typerää että työkkäri voi pakottaa mihin tahansa. Ymmärrän siinä tilanteessa, että työnhakija ei ole edes halukas tekemään töitä mutta jos opn kiinnostunut jostain niin miksi väkipakolla eri alalle? Varmaan munkaan mies alkais siivoojaksi ku ei siivoa ees kotona. :D[/QUOTE]

Mun mies siivoo kotona, ja sitä kehuskelen aina ylpeänä... Mutta en oikeen tykkää et ois siivooja ammatiltaan, oon tottunut hiukan miehisempään toimenkuvaan... Eikä se oikeen tommoselle korstolle sopiskaan mikään luutunvarressa heiluminen... :D
Tosin, jos mies olis tosta kiinnostunut, niin siitä vaan, vaan kun ei kiinnosta pätkääkään mikään rappukäytäväsiivous...

On työvoimapoliittinen koulutus. Ja plussaa meidän tilanteessa (itsekin opiskelen ja meillä 4 lasta) on just se rahallinen puoli. Esittelyn mukaan siihen kuuluu perus LVI-taidot ja paljon muuta, on aivan erilainen koulutus kuin tämä nyt meneillään oleva toimitilahuoltaja. Ja mun mies ei oo käyny aikanaan kun peruskoulun, aina oppinut töitä tekemällä eikä todellakaan oo mikään koulunpenkki-ihminen, joten semmonen normaalikoulutus ei oikein sovellu. Toi työvoimapoliittinen koulutus on rakenteeltaan just hyvä miestäni aatellen, sisältö nyt vaan ei oo lähelläkään sitä mitä halus...
Oukei :) Mietin vaan, että mahtaako miehesi edes päästä sille elokuussa alkavalle kurssille vai katsooko työkkäri, että johan hänet on yhteen uuteen ammattiin koulutettu. Ja en siis tosiaan tiedä, miten tuo on, koska itselläni ei ole työkkäristä omakohtaista kokemusta. Tutuilta kuitenkin olen kuullut, että työkkärin "talutusnuorassa" tehdään sitä, mitä työkkäri käskee tekemään. Toki voi käydä hyväkin tuuri ja työkkärin tarjoama juttu on juuri sitä, mitä ihminen halusi. Kovin paljon vaan kuulee aivan päinvastaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25571302:
Oukei :) Mietin vaan, että mahtaako miehesi edes päästä sille elokuussa alkavalle kurssille vai katsooko työkkäri, että johan hänet on yhteen uuteen ammattiin koulutettu. Ja en siis tosiaan tiedä, miten tuo on, koska itselläni ei ole työkkäristä omakohtaista kokemusta. Tutuilta kuitenkin olen kuullut, että työkkärin "talutusnuorassa" tehdään sitä, mitä työkkäri käskee tekemään. Toki voi käydä hyväkin tuuri ja työkkärin tarjoama juttu on juuri sitä, mitä ihminen halusi. Kovin paljon vaan kuulee aivan päinvastaista.

Joo sitähän ei todellakaan tiedä, miten kävis sen seuraavan kurssin kanssa. ja sepä se, jos eivät nyt olis velvottaneet hakeen tonne, tai jos mies ei olisi päässyt sinne, niin ois ollu mahku päästä sinne mitä oikeasti halusi...

Mutta minkäs teet... En todella tiedä mitä pitäis tehdä, oikeen karenssiinkaan varaa kuitenkaan ei olis, mutta että käydä koulua (kun se koulunkäynti ei kiinnosta, kun ei se kerran johda työllistymiseen kumminkaan) 1,5 vuotta turhaan... :( Kyllä olis työkkärin toimissa PALJON parantamisen varaa!

Ei ole paikkaa tiedossa, sen sijaan vanhalta alaltaan kyllä olisi paikka, mutta halusi vaihtaa alaa, enkä kyllä näe siinä mitään pahaa.

Eikö olisi ollut fiksumpaa jatkaa sillä vanhalla alalla niin kauan että on opiskelupaikka olemassa? Vai mikä järki on alanvaihtoa suunnitellessa ensiksi tiputtautua työttömäksi ja vasta sitten ruveta miettimään mitä tekisi.

En mäkään mielelläni sano et mun mies siivoo vaikka Prismassa... :D vaikka siivoojan työtä pidän muuten ihan arvossa, mutta ei se mikään miehinen työ kyllä ole.

Ja just tuollasen asenteen takia ei muutkaan kehtaa sanoa. Jännä juttu sinänsä, et mun miehen työpaikalla (tehdassiivoojana) ei pärjääkään enää naiset, sillä työ on sen verran fyysistä. Mut mun "mies" taitaakin olla nainen, kun kehtaa siivotakin, eihän miehet nyt sellasta tee...

Joo sitähän ei todellakaan tiedä, miten kävis sen seuraavan kurssin kanssa. ja sepä se, jos eivät nyt olis velvottaneet hakeen tonne, tai jos mies ei olisi päässyt sinne, niin ois ollu mahku päästä sinne mitä oikeasti halusi...

Mutta minkäs teet... En todella tiedä mitä pitäis tehdä, oikeen karenssiinkaan varaa kuitenkaan ei olis, mutta että käydä koulua (kun se koulunkäynti ei kiinnosta, kun ei se kerran johda työllistymiseen kumminkaan) 1,5 vuotta turhaan... :( Kyllä olis työkkärin toimissa PALJON parantamisen varaa!
Jos mä olisin sun miehesi - ja noilla lähtötiedoilla, mitä olet tässä kertonut - niin alkaisin selvittelemään, mitä muita vaihtoehtoja on opiskella kuin pelkästään työkkärin kurssit. Olen itse lähtenyt vaihtamaan alaa nelikymppisenä ja mulle perheelliselle yh:lle sopi erinomaisesti monimuoto-opiskelu. Olihan se kieltämättä vähän rankkaa aikaa, kun teki töitä ja opiskeli samaan aikaan. Alussa teinkin osa-aikaduunia, jotta lapsillekin jäisi edes vähän aikaa. Elintaso tietysti laski myös, mutta ajattelin silloin, että kyse on kuitenkin vain muutamasta vuodesta. Nykyisin on aika tavallista, että aikuiset ihmiset joutuvat jossain elämänsä vaiheessa vaihtamaan alaa. Työkkärin kurssit eivät ole ainoa vaihtoehto.

Samaan ainaan, kun selvittelisin muita opiskeluvaihtoehtoja, etsisin myös töitä. Mitä tahansa töitä, vaikka niitä siivoojan hommia. Lopettaisin tämän nykyisen kurssin vasta sitten, kun uusi opiskelu alkaisi tai uusi työpaikka löytyisi. Tyhmäähän se on aikuisen ihmisen istua jollakin kurssilla, jolla ei aiokaan tehdä yhtään mitään. Mutta sellainen tämä järjestelmä nyt valitettavasti on.

Eikö olisi ollut fiksumpaa jatkaa sillä vanhalla alalla niin kauan että on opiskelupaikka olemassa? Vai mikä järki on alanvaihtoa suunnitellessa ensiksi tiputtautua työttömäksi ja vasta sitten ruveta miettimään mitä tekisi.

Niin mun mies irtisanottiin vakituisesti työstä, paikasta jossa oli työskennellyt 12vuotta. Eli hän ei tiputtautunut yhtään mihinkään. Kun joutui työttömäksi tuotannollisista ja taloudellisista syistä, alkoi miettimään alan vaihtoa, kun siihen oli hyvä sauma. Työkkäriin kertoi, että olisi valmis kouluttautumaan kiinteistöhuoltajaksi, tai sitten etsimään töitä omalta vanhalta alaltaan. Töitä ei ole hirveästi ollut tarjolla siltä alalta kuitenkaan.

Joten kommentoit ihan turhaan noin, mun mies ei tosiaan oo mikään lorvija, joka miettii vasta sitten kun paska on jo housussa. Mutta tässä tilanteessa mun mielestä työkkäri on toiminut väärin...

Ja just tuollasen asenteen takia ei muutkaan kehtaa sanoa. Jännä juttu sinänsä, et mun miehen työpaikalla (tehdassiivoojana) ei pärjääkään enää naiset, sillä työ on sen verran fyysistä. Mut mun "mies" taitaakin olla nainen, kun kehtaa siivotakin, eihän miehet nyt sellasta tee...

Niin, voi olla et mun (ja miehen) asenteessa on vikaa, myönnän sen. Mutta kuten ylempänäkin mainitsin, et jos mies tosta alasta tykkäis, niin toki sitä tekis. Vaan kun ei kiinnosta yhtään, ja nyt joutuu kouluttautumaan alalle yli vuoden, vaikkei kuitenkaan töitä tule sillä alalla tekemään. Se lienee työkkärin mielestä järkevää...

Siivousalaa en aliarvioi, raskaasta työstä usein kehno palkka. Arvostan siivoojien tekemää työtä, mutta en silti halua oman mieheni sitä tekevän (mun mielestä naisten ala).

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25571373:
Jos mä olisin sun miehesi - ja noilla lähtötiedoilla, mitä olet tässä kertonut - niin alkaisin selvittelemään, mitä muita vaihtoehtoja on opiskella kuin pelkästään työkkärin kurssit. Olen itse lähtenyt vaihtamaan alaa nelikymppisenä ja mulle perheelliselle yh:lle sopi erinomaisesti monimuoto-opiskelu. Olihan se kieltämättä vähän rankkaa aikaa, kun teki töitä ja opiskeli samaan aikaan. Alussa teinkin osa-aikaduunia, jotta lapsillekin jäisi edes vähän aikaa. Elintaso tietysti laski myös, mutta ajattelin silloin, että kyse on kuitenkin vain muutamasta vuodesta. Nykyisin on aika tavallista, että aikuiset ihmiset joutuvat jossain elämänsä vaiheessa vaihtamaan alaa. Työkkärin kurssit eivät ole ainoa vaihtoehto.

Samaan ainaan, kun selvittelisin muita opiskeluvaihtoehtoja, etsisin myös töitä. Mitä tahansa töitä, vaikka niitä siivoojan hommia. Lopettaisin tämän nykyisen kurssin vasta sitten, kun uusi opiskelu alkaisi tai uusi työpaikka löytyisi. Tyhmäähän se on aikuisen ihmisen istua jollakin kurssilla, jolla ei aiokaan tehdä yhtään mitään. Mutta sellainen tämä järjestelmä nyt valitettavasti on.

Joo eiköhän se jotain kehittele. Oli vaan niin innoissaan mahdollisuudesta uuteen alaan, mutta nyt varmaan mieluummin jatkaa vanhalla alalla, kuin käy koulua ilman hyötyä. Ja ehkäpä selvittelee myös mahdollisuuksia opiskella jotain muuta väylää pitkin, kuhan ei mihkään ammattikouluun nuorten kanssa joudu... :D

Yhteistyössä