Mitäs hoitamaton raskausajan diabetes voi lapselle aiheuttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hölömö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Verensokerin heittelyä syntymän jälkeen, tiedän yhden lapsen joka joutui sen takia teholle saakka synnyttyään kun veren sokeri ei pysynyt ylhäällä millään.

Mulla ei mitään todettu, mutta saattoi olla kyse tästä. Tunsin jotenkin selvästi 38 viikolla miten lapsi kasvoi, siis ihan selkeä ero aikaisempaan. No oli syntyessään aika iso minulle, esim verrattune edelliseen. Vauvana ei paino lähtenyt nousemaan alussa, vaan pysyi pidemmän aikaa samassa. Voi olla paljon muutakin ja omaa mielikuvitusta, mutta mistä sitä tietää...Olisi kiva tietää onko siitä pidemmän ajan vaikutusta.

Aika uusi tutkimus jonka olen lukenu muistaakseni duodecimin sivuilta koskee sellaista että raskausdiebetes varsinkin huonossa hoitotasapainossa oleva lisää lapsen riskiä sairastua diabetekseen.

Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Aika uusi tutkimus jonka olen lukenu muistaakseni duodecimin sivuilta koskee sellaista että raskausdiebetes varsinkin huonossa hoitotasapainossa oleva lisää lapsen riskiä sairastua diabetekseen.

Ok. Mutta se on nyt vasta joku uus juttu siis. Kun ihmettelen sitä, että raskausajan diabeteksestä varotellaan paljon, mutta aiheuttaako se sitten lapselle mitään. Siis synnytyksen jälkeisiä pitkä aikaisia vaikutuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Ok. Mites, jääkö sille lapselle kuinka helposti diabetes? Et jos vauvan sokerit syntymän jälkee alhaalla, niin onko se vaan hetkellinen, vai pysyvä.

Tähän en osaa sanoa muuta, kun että ainakin meidän kuopuksella (ikää nyt 1v1kk) se oli ohimenevä vaihe, oli sokeritipassa vauvateholla syntymäpäivästään 2vrk:n ikään ja sit pääsi pois.
Alkuun oli pakko vaan herätellä syömään 3 tunnin välein päivät - yöt, mutta mitään jatkokontrolleja ei ainakaan oo otettu, eikä mistään sellaista oo ollut puhettakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Ok. Mites, jääkö sille lapselle kuinka helposti diabetes? Et jos vauvan sokerit syntymän jälkee alhaalla, niin onko se vaan hetkellinen, vai pysyvä.

Tähän en osaa sanoa muuta, kun että ainakin meidän kuopuksella (ikää nyt 1v1kk) se oli ohimenevä vaihe, oli sokeritipassa vauvateholla syntymäpäivästään 2vrk:n ikään ja sit pääsi pois.
Alkuun oli pakko vaan herätellä syömään 3 tunnin välein päivät - yöt, mutta mitään jatkokontrolleja ei ainakaan oo otettu, eikä mistään sellaista oo ollut puhettakaan.

Eli sulla itselläs oli ra-diabetes? Hoidotko sitä lääkärin ohjeiden mukaan ruokavaliolla ja liikunnalla, vai olitko että "hällä väliä, mä syön mitä tykkään koska haluan ja liikun jos jaksan"- asenteella?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli sulla itselläs oli ra-diabetes? Hoidotko sitä lääkärin ohjeiden mukaan ruokavaliolla ja liikunnalla, vai olitko että "hällä väliä, mä syön mitä tykkään koska haluan ja liikun jos jaksan"- asenteella?

Joo, mulla todettiin se. Olin ns. ruokavaliolla, mutta söin melkein mitä mieli teki ja liikuin sen minkä liikuin, koska mulla ei kotimittauksissa ollut korkeita arvoja - se "kiinnijääminenkin" oli raja-arvolöydös.
Mutta vaikka mun sokerit oli kokoajan sen raskausajan ok, niin silti vauva synnyttyään "oireili" noilla sokereiden laskuilla.
Ja kyseessä oli pieni ns. sokerivauva, painoa vajaat 3kg, täysaikaisena kuitenkin vaikka syntyi (rv 39+4).

Se vauvan sokereiden lasku synnytyksen jälkeen on sen verran vakava tila, et kuulostaa kyllä heppoiselta sokeritipassa vaan eikä mitään pitkäaikais vaivoja juu, mutta glukoosi on aivoille tosi tärkeä aine ja voi tulla vauvalle aivovaurio, vasta myöhemmin havaittavia kehityshäiriöitä tai viivästymiä, oppimisvaikeutta sun muuta koska aivot vaurioituvat herkästi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se vauvan sokereiden lasku synnytyksen jälkeen on sen verran vakava tila, et kuulostaa kyllä heppoiselta sokeritipassa vaan eikä mitään pitkäaikais vaivoja juu, mutta glukoosi on aivoille tosi tärkeä aine ja voi tulla vauvalle aivovaurio, vasta myöhemmin havaittavia kehityshäiriöitä tai viivästymiä, oppimisvaikeutta sun muuta koska aivot vaurioituvat herkästi.

Anteeksi. :ashamed: Ei mitenkään ollut tarkoitus tietoisesti vähätellä, että pari päivää tipassa. En kauhean tietoinen asiasta ole siksi kyselen ja haluan eritysesti tietää, tuleeko siitä pitkä aikais oireita.

Ja lapsen isokokoisuus sinänsä lisää riskiä synnytyskomplikaatioihin. Muita riskitekijöitä tuossa on tullutkin. Lisäksi raskausdiabetes lisää äidin riskiä sairastua aikuisiän diabetekseen myöhemmällä iällä. Lisäksi se lisää riskiä kohonneeseen verenpaineeseen raskauden aikana sekä lisää mahdollisuutta sairastua raskausmyrkytykseen.

Kiitoksia informaatiosta. Sen nyt tiesin mitä se äidille saatta aiheuttaa, mutta siitä en niin välitä. Jos ihmisellä ei ole kiinnostusta hoitaa itseään ja pidettyä sokereitaan kurissa, niin kärsikööt mun puolesta diabeteksestä vaikka lopun elämäänsä. Siinä kohtaa on oma valinta. Lapsen puolesta olen huolissani. Ja lohduttaa paljon tietää, että lapsi ei niin suuressa vaarassa ole sairastua diabetekseen. Toi tiputuksessa pari päivää ei kyllä ole ollenkaan mukavaa kuultavaa. :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitoksia informaatiosta. Sen nyt tiesin mitä se äidille saatta aiheuttaa, mutta siitä en niin välitä. Jos ihmisellä ei ole kiinnostusta hoitaa itseään ja pidettyä sokereitaan kurissa, niin kärsikööt mun puolesta diabeteksestä vaikka lopun elämäänsä. Siinä kohtaa on oma valinta. Lapsen puolesta olen huolissani. Ja lohduttaa paljon tietää, että lapsi ei niin suuressa vaarassa ole sairastua diabetekseen. Toi tiputuksessa pari päivää ei kyllä ole ollenkaan mukavaa kuultavaa. :(

Ahaa, sä et puhu itsestäsi? Meinasin jo tulla haukkumaan hiukan. :ashamed:

En puhu itsestäni. Vierestä seurannut tuttavan tilannetta ja aloin miettiä lapsen kannalta asiaa. Tämä tuttavani ei siis ole laittanut tikkuakaan ristiin, että olisi hoitanut diabetestaan ja huolestuin hänen lapsensa puolesta. Nyt on paljon levollisempi olo. :)

Jos vanhemmat sattuuvat olemaan uskovaisia niin vaikka kuoleman. Kuten tässä esimerkki tapauksessa.

http://news.aol.com/article/praying-parents-get-jail-time-in-death/599327?icid=main

Sen sijaan että olisivat vieneet lastaan lääkäriin, päättivät rukoilla.
Jälkikäteen eivät olleet tietenkään pahoillaan edes, koska näinhän oli ilmeisesti tarkoitettu käyvän. Hälyttävää asiasta tekee se että he eivät pidä itseään mitenkään erityisen fundamentalistisena.

Ulkoapäin tarkasteltuna usko siihen että lääkäreitä ei tarvita vaan jumala puuttuu suoraan maailman kulkuun tekee ihmisestä fundamentalistin. Doh

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska---:
Jos vanhemmat sattuuvat olemaan uskovaisia niin vaikka kuoleman. Kuten tässä esimerkki tapauksessa.

http://news.aol.com/article/praying-parents-get-jail-time-in-death/599327?icid=main

Sen sijaan että olisivat vieneet lastaan lääkäriin, päättivät rukoilla.
Jälkikäteen eivät olleet tietenkään pahoillaan edes, koska näinhän oli ilmeisesti tarkoitettu käyvän. Hälyttävää asiasta tekee se että he eivät pidä itseään mitenkään erityisen fundamentalistisena.

Ulkoapäin tarkasteltuna usko siihen että lääkäreitä ei tarvita vaan jumala puuttuu suoraan maailman kulkuun tekee ihmisestä fundamentalistin. Doh

tuossa ei mun käsittääkseni ollut kysymys raskausdiabeteksesta tai sen vaikutuksista vauvaan

Minulla oli ekasta raskausdiabetes ja insuliini hoidolla olin, noudatin syömisiä sentin tarkasti kans.
Silti synnyttyään vauva joutui viikoksi teholle alhaisen sokerin takia.
En tiedä johtuuko siitä vai mistä, mutta tää lapsi on hidas kun etana ja ei aina mene yksinkertaisetkaan asiat jakeluun...,sentään jo teini tänä päivänä.

Toisen lapsen kohdalla pelkkä ruokavalio riitti, lapsi on eläväinen ja ei joutunut mihinkään teholle.

Nyt olen raskaana ja taas on insuliini hoitoinen diabetes päällä, joten saas nähdä miten käy.
Olen tosi tarkka syömisten kanssa.

The majority of people determine what any communal finance is usually and also think any hedge deposit purchase is usually the same principle. These are correct because a new hedge finance is usually several grouped people in which share the dollars, as a communal finance. Hedge finances, on the other hand, will not have identical style of rules how the good pay for possesses. The truth is, you need a selected level of success to buy any hedge finance along with a needed volume of expense knowledgeable. Any hedge finance investment isn't the open offering, however often a individual restricted joint venture while using the deposit supervisor as the common spouse. michael zimmerman hedge fund OVER-THE-COUNTER stocks are usually well-liked because of the small prices. They will cost you lower than $5 just about every. prentice capital management website On account of that craze along with plummeting property prices along with tighter credit ratings, consumers' thought patterns concerning store are generally altering. Purchasing while a person might borrow next to their household to practically clean out a substantial part of your current full price share usually are above.

Minulla ei ollut mitään ongelmia raskauden aikana ja sokerirasitus oli normaali. Lapsi oli kuitenkin syntyessään ihmeen rauhallinen (kätilö sanoi siitä). Verensokerit mitattiin 6 h ikäisenä ja häntä lähdettiin viemään juosten vastasyntyneiden teholle. Siellä meni kolme päivää ja kotiin saatiin hypotoninen eli veltto lapsi. Jäntevyys on sittemmin palautunut normaaliksi, mutta lapsella on lievää asperger-tyyppistä oireilua (diagnoosi jäi tutkimuksista huolimatta auki). Minä yrjöilin synnytyksen aikana ja verensokerini olivat varmaan tosi matalat silloin (tärisi ja olin heikko synnytyksen jälkeen). Että näinkin voi käydä...

Uusimmat

Yhteistyössä