Mitäs herkkua tekisin TOMAATEISTA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rouva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rouva

Vieras
Meillä on melko läjä tomaatteja jääkaapissa, ihania itsekasvatettuja saatiin naapurista, mutta alkavat jo pehmetä, kun ei keretä kaikkia syödä!

Miten niitä voisi hyödyntää ruuan laitossa? Mietin jotain pastakastikkeen tapaista, mutta olisko kellään muita ideoita?

Jos teet jotain muuta ruokaa uunissa (laatikkoa, uunimakkaraa tms.) niin laita viereen tomaatteja: miel. öljyä alle, viillot päälle ja grillausmaustetta. Oikeastaan mikä tahansa lämpö ja aika käy, esim. semmoinen 20 minuuttia 200 astetta. Lisukkeena siis tai kävisi tuo kai kasvissyöjälle pääruokanakin...

Tomaattikeitto on mun suosikkia, ja maistuu tosi hyvälle, kun on tehty "oikeista"tuoreista tomaateista, eikä mistään purkkitomaattimurskasta.. Ja mukaan tuoretta basilikaa ja valkosipulia. Tuoretta leipää keiton kanssa. Hyvää ja kevyttä.

Teinpäs muuten tomaattikeiton ja tuli aivan ihanaa! :)

Kuullotin pannulla sipulia, valkosipulia ja kinkkusuikaleita, lisäsin varmaan 15 paloiteltua tomaattia, pestoa, suolaa ja mustapippuria. Pikkasen vettä. Tuli hyvää! :p

Mä olen keitellyt isommasta määrästä valmista maustettua tomaattikastiketta/salsaa tms. Käytän mausteena erilaisiin ruokiin, pizzakastikkeeksi tai kebulle. Pakastan pienissä erissä, että on helppo napata käyttöön.

Yhteistyössä