Mitäs bataatista vois kokkailla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Blushing
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Blushing

Aktiivinen jäsen
12.01.2009
1 606
0
36
Ajattelin että tekisin viikonloppuna joulukinkun kaveriksi jotain bataateista :D Mutta mitä? Mä en ole koskaan ennen edes syönyt bataattia ja nyt siitä pitäisi saada jotain oikein hyvää, että ukkokin suostuu syömään.
Yleensä meillä on ollut herkkua uunissa kypsytetyt, öljyssä ja mausteissa pyöritellyt pottulohkot. Voisko bataatin valmistaa samalla tavalla?
Tai antakaa edes vähän vinkkiä miten bataatista saa hyvää! Se taitaa kuitenkin olla aika makeaa...

Bataattia voi valmistaa samalla tavalla kuin perunaa. Uunissa tehdyt maustetut bataattilohkot on hyviä, mutta bataatista saa myös hyvää muusia :) Koulussa teimme joskus kermaista bataattisosekeittoa. Tuo keitto oli todella hyvää, vaikka yleensä karsastan sosekeittoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Blushing:
Yleensä meillä on ollut herkkua uunissa kypsytetyt, öljyssä ja mausteissa pyöritellyt pottulohkot. Voisko bataatin valmistaa samalla tavalla?

Voi, mä ladon vuokaan bataattiviipaleita ja suolaa ja mustapippuria ja öljyä päälle. Todella hyvää! Ja muusiakin voi tehdä. Mä tein kuopukselle bataattisosetta aikoinaan ja herkkua sekin :D

Bataattia ja perunaa voi myös yhdistää samaan ruokaan. Laita vaikka peruna- ja bataattilohkoja mainitsemallasi tavalla uuniin kypsymään, tai tee peruna-bataattimuussia. Bataatti on myös erittäin hyvää viipaleina paistinpannulla paistettuna, mausteeksi sopii todella hyvin garam masala.

huom. bataatti kypsyy nopeasti...eikä ainakaan blösö uunibataatti ole kovin hyvää.
Bataatti ei liisteröidy muussia tehdessä,eikä perunakaan,paitsi sauvasekottimella.

Alkuperäinen kirjoittaja too:
huom. bataatti kypsyy nopeasti...eikä ainakaan blösö uunibataatti ole kovin hyvää.
Bataatti ei liisteröidy muussia tehdessä,eikä perunakaan,paitsi sauvasekottimella.

Niin kun ongelma onkin just se, että mulla on vain sauvasekoitin :ashamed: Mutta laitan siis porkkanaa sekaan jos meinaan pottumuussia tehä, se estää sen liisteröitymisen...