Mitäpä olette mieltä tästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

utelias

Vieras
Olet työnantajana. Eräs hyvä, pidetty ja pitkäaikainen työntekijä hakee tietämättäsi toista vastaavaa työpaikkaa ja tuleekin valituksi. Hän saa tietää, että uudessa paikassa olisi pienempi palkka kuin nykyisessä. Hän päättää kuitenkin jäädä vielä vanhaan työpaikkaansa eikä vaihdakaan työpaikkaa. Tämän jälkeen hän pyytää palkankorotusta ikäänkuin palkkiona siitä, että pysyi firmassa eikä lähtenyt.

Antaisitko palkankorotuksen vai jättäisitkö palkan ennalleen?

Jos se on oikeasti hyvä työntekijä, niin miksen vois antaa korotusta. Tällä saattaisin varmistaa että kyseinen työntekijä ei lähde uudestaan hakemaan jotain muuta paikkaa. Uuden työpaikan hakemisen taustojahan me emme tiedä, josko hän kokeili että saako vielä jonkun uuden paikan, tai halusi lähteä nykyisestään (ei viihdy enää, haluaa lisää haasteitä jne).

Mä mietin tässä lähinnä sitä, että jos antaa palkankorotuksen hänelle, niin se antaa viestin muille työntekijöille että säikyttelemällä / kiristämällä saa palkkaansa ylöspäin. Tämän työntekijän palkka on nostettu viimeksi viime syksynä ja ymmärrän kyllä, että kaikki haluavat aina vain lisää rahaa, mutta eikö kaikella ole rajansa?

Mä nimittäin en antanut ko. ihmiselle korotusta ja hän ilmoitti olevansa hyvin pettynyt ja pahoillaan, ettei meillä arvosteta hänen työtään firman eteen. Mä taas en näe mitä hyvää hän nyt teki firman eteen kun meinasi vaihtaa työpaikkaa.

Yhteistyössä