Mitähän sitä tekis.. Mielipiteitä!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
eli meillä on käynyt iltasin hoitaja pari kertaa viikossa, ihan sen takia että ollaan päästy miehen kans asioille.

nyt enään 3v ei halua jäädä hoitajan kans kotiin, vaan alkaa itkeä jos edes vihjasen päivällä et hoitaja tulossa illaks.

mulla ei oikeen oo sydäntä "pakottaa" jäämään hoitajan kans, jos ei kerta halua. ja siihen on varmaan joku oikea syy kun niin tosissaan itkee, ei oo temppuilua.

jättäisittekö te vaa kotiin ja toivoisitte että itku jossain vaiheessa loppuu vai miten?

selvitäppä miksi ei halua jäädä. Tuleeko ikävä teitä vai eikö syystä tai toisesta tykkää hoitajasta yhtään.

Se jos tietäisit miksi ei halua jäädä voisi selvittää jo paljonkin asioita.

no kuulemma "hoitaja kiusaa" ja hoitaja on "inhottava" mut tuommosen 3v:n satuilijan suusta nuo ei varmastikkaan tarkota mitään. hoitaja on tosi mukava nuori 19v tyttö. ja siis mun hyvä ystävä myös.

tyttö on käynyt vuoden verran hoitamassa joka viikko, mutta nyt yhtä-äkkiä 3v ei enään halua jäädä.. :/ ja me ei olla ku max 2h pois kerralla niin en usko että ikävöi.

parina viimesenä kertana 3v on nukkunu ku on tultu kotiin, ja silmistä huomaa että on itkenyt ennen sitä. samaten hoitaja sano että 3v suuttu jostain ja meni eri huoneeseen tikemään, ja sinne nuahtanut.

kai meidän pitää sit jättää tuo hoitajan pyytäminen.. :(

no nyt ens alkuun kokeilin sillee et jos jään ite hoitajan kans tänne kotiin pariks illaks teen omia hommia, mut sivusta seurailen et miten niillä menee.. en tiiä onks hyvä idea..

Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Anteeksi tyhmyyteni, mutta miksi tarvitaan ulkopuolista hoitajaa? :ashamed:

Me ollaan aina vuorotellen hoideltu asioita tai sitten lapset ovat mukana.

siks koska meille on syntynyt vähän yli kahdessa vuodessa 3 lasta, ja me halutaan että tämä suhde toimii hyvin joten otetaan omaa aikaa myös :)

mä oon siis päivät lasten kans kotona, ja tykkään et esim. kerran viikossa pääsen miehen ja vauvan kans kolmistaan asioille, vanhemmat lapset jää hoitajan kans kotiin.

ja monena iltana käydään koko perheellä jossain, mut kyl se oikeesti helpompaa on ottaa vaan nuorin mukaan ja jättää muut hyvällä mielin hoitajalle kotiin

Juu siis kyllä tiedän että on helpomaa. Mutta jos oikeasti toinen ei halua jäädä hoitajan kanssa kotiin ja itkee itsesä uneen, niin silloin kyllä mun mielestä se parisuhde voi väistää siksi aikaa että tilanne rauhoittuu. Ja mielipiteitä kyselit.

Juu siis kyllä tiedän että on helpomaa. Mutta jos oikeasti toinen ei halua jäädä hoitajan kanssa kotiin ja itkee itsesä uneen, niin silloin kyllä mun mielestä se parisuhde voi väistää siksi aikaa että tilanne rauhoittuu. Ja mielipiteitä kyselit.

joo, tosiaanki oon sitä mieltä että väkisellä en voi jättää, ja nyt en ookkaan jättäny tän jälkeen kun on alkanu itkemään ettei halua jäädä..

mut olisko ideaa jos jäis seuraavilla kerralla itekin kotiin tekemään omia hommia, ja sivusta seurailis jos sais vinkkiä mikä niiten "välissä" mättää, vai mättääkö mitään et keksiiko tuo 3v vaan ite kaiken "kiusaamisen"

Kiusaaminen on niin monenlaista, tuollaisen uhmakkaan kanssa.
Meillä lapset valittaa että isi kiusaa. Loppuen lopuksi kyse on siitä että isi ei auta vaatteita lasten päälle vaan "pakottaa" pukemaan itse. Mä olen hyvin usein inhoittava ja tyhmä ja vaikka mitä, kun en anna jotain tehdä.

Se että itse jäät paikalle on ihan eriasia kuin että olisit pois, joten se ei välttämättä mitään ratkaise.

Mutta voithan jättää lyhyemmäksi aikaa? Jos lähdettekin pois, mutta tueltte jo takaisin vaikka puolentunnin päästä, yllättäen? Silloin näette mikä tilanne on oikeesti.

En kyllä keksi tuohon mitään sanottavaa, järkevää siis. Oma mielipiteeni on, että jätätte vähin äänin joksikin aikaa nuo menonne. Voihan olla, että pieni kokee rangaistuksena sen, että äiti ja isi lähtee vauvan kanssa jonnekin "kivaan" kolmistaan. Tai ottakaa joskus vain se kolmivuotias mukaan, kyllä hoitaja pari tuntia pärjää kun lapset ovat tuttuja. Tai sitten harvennatte kertoja, esim. joka toinen viikko tms. Vaihtoehtoja on paljon, kokeilua vaan.

Kiusaaminen on niin monenlaista, tuollaisen uhmakkaan kanssa.
Meillä lapset valittaa että isi kiusaa. Loppuen lopuksi kyse on siitä että isi ei auta vaatteita lasten päälle vaan "pakottaa" pukemaan itse. Mä olen hyvin usein inhoittava ja tyhmä ja vaikka mitä, kun en anna jotain tehdä.

Se että itse jäät paikalle on ihan eriasia kuin että olisit pois, joten se ei välttämättä mitään ratkaise.

Mutta voithan jättää lyhyemmäksi aikaa? Jos lähdettekin pois, mutta tueltte jo takaisin vaikka puolentunnin päästä, yllättäen? Silloin näette mikä tilanne on oikeesti.

joo mun omasta mielestä tuossa on kans kyse siitä enemmänki että hoitaja ehkä komentaa erilailla miten minä tai mies, kun 3v kiusaa nuorempaa.. samaten hoitaja ei varmaan anna kaikkea periks niinku ite monesti antaa..

viimeksi tultiin yllättäen tunti aikasemin, niin sillon jo 3v oli itkuunsa nukahtanut :(

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
En kyllä keksi tuohon mitään sanottavaa, järkevää siis. Oma mielipiteeni on, että jätätte vähin äänin joksikin aikaa nuo menonne. Voihan olla, että pieni kokee rangaistuksena sen, että äiti ja isi lähtee vauvan kanssa jonnekin "kivaan" kolmistaan. Tai ottakaa joskus vain se kolmivuotias mukaan, kyllä hoitaja pari tuntia pärjää kun lapset ovat tuttuja. Tai sitten harvennatte kertoja, esim. joka toinen viikko tms. Vaihtoehtoja on paljon, kokeilua vaan.

joo ajateltiin tässä jos annetan tän vuoden mennä loppuun ilman hoitajaa, ja ens vuonna sit kokeillaan uudestaan.. harmi vain että oltiin ajateltu joku ilta mennä rauhassa lahjaostoksille, mutta pitää katsoa miten sen nyt tekee..

vauvaa ei voida jättää, kun vierastaa mutta voitas joskus jättää keskimäinen ja ottaa vanhin+nuorin mukaan. tässä kyllä varmaan käy sitten niin että vanhin luulee aina pääsevänsä sit mukaan, eikä enään suostu jäädä ollenkaan hoitajalle.

Oletko kysynyt ottaako hoitaja kiinni? Oletko hoitajalta kysynyt miten komentaa lastasi?

en mä jotenkaan usko että käsiksi kävis, ja mun itseni ollessa paikalla hoitaja on komentanu vähän kovasti, siis äänellä, ja sillon jo 3v:llä meni huulet mutruun.. on varmaan näin sit käyny sillonki ku ei olla oltu kotona.

ja sillon ku ei olla oltu kotona niin 3v:llä ei oo oikeen vanhemaa kehen "turvautuis" ja on sitten mennyt muualle itkenmään.

tämä 3v on tosi herkkä tapaus..

Oletko kysynyt ottaako hoitaja kiinni? Oletko hoitajalta kysynyt miten komentaa lastasi?

vastasinkohan jo tähän, kone hieman sekoilee..

no kuitenkin en usko että hoitaja on ottanut kiinni, mutta ehkä äänensävy on hieman kova/vihainen kun kieltää.

kerran kielsi mun kotona ollessa, ja sillon jo 3v:llä meni huulet mutruun, vaikka asiasta kielti, ja mun mielestä ok, täytyyhän lasta kieltää kun tekee väärää. sillon 3v tuli mun syliin hetkeks, mutta sit ku me ei olla kotona niin 3v menee toiseen huoneeseen itkemään, kun ei ole vanhempia paikalla kehen "turvautuis"

tämä on siis herkkä lapsi tää 3 vuotias

No sitten sun täytyy neuvotella hoitajan kanssa ja ohjeistaa häntä miten lastanne komennetaan.

Kyllä meilläkin tuo 4,5 v menee välillä huoneeseensa itkemään kun äiti suuttuu. Ja kyllä silloin kovaäänisesti komennan. Toisaalta se itku menee ohi kun menen kohta perässä ja selitän miksi niin kovasti ärähdin.

Alkuperäinen kirjoittaja Henrietta:
En mä muuta kommentoi,mutta kuulostaa aika epäreilulta että otatte vauvan aina vaan mukaan.

vauva vierastaa niin ei voida sitä vielä jättää. nyt ollaankin ajateltu että mä oon ensin kotona pari kertaa seurailemassa, ja samalla totutellaan vauvaa tähän hoitajaan.

muita lapsia otetaan kyllä vuorotellen mukaan kun jompi kumpi vanhemmista jää kotiin katsomaan vauvaa+ toista vanhemmista

No sitten sun täytyy neuvotella hoitajan kanssa ja ohjeistaa häntä miten lastanne komennetaan.

Kyllä meilläkin tuo 4,5 v menee välillä huoneeseensa itkemään kun äiti suuttuu. Ja kyllä silloin kovaäänisesti komennan. Toisaalta se itku menee ohi kun menen kohta perässä ja selitän miksi niin kovasti ärähdin.

mun mieelstä komentaa ihan samanlailla kun minä tai mies, ja tosiaankin asiasta. eikä siis oo sen enempää syytä puuttua hänen hoitomenetelmiin.

tämä lapsi vaan ei kaikilta "hyväksy" samanlaista kohtelua, siis sietää esim. minulta kovempaakin kieltämistä kuin mieheltäni. ja sitte hoitaja ei sais vissiin yhtään komentaa kun niin loukkaantuu.

kiitti ku ootte vastaillu!! :)

mutta tilanne voi olla sekin että kun huomaa mitä teette kun olette pois eli kaupassa käyntiä/asiointia niin huomaa että ette teekkään mitään kivaa... voihan tuo 3v jo ajatella että heidät jätetään kotiin ja vauva sisarus saa kokea sen "kivan" mitä tapahtuu.

en tiedä mitä te tarkalleen teette sen parin tunnin aikana mutta jos vaan todellakin hoidatte asioita niin silloin 3v näkee että ei se niin kivaa olekkaan roikkua isin ja äitin mukana kaupoissa.

Mie tekisin varmaan niin, että vaihtelisin sitä lasta, joka pääsee mukaan. 3v. varmaan itkee siksi, että haluaisi kerrankin olla itse se, joka pääsee yksin vanhempien kanssa matkaan kun muut jää hoitajalle.

Alkuperäinen kirjoittaja tinni:
mutta tilanne voi olla sekin että kun huomaa mitä teette kun olette pois eli kaupassa käyntiä/asiointia niin huomaa että ette teekkään mitään kivaa... voihan tuo 3v jo ajatella että heidät jätetään kotiin ja vauva sisarus saa kokea sen "kivan" mitä tapahtuu.

en tiedä mitä te tarkalleen teette sen parin tunnin aikana mutta jos vaan todellakin hoidatte asioita niin silloin 3v näkee että ei se niin kivaa olekkaan roikkua isin ja äitin mukana kaupoissa.

tietää kyl et on tavallista kaupassakäyntiä ym. (tuodaan yleensä jotain pientä kivaa kun ovat jääneet reippaasti kotiin) mut tää lapsi rakastaa menoa ja olis aina lähtemässä mukaan, mihin sit mennäänki.

mutta pitää kyllä tuotakin kokeilla että otetaan vain vanhin mukaan, kunhan saadaan vauva totutettua hoitajalle. yhtä-äkkiä ei voida jättää, kun huutaa sitte kokoajan. mielummin otan mukaan ku kulkee kätevästi yhden lapsen kans, ku on kolmea tottunu kuljettamaan mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Mie tekisin varmaan niin, että vaihtelisin sitä lasta, joka pääsee mukaan. 3v. varmaan itkee siksi, että haluaisi kerrankin olla itse se, joka pääsee yksin vanhempien kanssa matkaan kun muut jää hoitajalle.

mä tähän viel ilmottaisin että tuo 3v siis olis aina lähössä mukaan, ja tosi monesti pääsee kun minä tai mies käydään yksin jossain. ja muutenkin tosi monesti viikossa kuljetaan myös koko perheellä. että ei synä varmaan oo yksin se että mukaan tahtois.

niin ja unohin aikasemin kirjottaa että yleensä 3v sanoo että "äiti jää sinäkin meidän kanssa leikkimään kotiin kun hoitaja tulee, leikittäis kaikki yhdessä"

ei siis vingu mukaan vaan pyytää että jäisin myös kotiin..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

mun mieelstä komentaa ihan samanlailla kun minä tai mies, ja tosiaankin asiasta. eikä siis oo sen enempää syytä puuttua hänen hoitomenetelmiin.

tämä lapsi vaan ei kaikilta "hyväksy" samanlaista kohtelua, siis sietää esim. minulta kovempaakin kieltämistä kuin mieheltäni. ja sitte hoitaja ei sais vissiin yhtään komentaa kun niin loukkaantuu.

kiitti ku ootte vastaillu!! :)

Eli ongelma on ettei lapsi hyväksi komentamista vieraalta. Ikävä tosiasia on että hänen täytyy siihen kuitenkin tottua. Se miten hoitaja käyttäytyy komentamisen jälkeen onkin sitten asia johon ehkä kiinnittäisin huomiota. Ei lasta kannata jättää yksin itkemään kauaksi aikaa.
Hoitajan kannattasia esim 5 min perästä mennä perässä ja selittää että miksi komensi ja että edelleen tykkää lapsesta.

Teidän 3v luottaa ja tietää että vaikka äiti ja isi suuttuu niin silti ne tykkää hänestä. Hoitajan kohdalla ei samaa luottoa ilmeisesti.

Yhteistyössä