Mitähän pitäis tehdä duunissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaatimatonvaiahne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vaatimatonvaiahne

Vieras
Olen melkein 40v naishenkilö ja työhistoriani on melkoinen sillisalaatti. Lukion jälkeen aloitin opinnot yliopistossa, mutta en koskaan löytänyt sieltä mitään omaa ja suistuin erilaisiin pätkätöihin. 25-vuotiaana tapasin sitten mieheni ja hommat eteni nopeesti. Naimisiin, lapsia ja pätkätöitä äitityden ohessa. Lopulta opiskelin itteni aikuisopinnoissa tradenomiksi.

Sain kaksi vuotta sitten ensimmäisen vakituisen työpaikkani. Olin onneni kukkuloilla ja ajattelin, että periaatteessa voisin tehdä sitä työtä eläkeikään asti. Työskentelen alempana toimihenkilönä. Osastollamme on ollut viime aikoina isoja muutoksia kun porukkaa siirtynyt ylempiin tehtäviin toisille osastoille eläköitymisien takia. Ittellä vastuu kasvanut huomattavasti, mutta ei palkka.

On hienoa kun on enempi vastuuta ja silti pärjää. Mutta jotenkin musta tuntuu, että se on vään outoa että kierrän maailmaa kokouksissa, joissa muut henkilöt ovat managereita, directoreita tms. Suomessa osallistun kriittisiin palavereihin (esim. investointipalaverit) jossa muut osallistujat ovat CFO + director-tason ihmisiä. Eli musta tuntuu, että "mitä mä siellä teen".

Pitäskö mun olla kiitollinen ja odottaa, että palkinto tippuu mulle jossain vaiheessa. Vai pitäiskö mun mennä HR:n puheille ja sanoa, että ylennys mulle ja palkkaa lisää (ja kuinka paljon?). Nyt tienaan 3000 euroa kuussa. Luulen, suurin osa noissa palavereissa olevista ihmisistä tienaa ainakin tuplat.

Kyllä kuulostaa et sun työt vastaa todellakin ylemmän toimihenkilön työtehtäviä. Itse ottaisin puheeksi esimiehen kanssa ettei nykyinen työkuva vastaa nimikettä. Luulisin että lähemmäs 4000 voisit pyytää.. (varmaa saat sitten 500-700e lisää)

Itse ajattelin, että vahvistaisin omaa asemaa vielä hetken ja sitten vaatisin palkankorotusta. Itseasiassa homma meni niin että kahdessa vuodessa olen jo kolmannessa tehtävässäni. Palkka periaatteessa sama (ok pieni lisäys + matkusteluista tulee rahaa. Tosin onhan se työmatkailu toisaalta antoisaa, mutta toisaalta raskasta.). Nykyiseen tehtävään kun siirryin, niin edeltäjäni oli ylempi toimihenkilö. Tosin oli tässä tehtävässä varmaan vähän ylipalkattu.

Sitten jos ei palkankorotusta tuu, niin sitten yrittää hakee muualta duunia. Toisaalta viihdyn enkä haluis yhtään lähteä.

Mun miehellä meni homma joskus vuosia sitten näin: Hän oli ollut duunissaan 3-4 vuotta ja vastuu kasvanut koko ajan. Lähtöpalkka oli ollut n. 3000 ja noussut vaan vuosikorotusten mukaan. Sitten rupes hakemaan uutta duunia ja sai esimiestehtävän ja palkka olsi ollut 5000. Meni sitten irtisanoutumaan töistä, mutta HR tarttui asiaan ja mieheni titteli muuttui (ja vähän toki lisää vastuuta) ja palkka 5500. Noin miehet tekee... Me naiset tehdään uutterasti työtä, mutta tyydymme vähempään. Se selittää osan palkkaeroista.

Kyllä sitä joskus pohtii että mitenhän sitä julkisella puolella sais palkan nousee kun se otetaan suoraan taulukosta, oli sitten hyvä tai huono. Vituttaa. 3000 olis jo unelma.

• Tykkää
Reactions: Fantzu
Heh 3000 ja ollaan niin olevinaan. Mun mies on taksikuski ja tienaa kuussa 5000. Koulutus amis.

Nää on aina näitä rehvastelevien miehien juttuja, Yleensä homma menee niin, että yhdessä kuukaudessa on päästy karmivilla ylitöillä korkeisiin ansioihin ja sitten mainitaan se kuukausituloksi.

Mäkin tunsin yhden tyypin, joka oli ollut lukioluokallani. Ei ollut sieltä terävimmästä päästä, mutta sai kuitenkin joten kuten pitkän matikan kahlattua läpi. Sitten kävi jonkun AMK:n. Rupes tekemään kotisivuja ja kaikkea muuta vastaavaa IT-hanttihommaa, josta 2000-luvun alussa oli vielä kysyntää ihan sillä perusteella jos joku jotain osas. Muistan kun joskus sanoi, että kuukausitienisti on 8000 euroa. Todellisuus oli se, että saanut jostain sopimuksesta tuon 8000 pidemmän ajan duunista. Oikeesti ei oo tuokaan tyyppi koskaa tienata edes sitä 3000 kuussa keskimäärin.

Yksi tyyppi oli töissä autojensiirtelijänä. Kyllä, luitte oikein. Ei tosin ikinä maininnut tarkkaan mitä teki, kun ei varmaan ole tarpeeksi hohdokasta. Kuukausitulot kuulemma 5000. Sama juttu, eli paahtoi joskus sesonkiaikaan siellä yötäpäivää. Silti määräaikainen ja vuoden päästä työttömänä.

Yhteistyössä