Mitähän nämä on (tytön kipuja)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Meillä kolmevuotias tyttö on nyt muutaman kuukauden ajan valitellut kipuja käsissä ja jaloissa. Osoittaa yleensä kyynär- tai polvitaipeita kun kysyn missä kipu on. Tai pohkeita. Ei itkeskele mitenkään tai vaikuta ihan kamalan kipeältä mutta kuitenkin mainitsee asiasta. Muutaman kerran viikossa suurinpiirtein. Kipu on yleensä iltapäivällä/illalla.

Välillä valittaa että on molemmat jalat/kädet kipeät, välillä taas vaan toinen puoli. Voisiko nuo olla kasvukipuja (vaikka eikö ne yleensä tunnu aina molemmilla puolilla?), lasten reumakin tullut mieleen. ://

Meillä pian 4v tyttö samanlainen. Ei valittele eikä mitään, mutta yhtäkkiä saattaa sanoa, että joku paikka sattuu. Minusta se on huomionhakua, koska sekunnissa asia unohtuu eikä tyttö enää palaa asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä pian 4v tyttö samanlainen. Ei valittele eikä mitään, mutta yhtäkkiä saattaa sanoa, että joku paikka sattuu. Minusta se on huomionhakua, koska sekunnissa asia unohtuu eikä tyttö enää palaa asiaan.

Minä luulen kyllä ettei meillä ole huomionhakua (ainakaan pelkästään)koska kyllä tytöstä kuitenkin huomaa että tarkoittaa mitä sanoo. Huomiota osaa kyllä hakea monilla keinoin. ;)

Levottomat jalat ja kädet? Eli "kasvukipuja" veikkaisin. Niihin auttoi meillä laventeliöljyllä hierominen iltaisin.

Mutta kannattaa varoiksi lääkäriltä kysyä, olisiko aihetta tsekata ihan yleisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Minkä ikäisellä :
kasvukipuja voi tulla?

En osaa sanoa. Heka karjui alta kaksi vuotiaan yöllä tuskissaan ja hieroi kinttujaan... Ja itse muistan, että minulla on aina ollut raajasärkyjä. Äijällä myös, mutta hänellä on todettu levottomien jalkojen syndrooma.

Nykytiedon valossa suuri osa ns. kasvukivuista on aivojen dopamiinitasapainosta johtuvia juttuja, kuten levottomat jalat (ja kädetkin).

meillä samanlaista tyttö nyt 5v ja iltapäivisin ja yöllä eniten kipuja, oon laittanut lampaantaljan sänkyyn niin olo on helpottunut. lääkärissä oon myös käyttänyt ja käski vain seurailla ja jos ei helpota n.2kk niin sit tutkimuksiin

Mitäs ne siellä tutkimuksissa etsii? Mistä siis tuollaiset kivut voisivat olla oireena? Sanoivatko lääkärissä? Kuinka kauan (te joiden lapsilla kasvukipuja on ollut) on kivut kestäneet?

Minusta nuo eivät lopu ikinä... raskaan tai vilkkaan päivän päätteeksi ovat voimakkaampia ja yleisempiä. Väsymys pahentaa, kun ei saa säryltä nukuttua, väsyy lisää ja taas särkee. Särkylääkettä voi antaa jopa ennakkoon, jos tunnistaa riskin.

Mutta reuma on suljettu tutkimuksilla pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Hei :
Olen 28-vuotias ja lapsena kärsin kasvukivuista. Just sellasta jomottavaa särkyä. Sitten oli useamman vuoden pois ja nyt taas aikuisiällä kipuillut nämä taipeet.

Kuin myös. Ja fibromyalgiahan sieltä löytyi... ja adhd, joka myös liittyy dopamiiniin.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Olen 28-vuotias ja lapsena kärsin kasvukivuista. Just sellasta jomottavaa särkyä. Sitten oli useamman vuoden pois ja nyt taas aikuisiällä kipuillut nämä taipeet.

Kuin myös. Ja fibromyalgiahan sieltä löytyi... ja adhd, joka myös liittyy dopamiiniin.

Mikä on fibromyalgia? Millä perustein diagnosoitiin tuo adhd? Kiitos jos viitsit vastata! :wave:

mulla nuo kasvukivut jatkuu edelleen, ikää 31. käsivarsissa , polvissa , pahimmillaan nilkasta lonkkaan asti. meidän 5v tyttärellä on myös. on tutkittu, reuma on pois laskkuista kun ei ole kuumetta, turvotusta tms reumaoireita. lastenortopedi määräsi varmuuden vuoksi lievän lättäjalan takia tytölle tukipohjalliset, mutta ei niistä kyllä mitään apua ole ollut tähän.

kipuja on eniten öisin ja iltaisin. lämmitetty kaurapussi auttaa joskus, mutta yleensä joudutaan turvautumaan kipulääkkeeseen kun lapsi itkee kivusta. flunssa pahentaa ja kosteat ilmat.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

Mikä on fibromyalgia? Millä perustein diagnosoitiin tuo adhd? Kiitos jos viitsit vastata! :wave:

kiinnostaa myös tuo fibro ? ... ja mikä tahansa ei-lääkkeellinen apu tohon särkyyn

Kiitos taas vastauksista.
En ole kyllä huomannut tytön jaloissa/käsissä mitään turvotusta tai vastaavaa eikä hän arista niitä mitenkään. Myöskään kuume ei ole noussut; tai en ole kyllä mitannut mutta ei ole kuumeisen oloinen ollut ollenkaan. Joskohan nuo olisi ihan tavallisia kasvukipuja.

http://www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen/reumataudit/fibromyalgia.html

Ja akupunktio auttaa, ainakin minulla.

Adhd diagnosoitiin sen jälkeen, kun tytär oli tutkittu samojen oireiden vuoksi, kuin minullakin.

Yhteistyössä