Mitähän kannattais tehdä? Työ vs opiskelu vs uusi vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sheepy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sheepy

Aktiivinen jäsen
03.05.2007
1 268
0
36
Meillä on kaksi lasta, 3,5v ja 2v3kk. Haluamme vielä lisää lapsia. Minulla on yo-tutkinto sekä toisen asteen ammattitutkinto, en ole tehnyt oman alani töitä enkä ehkä haluakaan tehdä. Olen hakenut opiskelupaikkaa sekä lapsille hoitopaikkaa syksyksi. Nyt olen alkanut ajatella etten ehkä sittenkään jaksaisi enää opiskella (ikää 26) enkä mielellään haluaisi laittaa lapsia hoitoon vielä. Kannattaisiko tehdä se kolmas lapsi nyt vai hakea töitä, jotka ei vastaa mun koulutusta vai sittenkin opiskella vielä se 4-5 vuotta ja sitten vasta töihin ja sen jälkeen se kolmas lapsi? Mitä sinä tekisit?

Asumme vuokralla ja mies valmistuu nyt keväällä. Talokuume vaivaa myös mutta se voi odottaa.

Jaa-a...Mulla vähän samanmoinen tilanne, tosin en ole hakenut opiskelupaikkaa enkä hoitopaikkoja. Ammatti on.
Kolmonen on 1v3kk ja olen ajatellut, että kun täyttää 3v, minä lähtisin töihin/opiskelemaan. Nyt on kuitenkin kamala vauvakuume (olemme ajatelleet, että neljäs ja miksei viideskin lapsi olisi tervetullut, kun lähentelisin jtn 35 ikäluokkaa. Täytin helmikuussa 27v). Mies valmistuu diplomi-insinööriksi joko touko- tai syyskuussa. Vuokralla asumme mekin ja talokuume vaivaa täälläkin, mutta ei ole tämän hetken juttu |O

Estu: Minäkin olen ajatellut aiemmin, että se kolmas lapsi saa tulla sitten kun olen 30+ mutta jaksaako sitä sitten enää aloittaa kaikkea alusta. Silloin kun olen 35, esikoinen on 13 ja kuopus 11, haluaako silloin enää alkaa sitä valvomis-vaipparumbaa? Ja mielestämme 2 lasta on liian vähän. Mutta toisaalta, jos kolmonen tulisi nyt, jaksaisko enää 3-kymppisenä opiskella? Miten tää voi olla näin vaikeaa???

Meillä oli vastaava tilanne puoli vuotta sitten. Itse aloitin opiskelut, vaikka kova vauvakuume pukkaa päälle sekä itselläni, että miehelläni. Ajattelin, että hoidan korkeakoulutuksen nyt alta pois ja mahd koulun loppupuolella voitaisiin alkaa yrittämään kolmatta. Meillä lapset suunnillee samanikäisiä kuin teillä ja voit arvata, miten huono omatunto mulla on varsinkin sen pienemmän vuoksi, kun on hoidossa. Olisin niin halunnut hoitaa kotona vielä vuoden ja mahdollisesti alkaa jo yrittämään kolmatta. Mutta opiskelupaikan sain, niin tässä sitä nyt sitte ollaan...

Jos koulutustasi vastaava ala ei kiinnosta, ni lähde opiskelemaan!

Sit jos alkaa tuntua et haluu VAUVAN ! ! ! ni tee se vauva siinä opiskelujen aikana. Ammattikorkeesta voi olla sen 2v. välis pois :)

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Minä opiskelisin nyt. Mutta minä olenkin minä. Itselläni katosi toiveet kolmannesta lapsesta päästyäni lukujen makuun.

Peesaan, sanasta sanaan.

Itse aloitin opiskelut tammikuussa, eikä enää tee lainkaan mieli kolmatta lasta (ainakaan toistaiseksi :snotty: ).

Alkuperäinen kirjoittaja Kävelevä katastrofi:
Estu: Minäkin olen ajatellut aiemmin, että se kolmas lapsi saa tulla sitten kun olen 30+ mutta jaksaako sitä sitten enää aloittaa kaikkea alusta. Silloin kun olen 35, esikoinen on 13 ja kuopus 11, haluaako silloin enää alkaa sitä valvomis-vaipparumbaa? Ja mielestämme 2 lasta on liian vähän. Mutta toisaalta, jos kolmonen tulisi nyt, jaksaisko enää 3-kymppisenä opiskella? Miten tää voi olla näin vaikeaa???

Mä oon miettinyt ihan samaa =)
Mun ollessani 35-vuotias meidän esikoinen olisi 13v, keskimmäinen 11v ja kolmonen 9v. Mies olisi 42v silloin, mikä nyt sinänsä ei olisi mikään ikä, kun miehet nyt pystyy lapsia tekemään, vaikka miten vanhana.
Ja sitten kun mun mieli muuttuu niin, että nyt ajattelen, että 4s lapsi saa tulla koska vain ja illalla taas, että ehkei sittenkään. Ja mies nyt ei ollenkaan helpota tilannetta, kun se ois valmis homiin heti :/

Minun kaksi tytärtä ovat syntyneet, kun olin 25- ja 27-vuotias. Ekan syntyessä oli opinnot vielä hiukan kesken, ennen tokan syntymistä ehdin sitten olla jo vuoden töissäkin (joo...menin kummaltakin tytöltä töihin kesken vanhempainvapaan ) . Nyt olen 41-v. ja tuossa jaloissa touhuaa kohta 3-vuotias vesseli, kaukaa tullut. Aivan eri lailla nautin nyt tämän lapsen kanssa kotona olosta vuosien työrupeaman jälkeen. Eikä väsytä yövalvomiset sen enempää kuin nuorempanakaan. Minä sinuna opiskelisin ensin sen uuden ammatin ja hankkisin vähän työkokemustakin siitä, ja sitten kolmonen ja ehkä vielä nelonenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kävelevä katastrofi:
Meillä on kaksi lasta, 3,5v ja 2v3kk. Haluamme vielä lisää lapsia. Minulla on yo-tutkinto sekä toisen asteen ammattitutkinto, en ole tehnyt oman alani töitä enkä ehkä haluakaan tehdä. Olen hakenut opiskelupaikkaa sekä lapsille hoitopaikkaa syksyksi. Nyt olen alkanut ajatella etten ehkä sittenkään jaksaisi enää opiskella (ikää 26) enkä mielellään haluaisi laittaa lapsia hoitoon vielä. Kannattaisiko tehdä se kolmas lapsi nyt vai hakea töitä, jotka ei vastaa mun koulutusta vai sittenkin opiskella vielä se 4-5 vuotta ja sitten vasta töihin ja sen jälkeen se kolmas lapsi? Mitä sinä tekisit?

Asumme vuokralla ja mies valmistuu nyt keväällä. Talokuume vaivaa myös mutta se voi odottaa.

No, mitäs sit sen seuraavan lapsen jälkeen, kotirouvaksiko ajattelit jäädä? Paskkohan sinun on opiskella ellei nykyinen ala kiinnosta.

Itse pohdin samaa vaikkakin ikää vasta 21v ja tytöt on 1v ja 2v2kk. Ikuinen vauvakuume jyllää mielessä, mut tähän elämänvaiheeseen emme tahdo kolmatta lasta (ehkä sitten 30+) :ashamed:

Pohdin töiden (3-vuorotyö) ja opiskelujen välillä (1v jatko-opintoja). Päädyin opiskelemaan, opettajat ovat joustavia ja saan opiskella vuoden kahdessa vuodessa ja tehdä etäopiskeluja ;) Näin ollen saan pidettyä lapsia enemmän kotona. Aloitan tammikuussa.

Esikoisen laitan syksyllä puolipäiväiseksi päiväkotiin monista erinäisistä syistä ja neuvolan kannustuksesta. Kuopuksen kanssa jään kotiin. Joulukuussa aloitetaan sitten kuopuksenkin totuttelu päiväkotiin ja koulupäivien mukaan ovat siellä alkuvuodesta :) Isää pidetään tietysti mahdollisimman paljon kuvioissa..

Toisaalta kaksi lasta on aika passeli määrä. Minun mielestäni on fiksua elellä nyt kahden lapsen kanssa ja katsoa lapsiluvun lisäystä sitten myöhemmin tilanteen mukaan. Kolmas lapsi samaan sarjaan voisi olla turhan rankkaa - ainakin minulle oli.

Alkuperäinen kirjoittaja Arew:
Minun kaksi tytärtä ovat syntyneet, kun olin 25- ja 27-vuotias. Ekan syntyessä oli opinnot vielä hiukan kesken, ennen tokan syntymistä ehdin sitten olla jo vuoden töissäkin (joo...menin kummaltakin tytöltä töihin kesken vanhempainvapaan ) . Nyt olen 41-v. ja tuossa jaloissa touhuaa kohta 3-vuotias vesseli, kaukaa tullut. Aivan eri lailla nautin nyt tämän lapsen kanssa kotona olosta vuosien työrupeaman jälkeen. Eikä väsytä yövalvomiset sen enempää kuin nuorempanakaan. Minä sinuna opiskelisin ensin sen uuden ammatin ja hankkisin vähän työkokemustakin siitä, ja sitten kolmonen ja ehkä vielä nelonenkin.

"Lapsi kuin lintu, kaukaa tullut, silmissä vielä tuulen ja matkan muisto":)

Yhteistyössä