Mitähän ANOPPI ajattelee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hävettää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hävettää

Vieras
Meidän 2-vuotias on päättänyt, että mummolassa on pahaa ruokaa. Parilla kolmella viimeisellä vierailukerralla neiti on päättänyt, että hän ei voi syödä mummon tekemää ruokaa. Kotona syö tavallisesti melko hyvin. Ihan tavallista kotiruokaa syömme ja sellaista anoppikin aina tarjoilee, mut ei kelpaa silti. Viimeksi neiti suostui maistamaan ja sitten kaivoi kaksin käsin ruuat suustaan ja syöminen loppui siihen. Hävetti. Tottakai kielsimme, mut mitä se enää auttoi. En keksi mitään muuta kuin että anopin ruoka on suolaisempaa kuin mun tekemä. Kiusallista. Varsinkin kun lapsi söisi sitten kahvipöydässä vaikka kuinka paljon, koska on oikeasti nälkäinen. En kai kehtaa omiakaan eväitä ottaa jatkossa? Enkä voi sanoa anopille, et tee vähemmän suolaista, koska hän loukkaantuisi, tiedän sen. Mitä ihmettä mä teen ens kerralla kun temppuilu taas alkaa ruokapöydässä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sanoisin mummolle, että ruoka on suolaista.

Ja lapsi arestiin. Hävytöntä käytöstä kylässä.

no ei kaksi vuotias ymmärrä olla tapa kohtelias että syödään oksennus kurkussa vedet valuen vaikka olis kuinka paskaa...olen itsekkin syönyt joskus liian suolaista ja se on aivan järkky.

Alkuperäinen kirjoittaja juip:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sanoisin mummolle, että ruoka on suolaista.

Ja lapsi arestiin. Hävytöntä käytöstä kylässä.

no ei kaksi vuotias ymmärrä olla tapa kohtelias että syödään oksennus kurkussa vedet valuen vaikka olis kuinka paskaa...olen itsekkin syönyt joskus liian suolaista ja se on aivan järkky.

No minä en ala kaksivuotiasta pakottamaan. Hän ei vielä ymmärrä, et väkisin pitää syödä, vaikka ruoka ei olisi mieleistä. Maistaa pitää kaikkea ja tietenkään ei saa kaivella ruokaa suustaan, mutta eihän lapsi sitä voi itsestään selvänä asiana tietää, koska ei ole milloinkaan aikaisemmin tehnyt niin. Toki siinä tilateessa moitimme häntä ja sanoimme, että se oli rumasti tehty, mutta eihän se vielä takaa kaunista käytöstä seuraavalla kerralla.

Ota omat eväät tai sanot anopille että suolaa ruokaa vähemmän.

Vanhemmilla ihmisillä tuntuu makuaisti hieman katoavan ja ruokaan pistetään suolaa reilusti.
Mun anoppi on myös kova suolaamaan, yleensä muistutan että suolaa vain vähän jos ollaan ruoka-aikaan kyläilemässä.
(viimeksi anoppi keitti puuroa ja laittoi ihan vähän suolaa, se oli enemmän mitä minä käytän jos suolaa menee reilumalla kädellä..)

maistuuko lapselle vaikka leipä, maito ja salaatti? niisä kai ei ole anopin lisäämää suolaa? pieni annos ruokaa lautaselle, jota maistetaan vaikka lusikan kärjellinen ja sitten täyttää mahansa leivällä ja salaatilla. eikä asiasta tietenkään tehdä sen suurempaa numeroa, lapsi syö sen minkä syö ja sitten poistuu pöydästä.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
maistuuko lapselle vaikka leipä, maito ja salaatti? niisä kai ei ole anopin lisäämää suolaa? pieni annos ruokaa lautaselle, jota maistetaan vaikka lusikan kärjellinen ja sitten täyttää mahansa leivällä ja salaatilla. eikä asiasta tietenkään tehdä sen suurempaa numeroa, lapsi syö sen minkä syö ja sitten poistuu pöydästä.

Niin mikä salaatti? Anoppi ei harrasta sellaisia, vaan tykkää rasvaisista ja suolaisista ruuista. Salaatti = pari kurkunviipaletta. Silloin kun meidän tyttö siirtyi tavallisiin ruokiin vuoden ikäisenä, niin mua hirvitti se suolan määrä. Silloin sanoin anopille, et emme ole vielä antaneet suolaa juuri yhtään ja hän laittoi mielestään vähän ja laittoi pöytään suolasirottimen aikuisia varten. Ruoka oli kuitenkin mun makuun järkyn suolaista, eikä todellakaan tullut mieleen lisätä sitä enää. Anoppi on aika herkästi loukkaantuvaa sorttia, joten en kehtaa hänelle jutella tästä asiasta, koska pelkään, että hän luulee minun vain arvostelevan hänen kokkauksiaan. Hän varmaan jo nyt ajattelee, että ruuassa on jotain vikaa, kun lapsi käyttäytyy noin.

Järkkyä, että joku voi olla niin totaalisen pihalla lapsen kehitykseen liittyen, että ehdottaa kaksivuotiaalle arestia.

Tulee vain mieleen, että miten kyseinen henkilö toimii omien kakrujensa kanssa!!

voisiko miehesi sanoo asiasta omalle äidilleen... omalle lapselle ei nii helposti suututa ja viesti suolaisesta ruoasta kuulostaisi aivan joltain muulta kuin arvostelulta... koska varmasti syönyt lapsuudessaan sitä sapuskaa riittämiin...

Alkuperäinen kirjoittaja tinni:
voisiko miehesi sanoo asiasta omalle äidilleen... omalle lapselle ei nii helposti suututa ja viesti suolaisesta ruoasta kuulostaisi aivan joltain muulta kuin arvostelulta... koska varmasti syönyt lapsuudessaan sitä sapuskaa riittämiin...

No ei takuulla sano. Hän ei uskalla sanoa vanhemmilleen missään asiassa vastaan, ei tuskin tässäkään. Itse sanoisin suoraan omalle äidilleni, jos olis vastaava tilanne, mutta nyt en kyllä kehtaa, kun mieskään ei tee mitään asialle.

Voisitko ottaa lapselle mukaan jonkun lasten valmisruokapurkin (bona,hipp tms) ja sanoa anopille pienen valkoisen valheen että teidän tytöllä on nyt sellainen vaihe menossa ettei kylässä oikein maistu muu kuin tuttu ruoka.
jos tyttärenne siis suostuu syömään purkkivalmisruokaa ja jos koet ettei tuo olisi liian noloa anoppilassa.
kamalaa kun joutuu syödä noin suolaista ruokaa :(

ei lapsille saa antaa suolaista ruokaa, eikö anoppi vois ottaa lapsen ruuan erilleen ennen suolan lisäystä..tai jos ei tajua, niin mä ottaisin lapselle omat eväät mukaan

Yhteistyössä